Bygga låda under hatthylla

freefrom
2 maj · 8 Inlägg
#1

Hej.

Jag kör en MB E430 Avantgarde Sedan, år 2000. I den sitter Bose-systemet som redan från början är bra för att vara orginal i en så pass gammal bil. Jag har bytt högtalare i framdörrarna och vibration- och ljuddämpat alla dörrar. Ljudet är bra, men till mitt problem:

Jag saknar trycket i basen när det gäller låga frekvenser. Höga frekvenser är väldigt bra. Jag har 2 rena baselement i hatthyllan (openair) och de är monterade väldigt stabilt och under hatthyllan är det robust stål.

Det jag tänkte är att bygga 2 små baslådor och fästa de under hatthyllan precis under baselementen. Det ska såklart vara helt lufttätt. Baselementen spelar ~15Hz-200Hz och är kraftiga även för att vara 6,5 tummare.

Min fundering är, om jag monterar lådor under elementen, kommer jag få bättre tryck? Kommer det ens funka? Har ni kanske tips hur man gör på bästa sätt eller något jag ska tänka på?

Kommer inte gå på tävlingar och heller vill jag inte imponera grannarna med extrem bas. Jag vill enbart ha lite mer tryck i basen när jag kör, därför är jag inte intresserad att köpa baslådor med 12 tummare eller för den delen någon färdig baslåda alls utan vill använda mig av mina 6,5 tummare som redan sitter i hatthyllan.

Bassiehof
3 maj · 902 Inlägg
#2

Du skriver inget om märke osv.

freefrom
3 maj · 8 Inlägg
#3

Bassiehof skrev:
Du skriver inget om märke osv.

Baselementen i hatthyllan är av märket Bose. 4 Ohm. Vet också att det sitter förstärkare/slutsteg i hatthyllan till elementen. Andra uppgifter har jag tyvärr inte.

Bassiehof
4 maj · 902 Inlägg
#4

Varifrån  har du då fått uppgifterna att en 6,5" kan spela ner till 15 hz? Det borde vara världsrekord... Mer rimligt är att de spelar ner till 40-50 hz. Bose har beräknat basarnas lådvolym till bilens bagageutrymme, och är förmodligen inte lämpliga för en sluten låda, och spelar absolut inte ner till 15 hz pga lådtypens naturliga avrullning.

freefrom
4 maj · 8 Inlägg
#5

Bassiehof skrev:
Varifrån  har du då fått uppgifterna att en 6,5" kan spela ner till 15 hz? Det borde vara världsrekord... Mer rimligt är att de spelar ner till 40-50 hz. Bose har beräknat basarnas lådvolym till bilens bagageutrymme, och är förmodligen inte lämpliga för en sluten låda, och spelar absolut inte ner till 15 hz pga lådtypens naturliga avrullning.

Jag säger inget om att man känner av när de spelar i 15 Hz. Jag får de uppgifterna från när jag gör frekvenstest via youtube och då ser jag att konen rör sig ända ner till ca 15-17 Hz.

Nej du har rätt med att de kanske inte är lämpliga till en sluten låda. Byggde 2 lådor igår på 11 L var och satte lådorna provisoriskt under elementen. Kan säga att basen kändes mer komprimerad och kontrollerad, på något sätt skönare, men effekten tappades väldigt mycket, dvs själva styrkan i basen försvann ganska mycket. Å andra sidan var det inte helt lufttätt i lådorna då jag som sagt satte dit dem provisoriskt för att testa.

Bassiehof
4 maj · 902 Inlägg
#6

freefrom skrev:

Bassiehof skrev:
Varifrån  har du då fått uppgifterna att en 6,5" kan spela ner till 15 hz? Det borde vara världsrekord... Mer rimligt är att de spelar ner till 40-50 hz. Bose har beräknat basarnas lådvolym till bilens bagageutrymme, och är förmodligen inte lämpliga för en sluten låda, och spelar absolut inte ner till 15 hz pga lådtypens naturliga avrullning.

Jag säger inget om att man känner av när de spelar i 15 Hz. Jag får de uppgifterna från när jag gör frekvenstest via youtube och då ser jag att konen rör sig ända ner till ca 15-17 Hz.

Nej du har rätt med att de kanske inte är lämpliga till en sluten låda. Byggde 2 lådor igår på 11 L var och satte lådorna provisoriskt under elementen. Kan säga att basen kändes mer komprimerad och kontrollerad, på något sätt skönare, men effekten tappades väldigt mycket, dvs själva styrkan i basen försvann ganska mycket. Å andra sidan var det inte helt lufttätt i lådorna då jag som sagt satte dit dem provisoriskt för att testa.

Seriöst? Testat på YT? Hur då? Det är fysiskt omöjligt för så små högtalare att spela ner till 15 hz på en hörbar nivå, dessutom utan distorsion. Hur kom du fram till 11 liter lådvolym? Du vet väl om att volymen ska beräknas utifrån TS parametrar?

freefrom
4 maj · 8 Inlägg
#7

Bassiehof skrev:

freefrom skrev:

Bassiehof skrev:
Varifrån  har du då fått uppgifterna att en 6,5" kan spela ner till 15 hz? Det borde vara världsrekord... Mer rimligt är att de spelar ner till 40-50 hz. Bose har beräknat basarnas lådvolym till bilens bagageutrymme, och är förmodligen inte lämpliga för en sluten låda, och spelar absolut inte ner till 15 hz pga lådtypens naturliga avrullning.

Jag säger inget om att man känner av när de spelar i 15 Hz. Jag får de uppgifterna från när jag gör frekvenstest via youtube och då ser jag att konen rör sig ända ner till ca 15-17 Hz.

Nej du har rätt med att de kanske inte är lämpliga till en sluten låda. Byggde 2 lådor igår på 11 L var och satte lådorna provisoriskt under elementen. Kan säga att basen kändes mer komprimerad och kontrollerad, på något sätt skönare, men effekten tappades väldigt mycket, dvs själva styrkan i basen försvann ganska mycket. Å andra sidan var det inte helt lufttätt i lådorna då jag som sagt satte dit dem provisoriskt för att testa.

Seriöst? Testat på YT? Hur då? Det är fysiskt omöjligt för så små högtalare att spela ner till 15 hz på en hörbar nivå, dessutom utan distorsion. Hur kom du fram till 11 liter lådvolym? Du vet väl om att volymen ska beräknas utifrån TS parametrar?

Som sagt, konen rör sig i så låga frekvenser, man känner inte av det, det låter heller ingenting. Men de rör sig i dessa frekvenser.

Finns ju sånna bastester på youtube där det spelas upp olika frekvenser, eller är dessa tester inte exakta?

Jag är inte så kunnig inom ljud och högtalare. Jag har detta bara som ett tillfälligt projekt vid sidan om mitt heltidsjobb för att jag tycker det ät kul att bygga med egna händer. Alltså har jag inte kommit fram till 11L volym via beräkningar, utan jag testar mig fram just nu. Slutsats: 11L volym per låda var för lite. Nästa gång kommer det säkert låta bättre.

Tack för din hjälp och input och ha en trevlig dag. 😊

PS, baselementen är väldigt starka på höga frekvenser, jag saknar bara mullrandet i låga frekvenser. Därför bygger jag en låda för 6,5 or kan inte skapa mullret utan låda.

Bassiehof
4 maj · 902 Inlägg
#8

freefrom skrev:

Bassiehof skrev:

freefrom skrev:

Jag säger inget om att man känner av när de spelar i 15 Hz. Jag får de uppgifterna från när jag gör frekvenstest via youtube och då ser jag att konen rör sig ända ner till ca 15-17 Hz.

Nej du har rätt med att de kanske inte är lämpliga till en sluten låda. Byggde 2 lådor igår på 11 L var och satte lådorna provisoriskt under elementen. Kan säga att basen kändes mer komprimerad och kontrollerad, på något sätt skönare, men effekten tappades väldigt mycket, dvs själva styrkan i basen försvann ganska mycket. Å andra sidan var det inte helt lufttätt i lådorna då jag som sagt satte dit dem provisoriskt för att testa.

Seriöst? Testat på YT? Hur då? Det är fysiskt omöjligt för så små högtalare att spela ner till 15 hz på en hörbar nivå, dessutom utan distorsion. Hur kom du fram till 11 liter lådvolym? Du vet väl om att volymen ska beräknas utifrån TS parametrar?

Som sagt, konen rör sig i så låga frekvenser, man känner inte av det, det låter heller ingenting. Men de rör sig i dessa frekvenser.

Finns ju sånna bastester på youtube där det spelas upp olika frekvenser, eller är dessa tester inte exakta?

Jag är inte så kunnig inom ljud och högtalare. Jag har detta bara som ett tillfälligt projekt vid sidan om mitt heltidsjobb för att jag tycker det ät kul att bygga med egna händer. Alltså har jag inte kommit fram till 11L volym via beräkningar, utan jag testar mig fram just nu. Slutsats: 11L volym per låda var för lite. Nästa gång kommer det säkert låta bättre.

Tack för din hjälp och input och ha en trevlig dag. 😊

PS, baselementen är väldigt starka på höga frekvenser, jag saknar bara mullrandet i låga frekvenser. Därför bygger jag en låda för 6,5 or kan inte skapa mullret utan låda.

Man brukar använda en referenspunkt (f-3) när man sätter en nedre frekvens. F-3 är minus 3 dB, alltså fortfarande hörbart jämfört med högre frekvenser. F-3  ligger förmodligen nånstans kring 40-50 hz för 6,5", ofta så högt som 70 hz. 15 hz borde vara -60 dB om inte mer, så utanför det hörbara området, vilket i detta exempel innebär om högtalaren har en känslighet på 90 dB är 15 hz 30 dB. M a o inte hörbart. Det krävs konarea för att flytta så mycket luft vid såna frekvenser. Fysikens lagar gäller.

Jag tror inte att du gör ett bättre jobb än Bose. Förutom lådvolymen har de förmodligen lagt in en snygg eq-kurva anpassad efter bilens akustik i slutsteget. Ändrar du förutsättningarna slutar det med en ojämn frekvensgång och sämre ljud än förut. Andra biltillverkare har gjort samma sak.

freefrom
4 maj · 8 Inlägg
#9

Bassiehof skrev:

freefrom skrev:

Bassiehof skrev:
Seriöst? Testat på YT? Hur då? Det är fysiskt omöjligt för så små högtalare att spela ner till 15 hz på en hörbar nivå, dessutom utan distorsion. Hur kom du fram till 11 liter lådvolym? Du vet väl om att volymen ska beräknas utifrån TS parametrar?

Som sagt, konen rör sig i så låga frekvenser, man känner inte av det, det låter heller ingenting. Men de rör sig i dessa frekvenser.

Finns ju sånna bastester på youtube där det spelas upp olika frekvenser, eller är dessa tester inte exakta?

Jag är inte så kunnig inom ljud och högtalare. Jag har detta bara som ett tillfälligt projekt vid sidan om mitt heltidsjobb för att jag tycker det ät kul att bygga med egna händer. Alltså har jag inte kommit fram till 11L volym via beräkningar, utan jag testar mig fram just nu. Slutsats: 11L volym per låda var för lite. Nästa gång kommer det säkert låta bättre.

Tack för din hjälp och input och ha en trevlig dag. 😊

PS, baselementen är väldigt starka på höga frekvenser, jag saknar bara mullrandet i låga frekvenser. Därför bygger jag en låda för 6,5 or kan inte skapa mullret utan låda.

Man brukar använda en referenspunkt (f-3) när man sätter en nedre frekvens. F-3 är minus 3 dB, alltså fortfarande hörbart jämfört med högre frekvenser. F-3  ligger förmodligen nånstans kring 40-50 hz för 6,5", ofta så högt som 70 hz. 15 hz borde vara -60 dB om inte mer, så utanför det hörbara området, vilket i detta exempel innebär om högtalaren har en känslighet på 90 dB är 15 hz 30 dB. M a o inte hörbart. Det krävs konarea för att flytta så mycket luft vid såna frekvenser. Fysikens lagar gäller.

Jag tror inte att du gör ett bättre jobb än Bose. Förutom lådvolymen har de förmodligen lagt in en snygg eq-kurva anpassad efter bilens akustik i slutsteget. Ändrar du förutsättningarna slutar det med en ojämn frekvensgång och sämre ljud än förut. Andra biltillverkare har gjort samma sak.

Kanske formulerat mig fel. Att känna av 15Hz från 6,5or vet jag är omöjligt pga just konarean som du säger. Jag är ute efter att höra frekvenser vid 30Hz som i min förra bil. Var också 6,5or fast i alla 4 dörrar med små baslådor i dörrarna och 2 i bagaget. Mullrade riktigt fint och säterna vibrerade fint vid dessa frekvenser. Det var också Bose och allt var orginal dock.

I min nuvarande bil känner jag också av mullret vid 30 Hz fast inte i närheten lika starkt som i min förra bil.

Så du menar att även om jag lyckas bygga en bra låda kan jag inte känna av/höra basen starkt vid 30 Hz? Blir det inte åtminstone lite bättre?

Edit stavfel

Senast redigerat av freefrom (4 maj )

Bassiehof
4 maj · 902 Inlägg
#10

Och hur vet du att det är 30 hz? För att en sluten låda på 11 liter är mindre än skuffens volym på några hundra liter. För att en sluten låda har en naturlig avrullning nedåt, så¨30 hz punkten är -20 dB. Därför byggs så många basreflex, då 30 hz i ditt fall skulle kunna bli -17 dB. Men för att kunna bygga sluten eller basreflex måste du ha TS parametrar. Bättre att köpa större basar.

montoren_jonkoping
8 maj · 24 Inlägg
#11

Bassiehof , nu förstår du nog inte riktigt vad trådskaparen menar. Vilken som helst högtalare, med undantaget diskanter, kan spela ner till 15hz, eller ännu lägre än så. Du får inte blanda ihop det med vilka frekvenser som faktiskt återges, alltså görs hörbara. De hörbara frekvenserna i freeforms bil är förmodligen ner till 40-50hz, men sen rör ändå högtalarna på sig även vid lägre frekvenser, med andra ord spelar de även de riktigt låga frekvenserna.

Vill också passa på att säga att det är sanning med modifikation att en portad låda går djupare än en sluten. En välbyggd portad låda som t.ex är avstämd till 35hz har mera tryck ner till just omkring 35hz än vad en sluten låda har. Men efter 35hz så sjunker db-värdet väldigt fort, kurvan är alltså väldigt brant.
Jämför man med en sluten låda så börjar denna kurva dala tidigare, låt säg redan vid 70hz med samma element som den portade, dock är kurvan inte alls lika brant. Detta gör att man fortfarande kan få hörbara frekvenser nere vid t.ex 30hz i den slutna medan du i den portade inte hör något alls vid 30hz.

För tillfället har jag i min egna bil två stycken 6,5or i liten sluten låda och spelar utan problem ner till 30hz, faktiskt spelar det väldigt kraftigt runt just 30hz. Basarna har i sin tur lågt fs-värde vilket också hjälper till. 6,5orna som sitter i dörrarna spelar med god kraft ner till 45hz, hörbart till 40hz. Drivs på slutsteg och dörrrarna är kraftigt dämpade och isolerade vilket mer eller mindre gör dem till lådor. Ljudprocessorn delar dock av dörrarna vid 60hz, och där tar även den slutna baslådan över. Detta för att inte få fasfel osv.


Åter till freeforms fråga:
Att bygga lådor till de befintliga högtalarna hade nog inte gjort mycket på ljudtrycket. Systemet är som Bassiehof säger från fabrik byggt för att kunna fungera i den konfiguration de nu sitter i och skulle förmodligen spela sämre om de satt i lådor. I din situation hade jag kompletterat med en bas för att få de där riktigt djupa frekvenserna. Ingen stor bas behövs, även en 10-tums bas kan spela riktigt djupt. Vill man inte offra så mycket på utrymmet hade jag valt en sluten låda tillsammans med ett baselement med lågt fs-värde samt ett kraftigt slutsteg till det. I slutet går det åt mycket mera effekt för att basen ska röra på sig i och med att luftmotståndet är mycket högre i en sluten låda. Jag matar mina basar med ungefär dubbla effekten än vad specifikationen säger de tål. Så länge man får en distfri signal och aktar sig för att överhetta talspolen så är detta inga problem.

freefrom
8 maj · 8 Inlägg
#12

montoren_jonkoping skrev:
Bassiehof , nu förstår du nog inte riktigt vad trådskaparen menar. Vilken som helst högtalare, med undantaget diskanter, kan spela ner till 15hz, eller ännu lägre än så. Du får inte blanda ihop det med vilka frekvenser som faktiskt återges, alltså görs hörbara. De hörbara frekvenserna i freeforms bil är förmodligen ner till 40-50hz, men sen rör ändå högtalarna på sig även vid lägre frekvenser, med andra ord spelar de även de riktigt låga frekvenserna.

Vill också passa på att säga att det är sanning med modifikation att en portad låda går djupare än en sluten. En välbyggd portad låda som t.ex är avstämd till 35hz har mera tryck ner till just omkring 35hz än vad en sluten låda har. Men efter 35hz så sjunker db-värdet väldigt fort, kurvan är alltså väldigt brant.
Jämför man med en sluten låda så börjar denna kurva dala tidigare, låt säg redan vid 70hz med samma element som den portade, dock är kurvan inte alls lika brant. Detta gör att man fortfarande kan få hörbara frekvenser nere vid t.ex 30hz i den slutna medan du i den portade inte hör något alls vid 30hz.

För tillfället har jag i min egna bil två stycken 6,5or i liten sluten låda och spelar utan problem ner till 30hz, faktiskt spelar det väldigt kraftigt runt just 30hz. Basarna har i sin tur lågt fs-värde vilket också hjälper till. 6,5orna som sitter i dörrarna spelar med god kraft ner till 45hz, hörbart till 40hz. Drivs på slutsteg och dörrrarna är kraftigt dämpade och isolerade vilket mer eller mindre gör dem till lådor. Ljudprocessorn delar dock av dörrarna vid 60hz, och där tar även den slutna baslådan över. Detta för att inte få fasfel osv.


Åter till freeforms fråga:
Att bygga lådor till de befintliga högtalarna hade nog inte gjort mycket på ljudtrycket. Systemet är som Bassiehof säger från fabrik byggt för att kunna fungera i den konfiguration de nu sitter i och skulle förmodligen spela sämre om de satt i lådor. I din situation hade jag kompletterat med en bas för att få de där riktigt djupa frekvenserna. Ingen stor bas behövs, även en 10-tums bas kan spela riktigt djupt. Vill man inte offra så mycket på utrymmet hade jag valt en sluten låda tillsammans med ett baselement med lågt fs-värde samt ett kraftigt slutsteg till det. I slutet går det åt mycket mera effekt för att basen ska röra på sig i och med att luftmotståndet är mycket högre i en sluten låda. Jag matar mina basar med ungefär dubbla effekten än vad specifikationen säger de tål. Så länge man får en distfri signal och aktar sig för att överhetta talspolen så är detta inga problem.

Hej och tack för ditt svar!

Precis som du säger spelar högtalarna i min bil hörbart ner till ca 40Hz, och då även starkt. Allt under det blir dock snabbt svagare. Jo man hör även 30Hz men då väldigt, väldigt svagt. I min förra bil hade jag 6,5or i alla 4 dörrar och 6,5orna var alla i små lådor inbyggda i dörrarna, samt ytterligare 2 6,5or i bagaget. Jäklar vilket ljud och tryck det var just vid 30Hz. Man fick lock i öronen. Saknar faktiskt den känslan

Det är just ovanstående känsla som jag försöker till viss del efterleva. Efter ditt utförliga svar förstår jag att det nog är bäst att komplettera systemet med en riktig baslåda. Min tanke är då: Är det kanske bäst att ta bort open air basarna och lämna hålen öppna så att den riktiga baslådan kan spela igenom hålen? För jag tror nog att min tank sitter mellan skuffen och baksäterna. Skuffen är ordentligt ljudisolerad med från kupen.

Just jag är ett fan av den ljupa basen. Den höga basen har jag gott om redan i bilen, det klarar mina högtalare bra. Klangen i ljudet är också av riktigt hög kvalitet. Har även dämpat dörrarna osv så ingen resonans hörs. Då återstår bara att montera en ordentlig låda sen är jag nöjd. Men som sagt, rekomenderar du att jag tar bort mina element helt?

Bassiehof
11 maj · 902 Inlägg
#13

montoren_jonkoping skrev:
Bassiehof , nu förstår du nog inte riktigt vad trådskaparen menar. Vilken som helst högtalare, med undantaget diskanter, kan spela ner till 15hz, eller ännu lägre än så. Du får inte blanda ihop det med vilka frekvenser som faktiskt återges, alltså görs hörbara. De hörbara frekvenserna i freeforms bil är förmodligen ner till 40-50hz, men sen rör ändå högtalarna på sig även vid lägre frekvenser, med andra ord spelar de även de riktigt låga frekvenserna.

Vill också passa på att säga att det är sanning med modifikation att en portad låda går djupare än en sluten. En välbyggd portad låda som t.ex är avstämd till 35hz har mera tryck ner till just omkring 35hz än vad en sluten låda har. Men efter 35hz så sjunker db-värdet väldigt fort, kurvan är alltså väldigt brant.
Jämför man med en sluten låda så börjar denna kurva dala tidigare, låt säg redan vid 70hz med samma element som den portade, dock är kurvan inte alls lika brant. Detta gör att man fortfarande kan få hörbara frekvenser nere vid t.ex 30hz i den slutna medan du i den portade inte hör något alls vid 30hz.

För tillfället har jag i min egna bil två stycken 6,5or i liten sluten låda och spelar utan problem ner till 30hz, faktiskt spelar det väldigt kraftigt runt just 30hz. Basarna har i sin tur lågt fs-värde vilket också hjälper till. 6,5orna som sitter i dörrarna spelar med god kraft ner till 45hz, hörbart till 40hz. Drivs på slutsteg och dörrrarna är kraftigt dämpade och isolerade vilket mer eller mindre gör dem till lådor. Ljudprocessorn delar dock av dörrarna vid 60hz, och där tar även den slutna baslådan över. Detta för att inte få fasfel osv.

Jag förstår precis vad han menar, men det är värdelöst vetande när det inte hörs. Dessutom kan det skada element och slutsteg när de får arbeta utanför sitt specade frekvensområde. Därför har ett slutsteg ofta inbyggt hpf som tar bort de lägsta frekvenserna även för stora basar. Du ska aldrig låta en bas spela under FS, för då ökar distorsionen avsevärt. 

Om du utgår från samma element ger oftast en korrekt avstämd basreflex mer tryck och lägre frekvenser än en sluten låda.

Fasfel åtgärdas med tidskomp. Eller phase på en subwoofer i vardagsrummet. Det är en funktion som används - eller inte - av folk som inte kan eller vill placera högtalare och subwoofer där de ska stå.

montoren_jonkoping
11 maj · 24 Inlägg
#14

freefrom skrev:

montoren_jonkoping skrev:
Bassiehof , nu förstår du nog inte riktigt vad trådskaparen menar. Vilken som helst högtalare, med undantaget diskanter, kan spela ner till 15hz, eller ännu lägre än så. Du får inte blanda ihop det med vilka frekvenser som faktiskt återges, alltså görs hörbara. De hörbara frekvenserna i freeforms bil är förmodligen ner till 40-50hz, men sen rör ändå högtalarna på sig även vid lägre frekvenser, med andra ord spelar de även de riktigt låga frekvenserna.

Vill också passa på att säga att det är sanning med modifikation att en portad låda går djupare än en sluten. En välbyggd portad låda som t.ex är avstämd till 35hz har mera tryck ner till just omkring 35hz än vad en sluten låda har. Men efter 35hz så sjunker db-värdet väldigt fort, kurvan är alltså väldigt brant.
Jämför man med en sluten låda så börjar denna kurva dala tidigare, låt säg redan vid 70hz med samma element som den portade, dock är kurvan inte alls lika brant. Detta gör att man fortfarande kan få hörbara frekvenser nere vid t.ex 30hz i den slutna medan du i den portade inte hör något alls vid 30hz.

För tillfället har jag i min egna bil två stycken 6,5or i liten sluten låda och spelar utan problem ner till 30hz, faktiskt spelar det väldigt kraftigt runt just 30hz. Basarna har i sin tur lågt fs-värde vilket också hjälper till. 6,5orna som sitter i dörrarna spelar med god kraft ner till 45hz, hörbart till 40hz. Drivs på slutsteg och dörrrarna är kraftigt dämpade och isolerade vilket mer eller mindre gör dem till lådor. Ljudprocessorn delar dock av dörrarna vid 60hz, och där tar även den slutna baslådan över. Detta för att inte få fasfel osv.


Åter till freeforms fråga:
Att bygga lådor till de befintliga högtalarna hade nog inte gjort mycket på ljudtrycket. Systemet är som Bassiehof säger från fabrik byggt för att kunna fungera i den konfiguration de nu sitter i och skulle förmodligen spela sämre om de satt i lådor. I din situation hade jag kompletterat med en bas för att få de där riktigt djupa frekvenserna. Ingen stor bas behövs, även en 10-tums bas kan spela riktigt djupt. Vill man inte offra så mycket på utrymmet hade jag valt en sluten låda tillsammans med ett baselement med lågt fs-värde samt ett kraftigt slutsteg till det. I slutet går det åt mycket mera effekt för att basen ska röra på sig i och med att luftmotståndet är mycket högre i en sluten låda. Jag matar mina basar med ungefär dubbla effekten än vad specifikationen säger de tål. Så länge man får en distfri signal och aktar sig för att överhetta talspolen så är detta inga problem.

Hej och tack för ditt svar!

Precis som du säger spelar högtalarna i min bil hörbart ner till ca 40Hz, och då även starkt. Allt under det blir dock snabbt svagare. Jo man hör även 30Hz men då väldigt, väldigt svagt. I min förra bil hade jag 6,5or i alla 4 dörrar och 6,5orna var alla i små lådor inbyggda i dörrarna, samt ytterligare 2 6,5or i bagaget. Jäklar vilket ljud och tryck det var just vid 30Hz. Man fick lock i öronen. Saknar faktiskt den känslan

Det är just ovanstående känsla som jag försöker till viss del efterleva. Efter ditt utförliga svar förstår jag att det nog är bäst att komplettera systemet med en riktig baslåda. Min tanke är då: Är det kanske bäst att ta bort open air basarna och lämna hålen öppna så att den riktiga baslådan kan spela igenom hålen? För jag tror nog att min tank sitter mellan skuffen och baksäterna. Skuffen är ordentligt ljudisolerad med från kupen.

Just jag är ett fan av den ljupa basen. Den höga basen har jag gott om redan i bilen, det klarar mina högtalare bra. Klangen i ljudet är också av riktigt hög kvalitet. Har även dämpat dörrarna osv så ingen resonans hörs. Då återstår bara att montera en ordentlig låda sen är jag nöjd. Men som sagt, rekomenderar du att jag tar bort mina element helt?

Det beror på hur högt i frekvens som basarna i hatthyllan spelar. Spelar de upp till t.ex 150hz hade jag nog haft kvar dem, annars tror jag det hade blivit ett glapp i det frekvensområdet.

montoren_jonkoping
11 maj · 24 Inlägg
#15

Bassiehof skrev:

montoren_jonkoping skrev:
Bassiehof , nu förstår du nog inte riktigt vad trådskaparen menar. Vilken som helst högtalare, med undantaget diskanter, kan spela ner till 15hz, eller ännu lägre än så. Du får inte blanda ihop det med vilka frekvenser som faktiskt återges, alltså görs hörbara. De hörbara frekvenserna i freeforms bil är förmodligen ner till 40-50hz, men sen rör ändå högtalarna på sig även vid lägre frekvenser, med andra ord spelar de även de riktigt låga frekvenserna.

Vill också passa på att säga att det är sanning med modifikation att en portad låda går djupare än en sluten. En välbyggd portad låda som t.ex är avstämd till 35hz har mera tryck ner till just omkring 35hz än vad en sluten låda har. Men efter 35hz så sjunker db-värdet väldigt fort, kurvan är alltså väldigt brant.
Jämför man med en sluten låda så börjar denna kurva dala tidigare, låt säg redan vid 70hz med samma element som den portade, dock är kurvan inte alls lika brant. Detta gör att man fortfarande kan få hörbara frekvenser nere vid t.ex 30hz i den slutna medan du i den portade inte hör något alls vid 30hz.

För tillfället har jag i min egna bil två stycken 6,5or i liten sluten låda och spelar utan problem ner till 30hz, faktiskt spelar det väldigt kraftigt runt just 30hz. Basarna har i sin tur lågt fs-värde vilket också hjälper till. 6,5orna som sitter i dörrarna spelar med god kraft ner till 45hz, hörbart till 40hz. Drivs på slutsteg och dörrrarna är kraftigt dämpade och isolerade vilket mer eller mindre gör dem till lådor. Ljudprocessorn delar dock av dörrarna vid 60hz, och där tar även den slutna baslådan över. Detta för att inte få fasfel osv.

Jag förstår precis vad han menar, men det är värdelöst vetande när det inte hörs. Dessutom kan det skada element och slutsteg när de får arbeta utanför sitt specade frekvensområde. Därför har ett slutsteg ofta inbyggt hpf som tar bort de lägsta frekvenserna även för stora basar. Du ska aldrig låta en bas spela under FS, för då ökar distorsionen avsevärt. 

Om du utgår från samma element ger oftast en korrekt avstämd basreflex mer tryck och lägre frekvenser än en sluten låda.

Fasfel åtgärdas med tidskomp. Eller phase på en subwoofer i vardagsrummet. Det är en funktion som används - eller inte - av folk som inte kan eller vill placera högtalare och subwoofer där de ska stå.

Därav jag skrev att det är sanning med modifikation :-)

Fasfeö åtgärdas bland annat med tidskomp ja. Även hur man ställer in delningsfrekvenserna påverkar det. På vanliga slutsteg kan man oftast inte välja vilken lutning på filtret man vill ha, och då får man med hjälp utav phase försöka få det att lira så bra som möjligt. Kör man ljudprocessor har man betydligt fler valmöjligheter.
Det här är ett väldigt intressant klipp:
https://youtu.be/BDKLYsGyBVU
Där visar caf hur olika lutningar på delningsfrekvensen också kan skapa fasfel. Kolla från ca 8:45, annat är hela klippet väldigt intressant :-)

freefrom
11 maj · 8 Inlägg
#16

montoren_jonkoping skrev:

freefrom skrev:

montoren_jonkoping skrev:
Bassiehof , nu förstår du nog inte riktigt vad trådskaparen menar. Vilken som helst högtalare, med undantaget diskanter, kan spela ner till 15hz, eller ännu lägre än så. Du får inte blanda ihop det med vilka frekvenser som faktiskt återges, alltså görs hörbara. De hörbara frekvenserna i freeforms bil är förmodligen ner till 40-50hz, men sen rör ändå högtalarna på sig även vid lägre frekvenser, med andra ord spelar de även de riktigt låga frekvenserna.

Vill också passa på att säga att det är sanning med modifikation att en portad låda går djupare än en sluten. En välbyggd portad låda som t.ex är avstämd till 35hz har mera tryck ner till just omkring 35hz än vad en sluten låda har. Men efter 35hz så sjunker db-värdet väldigt fort, kurvan är alltså väldigt brant.
Jämför man med en sluten låda så börjar denna kurva dala tidigare, låt säg redan vid 70hz med samma element som den portade, dock är kurvan inte alls lika brant. Detta gör att man fortfarande kan få hörbara frekvenser nere vid t.ex 30hz i den slutna medan du i den portade inte hör något alls vid 30hz.

För tillfället har jag i min egna bil två stycken 6,5or i liten sluten låda och spelar utan problem ner till 30hz, faktiskt spelar det väldigt kraftigt runt just 30hz. Basarna har i sin tur lågt fs-värde vilket också hjälper till. 6,5orna som sitter i dörrarna spelar med god kraft ner till 45hz, hörbart till 40hz. Drivs på slutsteg och dörrrarna är kraftigt dämpade och isolerade vilket mer eller mindre gör dem till lådor. Ljudprocessorn delar dock av dörrarna vid 60hz, och där tar även den slutna baslådan över. Detta för att inte få fasfel osv.


Åter till freeforms fråga:
Att bygga lådor till de befintliga högtalarna hade nog inte gjort mycket på ljudtrycket. Systemet är som Bassiehof säger från fabrik byggt för att kunna fungera i den konfiguration de nu sitter i och skulle förmodligen spela sämre om de satt i lådor. I din situation hade jag kompletterat med en bas för att få de där riktigt djupa frekvenserna. Ingen stor bas behövs, även en 10-tums bas kan spela riktigt djupt. Vill man inte offra så mycket på utrymmet hade jag valt en sluten låda tillsammans med ett baselement med lågt fs-värde samt ett kraftigt slutsteg till det. I slutet går det åt mycket mera effekt för att basen ska röra på sig i och med att luftmotståndet är mycket högre i en sluten låda. Jag matar mina basar med ungefär dubbla effekten än vad specifikationen säger de tål. Så länge man får en distfri signal och aktar sig för att överhetta talspolen så är detta inga problem.

Hej och tack för ditt svar!

Precis som du säger spelar högtalarna i min bil hörbart ner till ca 40Hz, och då även starkt. Allt under det blir dock snabbt svagare. Jo man hör även 30Hz men då väldigt, väldigt svagt. I min förra bil hade jag 6,5or i alla 4 dörrar och 6,5orna var alla i små lådor inbyggda i dörrarna, samt ytterligare 2 6,5or i bagaget. Jäklar vilket ljud och tryck det var just vid 30Hz. Man fick lock i öronen. Saknar faktiskt den känslan

Det är just ovanstående känsla som jag försöker till viss del efterleva. Efter ditt utförliga svar förstår jag att det nog är bäst att komplettera systemet med en riktig baslåda. Min tanke är då: Är det kanske bäst att ta bort open air basarna och lämna hålen öppna så att den riktiga baslådan kan spela igenom hålen? För jag tror nog att min tank sitter mellan skuffen och baksäterna. Skuffen är ordentligt ljudisolerad med från kupen.

Just jag är ett fan av den ljupa basen. Den höga basen har jag gott om redan i bilen, det klarar mina högtalare bra. Klangen i ljudet är också av riktigt hög kvalitet. Har även dämpat dörrarna osv så ingen resonans hörs. Då återstår bara att montera en ordentlig låda sen är jag nöjd. Men som sagt, rekomenderar du att jag tar bort mina element helt?

Det beror på hur högt i frekvens som basarna i hatthyllan spelar. Spelar de upp till t.ex 150hz hade jag nog haft kvar dem, annars tror jag det hade blivit ett glapp i det frekvensområdet.

Det ska jag kolla på sen. Har iaf köpt seperat låda, 2 st 10" basar, seperata kablar, slutsteg osv. Allt detta via råd av en ljudaffär som har 20 års erfarenhet av billjud.

Så även den tunga basen i den låga frekvensen kommer nå förarsätet även om jag har open air basarna kvar i hatthyllan? Slutsteget har en max uteffekt på 2 000W.

Edit: Glömde nämna att min tank sitter mellan bagaget och kupen. Alltså tanken sitter precis bakom baksätet.

Senast redigerat av freefrom (11 maj )

montoren_jonkoping
11 maj · 24 Inlägg
#17

freefrom skrev:

montoren_jonkoping skrev:

freefrom skrev:

Hej och tack för ditt svar!

Precis som du säger spelar högtalarna i min bil hörbart ner till ca 40Hz, och då även starkt. Allt under det blir dock snabbt svagare. Jo man hör även 30Hz men då väldigt, väldigt svagt. I min förra bil hade jag 6,5or i alla 4 dörrar och 6,5orna var alla i små lådor inbyggda i dörrarna, samt ytterligare 2 6,5or i bagaget. Jäklar vilket ljud och tryck det var just vid 30Hz. Man fick lock i öronen. Saknar faktiskt den känslan

Det är just ovanstående känsla som jag försöker till viss del efterleva. Efter ditt utförliga svar förstår jag att det nog är bäst att komplettera systemet med en riktig baslåda. Min tanke är då: Är det kanske bäst att ta bort open air basarna och lämna hålen öppna så att den riktiga baslådan kan spela igenom hålen? För jag tror nog att min tank sitter mellan skuffen och baksäterna. Skuffen är ordentligt ljudisolerad med från kupen.

Just jag är ett fan av den ljupa basen. Den höga basen har jag gott om redan i bilen, det klarar mina högtalare bra. Klangen i ljudet är också av riktigt hög kvalitet. Har även dämpat dörrarna osv så ingen resonans hörs. Då återstår bara att montera en ordentlig låda sen är jag nöjd. Men som sagt, rekomenderar du att jag tar bort mina element helt?

Det beror på hur högt i frekvens som basarna i hatthyllan spelar. Spelar de upp till t.ex 150hz hade jag nog haft kvar dem, annars tror jag det hade blivit ett glapp i det frekvensområdet.

Det ska jag kolla på sen. Har iaf köpt seperat låda, 2 st 10" basar, seperata kablar, slutsteg osv. Allt detta via råd av en ljudaffär som har 20 års erfarenhet av billjud.

Så även den tunga basen i den låga frekvensen kommer nå förarsätet även om jag har open air basarna kvar i hatthyllan? Slutsteget har en max uteffekt på 2 000W.

Edit: Glömde nämna att min tank sitter mellan bagaget och kupen. Alltså tanken sitter precis bakom baksätet.

Bas färdas ganska bra genom bilen, även den låga. Om det hade fungerat att ta bort de befintliga 6,5orna utan att för mycket midbas försvinner så hade jag gjort det. De nya basarnas ljudtryck kommer trycka lite på dina befintliga 6,5or vilket inte är optimalt så därför hade man gärna tagit bort dessa. Men som sagt då om man inte förlorar för mycket midbas.
Personligen hade jag tagit ett flertal lite större hål i hatthyllan och sen klätt den med högtalartyg så att basljudet släpps igenom. Sen hade jag kopplat på någon form av bassblocker på original-basarna så att de inte spelar under 80hz.

freefrom
11 maj · 8 Inlägg
#18

montoren_jonkoping skrev:

freefrom skrev:

montoren_jonkoping skrev:

Det beror på hur högt i frekvens som basarna i hatthyllan spelar. Spelar de upp till t.ex 150hz hade jag nog haft kvar dem, annars tror jag det hade blivit ett glapp i det frekvensområdet.

Det ska jag kolla på sen. Har iaf köpt seperat låda, 2 st 10" basar, seperata kablar, slutsteg osv. Allt detta via råd av en ljudaffär som har 20 års erfarenhet av billjud.

Så även den tunga basen i den låga frekvensen kommer nå förarsätet även om jag har open air basarna kvar i hatthyllan? Slutsteget har en max uteffekt på 2 000W.

Edit: Glömde nämna att min tank sitter mellan bagaget och kupen. Alltså tanken sitter precis bakom baksätet.

Bas färdas ganska bra genom bilen, även den låga. Om det hade fungerat att ta bort de befintliga 6,5orna utan att för mycket midbas försvinner så hade jag gjort det. De nya basarnas ljudtryck kommer trycka lite på dina befintliga 6,5or vilket inte är optimalt så därför hade man gärna tagit bort dessa. Men som sagt då om man inte förlorar för mycket midbas.
Personligen hade jag tagit ett flertal lite större hål i hatthyllan och sen klätt den med högtalartyg så att basljudet släpps igenom. Sen hade jag kopplat på någon form av bassblocker på original-basarna så att de inte spelar under 80hz.

Då förstår jag, tack så jättemycket för dina konstruktiva och lärorika svar!

Önskar dig en fortsatt trevlig helg! smile

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang