Blivit lurad?

roedluvan
3 maj 2019 · 30 Inlägg

Hej,
Sålde igår min bil.

Jag lade ut bilen för 7500kr
Köparen fick bilen för 6500kr.

Jag fick pengarna.

När vi skulle fylla i ägarbytespappret så drog han fram appen och gjorde ägarbytet i den istället.

Allt gick fort sedan drog han. Han åkte utan bilen. Så för tillfället har jag bilen på min uppfart och pengar.

Men kruxet är att söker jag på regnumret så är jag fortfarande ägare av bilen.

Skulle det kunna vara så att han har någon vinning i att lura mig på att inte göra ägarbytet? Han sa att han skulle komma och hämta bilen  idag.

Eller kan det vara så att han åker hem och försöker sälja bilen vidare för att tjäna snabba pengar?

Jag har magknip och är.orolig att jag blir lurad. Kan han göra något dåligt mot mig nu? Jan har ägarbytespapprena på bilen och nycklarna.

KolGruvan
3 maj 2019 · 1 450 Inlägg

Gör man ägarbytet via appen ska ägarbytet ske direkt.   Såg du när han klicka vidare så att det stod att ägarbytet gick igenom?

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
Presidento Of World
3 maj 2019 · 3 306 Inlägg

KolGruvan skrev:
Gör man ägarbytet via appen ska ägarbytet ske direkt.   Såg du när han klicka vidare så att det stod att ägarbytet gick igenom?

Nej, ägarbyte sker oftast efter 20:00 det är då allt uppdateras. Borde synas idag. Annars ring och kolla med transportstyrelsen.se dom ser om en sådan förfrågan kommit in.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
uhlin
3 maj 2019 · 2 831 Inlägg

Som tidigare skrev ska det synas direkt då man gör det i appen (alltid gjort det då jag köpt/sålt bil. )

Men som sagt kolla idag utifall att det kunnat dröja då det uppdateras, kan ju va så ändå.

Enda jag skulle kunna se det på är om han nu inte gjort ägarbytet fullständigt är att han hämtar bilen och där står du kvar med bilen skriven på dig.

Om så är fallet gör så inte bilen startar då han ska hämta den och va hemma och gå ut och skriv ägarbyte och du skickar in det.

Vilken tid igår gjordes ägarbytet? Du borde se det nu i vilket fall.

Senast redigerat av uhlin (3 maj 2019)

panda666
3 maj 2019 · 4 228 Inlägg

Sista gången jag köpte/sålde bil privat så tog vi massa bilder på grejerna vi gjorde, kollade ordentligt och fotade när vi signera och gjorde ägarbyte. inget ska gå snabbt, man ska ta sin tid sitta nånstans i lugn och ro och göra allt en sak i taget i lugn o ro, äre nån som har bråttom då skiter du i det. När du sedan har sett med dina egna ögon att ni har klickat vidare och utfört ägarbytet sen skiter du i vad han gör mer för bilen står inte på dig längre.

Pininfarina406
3 maj 2019 · 535 Inlägg

roedluvan skrev:
Hej,
Sålde igår min bil.

Jag lade ut bilen för 7500kr
Köparen fick bilen för 6500kr.

Jag fick pengarna.

När vi skulle fylla i ägarbytespappret så drog han fram appen och gjorde ägarbytet i den istället.

Allt gick fort sedan drog han. Han åkte utan bilen. Så för tillfället har jag bilen på min uppfart och pengar.

Men kruxet är att söker jag på regnumret så är jag fortfarande ägare av bilen.

Skulle det kunna vara så att han har någon vinning i att lura mig på att inte göra ägarbytet? Han sa att han skulle komma och hämta bilen  idag.

Eller kan det vara så att han åker hem och försöker sälja bilen vidare för att tjäna snabba pengar?

Jag har magknip och är.orolig att jag blir lurad. Kan han göra något dåligt mot mig nu? Jan har ägarbytespapprena på bilen och nycklarna.

Hej för att svara på din fråga: jag kan inte se hur du ska kunna bli lurad så länge bilen är kvar hos dig. Det är ju bara om den används som du kan få ev. parkeringsböter eller trängselskatt debiterad tex.
Med vänlig hälsning, T

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
uhlin
3 maj 2019 · 2 831 Inlägg

Pininfarina406 skrev:

roedluvan skrev:
Hej,
Sålde igår min bil.

Jag lade ut bilen för 7500kr
Köparen fick bilen för 6500kr.

Jag fick pengarna.

När vi skulle fylla i ägarbytespappret så drog han fram appen och gjorde ägarbytet i den istället.

Allt gick fort sedan drog han. Han åkte utan bilen. Så för tillfället har jag bilen på min uppfart och pengar.

Men kruxet är att söker jag på regnumret så är jag fortfarande ägare av bilen.

Skulle det kunna vara så att han har någon vinning i att lura mig på att inte göra ägarbytet? Han sa att han skulle komma och hämta bilen  idag.

Eller kan det vara så att han åker hem och försöker sälja bilen vidare för att tjäna snabba pengar?

Jag har magknip och är.orolig att jag blir lurad. Kan han göra något dåligt mot mig nu? Jan har ägarbytespapprena på bilen och nycklarna.

Hej för att svara på din fråga: jag kan inte se hur du ska kunna bli lurad så länge bilen är kvar hos dig. Det är ju bara om den används som du kan få ev. parkeringsböter eller trängselskatt debiterad tex.
Med vänlig hälsning, T

Han kommer och hämtar bilen idag, som jag fattar det har nya ägaren både papper och nycklar. Med Jan syftas nog nya ägaren?

Pininfarina406
3 maj 2019 · 535 Inlägg

uhlin skrev:

Pininfarina406 skrev:

roedluvan skrev:
Hej,
Sålde igår min bil.

Jag lade ut bilen för 7500kr
Köparen fick bilen för 6500kr.

Jag fick pengarna.

När vi skulle fylla i ägarbytespappret så drog han fram appen och gjorde ägarbytet i den istället.

Allt gick fort sedan drog han. Han åkte utan bilen. Så för tillfället har jag bilen på min uppfart och pengar.

Men kruxet är att söker jag på regnumret så är jag fortfarande ägare av bilen.

Skulle det kunna vara så att han har någon vinning i att lura mig på att inte göra ägarbytet? Han sa att han skulle komma och hämta bilen  idag.

Eller kan det vara så att han åker hem och försöker sälja bilen vidare för att tjäna snabba pengar?

Jag har magknip och är.orolig att jag blir lurad. Kan han göra något dåligt mot mig nu? Jan har ägarbytespapprena på bilen och nycklarna.

Hej för att svara på din fråga: jag kan inte se hur du ska kunna bli lurad så länge bilen är kvar hos dig. Det är ju bara om den används som du kan få ev. parkeringsböter eller trängselskatt debiterad tex.
Med vänlig hälsning, T

Han kommer och hämtar bilen idag, som jag fattar det har nya ägaren både papper och nycklar. Med Jan syftas nog nya ägaren?

Jag tolkade det som en felskrivning. Jan =Jag. Varför skulle Ts sätta ut ett namn?

Senast redigerat av Pininfarina406 (3 maj 2019)

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
turbodeath
3 maj 2019 · 2 452 Inlägg

han har ju inte blivit lurad då han fått pengarna för bilen redan...

döden kommer tillbaka
uhlin
3 maj 2019 · 2 831 Inlägg

turbodeath skrev:
han har ju inte blivit lurad då han fått pengarna för bilen redan...

Fast nu var det fråga om ägarbyte om det gått igenom eller inte!

TS får gärna återkomma med info om hur det nu var med det!

Brådhis * Voff voff *
4 maj 2019 · 10 244 Inlägg

Presidento skrev:

KolGruvan skrev:
Gör man ägarbytet via appen ska ägarbytet ske direkt.   Såg du när han klicka vidare så att det stod att ägarbytet gick igenom?

Nej, ägarbyte sker oftast efter 20:00 det är då allt uppdateras. Borde synas idag. Annars ring och kolla med transportstyrelsen.se dom ser om en sådan förfrågan kommit in.

Har aldrig varit med om att ägarbytet inte gått igenom direkt med appen. Det är ju lite av idén med den. smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Presidento Of World
4 maj 2019 · 3 306 Inlägg

Brådhis skrev:

Presidento skrev:

KolGruvan skrev:
Gör man ägarbytet via appen ska ägarbytet ske direkt.   Såg du när han klicka vidare så att det stod att ägarbytet gick igenom?

Nej, ägarbyte sker oftast efter 20:00 det är då allt uppdateras. Borde synas idag. Annars ring och kolla med transportstyrelsen.se dom ser om en sådan förfrågan kommit in.

Har aldrig varit med om att ägarbytet inte gått igenom direkt med appen. Det är ju lite av idén med den. smile

//Brådhis

Ju, så trodde jag med. Men efter att jag köpt en bil och bytet inte reggats så ringde jag för att kolla och då sa dom att det ibland blir efter 20:00 för då uppdateras "systemet".

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang