Störningar i baslåda.

Skruven1
17 april 2019 · 7 Inlägg

Tjena, som rubriken lyder så har jag börjat få störningar i min baslåda. Ger av sig ljud konstant fast jag inte spelar något. Tar upp billjudet så det låter mer när jag gasar samt tycker att den har sämre kräm än innan.

Blev så efter jag fick koppla om slutsteget, så var lite slarvig då fick göra det i all hast så när jag skruvade på plus kabeln ( drog det i fel ordning) så kom det en blixt från den.
Samt att jag var så duktigt att jag råkade dra sönder remote kabeln, dock tog jag en kona och drog ihop den igen.

Så jag tänker att jag har kunnat bränt jorden i antigen slutsteget eller i stereon .
Eller kan det vara något annat som ger spännande störningar som att remoten ger det efter den gick sönder?

Vad tror ni samt vad är bästa sättet att felsöka för att se om det är en bränd jord?

Volvo s40 (2003)
montoren_jonkoping
28 april 2019 · 24 Inlägg

Tjena!
Har du haft störningarna från början eller har de plötsligt kommit? Gjorde du i så fall något i samband med att de började?

Missljud kan ha flera orsaker. Dålig jord, dålig kvalité på lådnivåkabel, skärmen i lågnivån har skadats osv. Jag skulle börja med att koppla ur lågnivåkabeln och se om det blir någon skillnad. Har du en multimeter skulle jag också mäta motståndet mellan jord på slutsteget och där kabeln är jordad i bilen. Skulle också mäta mellan slutstegets jord och en annan jordpunkt någonstans i bilen. Värdet ska vara noll, eller så nära som det bara är möjligt.

Ett exempel där jag varit med om så var det mellan slutstegets jord och bilen nästan ingen kontakt alls. Det "fungerade" bara det att det lät illa/lågt och var störningar. Slutsteget jordade i det här fallet genom lågnivåkabeln in i stereon = inte alls bra. Han bytte till en ny jordkabel då det var brott i denna och allt fungerade sen klockrent.

Skruven1
30 april 2019 · 7 Inlägg

montoren_jonkoping skrev:
Tjena!
Har du haft störningarna från början eller har de plötsligt kommit? Gjorde du i så fall något i samband med att de började?

Missljud kan ha flera orsaker. Dålig jord, dålig kvalité på lådnivåkabel, skärmen i lågnivån har skadats osv. Jag skulle börja med att koppla ur lågnivåkabeln och se om det blir någon skillnad. Har du en multimeter skulle jag också mäta motståndet mellan jord på slutsteget och där kabeln är jordad i bilen. Skulle också mäta mellan slutstegets jord och en annan jordpunkt någonstans i bilen. Värdet ska vara noll, eller så nära som det bara är möjligt.

Ett exempel där jag varit med om så var det mellan slutstegets jord och bilen nästan ingen kontakt alls. Det "fungerade" bara det att det lät illa/lågt och var störningar. Slutsteget jordade i det här fallet genom lågnivåkabeln in i stereon = inte alls bra. Han bytte till en ny jordkabel då det var brott i denna och allt fungerade sen klockrent.

Haha

Får testa att kolla igenom jorden lite så den sitter riktigt samt har bra kontakt. Andra änden har bra kontakt så kan vara i slutsteget som jordar dåligt. Det börjar att låta när jag sätter på lågnivåen samt när jag tar bort den så är det tyst.
Tack

Volvo s40 (2003)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang