Audi Cab 2.8 V6 94 - ojämn tomgång (ca 25000mil)

jaka54
5 maj 2019 · 5 719 Inlägg

Hej!
Kontakten kan du ta på skroten. Typisk tempmätarfel på audibilar (och kanske även på andra) . Har bytt tempmätaren på min Audi 100 2,0E från 1989 flera gånger då mätaren på instrumentet  just betett sig som du beskriver och då har det alltid varit tempgivaren (stor fyrkantig 4 polig numera 3polig sak i brun plast med mässingfäste ) som fallerat. Tyvärr har alla "pirat givare" jag köpt/testat visat sig ge fel temperatur på mätaren (visat +100 grader istället för +90). Audi säljer visserligen givare men dessa kostar 2600kr.

caromania Forummoderator
5 maj 2019 · 9 296 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Kontakten kan du ta på skroten. Typisk tempmätarfel på audibilar (och kanske även på andra) . Har bytt tempmätaren på min Audi 100 2,0E från 1989 flera gånger då mätaren på instrumentet  just betett sig som du beskriver och då har det alltid varit tempgivaren (stor fyrkantig 4 polig numera 3polig sak i brun plast med mässingfäste ) som fallerat. Tyvärr har alla "pirat givare" jag köpt/testat visat sig ge fel temperatur på mätaren (visat +100 grader istället för +90). Audi säljer visserligen givare men dessa kostar 2600kr.

Fast nu pratar vi tempgivare till ECU och inte till mätaren. Försprång durch teknik och allt det där.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Greenhorn
6 maj 2019 · 399 Inlägg

Jag tycker det är jättebra att när en TS, talar om hur det gick... har märkt på många trådar som folk och fä har ställt upp med hjälp, där trådskaparen bara dragit efter ha fått en massa hjälp.
Det underlättar för de andra som kommer in med typ samma frågor och kan på det sättet lättare
hitta sina egna fel och problem. Jag önskar jag själv hittade sådan en trådar när jag började att letade efter mina problem istället för att snurra runt på Eng, ryska (Tack google övers)  mm.
hade säkert sparat massa pengar och tid.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
6 maj 2019 · 14 042 Inlägg

Greenhorn skrev:
Jag tycker det är jättebra att när en TS, talar om hur det gick... har märkt på många trådar som folk och fä har ställt upp med hjälp, där trådskaparen bara dragit efter ha fått en massa hjälp.
Det underlättar för de andra som kommer in med typ samma frågor och kan på det sättet lättare
hitta sina egna fel och problem. Jag önskar jag själv hittade sådan en trådar när jag började att letade efter mina problem istället för att snurra runt på Eng, ryska (Tack google övers)  mm.
hade säkert sparat massa pengar och tid.

Jag tycker det är skitbra när en TS uppdaterar om hur det gick med felet.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Rysseen
9 maj 2019 · 11 Inlägg

Kan uppdatera att jag borde få hem delen idag men svårare med kontakten! Var på en skrot igår och de hade ingen Audi av passande årgång. De nyare a4/a6 med v6 verkar vara samma motor på då jag känner igen den rent visuellt men uppdaterade kontakter... Min är egentligen från USA också så vet inte om det kan skilja sig pga det också. Men ska förbi en till skrot idag och kolla!

Angående tempgivare;

Som tidigare nämndes är givaren 3-polig. Ger den signal till ECUn och även till panelen? Förstår egentligen inte varför det behövs 3 poler än om den skulle skicka info till 2 olika ställen? För den mäter väl bara resistansen? Nu när jag tänker på det så är kontakten 4-polig men sitter bara 3 stift på givaren och det är en sådan jag beställt. Kan det vara felet? Att det egentligen ska vara en 4-polig men någon satt dit fel? 🤔

Måste bara säga; vet inte om det här är mitt första ämne, bara smugit runt på den här sidan tidigare men är glad för responsen, den positiva och uppmuntrande tonen här! Kommer helt klart lägga upp projekttrådar på kommande större aktiviteter smile

Senast redigerat av Rysseen (9 maj 2019)

Cuefa Ain't no place like home...
9 maj 2019 · 4 628 Inlägg

Rysseen skrev:
Kan uppdatera att jag borde få hem delen idag men svårare med kontakten! Var på en skrot igår och de hade ingen Audi av passande årgång. De nyare a4/a6 med v6 verkar vara samma motor på då jag känner igen den rent visuellt men uppdaterade kontakter... Min är egentligen från USA också så vet inte om det kan skilja sig pga det också. Men ska förbi en till skrot idag och kolla!

Angående tempgivare;

Som tidigare nämndes är givaren 3-polig. Ger den signal till ECUn och även till panelen? Förstår egentligen inte varför det behövs 3 poler än om den skulle skicka info till 2 olika ställen? För den mäter väl bara resistansen? Nu när jag tänker på det så är kontakten 4-polig men sitter bara 3 stift på givaren och det är en sådan jag beställt. Kan det vara felet? Att det egentligen ska vara en 4-polig men någon satt dit fel? 🤔

Måste bara säga; vet inte om det här är mitt första ämne, bara smugit runt på den här sidan tidigare men är glad för responsen, den positiva och uppmuntrande tonen här! Kommer helt klart lägga upp projekttrådar på kommande större aktiviteter smile

Ofta har äldre audis 2st tempgivare, en större (den 3-poliga i ditt fall) som ger signal till styrdonet och mätarhuset, samt ibland men inte alltid en till givare som sköter tillslaget av kylfläkt/arna.
Det är nog rätt givare du beställt så länge den motsvarar det nummer som står på givaren (kan gissa att art-nr på den gamla givaren börjar på 357 eller något sådant? Har inte art-nr i skallen just nu på V6orna)

Inte alls ovanligt att det är fler stift i kontakten än på givaren, dessa givare har ändrats och anpassats till en mängd olika bilmodeller och motorer genom åren.

Kontakten kan du troligen hitta hos din lokala VAG-nasare, men den kommer troligen kosta dig nånstans i närheten av 3-400kr eller så...

Senast redigerat av Cuefa (9 maj 2019)

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Rysseen
11 maj 2019 · 11 Inlägg

Nu är den bytt!

Bilen gick bra kall, sen var den lite osäker när den var ljummen och gick bra igen när den hade kommit upp i temp! Den verkar visa lite varmare också vilket känns tryggt och nu var jag med o kände när termostaten öppnade så den vet jag är ok!
Motorlampan tändes när den gick lite ryckigt, sen slocknade den igen när den blev varmare..

Blev helt klart skillnad åt det bättre hållet!
Tror det blir svårt att få det så mycket bättre, har haft i en sats injector cleaner också som jag inte kört slut på än, får se hur den beter sig närmaste turerna och vad besiktningen säger om avgasvärdena! Tror den går bra för att vara en orenoverad 25 år gammal bil ^^ Vill jag ha den perfekt är det nog mycket fler grejer som ska bytas och det var inte riktigt planen med den här bilen men man vet aldrig! Har redan lagt ner mycket mer tid än tänkt från början hehe

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang