Premium96 skrev:
panda666 skrev:
rcy skrev:
Jag försöker inte försvara BMW eller något här, dom är långtifrån felfria, men just det där med alla inlägg i forum förekommer faktiskt bland alla märken. Dom enda som postar i forumen är dom som upplever problem, så givetvis får man en väldigt vinklad bild av verkligheten om man läser i forumen.
Och, efter att ha provat en hel del märken, så kan jag konstatera att just BMW åkare verkar lite...speciella. Massor av unga grabbar som inte kan ett skit om bilar men dom vill ändå ta bort EGR på sin nya M-bil för en miljon, bara för att dom hört att man "ska" göra det. Det gnälls om ljudnivåer trots att bilen är tystare än dom flesta andra bilar på marknaden, och minsta lilla fel gör att folk byter bil omedelbart.
Av alla märken jag provat så är min personliga erfarenhet att på just BMW forum så är kompetensen absolut lägst och "gnälligheten" absolut högst, med god marginal.
javvist fina bilar och man åker bekvämt i dom men svårt att rekommendera nån att köpa när en ny kostar nästan en halv miljon typ 5 serie, sen när det finns kia tex som kostar flera xxx mindre och har bättre kvalite när det gäller motor/drivlina alltså grejerna håller mycket bättre. plus bara 2 år garanti, medans kia tex ger 7.
Vad ska du säga härnäst? Att dansk fläskfilé håller samma nivå som japansk Kobebiff? Kött som kött liksom.
Du kan inte ärligt jämföra en Kia med en BMW. Det är två olika bilar för två olika marknader. Okej att Stinger må ha lite fler hästkrafter än din standard Kia, men det är långt ifrån en premiumvagn för det. En BMW är byggd med fokus på komfort, körglädje och exklusivitet. Bilar från Kia byggs alltid med ett ekonomiskt tänk, oavsett om det är en Stinger eller inte. Att en BMW därför kostar 200-300k mer än motsvarande Kia är inte konstigt.
https://teknikensvarld.se/provkorning-a … di-529482/
I denna artikeln finner du en intervju med en före detta anställd hos BMW som nu jobbar hos Kia. Han vet nog vad han pratar om.
Kia Stinger GT 3,3 T-GDI
Pris
Från 514 900 kronor, första kundleverans november.
Motor
Bensin. Längsmonterad 6-cyl V-motor med 2 överliggande kamaxlar per cylinderbank. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Dubbelturbo. Kompression 10,0:1. Borrning/slag 92,0/83,8 mm, cylindervolym 3 342 cm3. Max effekt 370 hk (276 kW) vid 6 000 r/min, max vridmoment 510 Nm vid mellan 1 300-4 500 r/min.Garantier
Nybil 7 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 5 år, assistans 3 år.
Rivaler
BMW 4-serie Gran Coupé (M Sport ) facelift
BMW 440i xDrive Gran Coupé
3-liters rak sexa på 326 hk. Svagare än Stinger men liknande pris. BMW kommer dock inte som fullutrustad för det priset.
Pris: 533 500 kronor.
Audi S5 3,0 TFSI Sportback
För att få lika mycket hästar i en A5 krävs S5 och då kostar det. Ändå svagare och mindre än Stinger.
Pris: 630 500 kronor.
inget fel alls på stingern, billigast av dom 3, håller bäst av dom 3 och fullutrustad samt garanti i 7 år, vad fan får du av dom andra? att dom kommer att paja efter en varv på bana och kosta dansk kött? finns mer bilar där ute en bara tyskarna. plus dom andra 2 bilarna är mindre än stingern, capiche?