Vilka misstag har ni gjort som nya på arbetet och vad har det lett till?

Avresto
13 februari 2019 · 202 Inlägg

Hej!

Som topicen lyder så skulle jag gärna vilja veta vad det värsta misstag som ni har begått när ni varit nya på en arbetsplats?

Det märks att min arbetsgivare är trött på mig och har även sagt åt mig att det är ohållbart och inte fungerar att jag inte frågar eller ber om hjälp utan jag försöker utföra arbetet självständigt ändå.

Men liksom jag har arbetat fem veckor och vill ju bevisa att man är duktig men det blir ändå fel.

Felen jag gör är oftast små t.ex.
brutit av gängtapp när man skulle gänga osv.

Frågan är om det är skäl nog att bli av med jobbet och hur jag ska bevisa att jag är lämpad för arbetet?

Skönt att skriva av sig lite och hoppas på att få lite svar :-)

Arbetet som jag har är inom industri.

Senast redigerat av Avresto (13 februari 2019)

Brådhis * Voff voff *
13 februari 2019 · 10 278 Inlägg

Avresto skrev:
Hej!

Som topicen lyder så skulle jag gärna vilja veta vad det värsta misstag som ni har begått när ni varit nya på en arbetsplats?

Det märks att min arbetsgivare är trött på mig och har även sagt åt mig att det är ohållbart och inte fungerar att jag inte frågar eller ber om hjälp utan jag försöker utföra arbetet självständigt ändå.

Men liksom jag har arbetat fem veckor och vill ju bevisa att man är duktig men det blir ändå fel.

Felen jag gör är oftast små t.ex.
brutit av gängtapp när man skulle gänga osv.

Frågan är om det är skäl nog att bli av med jobbet och hur jag ska bevisa att jag är lämpad för arbetet?

Skönt att skriva av sig lite och hoppas på att få lite svar :-)

Arbetet som jag har är inom industri.

Om du får sparken för att du gjort saker som tex då att du brutit av en gängtapp är det nog inte mycket till arbetsplats... Vad jobbar du med? Vad har arbetsgivaren sagt?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Slim
13 februari 2019 · 340 Inlägg

Fråga istället, men fråga inte om samma sak om och om igen bara... Grundregeln är ju att chefen har rätt, så att göra som han säger är ett bra sätt att behålla sin anställning.

Brådhis * Voff voff *
13 februari 2019 · 10 278 Inlägg

Slim skrev:
Fråga istället, men fråga inte om samma sak om och om igen bara... Grundregeln är ju att chefen har rätt, så att göra som han säger är ett bra sätt att behålla sin anställning.

Hör bör man dock ge akt på att det finns en del chefer som, även om man gör precis som dom säger och något då går snett, ändå anser att man gjort fel... wink

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Avresto
13 februari 2019 · 202 Inlägg

Brådhis skrev:

Avresto skrev:
Hej!

Som topicen lyder så skulle jag gärna vilja veta vad det värsta misstag som ni har begått när ni varit nya på en arbetsplats?

Det märks att min arbetsgivare är trött på mig och har även sagt åt mig att det är ohållbart och inte fungerar att jag inte frågar eller ber om hjälp utan jag försöker utföra arbetet självständigt ändå.

Men liksom jag har arbetat fem veckor och vill ju bevisa att man är duktig men det blir ändå fel.

Felen jag gör är oftast små t.ex.
brutit av gängtapp när man skulle gänga osv.

Frågan är om det är skäl nog att bli av med jobbet och hur jag ska bevisa att jag är lämpad för arbetet?

Skönt att skriva av sig lite och hoppas på att få lite svar :-)

Arbetet som jag har är inom industri.

Om du får sparken för att du gjort saker som tex då att du brutit av en gängtapp är det nog inte mycket till arbetsplats... Vad jobbar du med? Vad har arbetsgivaren sagt?

//Brådhis

Arbetar med montage.

Arbetsgivaren har sagt att det är ohållbart och inte fungerar om jag inte frågar om hjälp i stället för att försöka lösa saker som man är lite osäker på själv.

Är man redan dömd av chefen och det inte går att förbättra sin position redan efter
5 veckor tro?

Bättre att söka sig vidare eller stanna och fråga mer och säga till om det känns osäkert.

Senast redigerat av Avresto (13 februari 2019)

Slim
13 februari 2019 · 340 Inlägg

Brådhis skrev:

Slim skrev:
Fråga istället, men fråga inte om samma sak om och om igen bara... Grundregeln är ju att chefen har rätt, så att göra som han säger är ett bra sätt att behålla sin anställning.

Hör bör man dock ge akt på att det finns en del chefer som, även om man gör precis som dom säger och något då går snett, ändå anser att man gjort fel... wink

//Brådhis

Det gör det absolut! Fast det är nog fler som skyller på en om man gjort tvärt om:)

När min underchef påpekade att jag hade fel, sa jag att jag var hans chef och hade rätt även när jag har fel. Verkligheten ändras, så chefen alltid har rätt. Är en naturlag;)
Kollegor sen typ 10år, så han kan ta ett skämt:)

Brådhis * Voff voff *
13 februari 2019 · 10 278 Inlägg

Avresto skrev:

Brådhis skrev:

Avresto skrev:
Hej!

Som topicen lyder så skulle jag gärna vilja veta vad det värsta misstag som ni har begått när ni varit nya på en arbetsplats?

Det märks att min arbetsgivare är trött på mig och har även sagt åt mig att det är ohållbart och inte fungerar att jag inte frågar eller ber om hjälp utan jag försöker utföra arbetet självständigt ändå.

Men liksom jag har arbetat fem veckor och vill ju bevisa att man är duktig men det blir ändå fel.

Felen jag gör är oftast små t.ex.
brutit av gängtapp när man skulle gänga osv.

Frågan är om det är skäl nog att bli av med jobbet och hur jag ska bevisa att jag är lämpad för arbetet?

Skönt att skriva av sig lite och hoppas på att få lite svar :-)

Arbetet som jag har är inom industri.

Om du får sparken för att du gjort saker som tex då att du brutit av en gängtapp är det nog inte mycket till arbetsplats... Vad jobbar du med? Vad har arbetsgivaren sagt?

//Brådhis

Arbetar med montage.

Arbetsgivaren har sagt att det är ohållbart och inte fungerar om jag inte frågar om hjälp i stället för att försöka lösa saker som man är lite osäker på själv.

Är man redan dömd av chefen och det inte går att förbättra sin position redan efter
5 veckor tro?

Bättre att söka sig vidare eller stanna och fråga mer och säga till om det känns osäkert.

Att be om hjälp istället för att göra, i längden, dyra misstag är nog att betrakta som sunt förnuft så det bör du ju absolut göra.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Brådhis * Voff voff *
13 februari 2019 · 10 278 Inlägg

Slim skrev:

Brådhis skrev:

Slim skrev:
Fråga istället, men fråga inte om samma sak om och om igen bara... Grundregeln är ju att chefen har rätt, så att göra som han säger är ett bra sätt att behålla sin anställning.

Hör bör man dock ge akt på att det finns en del chefer som, även om man gör precis som dom säger och något då går snett, ändå anser att man gjort fel... wink

//Brådhis

Det gör det absolut! Fast det är nog fler som skyller på en om man gjort tvärt om:)

När min underchef påpekade att jag hade fel, sa jag att jag var hans chef och hade rätt även när jag har fel. Verkligheten ändras, så chefen alltid har rätt. Är en naturlag;)
Kollegor sen typ 10år, så han kan ta ett skämt:)

Så sant så... wink

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Slim
13 februari 2019 · 340 Inlägg

Extrem duche-move dock om man inte är polare... smile

Avresto
13 februari 2019 · 202 Inlägg

Slim skrev:
Extrem duche-move dock om man inte är polare... smile

Vad innebär det? smile

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
13 februari 2019 · 17 473 Inlägg

Jag har gett flera personer sparken. Oftast yngre män. De som jag har reagerat på är:

- Fipplar med mobilen när det inte är rast.
- Tycker de vet bäst även om det är helt åt helv...
- Trots inlärning går arbetet löjligt sakta.
- Ofta sjuka på måndagar / går hem så fort de nyser i princip.
- Diverse klagomål på utfört arbete som visat sig vara korrekt.

Retar mig mest på mobilanvändare.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Utmarks-Loke
13 februari 2019 · 5 836 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Jag har gett flera personer sparken. Oftast yngre män. De som jag har reagerat på är:

- Fipplar med mobilen när det inte är rast.
- Tycker de vet bäst även om det är helt åt helv...
- Trots inlärning går arbetet löjligt sakta.
- Ofta sjuka på måndagar / går hem så fort de nyser i princip.
- Diverse klagomål på utfört arbete som visat sig vara korrekt.

Retar mig mest på mobilanvändare.

Se till att du förklarar för dom varför de fick sparken också så att de kan bättra sig.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
13 februari 2019 · 17 473 Inlägg

Svarte_Orm skrev:

Hybrid_ skrev:
Jag har gett flera personer sparken. Oftast yngre män. De som jag har reagerat på är:

- Fipplar med mobilen när det inte är rast.
- Tycker de vet bäst även om det är helt åt helv...
- Trots inlärning går arbetet löjligt sakta.
- Ofta sjuka på måndagar / går hem så fort de nyser i princip.
- Diverse klagomål på utfört arbete som visat sig vara korrekt.

Retar mig mest på mobilanvändare.

Se till att du förklarar för dom varför de fick sparken också så att de kan bättra sig.

Självklart! Vi hade ett 4-stegssystem. Muntlig varning, skriftlig varning, Sista varning, Sparken. Facket skulle det förhandlas med givetvis men det var aldrig några problem.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Slim
13 februari 2019 · 340 Inlägg

Avresto skrev:

Slim skrev:
Extrem duche-move dock om man inte är polare... smile

Vad innebär det? smile

Att man är en duchebag dvs dryg:)

Hilmer
13 februari 2019 · 1 779 Inlägg

Att våga fråga om hjälp om man är osäker ser jag som något positivt eftersom det visar på att man är intresserad av att lära sig och gå framåt, men om man frågar så får man ju också passa på att vara lyhörd och suga åt sig den information man får så man slipper fråga om samma saker om igen.
Tid är oftast dyrbar, så oftast är det bättre att fråga innan tiden rinner iväg för en.

EmsAnders
14 februari 2019 · 151 Inlägg

Gäller att lära sig, fråga i början, men du måste lära dig hur jobbet ska göras, även kunna räta till misstagen, för det gör alla.
Att kunna lära sig av misstag och inte upprepa samma fel är enligt mig en av de viktigaste sakerna.
Vissa lär sig, vissa lär sig aldrig.

rcy
14 februari 2019 · 1 705 Inlägg

Vi har tvingats sparka ett flertal som kört på och trott att dom klarar något istället för att fråga om man är osäker.
Att fråga någon och få ett definitivt svar på vad som är rätt kanske tar någon minut extra, men att chansa och tro att man kan och det sedan skiter sig är totalt ohållbart om man jobbar med kunders utrustning och ett stopp kan kosta flera miljoner.

Numera har vi policyn att vi aktivt håller koll på vilka som inte är rädda att ställa en fråga för mycket hellre än att chansa, det är dom vi går vidare med och slutligen anställer. Dom som försöker visa sig duktiga och kör sitt eget race blir inte långvariga.

Nu är jag inte exakt insatt i vad du gör och hur din arbetsgivare resonerar, men tro mig, att ställa frågor och säkerställa att man gör rätt ger i längden massor med pluspoäng. Ett enda fel pga att man försöker visa sig duktig ger sjukt mycket minus och kan vara omöjligt att återhämta sig ifrån. Så chansa inte, fråga istället!

BMW 320i "tysken" (2007)
Saab 9-5 "familjefraktarn" (2000)
Audi A6 Allroad "biitörbo fyrrhjula" (2002)
Avresto
14 februari 2019 · 202 Inlägg

Nu har jag frågat om hjälp men min chef blev inte på bättre humör då han ifråga satte mig och sa att jag hade sagt vid intervjun att jag hade verkstadsvana men det stämmer ju enligt mig då jag har arbetat inom industrin i ett par år och har industri vana

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
14 februari 2019 · 17 473 Inlägg

Avresto skrev:
Nu har jag frågat om hjälp men min chef blev inte på bättre humör då han ifråga satte mig och sa att jag hade sagt vid intervjun att jag hade verkstadsvana men det stämmer ju enligt mig då jag har arbetat inom industrin i ett par år och har industri vana

Usch. Tråkigt läge för dig.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Slim
14 februari 2019 · 340 Inlägg

Det låter som ni har olika bild av dina förkunskaper.

Det blir alltid fel och problematiskt att välja sida i en tråd på internet. Det kan vara allt ifrån att du jobbar väldigt bra, till att du inte fungerar där du är. Blir därför svårt att ge mer än generella råd.

Har ni pratat om vad du förväntas kunna klara av? Har du berättat vad du kan och inte kan sedan tidigare?
För mig låter det som att ni behöver prata ihop er för att det ska bli ok framåt. Han verkar på det du berättar ha en annan bild än du kring vad han kan förvänta sig av dig och det är ett problem.

Senast redigerat av Slim (14 februari 2019)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang