Förbereda Ford Escort för Banger Rally genom Europa

Förbereda en bil för Banger Rally genom Europa

VisitingVikings

  • 19 Följare
  • 4 487 Visningar
  • Uppdaterades senast 24 augusti
VisitingVikings
22 april · 28 Inlägg
#1

Målet för det här projektet är att få en bil färdigt till välgörenhets rallyt Two Ball Banger Rally - Beach route och överleva resan från St. Omer, Frankrike till Barcelona via alperna, Italien, Monaco och Arles på fyra dagar och sen förhoppningsvis tillbaka till Sverige. Sämsta godkända resultatet är att behöva skrota bilen i Barcelona.

Jag tänkte testa att lägga upp detta som ett lite annorlunda projekt med baktanken att här finns mycket mer kompetens än vi själva har. Förhoppningsvis kan vi fånga upp en del tips både på vad vi kan behöva undersöka/fixa men även bra reservdelar och utrustning att ta med för att förbättra chansen att komma i mål.

Rally:
https://www.twoballbangerrally.co.uk/th … rally.html

Kraven är relativt okomplicerade. Bilen behöver vara besiktad, skattad och försäkrad och man behöver ta sig både till starten och målet.

Och med den lilla tvisten att bilen inte får kosta mer än 567£…

Enkelt om man bor i England där begagnade bilar är snorbilliga, lite sämre i Sverige där även ren skit kostar mer än så. Detta är dock första gången jag är glad över en svag krona då vi efter ett antal testade skrotbilar till slut hittade en som verkade kunna vara ta sig hela vägen.

Ett test, en massa krypande med ficklampa och en hel del shrewd negotiations av sambon så fick vi ner priset till rätt sida av pris-begränsningen.


Bil:
Ford Escort Combi (Gen 6), 1998 med 7200 väldokumenterade mil. Bilen har regelbundet servats fram till 2017 av den tidigare ägaren som ägt bilen sen 2002 och verkar tagit god hand om den.

Har provkört bilen i runt 30 mil än så länge och den känns förvånansvärt stabil med tanke på prisklassen och har inte upptäckt några konstigheter alls.

https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231700/231700-8e5cb388d16d426ae9f34925f4e482b6.jpg

Fixas:
Installera CB radio (För resten av Europa tror inte på PMR)
Installera fler 12v uttag i kupen.
Ordna AUX/Bluetooth till stereon
Pimpa till bilen på passande vis.
Jaga sponsorpengar till välgörenheten.
Lämna in bilen för att gå igenom bromsarna (Vill inte dö i på väg ner för alperna så bäst att låta proffs ta hand om detta)

Kända fel:
Kassa vindrutetorkare (Hej Biltema)
El-sidospeglar funkar inte.
Blandad rost i karossen som inte kommer fixas.
4% Vattenhalt bromsvätska (Eventuellt bytas)

Eventuella problem:
Lite stum broms (Bromsservon?)


Deadline för allt är 23-24 Juli då det bär av till starten.


Ingen av oss är någon typ av mekaniker men vi har inte tummen mitt i handen så jag ser att inte något skulle kunna gå fel under den här resan. smile

Tanken är att posta våra förberedelser här både för feedback och tips men även som inspiration för andra som skall funderar på att göra liknande resor då alla tänker olika kring vad som kan behövas.

Senast redigerat av VisitingVikings (22 april )

VisitingVikings
23 april · 28 Inlägg
#2

Tyvärr är det inte bara att köra ner i Europa utan ett antal länder har lite egna krav på vad som gäller både när det kommer till vilken utrustning man behöver ha i bilen men det är även ett antal länder som kräver speciella klister märken för miljöklass för att man skall få köra i vissa områden och det kan även vara böter om man saknar märkena.

Allmän information.
Brittiska RAC ha bra sida med mycket info.
Länk: https://www.rac.co.uk/drive/travel/driving-abroad/

Grönt kort till bilen.
Ett antal länder har krav på att man har ett grönt kort till bilen för att bevisa att denna är försäkrad medan andra inte kräver det. Spontant känns det som en bra att ha sak som man bara behöver kontakta sitt Försäkringsbolag för att beställa.

Franskt miljömärke.
I ett antal område krävs det att man har ett miljömärke på bilen för att visa att man får köra där och med böter om man saknar detta. Kostar ett par Euro och jag har hört talas om leveranstider på upp till 10 veckor för att få det skickat till sig så var ute i god tid.
Info: https://sca.france.fr/sv/innan-du-reser … joemaerket

Tyskt miljömärke.
Vissa större tyska städer kräver att man har ett klistermärke som visar miljöklass. Märket reglerar var man får köra i städerna och jag är osäker på om vi ens kommer att behöva det då vi bara kommer att köra igenom Tyskland men kommer att beställa ett för säkerhets skull.
Info: https://www.rac.co.uk/drive/travel/driv … s-sticker/

VisitingVikings
26 april · 28 Inlägg
#3

Inga större nyheter utöver att den gamla vännen Haynes är tillbaka i familjen.


https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231700/231700-86d90ce76f697b9054a510f1a6079139.jpg

Frågan är om vi klarar av att översätta eventuella problem till tyska, franska italienska eller spanska om nåt går åt skogen. smile

VisitingVikings
27 april · 28 Inlägg
#4

Första av förmodligen många besök på Biltema avklarat.

https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231700/231700-e831ce2f2434a270696f50fe9e59a7f5.jpg

Halva "nöjet" är att komma på alla verktyg och förbrukningsmaterial man saknar och den andra halvan är att bristen på ett eget garage gör att man får hamstra innan kortare sprinter där man får försöka hinna med så mycket som möjligt. smile


Har någon bra förslag på platser att installera extra cigarettändaruttag i Ford Escort men plats både för bakpartiet och kabeldragning så tar jag gärna emot dessa.

clabbe14
27 april · 25 Inlägg
#5

Jag kollade igenom länken du hade i första inlägget och kan konstatera att det kommer säkerligen bli en resa att komma ihåg!
Hoppas att bilen klarar äventyret, men ni verkar ha tänkt till i alla fall och vara förberedda på både det ena och det andra.
Hur många blir ni i bilen? /Hälsningar Claes

VisitingVikings
27 april · 28 Inlägg
#6

Hej.

Vi hoppas på både en rolig och minnesvärd semester. Vi blir två i bilen, jag och sambon.

Den Brittiska Banger rally kulturen verkar vara rätt kul och förmodligen så närma fantasin om de gamla Cannonball run filmern jag kommer komma. smile

Räknade lite på det och även om man behöver skrota bilen i Spanien så blir inte kostnaden så mycket värre än en vanlig tvåveckors charter för två personer.

Senast redigerat av VisitingVikings (28 april )

clabbe14
27 april · 25 Inlägg
#7

Då får ni lycka till och ha det så kul på vägen!
Jag kommer att följa det här med spänning, britterna är duktiga att hitta på saker med sina bilar, det är ju Top Gear ett bevis på😋 /Hälsningar Claes

VisitingVikings
2 maj · 28 Inlägg
#8

Inte mycket action just nu då jag väntar på att få tillgång till ett garage nästnästa helg.

Har beställt en Albrecht AE 6110 CB radio och antenn från FBradio som förhoppningsvis skall hinna komma fram under nästa vecka. Då kan förhoppningsvis el-jobben bli klara innan det är dags att lämna iväg bilen för att få bromsarna genomgångna.

Sen är det dags för dekaltrimmandet. Jag gillar den nuvarande blå listen men sambon vill ta bort den. Vi har dock inte riktigt kommit på vad som skall göras med bilen så har någon kul förslag så är det bara att komma med dem. smile

uhlin
2 maj · 1 240 Inlägg
#9

Spännande..... glöm inte den blå delen av regbeviset till bilen då ni drar iväg.

Ganska lätt att glömma det med en massa annat.
Kommer följa detta!

VisitingVikings
6 maj · 28 Inlägg
#10

Då var bilen i husets parkeringsgarage i alla fall. Man får dock inte gör så mycket mer än att byta torkarblad och fylla på vätskor där så nu är i alla fall torkarbladen på plats. Passade även på att leka akrobat och leta reda på var man kan sätta Cigarettändaruttagen och hur man smidigast kan dra in och ut kablar ur kupen till batteriet.

Cigarettändarna verkar kunna gå bra att sätta både ovanför handskfacket där man kommer åt bra när detta är öppet och även mellan delen jämte stereon.

Kablar till och från batteriet var dock lite värre än vad jag hoppats. Förhoppningen var att det skulle finnas en genomföring någorlunda vettigt och tillgängligt in under instrumentbrädan men vad jag lyckats hitta än så länge så verkar majoriteten av kablarna vara dragna från motorrummet, in i chassit under innerskärmarna och sen in i kupen genom en gummidamask.

Enligt google så verkar detta vara enda vägen som inte inbegriper en borr på 90-tals Escorter men har någon erfarenhet och förslag på en bättre lösning så är jag väldigt intresserad.

Hegge_
7 maj · 6 Inlägg
#11

Glöm inte att säkra av de nya cigguttagen nu bara!

SvarreE
7 maj · 112 Inlägg
#12

Låter onekligen kul!

Får man fråga vad du ska med alla cigguttag?
Ska man röka så mycket kanske 45st tändare är lättare....
skämt å sido. peta in en omvandlare typ:
https://www.batteriexperten.com/sv/arti … owQAvD_BwE
Så får du 300w och en vanlig grendosa på det.
det räcker till sådär 30 mobilladdare vid 5V och 2A, men man vill väl kanske inte ligga på maxbelastning så länge direkt. Sätt den under sätet tex. så har du ju möjlighet till annat än att ladda mobiler och gps och vad man nu kan tänka sig, en liten kyl kanske hade varit trevligt om man ska ut på sådana strapatser.

VisitingVikings
8 maj · 28 Inlägg
#13

Hegge_ skrev:
Glöm inte att säkra av de nya cigguttagen nu bara!

Säkrar av allt vid batteriet och kablarna är dimensionerade för att undvika att vi smälter dem.

SvarreE skrev:
Låter onekligen kul!
Får man fråga vad du ska med alla cigguttag?

Mata GPS, tablet, 2-3 mobiler och andra onödiga men roliga tillbehör vi kan hitta.

Söderut är det vanligare med is tillgänglig i butik så planen är en kylbox full med dricka och is i någonstans i bilen. Bara att hälla av smältvattnet vid toa och rökpauser. smile

Senast redigerat av VisitingVikings (8 maj )

VisitingVikings
13 maj · 28 Inlägg
#14

Mancold halva veckan och helgen så inga framsteg utöver att radio och antenn levererats och en billig slit&släng Hylsnyckelsats ropades in på auktion.

VisitingVikings
15 maj · 28 Inlägg
#15

Ingen uppdatering med bilen men väl en viktig förberedelse inför resan är nu klar. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231700/231700-8689813409ef9539c49432b908731ef5.jpg

VisitingVikings
19 maj · 28 Inlägg
#16

Äntligen lite tid över så vad passar då bättre än en avkopplande tid i verkstaden...

Krälade runt ett tag till för att hitta fler genomgångar än under skärmen men ingen lycka. Tänkte försöka vara lite smart och bara föra igenom en stålvire som jag sen kunde guida flexkabeln via men efter X antal försök att få tråden från kuben till det genomföringshålet vid batteriet så var det bara att erkänna sig besegrad och börja ta bort däck och innerskärmen.

Hjulmuttrarna var definitivt inte fastskruvade med moment utan det krävdes en 1m förlängning och en lätt trasig bröstmuskel att få av hjulmuttrarna men till slut var skiten av och man kunde ge sig på de (enligt Heynes) de sju torxskruvarna. Nio torx och en skruv med sexkantshuvud så var vi nästan framme...

https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231700/231700-5b7c61626b2e63d0b8487880e22d7adc.jpg
En smart människa hade tagit på sig ett par silikon- eller plasthandskar innan de satte igång och försökte ta bort en innerskärm på en bil som är tectyl (eller vad det nu var) behandlad men inte vi. Detta gjorde det till en tråkig övning i att lirka lite, torka av händerna, lirka lite till etc etc.

Men till slut så var innerskärmen tillräckligt flyttad så kunde se in under den ordentligt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231700/231700-fb626b227d8df067d7e1f1b7f4d8e326.jpg
Det sýns dåligt på bilden men det övre hållet till batteriet är det ljusa hålet och genomföring från kupen sitter under men även framför "batterihållet" ungeför 5-10cm vilket vi inte upptäckt när man låg inkrupen under instrumentbrädan och försökte lirka fram en stålvire.

När vi väl kommit hit var det bara att dra flexkablarna och antenn genom hålet, montera ihop rubbet (Lätt när man väl gjort det en gång) och sen ge upp för dagen.

Söndagen spenderades med att dra kablarna, montera radio, antenn och strömuttag och koppla ihop allt. Kom fram till att vi nöjer oss med ett par extra USB portar, UHF/VHF radion har extrabatteri så det skall nog räcka.

https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231700/231700-2454f5e78c3b0e700e5816b85bf5ed29.jpg

Hade glömt buntband och överdrag till radio kablarna så det får bli nästa småfix men allt funkar och det blev ett kul miniprojekt.

Var lite fundersam på hur man skulle kunna dra antennkabeln på ett vettigt sätt så den kan sättas mitt på taket utan göra det för avancerat och utan att man klämmer kabel men tjejen monterade det i en skarv på dörrlisten från backspegeln till glappet mellan dörrarna vilket fungerade perfekt. Kom även fram till att det är en bra ide att sätta ett tunt papper mellan magnetfoten och taket för att undvika att man repar taket i onödan

VisitingVikings
16 juni · 28 Inlägg
#17

Dåligt med uppdateringar det senaste då inget hänt den senaste månaden men nu var det dags att göra lite igen.

Under månaden bilen stått still så hade något hänt och det enda som hände när man vred runt nyckeln var bränslepumpen som startade och inte så mycket som ett klick från startmotorn, när bilen skulle laddas så fick de som äger min förvaring handtaget till huven i handen och kunde inte med handkraft rubba vajern.

Efter att fått ihop handtag, fjädrar och vajern så lyckades jag sätta tillbaka den och öppna huven. Plasten i handtaget verkar ha blivit lite skör med åldern så man behöver rätt teknik för att öppna huven.

Laddade den ett tag och då gick det fint att starta upp bilen igen, något verkar dra lite tjuvström så skall laddade den full och skall sen vänta en vecka och försöka starta den igen och se hur snabbt den tömmer batteriet. Hade ingen multimeter med mig så får det får bli en rolig överraskning om generatorn inte vill ladda riktigt eller inte.

Medan jag väntade på laddning passade jag på att installera en Aux adapter från Car audio center som jag aldrig hört talas om tidigare men som levererade på ett dygn så nu kan vi och våra medtrafikanter lyssna på bra musik.

Har även fått en laddning dekaler som jag passade på att testmontera för att se ifall storlekarna blev ok vilket jag nog tyckte.

https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231700/231700-e12214f2b2bd07cac53c3be0b7ed6b98.jpg(Gött att jobba i en fullpackad lada)

Förhoppningsvis inte så mycket kvar att göra nu på bilen innan det är dags. Skall försöka hitta ett "riktigt" däck på fälg som reservhjul istället för det vanliga skräp reservhjulet, köpa ett vettigt fäste för tablet till instrumentbrädan och lite blandade småsaker och så klart montera dekalerna.

5 veckor till start och det känns väldigt konstigt att nästan vara klar i så god tid. smile

clabbe14
16 juni · 25 Inlägg
#18

Väntar med spänning på starten! /Hälsningar Claes

VisitingVikings
14 juli · 28 Inlägg
#19

Livet har kommit i vägen lite men nu var det dags för sista (knappast...) rycket inför start nästnästa vecka.

Batteriet var kasst så dagen började med en sväng till Biltema för ett nytt batteri som efter mycket jobb trixades in. Tror ingen av ägarna tänkt på batteribyte när de dragits kablar så det var lite klämda fingrar, trixande och svordomar att få det på plats men till slut så gick det i alla fall och nu har vi ett batteri som accepterar laddning igen.

Steg två tvätta bilen för att få bort den värsta smutsen och sätta på lite stickers.

En youtube video senare och beväpnade med en monteringskrapa och en flaska isopropanol så hade vi allt vi behövde och resultatet blev helt ok med betydligt färre bubblor än förväntat.

https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231700/231700-3fb4450045f90fe21a364fbb3258fd9e.jpg

En tabbe var att vi hade beställt namnskyltar till fönstren med svart text vilket inte blev särskilt lyckat men det får lösas med antingen papper eller snö-på-burk på baksidan för att framhäva texten.

Mycket tomrum på bilen men skall komplettera med lite mer ögonprydnad men förhoppningsvis är det inte mycket mer än att fixa mugghållare kvar. (Jag är intresserad av förslag på modeller som funkar bra?)

Denna veckan går till att komplettera grundpackningen för bilen, eventuellt fixa ett riktigt reservhjul och boka det sista hotellet.

VisitingVikings
16 juli · 28 Inlägg
#20

Gumball 3000 är runt 4800km så jag ser inte att ett par extra mil kommer och ett par 0:or mindre på prislappen kommer att göra varken till eller från. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231700/231700-c784dafd008a42df3aaa3f77db8b35a4.jpg


10 Länder om bilen överlever. Känner vi oss modiga och har tur med bilen så försöker vi eventuellt passera Andorra och Schweiz på hemvägen för bonuspoäng. smile

Har någon bra tips på hur man minimerar träsmaken efter X antal timmar i stolen?

Senast redigerat av VisitingVikings (16 juli )

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang