16" vs 17" ?

OttoM
2 februari 2019 · 322 Inlägg

Jag behöver lite input. På min Astra j satt 17" hjul. Funderar på att byta till 16" nu när däcken är slut.
Tysta mjuka däck är prio ett, väghållning är också bra, men vi kör ganska lugnt så tror inte det kan vara avgörande i mitt fall.
Att byta till 16" innebär då att jag måste köpa fälgar också, en merkostnad på ca 3000, men det är inte heller avgörande, huvudsak är att prio ett uppfylls.
Hur tänker ni ? Vilket borde jag välja ?

Utmarks-Loke
3 februari 2019 · 5 833 Inlägg

Jag föredrar 16", går mycket mjukare och bättre på vägen

caromania Forummoderator
3 februari 2019 · 9 296 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Jag föredrar 16", går mycket mjukare och bättre på vägen

Håller med. Billigare däck också. Stora-fälg-hysterin som pågått de senaste 10-15 åren är rent vansinne och tillför ingenting positivt öht annat än design.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
torsen
3 februari 2019 · 7 234 Inlägg

Gick för en tid sedan själv ner till 15" från 16" för att få "mera gummi" och komfort.
Kolla i "Bultcirkelguiden, eller motsvarande," vad din bil har för fälgdata(hålbild, centrumhål, ET).
Se därefter vilka andra bilar som har samma fälgdata.
Gå slutligen in på Blocket och titta vad som står till buds.
Så kan du spara pengar - gjorde jag - med den skillnaden att jag fann mina fälgar på en bilskrot i närområdet.

OttoM
3 februari 2019 · 322 Inlägg

torsen skrev:
Gick för en tid sedan själv ner till 15" från 16" för att få "mera gummi" och komfort.
Kolla i "Bultcirkelguiden, eller motsvarande," vad din bil har för fälgdata(hålbild, centrumhål, ET).
Se därefter vilka andra bilar som har samma fälgdata.
Gå slutligen in på Blocket och titta vad som står till buds.
Så kan du spara pengar - gjorde jag - med den skillnaden att jag fann mina fälgar på en bilskrot i närområdet.

Jo det finns en hel del begagnat att välja mellan till bra priser. Men en liten risk tar man i att köpa beg. man vet inte vad de varit med om eller om de kan vara stulna.
Jag har hittat de fälgar jag gillar och tycker passar bäst.
En uppsättning original finns på blocket för 3500, med vinterdäck, men med merkostnader för att köpa och få monterat blir skillnaden mot nya liten. Annars hade nog det varit det bästa valet, 7-ekrat.
Men för övrigt bra input i tråden, talar för 16". Blir ju faktiskt 12mm mer gummi mellan väg och fälg.

OttoM
3 februari 2019 · 322 Inlägg

Som jag sa, 7-ekrat bäst. Men är det det? Logiskt sett stabilare, men påverkar det även vägljudet? Mer massa som leder ljud så det borde det göra. Lurar jag mig själv? Finns det en anledning till att de flesta har 5 ekrar numera?

CC72
3 februari 2019 · 1 661 Inlägg

OttoM skrev:

torsen skrev:
Gick för en tid sedan själv ner till 15" från 16" för att få "mera gummi" och komfort.
Kolla i "Bultcirkelguiden, eller motsvarande," vad din bil har för fälgdata(hålbild, centrumhål, ET).
Se därefter vilka andra bilar som har samma fälgdata.
Gå slutligen in på Blocket och titta vad som står till buds.
Så kan du spara pengar - gjorde jag - med den skillnaden att jag fann mina fälgar på en bilskrot i närområdet.

Jo det finns en hel del begagnat att välja mellan till bra priser. Men en liten risk tar man i att köpa beg. man vet inte vad de varit med om eller om de kan vara stulna.
Jag har hittat de fälgar jag gillar och tycker passar bäst.
En uppsättning original finns på blocket för 3500, med vinterdäck, men med merkostnader för att köpa och få monterat blir skillnaden mot nya liten. Annars hade nog det varit det bästa valet, 7-ekrat.
Men för övrigt bra input i tråden, talar för 16". Blir ju faktiskt 12mm mer gummi mellan väg och fälg.

Vad de varit med om? Okulärbesikta dom och kolla tillverkningsdatum på däcken.
Stulna prylar finns det såklart men det är oftast lite mer speciella fälgar och inte standardprylar á 15-16”.

Har aldrig köpt nya däck då begagnatmarknaden är enorm och du kan köpa i princip nya däck/fälgar för halva pengen.

torsen
3 februari 2019 · 7 234 Inlägg

För säkerhets skull kan man be att få prova en fälg/ett hjul på den egna bilen.
Gör det i så fall fram.
Där finns de största bromsoken = kräver mest utrymme.

OttoM
3 februari 2019 · 322 Inlägg

CC72 skrev:

OttoM skrev:

torsen skrev:
Gick för en tid sedan själv ner till 15" från 16" för att få "mera gummi" och komfort.
Kolla i "Bultcirkelguiden, eller motsvarande," vad din bil har för fälgdata(hålbild, centrumhål, ET).
Se därefter vilka andra bilar som har samma fälgdata.
Gå slutligen in på Blocket och titta vad som står till buds.
Så kan du spara pengar - gjorde jag - med den skillnaden att jag fann mina fälgar på en bilskrot i närområdet.

Jo det finns en hel del begagnat att välja mellan till bra priser. Men en liten risk tar man i att köpa beg. man vet inte vad de varit med om eller om de kan vara stulna.
Jag har hittat de fälgar jag gillar och tycker passar bäst.
En uppsättning original finns på blocket för 3500, med vinterdäck, men med merkostnader för att köpa och få monterat blir skillnaden mot nya liten. Annars hade nog det varit det bästa valet, 7-ekrat.
Men för övrigt bra input i tråden, talar för 16". Blir ju faktiskt 12mm mer gummi mellan väg och fälg.

Vad de varit med om? Okulärbesikta dom och kolla tillverkningsdatum på däcken.
Stulna prylar finns det såklart men det är oftast lite mer speciella fälgar och inte standardprylar á 15-16”.

Har aldrig köpt nya däck då begagnatmarknaden är enorm och du kan köpa i princip nya däck/fälgar för halva pengen.

Tänker på om de varit körda i diket eller på något hårt och fått nån spricka, det finns väl en anledning till att de säljes. Undantaget är ju då om man sålt bilen till nån prutare och då behåller en uppsättning hjul för att sälja separat eller om bilen skrotats p.g.av motorhaveri, rost, etc.
Men visst, jag är kanske överdrivet misstänksam.

it_mutt Avstängd
3 februari 2019 · 10 388 Inlägg

OttoM skrev:

CC72 skrev:

OttoM skrev:

Jo det finns en hel del begagnat att välja mellan till bra priser. Men en liten risk tar man i att köpa beg. man vet inte vad de varit med om eller om de kan vara stulna.
Jag har hittat de fälgar jag gillar och tycker passar bäst.
En uppsättning original finns på blocket för 3500, med vinterdäck, men med merkostnader för att köpa och få monterat blir skillnaden mot nya liten. Annars hade nog det varit det bästa valet, 7-ekrat.
Men för övrigt bra input i tråden, talar för 16". Blir ju faktiskt 12mm mer gummi mellan väg och fälg.

Vad de varit med om? Okulärbesikta dom och kolla tillverkningsdatum på däcken.
Stulna prylar finns det såklart men det är oftast lite mer speciella fälgar och inte standardprylar á 15-16”.

Har aldrig köpt nya däck då begagnatmarknaden är enorm och du kan köpa i princip nya däck/fälgar för halva pengen.

Tänker på om de varit körda i diket eller på något hårt och fått nån spricka, det finns väl en anledning till att de säljes. Undantaget är ju då om man sålt bilen till nån prutare och då behåller en uppsättning hjul för att sälja separat eller om bilen skrotats p.g.av motorhaveri, rost, etc.
Men visst, jag är kanske överdrivet misstänksam.

Du ska för alltid behålla dina egna 17" som "blir över"?

Det kan ju vara så enkelt att man; inte har kvar bilen, ska byta till en annan fälg/storlek, att man fått dom (fått flera uppsättningar fälgar av vänner och bekanta) och så vidare.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
torsen
3 februari 2019 · 7 234 Inlägg

Fälgar brukar jag köpa begagnade.
Däck däremot köper jag alltid nya och från dackonline.se sedan runt 10 år tillbaka.
Snabb leverans och alltid, i mitt fall, dagsfärska däck, vilket gummigubbarna inte alltid har.
Genom av dackonline.se uppknutna däckverkstäder får man dessutom bytet på medhavda fälgar för 150:-/hjul inkl balansering.
Men vidtala däckverkstaden i förväg så att de verkligen samarbetar med dackonline.
Då skickas däcken direkt till däckverkstaden och du slipper själv transportera de nya däcken.
Bekvämt och smidigt om du bor i lägenhet.
Alltid funkat för mig.

OttoM
3 februari 2019 · 322 Inlägg

it_mutt skrev:

OttoM skrev:

CC72 skrev:

Vad de varit med om? Okulärbesikta dom och kolla tillverkningsdatum på däcken.
Stulna prylar finns det såklart men det är oftast lite mer speciella fälgar och inte standardprylar á 15-16”.

Har aldrig köpt nya däck då begagnatmarknaden är enorm och du kan köpa i princip nya däck/fälgar för halva pengen.

Tänker på om de varit körda i diket eller på något hårt och fått nån spricka, det finns väl en anledning till att de säljes. Undantaget är ju då om man sålt bilen till nån prutare och då behåller en uppsättning hjul för att sälja separat eller om bilen skrotats p.g.av motorhaveri, rost, etc.
Men visst, jag är kanske överdrivet misstänksam.

Du ska för alltid behålla dina egna 17" som "blir över"?

Det kan ju vara så enkelt att man; inte har kvar bilen, ska byta till en annan fälg/storlek, att man fått dom (fått flera uppsättningar fälgar av vänner och bekanta) och så vidare.

Ha,ha, den var fin. Nej jag ska inte behålla de gamla 17", men jag säljer inte heller på blocket, den tiden har varit av olika skäl.

OttoM
3 februari 2019 · 322 Inlägg

torsen skrev:
Fälgar brukar jag köpa begagnade.
Däck däremot köper jag alltid nya och från dackonline.se sedan runt 10 år tillbaka.
Snabb leverans och alltid, i mitt fall, dagsfärska däck, vilket gummigubbarna inte alltid har.
Genom av dackonline.se uppknutna däckverkstäder får man dessutom bytet på medhavda fälgar för 150:-/hjul inkl balansering.
Men vidtala däckverkstaden i förväg så att de verkligen samarbetar med dackonline.
Då skickas däcken direkt till däckverkstaden och du slipper själv transportera de nya däcken.
Bekvämt och smidigt om du bor i lägenhet.
Alltid funkat för mig.

Prisskillnaden på Michelin Primacy 4 var minimal mellan den lokale däckhandlaren och internet om jag räknar in allt.
Kruxet är att han inte har fälgen jag vill ha i sitt sortiment, CMS C12 6,5x16, men jag tror han fixar det, det måste han då jag nu med er hjälp bestämt mig för 16".
Om det sen blir ett lakan dyrare så är det ok, man måste ju stötta de lokala företagen.

granadadr
3 februari 2019 · 7 286 Inlägg

torsen skrev:
För säkerhets skull kan man be att få prova en fälg/ett hjul på den egna bilen.
Gör det i så fall fram.
Där finns de största bromsoken = kräver mest utrymme.

nja inte säkert,  provade 2 olika 14" på en scorpio,,   dem från en granada tog i bak-oken,, men inte fram,, så kolla både fram å bak u never know wink

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
torsen
3 februari 2019 · 7 234 Inlägg

granadadr skrev:

torsen skrev:
För säkerhets skull kan man be att få prova en fälg/ett hjul på den egna bilen.
Gör det i så fall fram.
Där finns de största bromsoken = kräver mest utrymme.

nja inte säkert,  provade 2 olika 14" på en scorpio,,   dem från en granada tog i bak-oken,, men inte fram,, så kolla både fram å bak u never know wink

Aha, det ska jag tänka på i fortsättningen - att prova både fram och bak.

Utmarks-Loke
3 februari 2019 · 5 833 Inlägg

Men jag tror det får vara en porsche eller M5 eller motsvarande för att bromsoken skall ta i 16" fälgar, de absolut flesta vanliga bilar klarar sig

OttoM
3 februari 2019 · 322 Inlägg

Kan ju vara en fördel då att låta lokala däckhandlaren ta hand om saken. Kan ju då motivera ev prisskillnad.

frasse4
3 februari 2019 · 736 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Men jag tror det får vara en porsche eller M5 eller motsvarande för att bromsoken skall ta i 16" fälgar, de absolut flesta vanliga bilar klarar sig

Nja, inte självklart. Min Alfa Giulietta som är samma storlek som Astra har minst 17" (330 mm bromsar fram).

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
Utmarks-Loke
3 februari 2019 · 5 833 Inlägg

frasse4 skrev:

Svarte_Orm skrev:
Men jag tror det får vara en porsche eller M5 eller motsvarande för att bromsoken skall ta i 16" fälgar, de absolut flesta vanliga bilar klarar sig

Nja, inte självklart. Min Alfa Giulietta som är samma storlek som Astra har minst 17" (330 mm bromsar fram).

Bättre du håller dig till bilen på din lilla bild wink

frasse4
3 februari 2019 · 736 Inlägg

Haha ja, 14 år på garaget.org så kanske skulle byta bild wink

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang