Tjenare jag köpte en billig backkamera på Jula mest på skoj men tänkte koppla in den för o se om den är nåt att ha och jag tänkte koppla den via backljuset men asså vilken av kablarna går just till backljuset , någon som vet ? Jag har försökt googla mig fram för kopplingsschema men dom som är aktuella kostar pengar och mina betalkort funkar inte tydligen på den sidan . Jag tog en bild så kanske det blir lättare för någon kunnig att säga vilken det kan vara , eller om någon vet något bra sätt jag kan kolla det . Antar att jag kan sätta bilen i reverse utan att motorn är igång och kolla vilket stift det går ström till också ? Tacksam för svar och ha en go helg alla
Enklast är att du låter någon kompis slå i/ur backen medans du sitter där bak och mäter, eller som jag brukar göra, har en färdig "lampa" som jag enkelt kan peta med pluskabeln för att hitta ström i kablar, då märker man vilken/när den är aktiv beroende på om det går via backväxel/knapp och strömmen slås av/på
Enklast är att du låter någon kompis slå i/ur backen medans du sitter där bak och mäter, eller som jag brukar göra, har en färdig "lampa" som jag enkelt kan peta med pluskabeln för att hitta ström i kablar, då märker man vilken/när den är aktiv beroende på om det går via backväxel/knapp och strömmen slås av/på
zleepy jag tänkte faktiskt fixa nån sån lampa häromdagen men inte gjort de än , så många ”jag ska bara” innan haha Så jag kör på multimetern men tack för tipset Föresten , vet du om backlamporna lyser om man lägger i R utan att motorn är igång ? Glömde testa det förut Har funderat på en switch av nåt slag med men skulle va gött o bara låta allt gå automatiskt
Hybrid_ skrev:
Använd gärna en diod så du inte får läckspänning in i canbus om bilen nu har det.
Hybrid_ Hur menar du då ? Och vart ?
classexa skrev:
Årsmodell? Motor? Kan kolla upp kopplingsschema
classexa Det hade ju varit as sjyst om du kunde fixa dom Det är en Audi A6 Avant 2.7 TDi Quattro Pro Line 2008
Tänkte mest att kameran kanske genererar lite bakspänning i form av brus som kan störa ut canbus. Inte troligt men heller inte otänkbart. Vet en tråd för ett tag sedan där Xenon P-ljus eller vad det nu var störde ut bilen till den milda grad att den inte fungerade som den skulle. Kan faktiskt ha varit en Audi?
Fast jag tror inte en kamera ska generera sådant. Men om du får felkoder så vet du vad det beror på. En diod monteras precis där man tjuvar signalen om sådan behövs.
zleepy jag tänkte faktiskt fixa nån sån lampa häromdagen men inte gjort de än , så många ”jag ska bara” innan haha Så jag kör på multimetern men tack för tipset Föresten , vet du om backlamporna lyser om man lägger i R utan att motorn är igång ? Glömde testa det förut Har funderat på en switch av nåt slag med men skulle va gött o bara låta allt gå automatiskt
hehe det är väl så själv brukar jag köpa färdiga 5mm (redan motstånd och allt) så bara ansluta en eller 10st, dom är perfekta när man söker "ström" bara jorden mot jord, sen peta med plus:en tills man ser det lyser, himla smidigt, funkar ju även med vanlig lampa, men fördelen med led är att den bara kan tända med ström på ett ställe
Ja, backljusen ska lysa om tändningen är igång och backen är i
Vad jag kan få fram så är den röd/blå. Men du har ju 2st sådana eller?
Yes och jag koppla den på blå/röd (har jag för mig just nu hehe ) och det funkar fast bara när jag har motorn avstängd och backen i , asså inte när motorn är igång och jag lägger i backen , haha lite värdelöst o ha en kamera när man bara har på tändningen. Något förslag ?
Hybrid_ skrev:
Tänkte mest att kameran kanske genererar lite bakspänning i form av brus som kan störa ut canbus. Inte troligt men heller inte otänkbart. Vet en tråd för ett tag sedan där Xenon P-ljus eller vad det nu var störde ut bilen till den milda grad att den inte fungerade som den skulle. Kan faktiskt ha varit en Audi?
Fast jag tror inte en kamera ska generera sådant. Men om du får felkoder så vet du vad det beror på. En diod monteras precis där man tjuvar signalen om sådan behövs.
Ah okey , tack för rådet Jag testar det om det dyker upp några felkoder . Som jag skrev innan så är kameran inkopplad men den funkar bara när backen läggs i och tändningen är på och inte när motorn är igång och jag ska backa . Skit skumt ....eller så e det jag som är dum . Något förslag ?
zleepy skrev:
hehe det är väl så själv brukar jag köpa färdiga 5mm (redan motstånd och allt) så bara ansluta en eller 10st, dom är perfekta när man söker "ström" bara jorden mot jord, sen peta med plus:en tills man ser det lyser, himla smidigt, funkar ju även med vanlig lampa, men fördelen med led är att den bara kan tända med ström på ett ställe
Ja, backljusen ska lysa om tändningen är igång och backen är i
zleepy jag tänkte faktiskt fixa nån sån lampa häromdagen men inte gjort de än , så många ”jag ska bara” innan haha Så jag kör på multimetern men tack för tipset Föresten , vet du om backlamporna lyser om man lägger i R utan att motorn är igång ? Glömde testa det förut Har funderat på en switch av nåt slag med men skulle va gött o bara låta allt gå automatiskt
hehe det är väl så själv brukar jag köpa färdiga 5mm (redan motstånd och allt) så bara ansluta en eller 10st, dom är perfekta när man söker "ström" bara jorden mot jord, sen peta med plus:en tills man ser det lyser, himla smidigt, funkar ju även med vanlig lampa, men fördelen med led är att den bara kan tända med ström på ett ställe
Ja, backljusen ska lysa om tändningen är igång och backen är i
Ja det är helt klart det bästa sättet Jag har några såna färdiga säkringar som jag har liggande nånstans så ska leta upp dom o fixa i ordning en liten lampa Och totalt hjärnsläpp med om det lyser när tändningen e på , ibland är man bara för stressad
Du vet inte vad det kan vara för fel om jag får igång kameran när motorn är avstängd och bara tändningen är på och när jag sätter på motorn så slutar wi-fi sändaren att skicka signaler så det inte funkar o ha igång kameran samtidigt som man backar utan bara när jag har på tändningen ?
Funderar på att dra direkt ström med säkring då såklart o en knapp som jag bara kan knäppa på när kameran ska användas men hade ju varit så gött om saker o ting funkar som det ska hehe
Bra fråga, spänningen kanske sjunker så den stänger av, något verkar ju vara skumt med strömmen när motorn är igång, jag hade nog kopplat det på egen knapp, så man själv kan välja och ha den igång, smidigare
Bra fråga, spänningen kanske sjunker så den stänger av, något verkar ju vara skumt med strömmen när motorn är igång, jag hade nog kopplat det på egen knapp, så man själv kan välja och ha den igång, smidigare
Bra fråga, spänningen kanske sjunker så den stänger av, något verkar ju vara skumt med strömmen när motorn är igång, jag hade nog kopplat det på egen knapp, så man själv kan välja och ha den igång, smidigare
Eller sätta ett relä i mellan bara som en test?
Ja det funkar det med..
jag hade nog själv kopplat en backkamera via relä, knapp så man själv kan välja när den ska vara igång, nångång kanske man vill se i den när man kör, eller om man står parkerad utan att ha backen i så säga
Som på min lastbil, där har jag monterat en trådlös kamera baktill på "gravstenen" som överblickar vändskivan/bakåt, med monterad skärm på solskyddet, och den har egen ström så jag själv väljer när den är igång eller avstängd så säga, medans kameran som sitter i solskyddet går på tändningens ström, och den i fotsteget på högersidan som visas i stereon går på stereoström (via powerknappen på stereon eller tändningen)
Bra fråga, spänningen kanske sjunker så den stänger av, något verkar ju vara skumt med strömmen när motorn är igång, jag hade nog kopplat det på egen knapp, så man själv kan välja och ha den igång, smidigare
A jag funderar faktiskt på att bara koppla den till ett cigguttag / eller grejen man sätter ner i uttaget och när jag behöver backkameran bara i med den i ciggutagent , jag har ju ett där bak som jag kan experimentera lite med , annars får det la bli direkt ström med ett motstånd och en switch
Bra fråga, spänningen kanske sjunker så den stänger av, något verkar ju vara skumt med strömmen när motorn är igång, jag hade nog kopplat det på egen knapp, så man själv kan välja och ha den igång, smidigare
Eller sätta ett relä i mellan bara som en test?
Som ni märker ja e inte haj på detta men jag borde vara då jag gick utbildningen bileletronik när den startades upp första gången typ slutet av 90 eller början på 00 , va många årsedan och jag gick aldrig klart men lite har jag kvar men är det något speciellt relä du tänker på
Bra fråga, spänningen kanske sjunker så den stänger av, något verkar ju vara skumt med strömmen när motorn är igång, jag hade nog kopplat det på egen knapp, så man själv kan välja och ha den igång, smidigare
Eller sätta ett relä i mellan bara som en test?
Vart ska jag sätta in relät någonstans tycker ni? Bland dom andra eller där det passar o jag kan gömma det ? Och bara sätta en säkring (motstånd ) och direkt ström?