Svampig broms Audi A6 2.7T 2004

Racingmikke
24 april · 80 Inlägg
#1

Försöker hjälpa svågern med att få bort svampigheten i bromspedalen på sin bil, men håller på bli tokig.
Kan väl börja med att säga att bilen stått stilla mestadels hela vintern men flyttats fram och tillbaka på gården samt luftad nån längre sträcka också. Inte optimalt men men.
Iaf så har bromspedalen blivit svampig, den går typ trycka i botten men endast när bilen är igång för när man stänger av den blir den stum och fin. Går inte heller pumpa upp tryck i pedalen.

Det enda som är grejat med i bromsväg är nya belägg bak, inget annat.
Men för sakens skull så testade vi lufta runt om i rätt ordning och det är som att de kommer lite luft varje gång och de ger sig aldrig. Fattar egentligen inte hur de ens kan finnas luft i systemet då bromssystemet aldrig är öppnat.
Kan de på nåt sätt läcka in luft genom typ huvudbromscylindern men inte läcka ut olja.
Har iaf pumpat igenom närmare 3 liter olja men det är fortfarande luft.

Nån som har en idé? Håller på bli knäpp!!

Senast redigerat av Racingmikke (24 april )

Varför tanga när man kan ha boxer?
insidan Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
24 april · 3 319 Inlägg
#2

Man kan lufta på fel sätt även om man är 2..
Exakt hur förfar ni..?
Eftersom det fortfarande kommer luft, därav frågan. .
Man får t ex INTE trycka bromsen i botten, utan halvvägs, annars kan det kosta en ny huvudcylinder..

Senast redigerat av _- (24 april )

Racingmikke
24 april · 80 Inlägg
#3

_- skrev:
Man kan lufta på fel sätt även om man är 2..
Exakt hur förfar ni..?
Eftersom det fortfarande kommer luft, därav frågan. .

Vi har kört på det gamla sättet: person 1 trycker ner bromspedalen person 2 öppnar/stänger person 1 släpper upp pedalen osv..
Ordning HB, VB, HF, VF.

Varför tanga när man kan ha boxer?
Racingmikke
24 april · 80 Inlägg
#4

_- skrev:
Man får t ex INTE trycka bromsen i botten, utan halvvägs, annars kan det kosta en ny huvudcylinder..

Läste nånstans att pedalen bruka kännas svampig när bilen är avslagen då också men annars skulle de absolut kunna vara de.

Men låt säga att den är kass kan den då läcka in luft i systemet varpå de aldrig tar slut luft?

Varför tanga när man kan ha boxer?
Lasse62
24 april · 261 Inlägg
#5

Har du tillgång till vcds?

Använd då datorn till att lufta med tändningen på så ABS blocket inte har en luftficka

Racingmikke
24 april · 80 Inlägg
#6

Lasse62 skrev:
Har du tillgång till vcds?

Använd då datorn till att lufta med tändningen på så ABS blocket inte har en luftficka

Nej tyvärr inte ska kolla med en polare.
Men kan nån säga varifrån luften kommer?

Varför tanga när man kan ha boxer?
torsen
24 april · 3 142 Inlägg
#7

Någon bromsslang som fått cordbrott?
Låt någon, med gående motor, trampa mycket hårt på bromspedalen.
Kolla samtidigt efter "bulor" på bromsslangarna.
"Bulorna" blir större ju hårdare man trampar på bromspedalen och "försvinner" när man lättar på trycket.

Jesper328
25 april · 595 Inlägg
#8

Får ni ur luft på en eller två ok - slang eller nippel.
Får ni ur luft ur samtliga ok - huvudbromscylinder, eller tätningar mellan den och behållare.

Racingmikke
25 april · 80 Inlägg
#9

torsen skrev:
Någon bromsslang som fått cordbrott?
Låt någon, med gående motor, trampa mycket hårt på bromspedalen.
Kolla samtidigt efter "bulor" på bromsslangarna.
"Bulorna" blir större ju hårdare man trampar på bromspedalen och "försvinner" när man lättar på trycket.

Så skulle se absolut kunna vara, kollade helt ärligt inte på slangarna under tryck. Men som sagt så är ju pedalen stum så fort man stänger av bilen. Men ska undersökas!

Varför tanga när man kan ha boxer?
Racingmikke
25 april · 80 Inlägg
#10

Jesper328 skrev:
Får ni ur luft på en eller två ok - slang eller nippel.
Får ni ur luft ur samtliga ok - huvudbromscylinder, eller tätningar mellan den och behållare.

Skulle säga att de kommer mest bak, men även fram. Kände på bromsvätskebehållaren och den känns som glapp mot huvudbromscylindern. Vet inte hur mycket den får glappa men helt bra kändes de inte. Börjar misstänka att problemet är där...

Får tacka samtliga för snabba svar!

Varför tanga när man kan ha boxer?
Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang