Opel Kadett C 1.2S 1978 "Originalaren"

Tanken är att hålla så mycket som möjligt original, med lite små förfiningar! Tex, motorrenovering..

RandomMaister

  • 44 Följare
  • 26 544 Visningar
  • Uppdaterades senast idag 16:08
RandomMaister
17 november · 385 Inlägg
#201

InTheWhite skrev:
Dom ser ju inte så tokiga ut! Ser ut att vara hyggligt grom tråddiameter på dom,
vissa sänkfjädrar tycker jag har väldigt klen tråddiameter.

Håller med! Hoppas det inte blir för hårt smile

RandomMaister
19 november · 385 Inlägg
#202

Tänkte bara lägga ut en liten annons big_smile
Detta plastclips till huvstaget söker jag. Det gick sönder vid demontering.
Hör av er om ni vet var man kan köpa eller om ni har ett! smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-30a4c3f7c00c88a53144b503749e7a33.jpg

Rick50
19 november · 29 Inlägg
#203

Riktigt intressant projekt! Följer med spänning smile

Cassius Hobbymekaniker
22 november · 351 Inlägg
#204

Ang. motorkuddarna så är Volvo 240 också väldigt mjuka jämfört med hårda kuddar. Men 1.2an är både lättare och klenare än en B230 så dom kan säkert upplevas hårdare än originalen. Jag tror dock inte dom kommer upplevas som hårda smile

Jag har kört med hockeypuckar i någon bil, det är rätt stumt. De enda jag märkte var att bilen gungade lite mer vid gaspådrag, stillasteåndes. Annars ingen större skillnad (möjligen lite mer vibrationer). Så i detta fall tror jag inte de kommer inverka på komforten.

Ang. lackning av framvagn etc. Bromsoken behöver du speciell färg till som tål värmen, osäker på om pulverlack duger där? Själv har jag grundat min framvagn (och mycke mer, bl a hela undersidan av bilen) med Hagmans 2-comp epoxiprimer (den gula) och sen penslat på Tikkurila Temadur. Den går inte köpa annat än till företag, så känner du någon som har ett registrerat företag kan du få ut sån färg. Anledningen är att den har lite stygga lösningsmedel i sig (Jag målade första gången i ett dåligt ventilerat garage och hade huvudvärk i 2-3 timmar efteråt). Det är en polyurethan baserad färg som blir seg, finns i diverse blankheter och kan blandas till valfri kulör om så önskas. Fördelen med den (och liknande färger) är att den tål stenskott och lite skrap till skillnad mot pulverlack som kan chippa.

Den används normalt sett till maskiner typ hjullastare, större svarvar etc. men är också poppis på underredet på rallycross bilar som ju utsätts för en hel del grussprut. Funkar till allt du tänkt måla utom just bromsoken smile (Den går pensla på så att den flyter ihop och mer eller mindre ser sprutad också, penslar du går de mer färg men färgen lir också tjock och håller då längre wink

zzr9409209
22 november · 228 Inlägg
#205

Tror nog inte att bromsoken blir så värst varma på en lite o lätt Kadett!
Ligger inte bromsarna på så blir det ingen värme alls...

RandomMaister
23 november · 385 Inlägg
#206

Cassius skrev:
Ang. motorkuddarna så är Volvo 240 också väldigt mjuka jämfört med hårda kuddar. Men 1.2an är både lättare och klenare än en B230 så dom kan säkert upplevas hårdare än originalen. Jag tror dock inte dom kommer upplevas som hårda smile

Jag har kört med hockeypuckar i någon bil, det är rätt stumt. De enda jag märkte var att bilen gungade lite mer vid gaspådrag, stillasteåndes. Annars ingen större skillnad (möjligen lite mer vibrationer). Så i detta fall tror jag inte de kommer inverka på komforten.

Ang. lackning av framvagn etc. Bromsoken behöver du speciell färg till som tål värmen, osäker på om pulverlack duger där? Själv har jag grundat min framvagn (och mycke mer, bl a hela undersidan av bilen) med Hagmans 2-comp epoxiprimer (den gula) och sen penslat på Tikkurila Temadur. Den går inte köpa annat än till företag, så känner du någon som har ett registrerat företag kan du få ut sån färg. Anledningen är att den har lite stygga lösningsmedel i sig (Jag målade första gången i ett dåligt ventilerat garage och hade huvudvärk i 2-3 timmar efteråt). Det är en polyurethan baserad färg som blir seg, finns i diverse blankheter och kan blandas till valfri kulör om så önskas. Fördelen med den (och liknande färger) är att den tål stenskott och lite skrap till skillnad mot pulverlack som kan chippa.

Den används normalt sett till maskiner typ hjullastare, större svarvar etc. men är också poppis på underredet på rallycross bilar som ju utsätts för en hel del grussprut. Funkar till allt du tänkt måla utom just bromsoken smile (Den går pensla på så att den flyter ihop och mer eller mindre ser sprutad också, penslar du går de mer färg men färgen lir också tjock och håller då längre wink

zzr9409209 skrev:
Tror nog inte att bromsoken blir så värst varma på en lite o lätt Kadett!
Ligger inte bromsarna på så blir det ingen värme alls...

Har faktiskt hittat eftermatknadskuddar till just kadett C 1.2 i tyskland, så det kanske blir såna!
Om jag nu får av nuvarande.. wink

Angående bromsoken blir det helt klart bromsoksfärg. Målade om bromsarna på min andra bil och det blev riktigt bra och har hållit bra, så det kör jag nog på igen!

Jag har nog blivit rätt inställd på pulverlack nu! Det är nog det som får bli. Sen får vi se vilka delar som blir vad, men de löser sig!

Har kanske en ny lokal på g, som är helt fantastisk, och läget är perfekt, så håller alla tummar jag har att det blir av!
Det hade inneburit att jag kan lägga ohyggligt mycket mer tid på det jag älskar. Bilar.

Ha en trevlig helg!

Cassius Hobbymekaniker
26 november · 351 Inlägg
#207

zzr9409209 skrev:
Tror nog inte att bromsoken blir så värst varma på en lite o lätt Kadett!
Ligger inte bromsarna på så blir det ingen värme alls...

Även vid normal körning (med lätt bil) och normala förhållanden är det inga ovanligheter att värmen byggs upp till 150+ grader i oken. Det klarar inte vilka färger som helst över tid tyvärr. Pulverlacken borde överleva, men vill man safea är bromsoksfärg helt klart att föredra.

Vem vet, kanske får RandomMeister för sig att prova konbana någon gång (vilket är sjukt kul med en liten Kadett, redan med std motor och original fjädrar/dämpare tack vare den fina väghållningen och låga vikten!) och då är de lätt att komma upp i runt 200 grader.

Vanlig DOT 4 bromsvätska kokar vid 230 grader och de brukar inte vara så svårt att få sådan att koka vid busigare körning smile

RandomMaister
27 november · 385 Inlägg
#208

Cassius skrev:

zzr9409209 skrev:
Tror nog inte att bromsoken blir så värst varma på en lite o lätt Kadett!
Ligger inte bromsarna på så blir det ingen värme alls...

Även vid normal körning (med lätt bil) och normala förhållanden är det inga ovanligheter att värmen byggs upp till 150+ grader i oken. Det klarar inte vilka färger som helst över tid tyvärr. Pulverlacken borde överleva, men vill man safea är bromsoksfärg helt klart att föredra.

Vem vet, kanske får RandomMeister för sig att prova konbana någon gång (vilket är sjukt kul med en liten Kadett, redan med std motor och original fjädrar/dämpare tack vare den fina väghållningen och låga vikten!) och då är de lätt att komma upp i runt 200 grader.

Vanlig DOT 4 bromsvätska kokar vid 230 grader och de brukar inte vara så svårt att få sådan att koka vid busigare körning smile

Det kommer bli bromsokfärg, dont worry! wink

Funderar på färg bara. Lär bli svart eller silver. Kanske röd hade varit snyggt men kanske skär sig om det är fel nyans. hmm... wink

RandomMaister
29 november · 385 Inlägg
#209

Nytt Garage!! big_smile

Nya lokalen har värme, bra belysning och ligger inom gångavstånd!
Det är även tillåtet att svetsa och annat hot-works, så nu har jag inga förhinder för någonting!

Detta öppnar så mycket möjligheter för mig, jag är överlycklig!

Så nu har jag lite att göra kan man säga. Har 2 månader på mig att flytta ut fram gamla, så det borde ju vara lugnt!
Måste bara lösa ett par grejjer. Till exempel att sätta tillbaks framvagnen igen så man kan flytta bilen.. lol
Sen måste jag hyra bilsläp och vanligt släp och köra över alla grejjer. Lär bli ett par vändor wink

Ska till nya garaget och prata lite med hyresvärden idag, så lyckas jag förhoppningsvis ta lite bilder! wink

Ha de gott!

Mvh

RandomMaister
2 december · 385 Inlägg
#210

Sista skruvandet i minusgrader..

Äntligen är det sista gjort innan flytten till nya garaget. Var som sagt tvungen att få dit framvagnen igen så den går att transportera med bilsläp.
Det gick relativt fort och smärtfritt, förutom att jag behövde använda 2 nya övre spindelleder då de som satt innan var för trasiga.. För att förenkla jobbet så kapade jag fjädrarna 3 varv, så slapp jag använda fjäderspännare. wink Det jobbigaste var nog kylan. -6 grader hade vi, och, lika kallt inne som ute wink Var dålig med kameran då jag bara vill bli klar och åka hem till en varm dusch lol

Det enda som är kvar o göra att sätta på huven, och sätta dit huvvajern lite tillfälligt. Har bokat bilsläp på lördag morgon big_smile
Hoppas på att hinna köra över ett släp med prylar också senare på dagen smile

Åker till Singapore/Thailand på söndag och jobbar hela veckan så vill gärna få så mycket gjort som möjligt på lördag smile

Lär inte bli så mycket skruvande de kommande veckorna då det blir mycket med flytt av prylar och möblering i nya garaget, men nu när det är så nära kan jag ju vara där lite oftare big_smile

Ha de fint!

Mvh

https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-dde30419ea6241ed3892fc3366bd95ac.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-7fa682ebd201fd8f6c855d7daec6b0a8.jpg

RandomMaister
7 december · 385 Inlägg
#211

Kadetten Flyttar! big_smile

Nu var det dags att få över kadetten till värmen, till ljuset, till orten jag bor i. smile

Hade bokat bilsläp hos OKQ8, 390kr för 6h, taget!
Först gången jag körde släp men allt gick fint, inga problem! smile

Lastningen gick fint, även så surrning och avlastning.

Lastat och redo att åka!
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-1fb8cc873659282da503597c6d87ea5d.jpg

Framme utanför nya garaget smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-8c314ab0360134f4bdfc6a68ae29f33e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-2cbc0861604165d36d20821c938e2281.jpg
Inne på plats! smile Ser ut som det finns hur mycket plats som helst, vänta bara wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-25a7c2f0fc52b8074e04aa920ed11219.jpg

Nästa dag var det dags för resten, alla verktyg osv.
Släp nummer 1.
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-2d8829db8e20b2429e1dbbac19f2024e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-fc48551454b485cbe05a0ee4b049f69e.jpg

Släp nummer 2.
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-684dbd9abc86730ed5edb43420cfd096.jpg

Allting inplockat på platsen. Lite trängre nu wink
Nu har vi bara slängt in prylarna så det skall städas, rensas och plockas en annan vacker dag! big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-6425a0ad355a98b469d4c84397a50989.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-2bd7cc1cd6090d528b85cd65bc8ce7f8.jpg

Åker iväg på jobb imorgon bitti och blir borta hela veckan, men nästa helg blir det att ta tag i röran!
Ska bli riktigt skönt måste jag säga! smile

Ha de riktigt fint!

RandomMaister
för 5 timmar sedan · 385 Inlägg
#212

Garagestädning och fortsatt Kadett-rensning

Fick upp massa prylar i hyllor, välbehövligt! smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-717df869ca869ccbc2707b804ac2ce17.jpg
Fick ett nytt arbetsbord, grymt!
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-4bbc0bd2415683acab8b1fc4f5646144.jpg

Sen fortsatte jag rensa i motorutrymmet, samt invändigt smile Invändigt ville mest kolla golvet så det såg fint ut, samt lättare att komma åt vissa prylar smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-7cc83c8e09728fb4c42f15a15d1a4dd3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-cff43d4c55066019f56590c0c05bb3c7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-e8b410555e8d2d39a7ee71e314fe36b7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-1bd7fea4a9e81b35a994f1d6bc06f6fb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-84fb92199e1abcd00bcbe8414e61f9a5.jpg

Detta är högtalarna som satt i bilen, jag gissar på eftermarknad smile De låg med dubbelhäftande tejp under stolarna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-1ee663cb2ab5b4fd0359e4b1f9dd6601.jpg
När jag tog av andra främskärmen så var det rosthål där med, på samma ställe, så får bli att laga det oxå vid tillfälle!
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-4e95acfb7ca6947cf57f977c9f6d9d87.jpg
Fullagning deluxe?? lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-31568c1afc1ad97afc661678d3fb54b6.jpg

Rätt tomt invändigt smile Fick in kabelhärvan från motorutrymmet så nu är det helt tomt! smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-437469c765856c7a24435463cc44bd9b.jpg
Testade nya ratten, får se vilken det blir sen smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-85f6e3c90eddba81965831afae0e2511.jpg
Såhär ser det ut nu. Tomt och smutsigt. Måste ta och göra rent överallt.
Hade från början tänkt lacka om motorutrymmet själv med sprayburk, men nu när jag ändå gått så all in(whoopps) så känns det sisådär. Känns som man vill göra rätt direkt istället! Ska fråga runt på lite offerter så får vi se. Har faktiskt ingen aning vad det kan kosta.. Beror såklart på hur mycket förarbete osv men ska försöka göra så mycket jag kan. Någon som har ett hum vad det borde kosta att lacka om från torpedplåt och framåt? smile Solid lack om det spelar nån roll.
Har väldigt tomt i plånboken just nu så mest den som talar..
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222818/222818-38be62520930eacc8e723fade1345b1e.jpg

Ha de fint!

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang