Kvalitetsbrister på tyska bilar.

granadadr
12 maj · 5 977 Inlägg
#41

Vettemannen skrev:

Svarte_Orm skrev:
Jag kunde ha tänkt mig att lägga pengar på en helt ny KIA, om jag kunde fått den med pålitlig dieselmotor, bakhjulsdrift och manuell låda. Och hälften av vad en ny Stinger kostar.

Varför är det så många som vill ha "Shiftstick"?
Är det inte bekvämare med automatlåda?

/Benny

billigare skatt och mer pålitlig,, ja om man ej räknar jänkejärn,, Jag ex hatar dsg som pesten,,  fick en golf att lukta bränd koppling,, vid lagom inspirerad körning,, meo inte HÅRD körning,,  upplever att den vill vänta ca 2-3 sek innan den rör på sig i korsningnar å dyl, vid omkörningar vxl den gärna ner 2 vxl så det ej händer något trots man ger fullt, så nejtack ,,

rcy
13 maj · 1 609 Inlägg
#42

panda666 skrev:
Läser man i bmw specifika forums som tex autopower får man se nästan helt nya bilar (bmw) där egr osv behöver bytas innan dom ens fyllt 6 månader eller 1 år. Folk har massa problem med otäta lister osv där vatten kan rinna in och annat tjafs som hög vägbuller osv. Vad får man för  400.000kronor? knappt en 520d med automat, extremt mycket pengar för en bil som inte garanterat kommer att överleva 3-4 år utan reparation. Man kan få en kia typ för 160.000? som har fabriksgaranti kvar i några år till. ^^

Jag försöker inte försvara BMW eller något här, dom är långtifrån felfria, men just det där med alla inlägg i forum förekommer faktiskt bland alla märken. Dom enda som postar i forumen är dom som upplever problem, så givetvis får man en väldigt vinklad bild av verkligheten om man läser i forumen.

Och, efter att ha provat en hel del märken, så kan jag konstatera att just BMW åkare verkar lite...speciella. Massor av unga grabbar som inte kan ett skit om bilar men dom vill ändå ta bort EGR på sin nya M-bil för en miljon, bara för att dom hört att man "ska" göra det. Det gnälls om ljudnivåer trots att bilen är tystare än dom flesta andra bilar på marknaden, och minsta lilla fel gör att folk byter bil omedelbart.
Av alla märken jag provat så är min personliga erfarenhet att på just BMW forum så är kompetensen absolut lägst och "gnälligheten" absolut högst, med god marginal.

panda666
13 maj · 3 211 Inlägg
#43

rcy skrev:

panda666 skrev:
Läser man i bmw specifika forums som tex autopower får man se nästan helt nya bilar (bmw) där egr osv behöver bytas innan dom ens fyllt 6 månader eller 1 år. Folk har massa problem med otäta lister osv där vatten kan rinna in och annat tjafs som hög vägbuller osv. Vad får man för  400.000kronor? knappt en 520d med automat, extremt mycket pengar för en bil som inte garanterat kommer att överleva 3-4 år utan reparation. Man kan få en kia typ för 160.000? som har fabriksgaranti kvar i några år till. ^^

Jag försöker inte försvara BMW eller något här, dom är långtifrån felfria, men just det där med alla inlägg i forum förekommer faktiskt bland alla märken. Dom enda som postar i forumen är dom som upplever problem, så givetvis får man en väldigt vinklad bild av verkligheten om man läser i forumen.

Och, efter att ha provat en hel del märken, så kan jag konstatera att just BMW åkare verkar lite...speciella. Massor av unga grabbar som inte kan ett skit om bilar men dom vill ändå ta bort EGR på sin nya M-bil för en miljon, bara för att dom hört att man "ska" göra det. Det gnälls om ljudnivåer trots att bilen är tystare än dom flesta andra bilar på marknaden, och minsta lilla fel gör att folk byter bil omedelbart.
Av alla märken jag provat så är min personliga erfarenhet att på just BMW forum så är kompetensen absolut lägst och "gnälligheten" absolut högst, med god marginal.

javvist fina bilar och man åker bekvämt i dom men svårt att rekommendera nån att köpa när en ny kostar nästan en halv miljon typ 5 serie, sen när det finns kia tex som kostar flera xxx mindre och har bättre kvalite när det gäller motor/drivlina alltså grejerna håller mycket bättre. plus bara 2 år garanti, medans kia tex ger 7.

Premium96
13 maj · 44 Inlägg
#44

panda666 skrev:

rcy skrev:

panda666 skrev:
Läser man i bmw specifika forums som tex autopower får man se nästan helt nya bilar (bmw) där egr osv behöver bytas innan dom ens fyllt 6 månader eller 1 år. Folk har massa problem med otäta lister osv där vatten kan rinna in och annat tjafs som hög vägbuller osv. Vad får man för  400.000kronor? knappt en 520d med automat, extremt mycket pengar för en bil som inte garanterat kommer att överleva 3-4 år utan reparation. Man kan få en kia typ för 160.000? som har fabriksgaranti kvar i några år till. ^^

Jag försöker inte försvara BMW eller något här, dom är långtifrån felfria, men just det där med alla inlägg i forum förekommer faktiskt bland alla märken. Dom enda som postar i forumen är dom som upplever problem, så givetvis får man en väldigt vinklad bild av verkligheten om man läser i forumen.

Och, efter att ha provat en hel del märken, så kan jag konstatera att just BMW åkare verkar lite...speciella. Massor av unga grabbar som inte kan ett skit om bilar men dom vill ändå ta bort EGR på sin nya M-bil för en miljon, bara för att dom hört att man "ska" göra det. Det gnälls om ljudnivåer trots att bilen är tystare än dom flesta andra bilar på marknaden, och minsta lilla fel gör att folk byter bil omedelbart.
Av alla märken jag provat så är min personliga erfarenhet att på just BMW forum så är kompetensen absolut lägst och "gnälligheten" absolut högst, med god marginal.

javvist fina bilar och man åker bekvämt i dom men svårt att rekommendera nån att köpa när en ny kostar nästan en halv miljon typ 5 serie, sen när det finns kia tex som kostar flera xxx mindre och har bättre kvalite när det gäller motor/drivlina alltså grejerna håller mycket bättre. plus bara 2 år garanti, medans kia tex ger 7.

Vad ska du säga härnäst? Att dansk fläskfilé håller samma nivå som japansk Kobebiff? Kött som kött liksom.

Du kan inte ärligt jämföra en Kia med en BMW. Det är två olika bilar för två olika marknader. Okej att Stinger må ha lite fler hästkrafter än din standard Kia, men det är långt ifrån en premiumvagn för det. En BMW är byggd med fokus på komfort, körglädje och exklusivitet. Bilar från Kia byggs alltid med ett ekonomiskt tänk, oavsett om det är en Stinger eller inte. Att en BMW därför kostar 200-300k mer än motsvarande Kia är inte konstigt.

https://teknikensvarld.se/provkorning-a … di-529482/
I denna artikeln finner du en intervju med en före detta anställd hos BMW som nu jobbar hos Kia. Han vet nog vad han pratar om.

panda666
13 maj · 3 211 Inlägg
#45

Premium96 skrev:

panda666 skrev:

rcy skrev:

Jag försöker inte försvara BMW eller något här, dom är långtifrån felfria, men just det där med alla inlägg i forum förekommer faktiskt bland alla märken. Dom enda som postar i forumen är dom som upplever problem, så givetvis får man en väldigt vinklad bild av verkligheten om man läser i forumen.

Och, efter att ha provat en hel del märken, så kan jag konstatera att just BMW åkare verkar lite...speciella. Massor av unga grabbar som inte kan ett skit om bilar men dom vill ändå ta bort EGR på sin nya M-bil för en miljon, bara för att dom hört att man "ska" göra det. Det gnälls om ljudnivåer trots att bilen är tystare än dom flesta andra bilar på marknaden, och minsta lilla fel gör att folk byter bil omedelbart.
Av alla märken jag provat så är min personliga erfarenhet att på just BMW forum så är kompetensen absolut lägst och "gnälligheten" absolut högst, med god marginal.

javvist fina bilar och man åker bekvämt i dom men svårt att rekommendera nån att köpa när en ny kostar nästan en halv miljon typ 5 serie, sen när det finns kia tex som kostar flera xxx mindre och har bättre kvalite när det gäller motor/drivlina alltså grejerna håller mycket bättre. plus bara 2 år garanti, medans kia tex ger 7.

Vad ska du säga härnäst? Att dansk fläskfilé håller samma nivå som japansk Kobebiff? Kött som kött liksom.

Du kan inte ärligt jämföra en Kia med en BMW. Det är två olika bilar för två olika marknader. Okej att Stinger må ha lite fler hästkrafter än din standard Kia, men det är långt ifrån en premiumvagn för det. En BMW är byggd med fokus på komfort, körglädje och exklusivitet. Bilar från Kia byggs alltid med ett ekonomiskt tänk, oavsett om det är en Stinger eller inte. Att en BMW därför kostar 200-300k mer än motsvarande Kia är inte konstigt.

https://teknikensvarld.se/provkorning-a … di-529482/
I denna artikeln finner du en intervju med en före detta anställd hos BMW som nu jobbar hos Kia. Han vet nog vad han pratar om.

Kia Stinger GT 3,3 T-GDI
Pris
Från 514 900 kronor, första kundleverans november.

Motor
Bensin. Längsmonterad 6-cyl V-motor med 2 överliggande kamaxlar per cylinderbank. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Dubbelturbo. Kompression 10,0:1. Borrning/slag 92,0/83,8 mm, cylindervolym 3 342 cm3. Max effekt 370 hk (276 kW) vid 6 000 r/­min, max vridmoment 510 Nm vid mellan 1 300-4 500 r/­min.Garantier
Nybil 7 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 5 år, assistans 3 år.



Rivaler
BMW 4-serie Gran Coupé (M Sport ) facelift
BMW 440i xDrive Gran Coupé
3-liters rak sexa på 326 hk. Svagare än Stinger men liknande pris. BMW kommer dock inte som fullutrustad för det priset.
Pris: 533 500 kronor.




Audi S5 3,0 TFSI Sportback
För att få lika mycket hästar i en A5 krävs S5 och då kostar det. Ändå svagare och mindre än Stinger.
Pris: 630 500 kronor.

inget fel alls på stingern, billigast av dom 3, håller bäst av dom 3 och fullutrustad samt garanti i 7 år, vad fan får du av dom andra? att dom kommer att paja efter en varv på bana och kosta dansk kött? finns mer bilar där ute en bara tyskarna. plus dom andra 2 bilarna är mindre än stingern, capiche?

WilleG
13 maj · 113 Inlägg
#46

panda666 skrev:

Premium96 skrev:

panda666 skrev:

javvist fina bilar och man åker bekvämt i dom men svårt att rekommendera nån att köpa när en ny kostar nästan en halv miljon typ 5 serie, sen när det finns kia tex som kostar flera xxx mindre och har bättre kvalite när det gäller motor/drivlina alltså grejerna håller mycket bättre. plus bara 2 år garanti, medans kia tex ger 7.

Vad ska du säga härnäst? Att dansk fläskfilé håller samma nivå som japansk Kobebiff? Kött som kött liksom.

Du kan inte ärligt jämföra en Kia med en BMW. Det är två olika bilar för två olika marknader. Okej att Stinger må ha lite fler hästkrafter än din standard Kia, men det är långt ifrån en premiumvagn för det. En BMW är byggd med fokus på komfort, körglädje och exklusivitet. Bilar från Kia byggs alltid med ett ekonomiskt tänk, oavsett om det är en Stinger eller inte. Att en BMW därför kostar 200-300k mer än motsvarande Kia är inte konstigt.

https://teknikensvarld.se/provkorning-a … di-529482/
I denna artikeln finner du en intervju med en före detta anställd hos BMW som nu jobbar hos Kia. Han vet nog vad han pratar om.

Kia Stinger GT 3,3 T-GDI
Pris
Från 514 900 kronor, första kundleverans november.

Motor
Bensin. Längsmonterad 6-cyl V-motor med 2 överliggande kamaxlar per cylinderbank. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Dubbelturbo. Kompression 10,0:1. Borrning/slag 92,0/83,8 mm, cylindervolym 3 342 cm3. Max effekt 370 hk (276 kW) vid 6 000 r/­min, max vridmoment 510 Nm vid mellan 1 300-4 500 r/­min.Garantier
Nybil 7 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 5 år, assistans 3 år.



Rivaler
BMW 4-serie Gran Coupé (M Sport ) facelift
BMW 440i xDrive Gran Coupé
3-liters rak sexa på 326 hk. Svagare än Stinger men liknande pris. BMW kommer dock inte som fullutrustad för det priset.
Pris: 533 500 kronor.




Audi S5 3,0 TFSI Sportback
För att få lika mycket hästar i en A5 krävs S5 och då kostar det. Ändå svagare och mindre än Stinger.
Pris: 630 500 kronor.

inget fel alls på stingern, billigast av dom 3, håller bäst av dom 3 och fullutrustad samt garanti i 7 år, vad fan får du av dom andra? att dom kommer att paja efter en varv på bana och kosta dansk kött? finns mer bilar där ute en bara tyskarna. plus dom andra 2 bilarna är mindre än stingern, capiche?

Vart får du fakta om att en Kia Stinger håller bättre än en BMW 4-serie eller Audi S5? Bilarna har knappt hunnit existera och det finns ingen reell fakta att läsa för att förmodligen ingen av bilarna ha hunnit rulla så pass långt att man kan bedöma hållbarhet.

Visste du att BMW 440i xDrive väger 300kg mindre än Kian i tjänstevikt? 370hk som måste dras med 1971kg kontra 440i med 1685kg och 326hk. Båda bilarna har även samma 0-100 tid, så jag förstår inte vart du vill komma?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
13 maj · 12 299 Inlägg
#47

Hehe. Jag kör Stinger 3.3 ibland. Bra känsla och kvalitet. Men visst har de inte rullat i 10 år ännu. Men de går som fan. Sitter hellre i en sådan till vintern. Med Ferrita-system låter de som de ska dessutom.

Loading signature: [||||||||||----------]
panda666
13 maj · 3 211 Inlägg
#48

WilleG skrev:

panda666 skrev:

Premium96 skrev:

Vad ska du säga härnäst? Att dansk fläskfilé håller samma nivå som japansk Kobebiff? Kött som kött liksom.

Du kan inte ärligt jämföra en Kia med en BMW. Det är två olika bilar för två olika marknader. Okej att Stinger må ha lite fler hästkrafter än din standard Kia, men det är långt ifrån en premiumvagn för det. En BMW är byggd med fokus på komfort, körglädje och exklusivitet. Bilar från Kia byggs alltid med ett ekonomiskt tänk, oavsett om det är en Stinger eller inte. Att en BMW därför kostar 200-300k mer än motsvarande Kia är inte konstigt.

https://teknikensvarld.se/provkorning-a … di-529482/
I denna artikeln finner du en intervju med en före detta anställd hos BMW som nu jobbar hos Kia. Han vet nog vad han pratar om.

Kia Stinger GT 3,3 T-GDI
Pris
Från 514 900 kronor, första kundleverans november.

Motor
Bensin. Längsmonterad 6-cyl V-motor med 2 överliggande kamaxlar per cylinderbank. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Dubbelturbo. Kompression 10,0:1. Borrning/slag 92,0/83,8 mm, cylindervolym 3 342 cm3. Max effekt 370 hk (276 kW) vid 6 000 r/­min, max vridmoment 510 Nm vid mellan 1 300-4 500 r/­min.Garantier
Nybil 7 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 5 år, assistans 3 år.



Rivaler
BMW 4-serie Gran Coupé (M Sport ) facelift
BMW 440i xDrive Gran Coupé
3-liters rak sexa på 326 hk. Svagare än Stinger men liknande pris. BMW kommer dock inte som fullutrustad för det priset.
Pris: 533 500 kronor.




Audi S5 3,0 TFSI Sportback
För att få lika mycket hästar i en A5 krävs S5 och då kostar det. Ändå svagare och mindre än Stinger.
Pris: 630 500 kronor.

inget fel alls på stingern, billigast av dom 3, håller bäst av dom 3 och fullutrustad samt garanti i 7 år, vad fan får du av dom andra? att dom kommer att paja efter en varv på bana och kosta dansk kött? finns mer bilar där ute en bara tyskarna. plus dom andra 2 bilarna är mindre än stingern, capiche?

Vart får du fakta om att en Kia Stinger håller bättre än en BMW 4-serie eller Audi S5? Bilarna har knappt hunnit existera och det finns ingen reell fakta att läsa för att förmodligen ingen av bilarna ha hunnit rulla så pass långt att man kan bedöma hållbarhet.

Visste du att BMW 440i xDrive väger 300kg mindre än Kian i tjänstevikt? 370hk som måste dras med 1971kg kontra 440i med 1685kg och 326hk. Båda bilarna har även samma 0-100 tid, så jag förstår inte vart du vill komma?

Jo alla dessa år där tyskarna bara pajar o pajar, medans asiaterna bara håller och håller, sa ja 7 års garanti? varför ger inte nån tysk 7 år? kan du förklara för mig? kan skriva under med båda händerna att kian håller bättre ja. tom peugeuot verkar hålla bättre än tysken verkar det som.

WilleG
13 maj · 113 Inlägg
#49

panda666 skrev:
Jo alla dessa år där tyskarna bara pajar o pajar, medans asiaterna bara håller och håller, sa ja 7 års garanti? varför ger inte nån tysk 7 år? kan du förklara för mig? kan skriva under med båda händerna att kian håller bättre ja. tom peugeuot verkar hålla bättre än tysken verkar det som.

Vadå bara pajar och pajar? Vart är källan? Kör själv en 22 år gammal BMW som har gått snart 40000 mil och har minimalt med problem. Jag påstår inte att BMW (eller andra tyska märken) håller bättre än asiatiska märken, men med erat resonemang skulle ingen ha råd att äga tyska bilar, vilket väldigt många faktiskt gör.

TS måste ha glömt nåt i faktan för jag vet inte ens om det är möjligt att ha 181 fel PER BIL.
Det låter helt orimligt, ta billigaste BMW du hittar på Blocket t.ex. GDS bilar, dem har oftast mellan 5-10st 2or på besiktningen.

xXSammy
13 maj · 5 804 Inlägg
#50

panda666 skrev:
Jo alla dessa år där tyskarna bara pajar o pajar, medans asiaterna bara håller och håller, sa ja 7 års garanti? varför ger inte nån tysk 7 år? kan du förklara för mig? kan skriva under med båda händerna att kian håller bättre ja. tom peugeuot verkar hålla bättre än tysken verkar det som.

Kia har 7 år eller 15.000 mil

"4. Finns det några begränsningar i denna nybilsgaranti?

Vissa delar har en naturligt begränsad livstid och täcks därför ej av garantin. Till dessa delar räknas torkarblad, bromsklossar, bromsskivor, kopplingsdetaljer etc. Bilens batteri har en garantitid på 2 år. Radio och underhållningssystem har en garanti på 3 år och bilens lackgaranti är 5 år/15000 mil, det som först inträffar."

BMW har 2 år (Hittar inget om miltal, så obegränsat?) + 3 års extra garanti som gäller upp till 20.000 mil (Tillval)

Ford har 2 år, obegränsat miltal + 3år eller 15.000 mil

Peugeot (nya 508) har 3 år eller 10.000 mil

Sen vet jag inte hur KIA är längre, men på tiden jag jobbade med dem så tappade du hela garantin på bilen om du missade eller gjorde en service försent.

Även om du skippar service på en Ford så har du garanti kvar på bilen, dock täcks inte motorn eller automatlådan då.

Hur BMW gör vet jag inte.

Hon/Henne
ProXem Hobby Fotograf
13 maj · 629 Inlägg
#51

Har kört både Kia Stinger och en hög olika BMW M modeller. Jag gillar Kian absolut, bra tryck i maskin och relativt rolig att köra. Den må komma fullutrustad men inte alls samma "roliga" utrustning som i t.ex en BMW.
Sen saknar Kian 2 saker som BMW har i överflöd och som i detta segment av bilar är oerhört viktigt, Körglädje och känsla. Och för mig som är väldigt intresserad av bilar och tycker att det är kul att köra så förlorar Kian för mig där.
Körglädje och känslan att köra bilen är för mig svårt att sätta en prislapp på.

Dessutom att sätta sig i Kian känns väldigt sterilt, Alla är likadana och i BMW känns det bra mer ombonat och "premium" i mitt tycke.

Men detta är mina tankar om saken. Och jag är även beredd att lägga dom extra pengarna på en BMW istället för en Kia oavsett inköpspris och garantitider, Sen om andra inte vill det så är det självklart upp till dom.

//Jocke

Cracksoup
13 maj · 1 025 Inlägg
#52

ProXem skrev:
Har kört både Kia Stinger och en hög olika BMW M modeller. Jag gillar Kian absolut, bra tryck i maskin och relativt rolig att köra. Den må komma fullutrustad men inte alls samma "roliga" utrustning som i t.ex en BMW.
Sen saknar Kian 2 saker som BMW har i överflöd och som i detta segment av bilar är oerhört viktigt, Körglädje och känsla. Och för mig som är väldigt intresserad av bilar och tycker att det är kul att köra så förlorar Kian för mig där.
Körglädje och känslan att köra bilen är för mig svårt att sätta en prislapp på.

Dessutom att sätta sig i Kian känns väldigt sterilt, Alla är likadana och i BMW känns det bra mer ombonat och "premium" i mitt tycke.

Men detta är mina tankar om saken. Och jag är även beredd att lägga dom extra pengarna på en BMW istället för en Kia oavsett inköpspris och garantitider, Sen om andra inte vill det så är det självklart upp till dom.

//Jocke

Exakt.

Därför är det också svårt att argumentera för BMW på ett rationellt sätt. Panda har rätt i sak, 7 års garanti är svårslaget och Kia har ett gott rykte av en anledning. Rent objektivt så borde alla köpa asiatiska bilar för de är statistiskt sett bäst. Sedan haltar hans resonemang som vanligt, men bortsett från det så är Kian en bättre bil. (Eller man kan anta att den är bättre trots att den inte funnits så länge på marknaden.)

MEN;
Körglädje och känsla är något som många asiater inte förstår sig på. Skiter man i vilket så brukar jag rekommendera asiatiska märken, men om man har siktet inställt av annan anledning på BMW/Mercedes/Audi så är det inte alls lika enkelt. Det finns större risk att en tysk bil blir dyrare i längden men den måste inte bli det.

Min tysk är välskött och det enda större ingreppet jag gjort är byte av oljenivåsensor. Jämför det med alla timmar jag avnjutit körkänslan så försvinner missnöjet ganska fort.

Men alla är vi olika.

panda666
13 maj · 3 211 Inlägg
#53

Cracksoup skrev:

ProXem skrev:
Har kört både Kia Stinger och en hög olika BMW M modeller. Jag gillar Kian absolut, bra tryck i maskin och relativt rolig att köra. Den må komma fullutrustad men inte alls samma "roliga" utrustning som i t.ex en BMW.
Sen saknar Kian 2 saker som BMW har i överflöd och som i detta segment av bilar är oerhört viktigt, Körglädje och känsla. Och för mig som är väldigt intresserad av bilar och tycker att det är kul att köra så förlorar Kian för mig där.
Körglädje och känslan att köra bilen är för mig svårt att sätta en prislapp på.

Dessutom att sätta sig i Kian känns väldigt sterilt, Alla är likadana och i BMW känns det bra mer ombonat och "premium" i mitt tycke.

Men detta är mina tankar om saken. Och jag är även beredd att lägga dom extra pengarna på en BMW istället för en Kia oavsett inköpspris och garantitider, Sen om andra inte vill det så är det självklart upp till dom.

//Jocke

Exakt.

Därför är det också svårt att argumentera för BMW på ett rationellt sätt. Panda har rätt i sak, 7 års garanti är svårslaget och Kia har ett gott rykte av en anledning. Rent objektivt så borde alla köpa asiatiska bilar för de är statistiskt sett bäst. Sedan haltar hans resonemang som vanligt, men bortsett från det så är Kian en bättre bil. (Eller man kan anta att den är bättre trots att den inte funnits så länge på marknaden.)

MEN;
Körglädje och känsla är något som många asiater inte förstår sig på. Skiter man i vilket så brukar jag rekommendera asiatiska märken, men om man har siktet inställt av annan anledning på BMW/Mercedes/Audi så är det inte alls lika enkelt. Det finns större risk att en tysk bil blir dyrare i längden men den måste inte bli det.

Min tysk är välskött och det enda större ingreppet jag gjort är byte av oljenivåsensor. Jämför det med alla timmar jag avnjutit körkänslan så försvinner missnöjet ganska fort.

Men alla är vi olika.

hehe haltar i resonemang;)) vem var det här inne som Skribentens *Farsa* köpte precis en merca som har varit i verkstad sen dag 1 och bytt massa skit och fortfarande inte rullar? javvist äre fina bilar jag säger inte emot, kör gladeligen en tysk om ja får den gratis och får alla reparationer gratis fixade, men annars så..skulle ha valt kian pga hållbarhet och garantin, skulle inte orka leva me tanken att det kan komma nån fet räkning på 50-100k ifall nått större pajar. men det är bara ja det.

Cracksoup
13 maj · 1 025 Inlägg
#54

panda666 skrev:

Cracksoup skrev:

ProXem skrev:
Har kört både Kia Stinger och en hög olika BMW M modeller. Jag gillar Kian absolut, bra tryck i maskin och relativt rolig att köra. Den må komma fullutrustad men inte alls samma "roliga" utrustning som i t.ex en BMW.
Sen saknar Kian 2 saker som BMW har i överflöd och som i detta segment av bilar är oerhört viktigt, Körglädje och känsla. Och för mig som är väldigt intresserad av bilar och tycker att det är kul att köra så förlorar Kian för mig där.
Körglädje och känslan att köra bilen är för mig svårt att sätta en prislapp på.

Dessutom att sätta sig i Kian känns väldigt sterilt, Alla är likadana och i BMW känns det bra mer ombonat och "premium" i mitt tycke.

Men detta är mina tankar om saken. Och jag är även beredd att lägga dom extra pengarna på en BMW istället för en Kia oavsett inköpspris och garantitider, Sen om andra inte vill det så är det självklart upp till dom.

//Jocke

Exakt.

Därför är det också svårt att argumentera för BMW på ett rationellt sätt. Panda har rätt i sak, 7 års garanti är svårslaget och Kia har ett gott rykte av en anledning. Rent objektivt så borde alla köpa asiatiska bilar för de är statistiskt sett bäst. Sedan haltar hans resonemang som vanligt, men bortsett från det så är Kian en bättre bil. (Eller man kan anta att den är bättre trots att den inte funnits så länge på marknaden.)

MEN;
Körglädje och känsla är något som många asiater inte förstår sig på. Skiter man i vilket så brukar jag rekommendera asiatiska märken, men om man har siktet inställt av annan anledning på BMW/Mercedes/Audi så är det inte alls lika enkelt. Det finns större risk att en tysk bil blir dyrare i längden men den måste inte bli det.

Min tysk är välskött och det enda större ingreppet jag gjort är byte av oljenivåsensor. Jämför det med alla timmar jag avnjutit körkänslan så försvinner missnöjet ganska fort.

Men alla är vi olika.

hehe haltar i resonemang;)) vem var det här inne som Skribentens *Farsa* köpte precis en merca som har varit i verkstad sen dag 1 och bytt massa skit och fortfarande inte rullar? javvist äre fina bilar jag säger inte emot, kör gladeligen en tysk om ja får den gratis och får alla reparationer gratis fixade, men annars så..skulle ha valt kian pga hållbarhet och garantin, skulle inte orka leva me tanken att det kan komma nån fet räkning på 50-100k ifall nått större pajar. men det är bara ja det.

Jag ska försöka förklara mig bättre.

Jag och flera andra på forumet tycker att dina resonemang ofta inte är fullständiga. Det finns en anledning till att du ofta hamnar mitt i eldstrider så fort det handlar om tyska bilar. Det räcker inte att säga ”mina kollegor har bara haft problem med sina DSG och deras Saabarna pajar på löpande band och VW rostar för jag hade två kunder som lämnade in sina passater med upprostade bakluckor. Därför är tyska bilar och Saab= skrot”.

Jag säger inte att du har fel i dina observationer, men det blir svårt att tro på dig eftersom att man ska vara källkritisk. Sedan blir det ju heller inte rättvisande med din lilla inblick i det stora hela. Troligtvis rullar det hundratusentals DSG-bilar på vägarna helt utan problem.
Därmed inte sagt att vissa DSG-modeller inte har problem, men det är en annan diskussion.

Din inställning gentemot BMW är för mig fullt förståelig då jag vet vilka problem du hade med din 520d och hur det slutade. Men det sticker i ögonen hos många och blir missvisande när du använder dina ensidiga erfarenheter i nästan all diskussion som generellt har med tyska bilar att göra. Det finns många faktorer att ta i beaktande innan man uttrycker att en viss bilmodell är skit.

Se det som konstruktiv kritik! Dina inlägg har faktiskt blivit bättre smile

panda666
14 maj · 3 211 Inlägg
#55

Cracksoup skrev:

panda666 skrev:

Cracksoup skrev:

Exakt.

Därför är det också svårt att argumentera för BMW på ett rationellt sätt. Panda har rätt i sak, 7 års garanti är svårslaget och Kia har ett gott rykte av en anledning. Rent objektivt så borde alla köpa asiatiska bilar för de är statistiskt sett bäst. Sedan haltar hans resonemang som vanligt, men bortsett från det så är Kian en bättre bil. (Eller man kan anta att den är bättre trots att den inte funnits så länge på marknaden.)

MEN;
Körglädje och känsla är något som många asiater inte förstår sig på. Skiter man i vilket så brukar jag rekommendera asiatiska märken, men om man har siktet inställt av annan anledning på BMW/Mercedes/Audi så är det inte alls lika enkelt. Det finns större risk att en tysk bil blir dyrare i längden men den måste inte bli det.

Min tysk är välskött och det enda större ingreppet jag gjort är byte av oljenivåsensor. Jämför det med alla timmar jag avnjutit körkänslan så försvinner missnöjet ganska fort.

Men alla är vi olika.

hehe haltar i resonemang;)) vem var det här inne som Skribentens *Farsa* köpte precis en merca som har varit i verkstad sen dag 1 och bytt massa skit och fortfarande inte rullar? javvist äre fina bilar jag säger inte emot, kör gladeligen en tysk om ja får den gratis och får alla reparationer gratis fixade, men annars så..skulle ha valt kian pga hållbarhet och garantin, skulle inte orka leva me tanken att det kan komma nån fet räkning på 50-100k ifall nått större pajar. men det är bara ja det.

Jag ska försöka förklara mig bättre.

Jag och flera andra på forumet tycker att dina resonemang ofta inte är fullständiga. Det finns en anledning till att du ofta hamnar mitt i eldstrider så fort det handlar om tyska bilar. Det räcker inte att säga ”mina kollegor har bara haft problem med sina DSG och deras Saabarna pajar på löpande band och VW rostar för jag hade två kunder som lämnade in sina passater med upprostade bakluckor. Därför är tyska bilar och Saab= skrot”.

Jag säger inte att du har fel i dina observationer, men det blir svårt att tro på dig eftersom att man ska vara källkritisk. Sedan blir det ju heller inte rättvisande med din lilla inblick i det stora hela. Troligtvis rullar det hundratusentals DSG-bilar på vägarna helt utan problem.
Därmed inte sagt att vissa DSG-modeller inte har problem, men det är en annan diskussion.

Din inställning gentemot BMW är för mig fullt förståelig då jag vet vilka problem du hade med din 520d och hur det slutade. Men det sticker i ögonen hos många och blir missvisande när du använder dina ensidiga erfarenheter i nästan all diskussion som generellt har med tyska bilar att göra. Det finns många faktorer att ta i beaktande innan man uttrycker att en viss bilmodell är skit.

Se det som konstruktiv kritik! Dina inlägg har faktiskt blivit bättre smile

När folk kommer med fakta så börjar andra gråta så är det, många känner att deras favoritmärke blir smutskastad och blir arga, jag förstår det. Jag hade också *favorit märken* förr, nu är jag mest i hållbarhets/comfort hållet. Vem fan vill sitta i verkstad hela tiden? ja precis 2 bilar med rost har gjort hela min världsbild av vw som skit, det är inte alls 5 år av det och alla provkörningar.
Glöm inte;
Skandalen med vw dieselgate, dsg lådorna som till idag har problem.
handlare hade slutat me vissa vw/audi modeller pga mycket problem.
bmws ökända kedjeproblem och whatnot.

Annars är det skitbra bilar javvist, Jag skulle jättegärna ha en s klass merca eller 5 serie bimmer men endast om det var gratis för är livrädd över vilka problem ja skulle få ifall ja köpte en med egna pengar. Yes vi går vidare innan det blir 30 sidor här också^^

rcy
14 maj · 1 609 Inlägg
#56

Bilmärke är som religion.

BMW/VW är givetvis inte skit, det kan vem som helst med en gnutta sunt förnuft förstå. Visst, folk i allmänhet kan vara korkade, men tyskarna skulle inte sälja hundratals miljoner bilar och konstant toppa försäljningslistorna i världen om dom vore ens hälften så kassa som panda666 påstår.

Och asiaterna är inte ofelbara. Jag har en bekant som köpte en Kia Optima, och det enda han hittills har fått köra sin nya bil är till och från verkstaden ett tiotal gånger. Till skillnad från panda666 så förstår dock jag att detta är en av miljoner bilar och jag baserar inte hela min åsikt på ett enstaka fall.

Men som tidigare påpekats, huruvida en bil är bra eller inte är för många så mycket mer än bara hur många mil dom rullar utan fel.
Jag brukar bestämt hävda att Toyota troligtvis är världens bästa bil, men jag har aldrig ägt någon och kommer troligtvis aldrig göra heller. Varför? Därför att dom är ju så jävla tråkiga och själlösa så efter 20 minuter i en Toyota är jag redo att ta livet av mig! Men bra är dom! Rimliga priser, fantastisk kvalité, låg ägandekostnad och en väldig stor chans till ett problemfritt ägande i många många år.  Men som sagt, så jävla tråkiga att man tappar livsgnistan. Och det är här tyskarna briljerar. Dom bygger bilar för folk som gillar att *köra* bil, inte *åka* bil. Saab var lite likadana, det fanns något speciellt i en Saab som bara Saabåkare förstod. Panda666 är uppenbarligen inte en av dom som förstår detta odefinierbara, och raljerar därför emot både tyskar och Saab eftersom han helt enkelt inte förstår vad folk ser i dom.

panda666
14 maj · 3 211 Inlägg
#57

rcy skrev:
Bilmärke är som religion.

BMW/VW är givetvis inte skit, det kan vem som helst med en gnutta sunt förnuft förstå. Visst, folk i allmänhet kan vara korkade, men tyskarna skulle inte sälja hundratals miljoner bilar och konstant toppa försäljningslistorna i världen om dom vore ens hälften så kassa som panda666 påstår.

Och asiaterna är inte ofelbara. Jag har en bekant som köpte en Kia Optima, och det enda han hittills har fått köra sin nya bil är till och från verkstaden ett tiotal gånger. Till skillnad från panda666 så förstår dock jag att detta är en av miljoner bilar och jag baserar inte hela min åsikt på ett enstaka fall.

Men som tidigare påpekats, huruvida en bil är bra eller inte är för många så mycket mer än bara hur många mil dom rullar utan fel.
Jag brukar bestämt hävda att Toyota troligtvis är världens bästa bil, men jag har aldrig ägt någon och kommer troligtvis aldrig göra heller. Varför? Därför att dom är ju så jävla tråkiga och själlösa så efter 20 minuter i en Toyota är jag redo att ta livet av mig! Men bra är dom! Rimliga priser, fantastisk kvalité, låg ägandekostnad och en väldig stor chans till ett problemfritt ägande i många många år.  Men som sagt, så jävla tråkiga att man tappar livsgnistan. Och det är här tyskarna briljerar. Dom bygger bilar för folk som gillar att *köra* bil, inte *åka* bil. Saab var lite likadana, det fanns något speciellt i en Saab som bara Saabåkare förstod. Panda666 är uppenbarligen inte en av dom som förstår detta odefinierbara, och raljerar därför emot både tyskar och Saab eftersom han helt enkelt inte förstår vad folk ser i dom.

ugh jag orkar inte^^ detta kommer att bli 50 sidor lång tråd, jag kan som sagt förstå att tyskarna gör fina bilar och det är riktigt nice att åka i, bmw,audi,benz då men saab kommer jag absolut aldrig att förstå, varför gick dom i konkurs om dom är så trevliga att köra? för mig är det jättekonstigt, Vi blir alltid skräckslagna på jobbet så fort vi ser en och blir liksom rädda över vem av oss som kommer bli tvungen att provköra den. Tråkig design, tråkig interiör, dom flesta är fwd och finns såklart 4wd också men som sagt tycker sj att det är verkligen tråkiga bilar och inte alls konstigt att dom konkade. Men detta är självklart min uppfattning.

torsen
14 maj · 3 571 Inlägg
#58

rcy skrev:
Bilmärke är som religion.

BMW/VW är givetvis inte skit, det kan vem som helst med en gnutta sunt förnuft förstå. Visst, folk i allmänhet kan vara korkade, men tyskarna skulle inte sälja hundratals miljoner bilar och konstant toppa försäljningslistorna i världen om dom vore ens hälften så kassa som panda666 påstår.

Och asiaterna är inte ofelbara. Jag har en bekant som köpte en Kia Optima, och det enda han hittills har fått köra sin nya bil är till och från verkstaden ett tiotal gånger. Till skillnad från panda666 så förstår dock jag att detta är en av miljoner bilar och jag baserar inte hela min åsikt på ett enstaka fall.

Men som tidigare påpekats, huruvida en bil är bra eller inte är för många så mycket mer än bara hur många mil dom rullar utan fel.
Jag brukar bestämt hävda att Toyota troligtvis är världens bästa bil, men jag har aldrig ägt någon och kommer troligtvis aldrig göra heller. Varför? Därför att dom är ju så jävla tråkiga och själlösa så efter 20 minuter i en Toyota är jag redo att ta livet av mig! Men bra är dom! Rimliga priser, fantastisk kvalité, låg ägandekostnad och en väldig stor chans till ett problemfritt ägande i många många år.  Men som sagt, så jävla tråkiga att man tappar livsgnistan. Och det är här tyskarna briljerar. Dom bygger bilar för folk som gillar att *köra* bil, inte *åka* bil. Saab var lite likadana, det fanns något speciellt i en Saab som bara Saabåkare förstod. Panda666 är uppenbarligen inte en av dom som förstår detta odefinierbara, och raljerar därför emot både tyskar och Saab eftersom han helt enkelt inte förstår vad folk ser i dom.


Som f d serviceingenjör på SAAB var jag med när företaget lanserade: "Saabandan, en del har den".
Den andan bestod i att vara tålmodig medans Saab:en befann sig på verkstaden, eller bakom en bärgare på väg till verkstaden.

Vill erkänna att själv ägt ett stort antal Saabar.
Från 92(utan prefix) till 99.
Samt även hyrt nyare Saabar när (den tyska) tjänstebilen varit på "service".
Service omfattar såväl regelbunden förebyggande tillsyn som reparationer föranledda av driftstörningar.

Svarte_Orm
14 maj · 2 293 Inlägg
#59

Vad gäller saab så tyckte jag gamla 900 var trevlig och hade god körkänsla. 9000 däremot var inte körglad alls. Nya 900 och första 9-3 var inte så kul heller. Nyare saab än så har jag inte direkt någon erfarenhet av

rcy
14 maj · 1 609 Inlägg
#60

Och detta bevisar precis det jag försökte säga: vissa förstår det, andra gör det inte.
Många kommer för evigt att hävda att Saab är skit på alla sätt och vis, och samtidigt hålls det fortfarande Saabträffar överallt i landet där tusentals Saabägare fortfarande ställer ut sina bilar och Saab Turbo Club of Sweden slår rekord i antal nya medlemmar år efter år efter år. Och ja, dom ökar faktiskt fortfarande och har fler medlemmar i år än dom någonsin haft. smile

Jag har själv 4 Saabar i min ägo just nu, och dom spöar både BMW och Audi i både driftsäkerhet och körglädje. Och ja, jag har haft Audi och åker BMW till vardags, så det är inte bara hörsägen. smile
Men som sagt, personliga erfarenheter av enstaka bilar är totalt irrelevanta i det stora hela, och det är det som gör sådana här diskussioner så otroligt meningslösa då alla har en egen åsikt och det hela egentligen faller ut på personliga preferenser.

Senast redigerat av rcy (14 maj )

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang