montoren_jonkoping skrev:
Bassiehof , nu förstår du nog inte riktigt vad trådskaparen menar. Vilken som helst högtalare, med undantaget diskanter, kan spela ner till 15hz, eller ännu lägre än så. Du får inte blanda ihop det med vilka frekvenser som faktiskt återges, alltså görs hörbara. De hörbara frekvenserna i freeforms bil är förmodligen ner till 40-50hz, men sen rör ändå högtalarna på sig även vid lägre frekvenser, med andra ord spelar de även de riktigt låga frekvenserna.
Vill också passa på att säga att det är sanning med modifikation att en portad låda går djupare än en sluten. En välbyggd portad låda som t.ex är avstämd till 35hz har mera tryck ner till just omkring 35hz än vad en sluten låda har. Men efter 35hz så sjunker db-värdet väldigt fort, kurvan är alltså väldigt brant.
Jämför man med en sluten låda så börjar denna kurva dala tidigare, låt säg redan vid 70hz med samma element som den portade, dock är kurvan inte alls lika brant. Detta gör att man fortfarande kan få hörbara frekvenser nere vid t.ex 30hz i den slutna medan du i den portade inte hör något alls vid 30hz.
För tillfället har jag i min egna bil två stycken 6,5or i liten sluten låda och spelar utan problem ner till 30hz, faktiskt spelar det väldigt kraftigt runt just 30hz. Basarna har i sin tur lågt fs-värde vilket också hjälper till. 6,5orna som sitter i dörrarna spelar med god kraft ner till 45hz, hörbart till 40hz. Drivs på slutsteg och dörrrarna är kraftigt dämpade och isolerade vilket mer eller mindre gör dem till lådor. Ljudprocessorn delar dock av dörrarna vid 60hz, och där tar även den slutna baslådan över. Detta för att inte få fasfel osv.
Åter till freeforms fråga:
Att bygga lådor till de befintliga högtalarna hade nog inte gjort mycket på ljudtrycket. Systemet är som Bassiehof säger från fabrik byggt för att kunna fungera i den konfiguration de nu sitter i och skulle förmodligen spela sämre om de satt i lådor. I din situation hade jag kompletterat med en bas för att få de där riktigt djupa frekvenserna. Ingen stor bas behövs, även en 10-tums bas kan spela riktigt djupt. Vill man inte offra så mycket på utrymmet hade jag valt en sluten låda tillsammans med ett baselement med lågt fs-värde samt ett kraftigt slutsteg till det. I slutet går det åt mycket mera effekt för att basen ska röra på sig i och med att luftmotståndet är mycket högre i en sluten låda. Jag matar mina basar med ungefär dubbla effekten än vad specifikationen säger de tål. Så länge man får en distfri signal och aktar sig för att överhetta talspolen så är detta inga problem.