Sach's 2takts motor som bromsar in på full gas. Söker även trim?

Agent_K_Kent
20 maj · 10 Inlägg
#1

Hej!
Jag har en gammal Apollo moped "raket" 1960+-någonting roll
Jag undrar hur jag ska byta motorolja på denne moped. Någon som vet?

När jag är ute och åker och toppar maxhastighet så låter det som att det skrapar i någonstans och den bromsar typ in och släpper igen. Någon som vet varför?
Undrar även hur jag skulle kunna "trimma" den, eftersom den är lite slö/seg, vill dock inte trimma sönder den som alla 15-åringar roll

Ursäkta för många frågor men vilket tändstift bör jag ha då det jag har nu är ganska dåligt, finns så lite information om dessa mopeder på internet.

Tacksam för svar big_smile


Redigerade rubriken en aning.
Nu stämmer den i alla fall lite bättre.

Med vänlig hälsning mod

Senast redigerat av Agent_K_Kent (21 maj )

Mack Forum- och sitemoderator
21 maj · 24 350 Inlägg
#2

Ah, en gammal hederlig Sachs!

Har haft en sådan för länge sedan.
Minns jag rätt så öppnade man en lucka i sidan. Tror den bara satt i två skruvar.
Finns väl även bottenplugg.

Det andra du nämner påminner om att den bara fyrtaktar, dvs hamnar i otakt?
Har du ställbart munstycke på förgasaren så kan du prova att vrida lite på denna under färd, och få den att gå bättre.

Edit: Med reservation för felaktigheter..är ju som sagt typ 15 år sedan jag hade en moped med en dylik motor.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Budbilschaufför och Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
jaka54
21 maj · 3 003 Inlägg
#3

Hej!
Gå in på "Classic Motors" hemsida" !Där kan du ställa frågor om vad som helst som rör motorfordon. På din sachs motor så lossas "sachs-skylten" för att fylla på olja. En frågeställare ställde just den frågan på Classic Motor för någon tid sedan.

Mack Forum- och sitemoderator
25 maj · 24 350 Inlägg
#4

Förresten, letar du delar så kan jag rekommendera norscand.

https://www.norscand.com/

Har själv beställt grejer till min nuvarande Suzuki K50 och de har massor med grejer.
Finns förstås andra sidor också som har liknande sortiment. Själva rullistorna på sajten kanske är lite kluriga att hitta rätt runt men de har mycket grejer.

I övrigt finns det även en oerhört kunnig person som driver en shop i Karlstad, kallad MC-Shopen AB.
Det den karln inte kan när det gäller mopeder och annat behöver en människa inte veta.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Budbilschaufför och Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Agent_K_Kent
25 maj · 10 Inlägg
#5

Hej igen
Jag var för någon minut sedan ute på en åktur såhär på kvällskvisten, jag vred lite på munstycket medsols. Inget hände.
Det låter som att något ”skrapar” i inuti motorn. Vad kan det vara? Jag har tänkt att öppna och kika in hur det ser ut där inne. Någon aning om vad det skulle kunna vara?

Svarte_Orm
25 maj · 1 895 Inlägg
#6

Plocka av drevkåpan, det är väl på den sidan det skrapar i såna fall. Antingen något runt drevet eller också inuti svänghjulet där tändspolen och ljusspolarna sitter.

Agent_K_Kent
25 maj · 10 Inlägg
#7

Svarte_Orm skrev:
Plocka av drevkåpan, det är väl på den sidan det skrapar i såna fall. Antingen något runt drevet eller också inuti svänghjulet där tändspolen och ljusspolarna sitter.

Ungefär så jag tänkte, återkommer imorgon. Tack för hjälpen! big_smile

Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 maj · 9 715 Inlägg
#8

Tänk på att det är våtkoppling på dom så du använder rätt typ av olja till det.

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang