Körde vår nyinförskaffade Prius Plug In 2015 till Göteborg., ca 80 km en/enkel väg och ca 4 km 40km/h, 4km 60km/h väg , 15 km 80km/h väg, 25 km 100km/ väg , 22km 110km/h väg och 10km 120km/h väg. Körde i 105km/h på 110 väg och 110km/h på 120 väg.
På ditvägen hade bilen 15km kvar att köra på ren EV (laddat med kabel, bilen kan köras ca 20km på full laddning. Körde på EV läge 40-60 och lite 80 väg och HV läge resten) och då drog bilen totalt 3,2 L enligt bilens dator.
På hemvägen (likvärdig i upp och nedförsbackar), utan laddning med kabel,( fanns bara 11kw laddare där jag var och det vågade jag inte ladda ifrån) drog den med ren elhybrid 3,6 L enl. bilens dator.
Tycker att det var ganska bra resultat även på hemvägen på ren elhybrid, utan kabelladdning(vår Auris TS HSD 2014 drog 4,4L samma sträcka efter dess bildator och vår Prius+ 2016/17 drar 4.5L under samma förhållanden) men…
Jag vill ju ändå ladda med kabel så mycket som möjligt. Har tre laddstationer med 1fas 32A 7,5kw laddare som jag kan ladda ifrån med vår gröna typ1 till typ 2 kabel, i närheten och där jag kan ladda ca 5ggr i veckan men jag skulle ju vilja ladda mer och det verkar inte som att jag får möjlighet att ladda i mitt , av bostadsbolaget hyrda garage förrän tidigast vid årsskiftet 19/20 så …
Tips/info. Ang. möjlighet att ladda från trefas emottages tacksamt.
Edit - siffrorna ovan är ju L per 100km och jag körde ju ca160km och av de 40km närmast före kördes ca 20 km på ren el så det påverkar väl resultatet /siffrorna. Är oxå medveten om att bilens dator oftast visar lite glädjesiffror i förhållande till verklig förbrukning
Senast redigerat av KenthIJ (30 juni 2019)