Högtalarproblem

fnylund
24 januari 2019 · 26 Inlägg

Setup: Kenwood kdc-172y, biltemas 4", 2st datorhögtalare som jag fick med när jag köpte a traktorn, biltemas 2 kanal slutsteg och biltemas 6x9or inkopplat på det.

Åkte härom dagen och 6x9orna slutade spela, kollade över slutsteget lite lätt och kablarna och från ingenstans så hoppade 6x9orna igång. Sen dagen efter så slutade alla högtalare på höger sida (ej kopplade på slutsteget) spela samt 6x9orna. Kollade över kablarna och allt ser friskt ut. Nån som ve något eller varit med om något liknande?

Volvo 945 (1991)
Volvo 240 "GL" (1988)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
24 januari 2019 · 4 917 Inlägg

Det kan  enbart vara fel på slutsteget eller högtalarna.
Men eftersom det är mer än en högtalare som inte funkar så tror jag det är något galet med slutsteget.
När jag började "pilla" med radiogrejer för sisdådär en 40 år sen så var det ofta att effekttransistorn hade lämnat in.
i dagens läge så har man lite andra elektronikdelar gentemot förr, så förmodligen  ser det annorlunda ut.
Men har du tur så kan det vara en dålig lödning i ditt fall.
Knacka lite lätt på grejorna och se om det eventuellt är något liknande eller dålig kontakt.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
fnylund
24 januari 2019 · 26 Inlägg

bagatellen skrev:
Det kan  enbart vara fel på slutsteget eller högtalarna.
Men eftersom det är mer än en högtalare som inte funkar så tror jag det är något galet med slutsteget.
När jag började "pilla" med radiogrejer för sisdådär en 40 år sen så var det ofta att effekttransistorn hade lämnat in.
i dagens läge så har man lite andra elektronikdelar gentemot förr, så förmodligen  ser det annorlunda ut.
Men har du tur så kan det vara en dålig lödning i ditt fall.
Knacka lite lätt på grejorna och se om det eventuellt är något liknande eller dålig kontakt.

Misstänker oxå slutsteget, men eftersom 2 högtalare spelar ibland bara som inte är kopplade på slutsteget så kan det ju inte bara vara slutsteget som krånglar?

Volvo 945 (1991)
Volvo 240 "GL" (1988)
Presidento Of World
24 januari 2019 · 3 329 Inlägg

Stereo som ballar ut? :p

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
fnylund
24 januari 2019 · 26 Inlägg

Presidento skrev:
Stereo som ballar ut? :p

Jaa rädd för de hmm

Volvo 945 (1991)
Volvo 240 "GL" (1988)
fnylund
29 januari 2019 · 26 Inlägg

Felet hittat!
Anledningen till varför 6x9orna inte spelade var för att slutsteget slutade fungera, och varför högtalarna som inte var kopplade på steget spelade lite ibland bara berodde på att aux-kabeln glappade. tongue

Volvo 945 (1991)
Volvo 240 "GL" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang