Bygga eget styrsystem till luftfjädring?

professorWinther
2 februari · 585 Inlägg
#1

Jag har en eclipse som jag i sommar ska bygga luftfjädring på.

Då pengar behövs till hus, ungar och bruksbilar också så ska jag försöka göra det så billigt som möjligt.

Tanken är att jag ska kunna bygga allt under 20K med modellanpassade fjäderben. Svårt men inte omöjligt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/13/12267/12267-afd48d874945244ae328c1405fd32105.jpg

Tänkte använda denna tråden till att bolla lite idéer och samtidigt kanske ge andra lite inspiration.

Det behövs:
Fjäderben med bälgar
Lufttank
Kompressor
Styrsystem
Slangar
Mätklockor

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.
professorWinther
2 februari · 585 Inlägg
#2

Kollade runt länge efter universalbälgar, men kom fram till att det är svårt på denna bil utrymmesmässigt.
Ville samtidigt ha inställningsmöjligheter och bra dämpare så började leta modellanpassade fjäderben med bälgar.

Redan där var nästan budgeten spräckt,
Men jag hittade två alternativ som var lite billigare.

Efter att ha pratat med båda företagen, så var en av dem villiga att göra ett sammarbete och samtidigt lämna lite rabatt.

Så nu föll valet på K-sports modellanpassade fjäderben från Raidopower.  Sparar mig mycket jobb, men tar upp största delen av min budget.

Som lufttank hade jag tänkt mig en lustgasliknande flaska. Dels för att det är snyggt och dels för att jag kunde komma över en gammal kolsyresläckare för några hundralappar. Passar väldigt bra in i stuket på bilen om man lackar upp den.

Som kompressor hade jag tänkt att använda bilens AC-pump.
Enkelt beskrivet sätter jag in en dimsmörjare och en brytare till magnetkopplingen. Sen blir det en tryckvakt för att koppla ur den igen.
Borde bara kosta några hundra.

Till styrningen har jag funderat på att använda industri komponenterq för att bygga ett fyrvägsblock. Borde kunna göra detta för runt 1500kr istället för 8000 som ett färdigt kan kosta. Detta ska jag sedan styra med en raspberry pi.
Osäker på om jag bara ska bygga styrningen baserat på tryckgivare, eller om man ska försöka sig på höjdgivare.

Som slang blir det industrikomponenter där också. Ska nog köra 8mm slang.

Ang tryckmätare är jag lite osäker på lm man kan hitta elektriska till rätt pris. Tipsa gärna!

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.
zzr94092
2 februari · 2 946 Inlägg
#3

Nivågivare  måste du ha, så du kan köra bilen "enkelt" åxxå..

professorWinther
2 februari · 585 Inlägg
#4

zzr94092 skrev:
Nivågivare  måste du ha, så du kan köra bilen "enkelt" åxxå..

Vad menar du med enkelt?

I min tanke borde man kunna ha höguplösta trycksensorer vid varje fjäderben och mäta vilken höjd man har vid varje tryck. Då borde man kunna kalibrera styrningen efter varje individuellt fjäderben.

Men bäst precision borde det ju bli med nivågivare.

Hade en idé först om att man borde kunna använda sensorer för att få bilen i våg.
Finns ju riktigt bra sensorer i de flesta moderna smartphones.
Det vore ju egentligen optimalt ur styrningsynpunkt. För man eftersträvar ju alltid att ha bilen i våg.

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.
FAH
4 februari · 191 Inlägg
#5

Moderna bilar med Xenon har ju givare för nivåregleringen för lamporna, borde väl gå att använda något sådant? Har en Outback med Xenon som har givare du kan testa med om du vill smile

Senast redigerat av FAH (4 februari )

"Horsepower sells cars, torque wins races"
torsen
4 februari · 3 282 Inlägg
#6

Du har inte funderat på att kolla in Citroens gashydrauliska fjädringssystem?
Fjädrar med kvävgas i hermetiskt tillslutna sfäriska klockor med membran "på mitten".
Nivåregleringen automatisk eller manuellt val av vagnshöjd.
Citroen BX har fjäderben fram.
Kan kanske användas både fram och bak på din bil.
Extern remdriven hydraulpump för LHM-vätska.
Borde finnas mängder med BX:ar på bilskrotarna.

Xebers76
4 februari · 1 339 Inlägg
#7

Höjden och trycket följer inte varandra tyvärr. Har själv kört luftfjädring. Hade det i ca 3 år. Slutade med att jag tog bort skiten då det bara var problem hela tiden.

Varför inte ta med hela soffgruppen ut på vägarna? Kolla gärna in min tråd "Den rullande soffgruppen"
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=319705
torsen
4 februari · 3 282 Inlägg
#8

Man måste/bör ha fjädring och nivåreglering samt fjädringsdämpning och krängningshämning integrerade.
Som hos Citroen (och Rolls Royce som använder Citroens fjädringsystem).
Land Rover och Range Rover har inte samma kontroll på karossrörelserna och "rullar" därför i sidled.

professorWinther
5 februari · 585 Inlägg
#9

Xebers76 skrev:
Höjden och trycket följer inte varandra tyvärr. Har själv kört luftfjädring. Hade det i ca 3 år. Slutade med att jag tog bort skiten då det bara var problem hela tiden.

Att de inte följer varandra linjärt kändes logiskt. Men om man mäter trycket vid varje cm tex. Då borde man ju kunna göra en funktion i raspberryn som ställer in på rätt tryck efter hur många cm över marken man önskar. Eller tänker jag fel?

Hur mycket påverkar olika tempraturer trycket tex? Vad annars kan avvika?

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.
professorWinther
5 februari · 585 Inlägg
#10

torsen skrev:
Du har inte funderat på att kolla in Citroens gashydrauliska fjädringssystem?
Fjädrar med kvävgas i hermetiskt tillslutna sfäriska klockor med membran "på mitten".
Nivåregleringen automatisk eller manuellt val av vagnshöjd.
Citroen BX har fjäderben fram.
Kan kanske användas både fram och bak på din bil.
Extern remdriven hydraulpump för LHM-vätska.
Borde finnas mängder med BX:ar på bilskrotarna.

Kändes inte aktuellt för mig. Allt franskt jag har skruvat i har varit rena mardrömmen.

Att då försöka trixa ihop något eget av det känns dömt att misslyckas tyvärr.

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.
professorWinther
5 februari · 585 Inlägg
#11

FAH skrev:
Moderna bilar med Xenon har ju givare för nivåregleringen för lamporna, borde väl gå att använda något sådant? Har en Outback med Xenon som har givare du kan testa med om du vill smile

Skulle ju kunna vara nått att titta på. Största problemet jag tror kan uppstå är om man vill kalibrera när bilen står på en sned yta..

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.
professorWinther
5 februari · 585 Inlägg
#12

torsen skrev:
Man måste/bör ha fjädring och nivåreglering samt fjädringsdämpning och krängningshämning integrerade.
Som hos Citroen (och Rolls Royce som använder Citroens fjädringsystem).
Land Rover och Range Rover har inte samma kontroll på karossrörelserna och "rullar" därför i sidled.

Dämparna jag har beställt är ställbara i flera led. Borde gå att hitta rätt rebound på dessa.

Kommer att köra med orginal krängningshämmare på plats.
Om jag dessutom har 4ventiler borde ju inte luften kunna omfördela sig för att få rullning.

För det är väl mest risk om man kör båda främre benen på samma ventil tex..

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.
torsen
5 februari · 3 282 Inlägg
#13

Hur har du tänkt dig hjulupphängningarna?
Fjäderben är väl vad du har nu?
Triangellänkar medger inte så lång fjädringsväg.
Inte heller traditonell 4- eller 5-länksupphängning.
Longarmskit eller s k "skiftnycklar" byggs det ofta om till när man vill ha lång fjädringsväg.
Kolla in "skiftnycklarna" på Suzuki Jimny. Dom är smidda och relativt långa.
Kan du kombinera med "Wattlänk" bör du få en bra och exakt styrd hjulupphängning.
Wattlänk kan du se på bl a Nissan Primera för något drygt decennium sedan.

mb_pucken
5 februari · 4 260 Inlägg
#14

professorWinther skrev:

Xebers76 skrev:
Höjden och trycket följer inte varandra tyvärr. Har själv kört luftfjädring. Hade det i ca 3 år. Slutade med att jag tog bort skiten då det bara var problem hela tiden.

Att de inte följer varandra linjärt kändes logiskt. Men om man mäter trycket vid varje cm tex. Då borde man ju kunna göra en funktion i raspberryn som ställer in på rätt tryck efter hur många cm över marken man önskar. Eller tänker jag fel?

Hur mycket påverkar olika tempraturer trycket tex? Vad annars kan avvika?

Olika last bör göra att trycket som krävs för att få rätt höjd ökar.
Höjdgivare per axel eller hjul hade jag satsat på.
Har för mig att det är ett krav för att det ska bli godkänt hos bilprovningen :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
professorWinther
5 februari · 585 Inlägg
#15

torsen skrev:
Hur har du tänkt dig hjulupphängningarna?
Fjäderben är väl vad du har nu?
Triangellänkar medger inte så lång fjädringsväg.
Inte heller traditonell 4- eller 5-länksupphängning.
Longarmskit eller s k "skiftnycklar" byggs det ofta om till när man vill ha lång fjädringsväg.
Kolla in "skiftnycklarna" på Suzuki Jimny. Dom är smidda och relativt långa.
Kan du kombinera med "Wattlänk" bör du få en bra och exakt styrd hjulupphängning.
Wattlänk kan du se på bl a Nissan Primera för något drygt decennium sedan.

Hjuluphängningen kommer att vara orginal förutom de ställbara fjäderbenen med inbyggd bälg.
Behöver inte så extremlång fjädringsväg, vill mest kunna ha den låg på utställningar och höja den då jag ska köra ur garaget eller försöka ta mig ut till E4 då jag bor efter den dåligt skött grusväg.
För att bilen ska bli mer praktisk helt enkelt. Skulle aldrig gå att bruka den så låg jag anser vara snyggt.



Så här blir hjulplaceringen då länkarmarna bottnar.

Hjulet står på en bromsskiva på bilden.
https://www1.garaget.org/gallery/images/13/12267/12267-450b7d5eac795e953193b8bce6fc6f14.jpg

Här tar den övre länkarmen emot.
Den ser ut som en övre A-arm ungefär.
https://www1.garaget.org/gallery/images/13/12267/12267-ac098003c99c77eb7feb03599a5934c1.jpg

Senast redigerat av professorWinther (5 februari )

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.
professorWinther
8 februari · 585 Inlägg
#16

Vilken slangdimension ska man välja?

Gör det stor skillnad att uppgradera från 6x4 mm slang till 8x6mm slang?

Orginal på fjäderbenen är det uttag för 6mm slang. Men jag kan välja vilka anslutningar jag vill på luftblocket.

Var inne på 8mm slang förut. Efter att ha läst på jeebs.
Någon här som provat båda storlekarna?
Vad blir skillnaden enligt er?


https://www1.garaget.org/gallery/images/13/12267/12267-e8aa8bfbeb28b12eab0c2e25eed527ed.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/13/12267/12267-b89c85136f739230b7a85eee2565ab8f.jpg

4st av dessa 5/3 ventiler funderar jag på att använda för att bygga mitt 4vägs ventilblock.

Har jag tänkt rätt om jag ansluter bälgen till B och tanken till p?
Enligt som jag har tänkt kan jag fylla bälgen genom att strömsätta högra spolen och dränera genom att strömsätta vänstra spolen.

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.
_Budda_
8 februari · 178 Inlägg
#17

Spännade tråd! Jag har också funderar på att snickra ihop ett eget styrsystem till luftfjädringen på min Fairlane, Hade tänkt mig 4st givare på varje hjul tex för xenon och styra det med en arduino

Jag har 2-vägs manuell luftfjädring med 10mm slang och den studsar upp och är lite svår kontrollerad, så ska komplettera med strypventiler så det går lite långsammare. Så jag skulle nog kört på 6mm slang om jag var du.

Ang ventilerna så tänker du rätt.
P = Pilot dvs luft in
A och B = luft ut
EA och EB = Exhaust A & B
Så i ditt fall pluggar du A porten bara.

Kom ihåg att komplettera ventilerna med ljuddämpare, annars blir du döv!

Senast redigerat av _Budda_ (8 februari )

professorWinther
8 februari · 585 Inlägg
#18

_Budda_ skrev:
Spännade tråd! Jag har också funderar på att snickra ihop ett eget styrsystem till luftfjädringen på min Fairlane, Hade tänkt mig 4st givare på varje hjul tex för xenon och styra det med en arduino

Jag har 2-vägs manuell luftfjädring med 10mm slang och den studsar upp och är lite svår kontrollerad, så ska komplettera med strypventiler så det går lite långsammare. Så jag skulle nog kört på 6mm slang om jag var du.

Ang ventilerna så tänker du rätt.
P = Pilot dvs luft in
A och B = luft ut
EA och EB = Exhaust A & B
Så i ditt fall pluggar du A porten bara.

Kom ihåg att komplettera ventilerna med ljuddämpare, annars blir du döv!

Tack för input. Blir ett block för att bygga ihop alla fyra .Hade tänkt ha en slang från dränering ut ur bilen med en ljuddämpare längst ut.

Vilket systemtryck kör du som högst?
Såg att ventilerna klarade 14bar max. Men de jag lyckats läst mig till borde det räcka

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.
torsen
8 februari · 3 282 Inlägg
#19

Ett annat tips är att googla på Borgward Pullman.
En av de första serietillverkade bilarna med ren luftfjädring(inte gashydraulik som Citroen).
Kanske kan du/ni hitta tips hur man styr och begränsar svängningarna/svajningarna mellan luftbälgarna.
För övrigt en intressant tråd som jag är intresserad av och följer.
Mest med tanke på vad man skulle kunna göra med en offroadbil.
Man vill ha bilen hög i terrängen men låg/normal på landsvägen.
Men samtidigt ha (mjuk) fjädring - Citroen blir som sågbockar i högsta läget = ingen fjädring.

_Budda_
8 februari · 178 Inlägg
#20

professorWinther skrev:
Tack för input. Blir ett block för att bygga ihop alla fyra .Hade tänkt ha en slang från dränering ut ur bilen med en ljuddämpare längst ut.

Vilket systemtryck kör du som högst?
Såg att ventilerna klarade 14bar max. Men de jag lyckats läst mig till borde det räcka

Jag kör med 150psi tryckvakt så drygt 10 bar. räcker mer än väl till min bil, vet att en del med bigblock jänkare kör högre tryck. Men det borde inte behövas i ditt fall kan jag tycka.

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang