Mindre plåt fram - vad gäller egentligen idag?

Hefal noob
7 mars 2019 · 112 Inlägg

Hallå.

Jag har googlat men hittar massvis med trådar som har mer än ett decennium på nacken.

Jag kör en Audi A5 men bytt till RS front/grill så standardskylten på 52cm tar en stor tugga utseendemässigt. Skulle gladligen köra på samma storlek som tjejen har på sin Kia Picanto, hennes är ynka 30cm (usa-standard).

Vad gäller egentligen idag? Hur många av er som kör med mindre plåtar blir stoppade pga. det? Samt om så, vad ligger bötern på?

Hittade underlag om att plåten måste vara synlig men det är en självklarhet kan jag tycka.
https://polisen.se/lagar-och-regler/tra … GO_uU8ZbGo

-lärling :)
granadadr
7 mars 2019 · 7 289 Inlägg

man får ju ha usaskyltar idag

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Hefal noob
7 mars 2019 · 112 Inlägg

granadadr skrev:
man får ju ha usaskyltar idag

måste man inte ha någon form av godkännande från transportstyrelsen för det angivna fordonet?

min bil har europeiska standardplåtarna på 52cm, inte kan jag väl bara switch plåten fram själv?

mvh

-lärling :)
torsen
7 mars 2019 · 7 236 Inlägg

Hefal skrev:

granadadr skrev:
man får ju ha usaskyltar idag

måste man inte ha någon form av godkännande från transportstyrelsen för det angivna fordonet?

min bil har europeiska standardplåtarna på 52cm, inte kan jag väl bara switch plåten fram själv?

mvh

Vissa bilar har generella dispenser(men standard monteras normalskyltar på dem).
Jeep Wrangler är ett exempel.
Andra bilar har som standard USA-skylt.
Land Rover Defender är ett exempel.
S k USA-skylt kan man få om man kan motivera behovet.
Om man t ex monterar "swing away" så att normalskylt skyms eller inte får plats.
Har själv anhållit om, och beviljats, undantag från normalskylt.
Inte ovanligt att importbilar för eget bruk får USA-skylt, men Transportstyrelsen förvägrar "svensksålda" bilar USA-skylt.
Suzuki Samurai och Jimny är ett par exempel.
Transportstyrelsens tankegångar är ibland outgrundliga = grumliga.
I bland resonabla handläggare - ibland inte.
Min erfarenhet.

Kafferepet
7 mars 2019 · 36 Inlägg

"Liten registreringsskylt ("USA-skylt")

Bild på en liten registreringsskylt

Liten, enradig registreringsskylt som används på fordon med litet skyltutrymme. Transportstyrelsen kan bevilja den efter en prövning av skyltutrymmet." Saxat från transportstyrelsen.se
(https://www.transportstyrelsen.se/sv/Pr … gsskyltar/) vet dock inte när den infon uppdaterades.

Edit: "Den lilla enradiga skylten (300 x 110 mm) får endast användas om skyltutrymmet inte medger att den ordinarie skylten får plats.

Du kan ansöka hos Transportstyrelsen om att få den mindre skylten, om du anser att det finns skäl för att din bil ska få ha en sådan. Ansökan ska vara skriftlig och skyltutrymmets mått ska framgå. Bifoga ett tydligt foto av skyltutrymmet tillsammans med den ordinarie skylten, där förhållandet mellan skylten och skyltutrymmet framgår.

Skicka ansökan med e-post till vagtrafikregistret@transportstyrelsen.se eller med post till Transportstyrelsen, 701 81 Örebro"

https://www.transportstyrelsen.se/regis … ltar#14428

Senast redigerat av Kafferepet (7 mars 2019)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
7 mars 2019 · 14 048 Inlägg

Till Vanen och Trans Amen ringde jag och sa att jag behöver USA-skyltar. Fick det utan knorr från TS. Tidigare hade dom "Mosbrickor". Vetten har alltid haft USA-skylt.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang