Omdöme av Trimningsföretag eller förslag på andra.

gonzolito
1 februari 2019 · 73 Inlägg

Hej

Jag går i tankarna att trimma en nyinköpt pendlarbil. En Opel Insignia 2.0 CDTI 4x4 Sport Tourer från 2010.

Har tidigare använt mig av V-tech, BSR samt KCR på andra bilar och varit nöjd MEN de har varit lite dyra tycker jag. Det finns ju en uppsjö av firmor där ute som har varierande priser. Vissa har jag sållat bort men har två jag undrar om någon har använt sig utav eller hört något om dem, nämligen:

ProDieselChip (pris 1995:- för samtliga bilar oavsett, England) och RaceChip med tre olika boxar (129-249-449 € Tyskland).

Tacksam om någon har något att berätta om dessa, bra eller dåligt. Har ni andra förslag så varsågoda att komma med förslag men allmänna uppfattningar eller tycken utan bäring undanbedes.

Mvh,
Carl

Brådhis * Voff voff *
1 februari 2019 · 10 244 Inlägg

Har du faktiskt varit nöjd med en box (istället för riktig programvara) tidigare kommer du nog bli nöjd med vadsomhelst... wink

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
gonzolito
1 februari 2019 · 73 Inlägg

Nu var det bara KCR som var box såå...

Brådhis * Voff voff *
1 februari 2019 · 10 244 Inlägg

gonzolito skrev:
Nu var det bara KCR som var box såå...

Och både Racechip och Prodieselchip som ju tråden handlar om att du vill köpa...

Mitt råd är absolut att skaffa riktig programvara och undvika boxar generellt.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
gonzolito
1 februari 2019 · 73 Inlägg

Jo iofs men det är pga priset också.

Vad är det du har emot boxarna?

//Gonza

Brådhis * Voff voff *
1 februari 2019 · 10 244 Inlägg

gonzolito skrev:
Jo iofs men det är pga priset också.

Vad är det du har emot boxarna?

//Gonza

Boxarna är ett primitivt och osäkert sätt att öka effekten (inte alltid den ökar heller, ibland ökar bara förbrukningen) eftersom den bygger på att man lurar systemet att tex öka på mängden bränsle (vilket på en diesel iaf i teorin ger mer effekt).

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
gonzolito
1 februari 2019 · 73 Inlägg

Jag förstår. Tycker bara det är märkligt i så fall att så pass många gör detta...säger absolut inte att du har fel, inte det men det borde synas på omdömen och inköp isåfall...

//Gonza

Brådhis * Voff voff *
1 februari 2019 · 10 244 Inlägg

gonzolito skrev:
Jag förstår. Tycker bara det är märkligt i så fall att så pass många gör detta...säger absolut inte att du har fel, inte det men det borde synas på omdömen och inköp isåfall...

//Gonza

Vattenvirvlare och drömfångare säljs i tusental varje dag också... Var och en blir salig på sin tro. smile Vill du ha en box så ska du köpa en box, det är din bil och du som bestämmer i slutänden.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
gonzolito
1 februari 2019 · 73 Inlägg

Jag ser vad du skriver men jag har också skrivit att om man har vettiga förslag så får man gärna komma med det...allmänna uppfattningar och tycken är jag inte mycket för. Jag har fortfarande inte fått veta varför det skulle vara så mycket bättre att optimera med programmering av styrenheten där man sätter sig i skiten om bilen skulle sluta fungera medans man bara kan plugga ur och återställa med en box...t ex... har du bättre förslag får du gärna komma med de :-) annars är det ungefär som att säga att BMW är ett bättre köp än Volvo men inte säga varför man tycker det. Du skrev: "Boxarna är ett primitivt och osäkert sätt att öka effekten (inte alltid den ökar heller, ibland ökar bara förbrukningen) eftersom den bygger på att man lurar systemet att tex öka på mängden bränsle (vilket på en diesel iaf i teorin ger mer effekt)." Syftar du till ALLA boxarna eller kan det vara så att de faktiskt har utvecklats lite sedan de startade typ för 15 år sen?

//Gonza

Brådhis * Voff voff *
1 februari 2019 · 10 244 Inlägg

gonzolito skrev:
Jag ser vad du skriver men jag har också skrivit att om man har vettiga förslag så får man gärna komma med det...allmänna uppfattningar och tycken är jag inte mycket för. Jag har fortfarande inte fått veta varför det skulle vara så mycket bättre att optimera med programmering av styrenheten där man sätter sig i skiten om bilen skulle sluta fungera medans man bara kan plugga ur och återställa med en box...t ex... har du bättre förslag får du gärna komma med de :-) annars är det ungefär som att säga att BMW är ett bättre köp än Volvo men inte säga varför man tycker det. Du skrev: "Boxarna är ett primitivt och osäkert sätt att öka effekten (inte alltid den ökar heller, ibland ökar bara förbrukningen) eftersom den bygger på att man lurar systemet att tex öka på mängden bränsle (vilket på en diesel iaf i teorin ger mer effekt)." Syftar du till ALLA boxarna eller kan det vara så att de faktiskt har utvecklats lite sedan de startade typ för 15 år sen?

//Gonza

Du citerar ju faktiskt det jag skrivit. Där har du ju mitt svar på varför jag tycker det. Dvs att det är ett primitivt sätt att öka effekten. Man lurar systemet. Säkert har boxarna utvecklats vad det gäller kvalitet osv, men sättet dom jobbar på är oförändrat - Dom lurar systemet! Och ja, jag syftar på alla boxar.
Du har fått förslag: Undvik boxar och skaffa en riktig programvara. Om du sedan tycker att det är en "allmän uppfattning" och därmed av någon anledning anser att det är fel så är du fri att tycka så.

Har du rätt programvara sitter du inte i skiten utan saker och ting fungerar som det ska. Jag körde över 10000 mil utan problem med min förra bil med programvara. Såväl med stora tunga släp, som på Nürburgring, som i timtal på Autobahn i 35+ grader.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
rcy
1 februari 2019 · 1 705 Inlägg

gonzolito skrev:
Syftar du till ALLA boxarna eller kan det vara så att de faktiskt har utvecklats lite sedan de startade typ för 15 år sen?

Dom har säkerligen utvecklats, men sättet boxarna fungerar på är detsamma: dom lurar bilen genom att fejka en rad värden! Det är så dom fungerar, det går liksom inte att ändra på.

Detta kan aldrig jämföras med en riktigt mappning av mjukvaran, där man verkligen optimerar i princip varenda variabel i styrsystemet baserat på *verkliga* värden.

Audi A6 Allroad "biitörbo fyrrhjula" (2002)
Saab 9-3 "svarten" (2004)
Saab 9-3 Aero "the sissy" (2002)
gonzolito
1 februari 2019 · 73 Inlägg

Tack.

//Gonza

Xebers76
1 februari 2019 · 2 250 Inlägg

Nackdel med box är att bilen visar fel snittförbrukning i färddatorn. Och att det kan få bilens dator att flippa totalt så man blir ståendes lol Ask me how I know tongue Ångrar i efterhand att man snålade in och inte fixade en seriös om-mappning istället

gonzolito
1 februari 2019 · 73 Inlägg

Aj fan. Tack för varningen.

candyweiss
6 februari 2019 · 863 Inlägg

En duktig optimerare, här till din bil: http://www.gdmperformance.se/532-steg-1-bensin

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Janneutanb
6 februari 2019 · 7 267 Inlägg

candyweiss skrev:
En duktig optimerare, här till din bil: http://www.gdmperformance.se/532-steg-1-bensin

Har också varit hos dom med flera bilar samt känner folk som varit där med egna bilar.
Alla har varit nöjda!

Boxar brukar fungera, inte alltid men ofta iallafall. Däremot aldrig lika bra som en riktig mapping av alla anledningar som tidigare skrivits.

Enda gången jag använt och kommer använda box är när man inte kan komma in i ecun.

candyweiss
6 februari 2019 · 863 Inlägg

Janneutanb skrev:

candyweiss skrev:
En duktig optimerare, här till din bil: http://www.gdmperformance.se/532-steg-1-bensin

Har också varit hos dom med flera bilar samt känner folk som varit där med egna bilar.
Alla har varit nöjda!

Boxar brukar fungera, inte alltid men ofta iallafall. Däremot aldrig lika bra som en riktig mapping av alla anledningar som tidigare skrivits.

Enda gången jag använt och kommer använda box är när man inte kan komma in i ecun.

Men GDM Performance använder väl inte boxar? Eller det kanske han gör till en del bilar?

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 februari 2019 · 13 669 Inlägg

Hoppa boxar det blir aldrig bra och chansen för motorskador finns.   Man lurar motorn att tro att det är lägre bränsletryck än vad det är vilket sliter på både spridare och högtryckspump.   Dessutom blir det inte i närheten av så bra som en riktig optimering.   Har mätt på en caddy 1.6tdi.med kcr box och sen optimerad   det kcr boxen kapade 80-120 halverade optimeringen.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Janneutanb
7 februari 2019 · 7 267 Inlägg

candyweiss skrev:

Janneutanb skrev:

candyweiss skrev:
En duktig optimerare, här till din bil: http://www.gdmperformance.se/532-steg-1-bensin

Har också varit hos dom med flera bilar samt känner folk som varit där med egna bilar.
Alla har varit nöjda!

Boxar brukar fungera, inte alltid men ofta iallafall. Däremot aldrig lika bra som en riktig mapping av alla anledningar som tidigare skrivits.

Enda gången jag använt och kommer använda box är när man inte kan komma in i ecun.

Men GDM Performance använder väl inte boxar? Eller det kanske han gör till en del bilar?

Nej, han använder inte boxar så vitt jag vet.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang