Ladda Plug In med schuko och eller Typ1 till typ2 kabel?

KenthIJ
5 april 2019 · 1 429 Inlägg

Elsäkerhetsverket (heter det så?) avråder ju ifrån att ladda elbilar på vanligt (10 A) hushållsuttag med schuko kontakt men... gäller det även för Plug In /PHEV ?
De har ju mycket svagare och mer snabbladdade batterier.
T. ex Prius Plug In gen 3/1 (den första PHEV) laddas ju full på 1.5 timmar i vanligt 10A hushållsuttag.

Någon som vet/ har en uppfattning?

Senast redigerat av KenthIJ (30 juni 2019)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 april 2019 · 17 376 Inlägg

För en Plug-in så räcker nödladdaren schuko. För en ren elbil så krävs det en yttre laddare.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
KenthIJ
5 april 2019 · 1 429 Inlägg

Hybrid_ skrev:
För en Plug-in så räcker nödladdaren schuko. För en ren elbil så krävs det en yttre laddare.

Tackar!
Gott !
Då fortsätter vi att leta Prius plug In 2012-2016

Funderar även lite på Kia Niro Hybrid och Niro PHEV.
Hybrid att köra rullstol i och för längre sträckor och PHEV för enbart persontransport och kortare sträckor.

Har ju Prius+ till rullstol /familj och längre sträckor (bekväm)  och Auris TS till person (rullstolen får även plats i den) men funderar på att byta Auris TS mot Prius PHEV gen 3/1 (2012-16) för person transport och kortare sträckor

Senast redigerat av KenthIJ (5 april 2019)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 april 2019 · 17 376 Inlägg

KenthIJ skrev:

Hybrid_ skrev:
För en Plug-in så räcker nödladdaren schuko. För en ren elbil så krävs det en yttre laddare.

Tackar!
Gott !
Då fortsätter vi att leta Prius plug In 2012-2016

Funderar även lite på Kia Niro Hybrid och Niro PHEV.
Hybrid att köra rullstol i och för längre sträckor och PHEV för enbart persontransport och kortare sträckor.

Har ju Prius+ till rullstol /familj och längre sträckor (bekväm)  och Auris TS till person (rullstolen får även plats i den) men funderar på att byta Auris TS mot Prius PHEV gen 3/1 (2012-16) för person transport och kortare sträckor

Niro är inte direkt övermotoriserad med den tröga 1.6-litersmotor som är standard. Hybriden har rätt klena batterier och svarar således måttligt på gasen. Phev är dock en helt annan sak. Den upplevs faktiskt riktigt kvick och då i synnerhet om man ställer in sportläget innan avfärd.

De har en en 6-petad automatlåda (Dubbelkopplingsrobot givetvis) som gör färden rätt trevlig eftersom den faktiskt växlar på riktigt även vid eldrift. Ingen CVT som tvingar upp maskin i fullvarv alltså.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
KenthIJ
11 april 2019 · 1 429 Inlägg

Hybrid_ skrev:

KenthIJ skrev:

Hybrid_ skrev:
För en Plug-in så räcker nödladdaren schuko. För en ren elbil så krävs det en yttre laddare.

Tackar!
Gott !
Då fortsätter vi att leta Prius plug In 2012-2016

Funderar även lite på Kia Niro Hybrid och Niro PHEV.
Hybrid att köra rullstol i och för längre sträckor och PHEV för enbart persontransport och kortare sträckor.

Har ju Prius+ till rullstol /familj och längre sträckor (bekväm)  och Auris TS till person (rullstolen får även plats i den) men funderar på att byta Auris TS mot Prius PHEV gen 3/1 (2012-16) för person transport och kortare sträckor

Niro är inte direkt övermotoriserad med den tröga 1.6-litersmotor som är standard. Hybriden har rätt klena batterier och svarar således måttligt på gasen. Phev är dock en helt annan sak. Den upplevs faktiskt riktigt kvick och då i synnerhet om man ställer in sportläget innan avfärd.

De har en en 6-petad automatlåda (Dubbelkopplingsrobot givetvis) som gör färden rätt trevlig eftersom den faktiskt växlar på riktigt även vid eldrift. Ingen CVT som tvingar upp maskin i fullvarv alltså.

Har sett att det finns sprillans nya Niro hybrid (ej plug in) med pluspaket 2 (elmanövrerat förarsäte, sätesvärme både fram och bak, värme på ratt och sidospeglar e.t.c) för 240 000 sek och även för dryga 200 000 beggade med 3/4 000 mil.
Gillar Nirons lite högre insteg och ganska hyfsade innerutrymmen och att de, trots crossower modell, finns med 16" hjul/däck (gillar inte alla Crossower/SUVar med 18" .tycker att Toyota överdesignat sin C -HR modell som ju annars har nästan samma Längd, bredd och höjdmått som Niro. C-HR kostar ju dessutom lika mycket ,eller mer och har ju inte alls den utrustningen då, C Hr verkar gå lite snålare dock)

Verkar faktiskt som att dotterns nya rullstol får plats i Niro hybriden men ej i Niro plug in och tanken skulle då vara att ha en Niro hybrid till rullstolstransporter och en Niro plug in till mestadels kortsare sträckor, som den förhoppningsvis skulle klara på i stort sett bara el.

Senast redigerat av KenthIJ (11 april 2019)

KenthIJ
26 juni 2019 · 1 429 Inlägg

Bytte in vår Auris TS HSD 2014 mot en Prius Plug In 2015.
Känns väldigt bra.
Lättare att gå i och ur än Auris (trots att PHEVn bara är 3 cm högre än Auris) och väldigt mycket i PHEVn känns igen från vår Prius +. Väldigt bekvämt när man skiftar mellan bilarna.

Räknar med att kunna köra PHEVn snålt och med mindre utsläpp och i huvudsak köra PHEVn kortare turer och mest som en och två personers samt matkasse fraktare.
Vår Prius+ får vara familje, rullstols och långfärds bil.

KenthIJ
30 juni 2019 · 1 429 Inlägg

KenthIJ skrev:
Bytte in vår Auris TS HSD 2014 mot en Prius Plug In 2015.
Känns väldigt bra.
Lättare att gå i och ur än Auris (trots att PHEVn bara är 3 cm högre än Auris) och väldigt mycket i PHEVn känns igen från vår Prius +. Väldigt bekvämt när man skiftar mellan bilarna.

Räknar med att kunna köra PHEVn snålt och med mindre utsläpp och i huvudsak köra PHEVn kortare turer och mest som en och två personers samt matkasse fraktare.
Vår Prius+ får vara familje, rullstols och långfärds bil.

Bytte ju som sagt var in vår Auris TS HSD 2014 mot en Prius Plug In 2015.

Följde ju med en Prius Plug In gen1 orginal laddkabel med Schuko .

Jag kom även över den här typ1 till typ 2 kabeln för att lättare kunna ladda på publika laddstationer

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208860/208860-3d9331debcd2f9cc91a6ff7e4b56594c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208860/208860-f0f6035c6d0782d7f96a8dcb3aa34fb6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208860/208860-71a3836cc1d30d553cb851cb45b56e5f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208860/208860-08e3a3b14b0a7a5d7a825ec6d0c8b4b4.jpg

Verkar ju vara en sådan här, gröna varianten.
https://eyocar.en.made-in-china.com/pro … Cable.html


I manualen till Prius Plug In gen1 (som vår 2015) står det

"Anslut till ett uttag för AC 220V - 240V med jordfelsbrytare (RCCB) och kretsbrytare som uppryller lokala bestämmelser. Bruk av en enskild krets för minst 13A rekommenderas starkt"

Detta gäller väl först och främst laddning med orginal schuko kabeln vad jag förstår.

Men... eftersom jag är okunnig på området undrar jag

Kan/vågar jag använda ovanstående (gröna) Typ 1 till Typ 2 kabel till att ladda vår Prius PHEV på publika laddstationer med 1 fas  32A  7.4kw ?
De flesta andra publika laddstationer härikring är dessvärre 3 fas  16A  11kw eller 3 fas  32A  22kw och det vågar man väl inte ladda vår bil på om jag förstått rätt.

KenthIJ
30 juni 2019 · 1 429 Inlägg

Har kollat runt på nätet och hittade den här länken

https://www.mestmotor.se/recharge/artik … dkontakter

som jag förstår det så verkar det finnas adaptrar för 1fas typ1 till typ2 kablar till att ladda på 3fas enligt det här citatet från sidan.

” Vilka uttag passar min elbil?
Ta en titt på din bils ladduttag så klarnar bilden snabbt!
Bilar med Typ 1- och Chademo-kontakt kan ladda på 230V Schuko, Typ 1-kabel och Chademo-laddstolpar. Köper du en Typ 2-till-Typ 1-kabel kan du även ladda på stolpar med Typ 2-uttag. Köper du lämpliga adaptrar kan du även ladda från 230V CEE och 400V trefasuttag. ”

Har dock inte hittat nån adapter,

Kollar vidare

Senast redigerat av KenthIJ (30 juni 2019)

KenthIJ
30 juni 2019 · 1 429 Inlägg

Instruktionsbokens uppgifter om hybridbatteriet i vår Prius Plug In 2015

Hybridbatteri
Typ - Litiumjonbatteri
Spänning – 3,7 V/cell
Kapacitet – 21,5 Ah
Antal – 56 celler
Total spänning – 207 V

KenthIJ
30 juni 2019 · 1 429 Inlägg

Körde vår nyinförskaffade Prius Plug In 2015 till Göteborg., ca 80 km en/enkel väg och ca 4 km 40km/h, 4km 60km/h väg , 15 km 80km/h väg, 25 km 100km/ väg , 22km 110km/h väg och 10km 120km/h väg. Körde i 105km/h på 110 väg och 110km/h på 120 väg.

På ditvägen hade bilen 15km kvar att köra på ren EV (laddat med kabel, bilen kan köras ca 20km på full laddning. Körde på EV läge 40-60 och lite 80 väg och HV läge resten) och då drog bilen totalt 3,2 L  enligt bilens dator.
På hemvägen (likvärdig i upp och nedförsbackar), utan laddning med kabel,( fanns bara 11kw laddare där jag var och det vågade jag inte ladda ifrån) drog den med ren elhybrid 3,6 L enl. bilens dator.
Tycker att det var ganska bra resultat även på hemvägen på ren elhybrid, utan kabelladdning(vår Auris TS HSD 2014 drog 4,4L samma sträcka efter dess bildator och vår Prius+ 2016/17 drar 4.5L under samma förhållanden) men…
Jag vill ju ändå ladda med kabel så mycket som möjligt. Har tre laddstationer med 1fas 32A 7,5kw laddare som jag kan ladda ifrån med vår gröna typ1 till typ 2 kabel, i närheten och där jag kan ladda ca 5ggr i veckan men jag skulle ju vilja ladda mer och det verkar inte som att jag får möjlighet att ladda i mitt , av bostadsbolaget hyrda garage förrän tidigast vid årsskiftet 19/20 så …
Tips/info. Ang. möjlighet att ladda från trefas emottages tacksamt.


Edit - siffrorna ovan är ju L per 100km och jag körde ju ca160km och av de 40km  närmast före kördes ca 20 km på ren el så det påverkar väl resultatet /siffrorna. Är oxå medveten om att bilens dator oftast visar lite glädjesiffror i förhållande till verklig förbrukning

Senast redigerat av KenthIJ (30 juni 2019)

KenthIJ
5 juli 2019 · 1 429 Inlägg

Nu har jag kollat med några som har likadana kablar och bilar som jag och som jag betraktar som ”säkra källor” .
Har även kollat med nedanstående företag (tackar ”Ivel” här på forumet för tips) som säljer och arbetar med ladd stationer och kablar (tackar även dem för snabba och informativa svar)

https://evconnect.se

https://chargestorm.se

och då är det tydligen så att en Prius Plug In 2015 (sådan som vi har) kan laddas även genom publika 3 fas 11-22kW stationer , med en sådan typ1 till typ 2 kabel som vi har.
Bilen talar om för stolpen hur mycket den kan ladda/ta emot.

Väldigt välkommen info. Eftersom den ökar våra möjligheter att ladda från publika uttag (bara) här i vår lilla stad från 3 (enbart 1 fas vilket jag trodde var det enda möjliga) till ytterligare drygt 50 uttag, varav vi besöker ca 16 st regelbundet varje vecka.
I storstaden, i det område där vår son bor finns 0 /inget 1Fas uttag men 10 / tio 3 fas 22kW som vi ju kan ladda ifrån.
Hoppas på riktigt låg bränsleförbrukning och låga utsläpp.

problemmedvolvo
13 mars 2022 · 3 Inlägg

Hej!
Jag vill bara kolla att det gick bra att ladda prius 2015 med laddkabek typ 2 till typ 1 från en vanligt laddsration?
Jag har en likadan modell år 2013, och tänkte skaffa likadant kabel, men vill extra kolla först att det går bra.
Tack!

KenthIJ
14 mars 2022 · 1 429 Inlägg

problemmedvolvo skrev:
Hej!
Jag vill bara kolla att det gick bra att ladda prius 2015 med laddkabek typ 2 till typ 1 från en vanligt laddsration?
Jag har en likadan modell år 2013, och tänkte skaffa likadant kabel, men vill extra kolla först att det går bra.
Tack!

Absolut. Gick jättebra.

Om du har möjlighet att ladda mycket och inte har så långa körsträckor så går det att köra dem ganska snålt.
Går även ganska snålt i rent hybridläge.
Har skrivit en del om den vi hade, här på forumet , men hittar det inte nu på direkten

problemmedvolvo
23 mars 2022 · 3 Inlägg

Tack för svaret

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang