Testa spridare

lekman
28 april · 52 Inlägg
#1

Hej
Håller på att rigga upp med en bränslepump i en dunk, ledningar, filter och en tryckregulator. Tanken är att kunna köra hela min fuelrail utanför bilen för att kolla att alla spridare uppför sej lika. Jag funderar på att ta en gammal fördelare o snurra den med en borrmaskin för att få till ca 50% pulsbredd. Hinner inte göra nåt avancerat att styra spridarna med (bråttom att komma ut med bilen) medan detta ju  iof är lite väl mycket Åsa-Nisse över det.
Nåt annat förslag på att styra med? Är ju i princip bara ute efter att jämföra, behöver inte kunna reglera.

Har lacknafta i dunken, något bättre när det gäller brandrisken o lite trevligare än bensin att få ut i luften

Senast redigerat av lekman (28 april )

lekman
5 maj · 52 Inlägg
#2

Det slutade med att jag använde bilens bränsleledningar, pump o allt i bilen och sprutade alltså bensin i motorrummet. Bryggade vid pumpreläet och hade ingen tändning på. Körde signalerna till spridarna via en gammal fördelare uppsatt i en borrmaskin och fick till ca 50% pulsbredd, alltså. Gick bra, började inte brinna en enda gång och mängderna var lika på alla spridarna.

jaka54
5 maj · 3 020 Inlägg
#3

Hej!
Intressant! Du tog inga bilder ??

lekman
5 maj · 52 Inlägg
#4

Nej, lat när det gäller bilder. Dethär gäller min 200a -87 som har moderna spridare, fuelrail och går med ms, E85, 1,5 bar i ladd. Den har just fått ny topp och RS2-packning, mm. Ville kolla att alla spridare gör ungefär samma sak. Det är en Bosch-spridare som har sex små hål framme i nosen och det kan ju vara svårt att veta att int e nåt av dem är igensatt, speciells som att spridarna gått med E-85 i några säsonger. Men det gick bra, hyfsat samma mängd ur samtliga spridare

jaka54
5 maj · 3 020 Inlägg
#5

Hej!
Måste fråga dig Lekman som jag tror har en  -87:a Audi 100 Turbo.
Kan du mäta resistansen på "bränslevärmarens" kontakt (sitter nere på blocket på höger sida när du öppnar huven). Kontakten i värmaren har två poler. Haynes-boken säger att det ska vara minst 20 ohm mellan polerna, mindre ochvärmaren är felaktig och bör/måste bytas ut. Brorsans Audi 100 Turbo från 91 har bara 12,5 ohm.
När man startar motorn så ska det ligga 8volt över bränslevärmarsladdens poler. Kan du kolla vad din bil ger?
Varför jag frågar ? Jo vi har ännu inte hittat felet till varför brorsans -91:a turbo då och då är omöjlig att starta varm. Vi har konstaterat att stiften har gnista! Stiften är helt torra efter att vi kört på startmotorn. så felet verkar vara bränslerelaterat.
Det konstiga är emellertid att brorsan påstår att kör man bilen på startmotorn med växeln i så kan (inte alltid dock) motorn gå igång, annars får man ibland vänta i flera timmar i innan den behagar gå igång...

caromania Forummoderator
5 maj · 7 839 Inlägg
#6

jaka54 skrev:
Hej!
Måste fråga dig Lekman som jag tror har en  -87:a Audi 100 Turbo.
Kan du mäta resistansen på "bränslevärmarens" kontakt (sitter nere på blocket på höger sida när du öppnar huven). Kontakten i värmaren har två poler. Haynes-boken säger att det ska vara minst 20 ohm mellan polerna, mindre ochvärmaren är felaktig och bör/måste bytas ut. Brorsans Audi 100 Turbo från 91 har bara 12,5 ohm.
När man startar motorn så ska det ligga 8volt över bränslevärmarsladdens poler. Kan du kolla vad din bil ger?
Varför jag frågar ? Jo vi har ännu inte hittat felet till varför brorsans -91:a turbo då och då är omöjlig att starta varm. Vi har konstaterat att stiften har gnista! Stiften är helt torra efter att vi kört på startmotorn. så felet verkar vara bränslerelaterat.
Det konstiga är emellertid att brorsan påstår att kör man bilen på startmotorn med växeln i så kan (inte alltid dock) motorn gå igång, annars får man ibland vänta i flera timmar i innan den behagar gå igång...

Funkar bränslerelät? Låter som ett klassiskt Honda anno 1985-90 fel, pgmfi-relay. (Googla) Kanske hade Audi liknande dilemma? Snurrar pumpen när han slår på tändningen?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
jaka54
6 maj · 3 020 Inlägg
#7

Hej!
Bränslerelät funkar (vi har också testat med flera olika relän) . Vi har tagit isär alla vi testat och kan konstatera att all tre tungorna slår till vid start men...det konstiga är att man hör inte bränslepumpen när man vrider om tändningsnyckeln och det även när motorn startar. Däremot när man trycker på  reläts tre tungor hör man bränslepumpen!
På min Audi 100 2,0E från 89 så hörs pumpen direkt när man vrider om tändningsnyckeln

Greenhorn
6 maj · 160 Inlägg
#8

tror jag läste på någon sida där pumpen fungerande när han/hon slog på tändingen men...inte laverade den mängd sås som behövdes. kan du/ni mäta trycket på nått sätt?

lekman
6 maj · 52 Inlägg
#9

Jag har en 100 tq -90 som går med original system. Bränslevärmaren, eller uppvärmningsventilen, grunkan som gör att systemet ger fetare blandning när motorn är kall, tror att det även kallades för styrtrycksventil på det ursprungliga K-jet. Jo det kan jag mäta. Om den värmningsslingan är trasig så kan man tänka sej att systemet fetar upp alldeles för länge, kanske? Ventilen blir varm tillsist ändå, väl. Jag mäter o kommer igen

jaka54
6 maj · 3 020 Inlägg
#10

Hej!
Skulle vara bra om du kunde göra det Lekman.
Greenhorn! Vi har mätt upp bränsletrycket  till ca 6bar och det trycket bibehålls i ca 30 minuter, så bränsletrycket  verkar vara OK.

lekman
6 maj · 52 Inlägg
#11

Så ni tappar inte systemtryck när bilen står varm och avstängd. Kan det vara en luftläcka i bälgen, eller nåt i anslutning till bälgen. Systemet med avstängning av bränslet vid motorbroms kanske läcker. Det brukar vara trasigt vid övergången till röret från turbon, in mot bälgen. Testa att plugga alla (många) av anslutningarna som går in i bälgen o se om det blir skillnad. Kan vara svårt att få bälgen på plats helt om man haft av den. Måste nästan ta av framskärmen för att vara säker på att det hamnar helt rätt där. Grejen är att när den är varm så förlitar systemet sej på att mängdskivan under bälgen lyfts för att det ska bli bränsle in. när den är kall så hjälper kallstarten till.
Går den inte lite tunt. Har ni kollat på lambdasignalen när ni kör den?

Senast redigerat av lekman (6 maj )

Greenhorn
6 maj · 160 Inlägg
#12

Okej, gött att trycket var bra. hoppas att ni finner boven i det hela.
Kommer att följa det hära och se hur ni kommer att lösa det.

Lycka till.

jaka54
6 maj · 3 020 Inlägg
#13

Hej!
Ledsen att jag "kapade" din tråd Lekman men vi har ju ibland gemensamma problem med våra gamla Audisar.
Läcka i bälgen kan det vara men det som talar emot det är att vi provat med startgas och inte hittat någonstans  där det läcker. (motorvarvet påverkas).

lekman
6 maj · 52 Inlägg
#14

mätt signalen från lambdasonden? ger ett hum om hur systemet mår

Senast redigerat av lekman (6 maj )

jaka54
6 maj · 3 020 Inlägg
#15

Hej!
Nej! Hur mäter man det?

lekman
7 maj · 52 Inlägg
#16

Koppla in er på ledningen från sonden o dra in i bilen och läs av med multimeter. Den finns på torpeden där vevaxelgivarnas kopplingar sitter, en ensam flatstifts-.
Har mätt upp resistansen till 12 ohm i styrtrycksventilen.

jaka54
7 maj · 3 020 Inlägg
#17

Hej!
Fattar jag dig rätt att du har mätt upp resistansen i bränslevärmarens kontaktpoler (två poler) till 12ohm?
Enligt Haynes-boken ska resistansen ligga på minst 20 ohm!

lekman
7 maj · 52 Inlägg
#18

Den värmeslingan är med o påverkar styrtrycket när man startat så att bränslets upprikning (choke) minskar med tiden, när slingan värmer bimetallen i styrtrycksventilen. Jag mätte på en ventil jag har liggande lös och fick 12,2 ohm ett antal mätningar. 20 ohm kanske gäller när värmeslingan är uppvärmd.

Effekten blir att motorn går "chokad" en längre tid om den elektriska uppvärmingen inte funkar, eller funkar dåligt. Tror inte att det kan göra att motorn blir svårstartad när den är varm. Däremot om styrtrycket är fel, att ventilen ger fel tryck. Det är ett mottryck mot att mängdskivan lyfts upp och högre styrtryck ger lägre lyft och då lägre bränslemängd ur spridarna.
Kan ni mäta upp strytrycken, varmt o kallt?

lekman
7 maj · 52 Inlägg
#19

Jag googlade "resistans och styrtrycksventil" och fick fram data från servicehandbok till Volvo. Där fanns data på flera ventiler, med uppgifter på trycket vid varm o kall + vid acceleration (turbo). Om resistansen stod det 20-30 ohm på de flesta av ventilerna, men på en av dom stod det 10-20 ohm.
Jag kan läsa av resistansen på den som sitter under huven ikväll o återkomma

lekman
7 maj · 52 Inlägg
#20

Mäter 12,5 ohm på styrtrycksventilen som sitter på min 100 tq -90.
Jag har hört talas om att styrtrycken kan bli fel på grund av korrosion inne i styrtrycksventilen, kan kanske vara värt att kolla upp
/

Senast redigerat av lekman (8 maj )

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang