Mazda MX-5 NA - uppfräschning

Tanken är att ha en pålitlig glidare.

Weaksauce

  • 16 Följare
  • 2 622 Visningar
  • Uppdaterades senast 21 augusti
Weaksauce
28 maj · 108 Inlägg
#1

I förra veckan inköptes en Mazda mista av årsmodell 1991, bilen är utrustad med en 1,6 liters motor med dubbla överliggande kamaxlar som presterade hela 113 Hk när den var ny.

Bilen är i bättre bruksskick och så gott som rostfri dock är delar av underhållet något eftersatt och det finns en del tvättrepor i lacken. Utöver standardutrustning finns det redan ett rostfritt avgassystem och bilstein stötdämpare.

Så här såg bilen ut när jag hämtade den. https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-a1ae5258698da2692f138d72d5a72879.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-3ae1d92b9b57e3b9c090ad1f274c2081.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-480c41aa9c6dce1c3aaeb894e7bd6481.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-9454a712bced52458a6b758b43eb1c1c.jpg


Tanken är att:
Tvätta (x)
Lägga i stenskott
Polera

Och att byta:
Kamrem
Vattenpump
En del packningar
Slangar
Torkarblad (x)
Ratt (x)
Växelspaksknopp(x)
Kylarlock (x)
Termostat
Tändstift
Tändkablar
Luftfilter
Backspeglar
Bromsskivor(x)
Bromsbelägg(x)
Däck(x)
Fälgar
Hasplåt
Stötdämpare
Framvagn

Samt att måla:
Ventilkåpa
Torkararmar

Därefter ska jag nog mest åka och köpa glass eller något.

Senast redigerat av ViktorHolm (12 juli )

Weaksauce
28 maj · 108 Inlägg
#2

I dag bytte jag ut den gamla tråkiga ratten mot en Momo Prototipo, för att få fast ratten använde jag ett nav från Luisi. Det hela tog cirka 15 minuter och lyfte verkligen inredningen jämfört med tidigare.

https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-5ce99840f33951a4e24ad7d65aa8bccf.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-116aaad0da526fe99fd6a565628e6a63.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-50c446ec0e53101e4f70304b4aff157b.jpg


Tutknappen fixar jag imorgon, tjipp och hajk.

oscarmalmlund
29 maj · 646 Inlägg
#3

Kul med fler frisörbilar här. Jag hade exakt samma plan.... slutade med helsmidd motor och kompressor wink

Senast redigerat av oscarmalmlund (29 maj )

Checka in mitt miata projekt, smidd motor, kompressor, och fullkomligt spårande!
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=325847
Weaksauce
29 maj · 108 Inlägg
#4

Nu är bilen tvättad, clayad, polerad och vaxad.

Jag gick över den lite snabbt med ganska fint polish och roterande maskin, blev en hel del glans. Stenskotten och tvättreporna jagar jag till vintern när bilen ska stå stilla, nu är det fokus på att få den i ok skick inför sommaren.

https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-d64fe530329b131bb6dee1c46f29312b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-c0d2e67c6247d3d82a148322f17c9ca9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-a2724531765f3718ad35c0ad317f324c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-e6d528f9d09825a6ac3f641c0b5a722d.jpg

Bilen vaxades med "refraction" från wax planet, dörrgångar, insida av huv och bagage vaxades med meguairs ultimate.

Senast redigerat av ViktorHolm (29 maj )

ifakiezz
31 maj · 312 Inlägg
#5

snyggt. byta mätarna är kan bli ganska snyggt

Weaksauce
31 maj · 108 Inlägg
#6

I väntan på ett paket med aluminium grejor från Bulgarien tog jag tillfället i akt att tvätta av motorrummet, skrivandet blir mindre kladdigt då. https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-55cab56f18df9b692cdd2acf5e88942e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-04f4e0e38f3eb0d95aafdedd8af57ad0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-15145309236ecb40d050be02c4047328.jpg

Idag var jag på Mazda och hämtade mitt nya lock till kylaren, tog ingen bild men bytet gick riktigt fort.

Weaksauce
31 maj · 108 Inlägg
#7

oscarmalmlund skrev:
Kul med fler frisörbilar här. Jag hade exakt samma plan.... slutade med helsmidd motor och kompressor wink

Jag ska försöka hålla mig.

Weaksauce
2 juni · 108 Inlägg
#8

Idag var jag ute och åkte lite med bilen, passade även på att ta lite bilder.


https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-562118b804435a07fb8687e2515778c9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-97ea41d72d801deb874952b71f3c5e12.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-e40dc884d88aa9b51c97051bb62a5c35.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-9b2fc544ed9b7047184d760f3976c86e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-102b8dffeb1e39e64116844aab0f835d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-5db3aeb992ed92258ae5a9a2d71b48de.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-dc00c73501545c881171af8c84b535be.jpg

Den observante ser att det hänger något under motorn, det är "det jävla skitplast skyddet" som är lite sprucket, får väl beställa ett nytt eller såga ut en riktig hasplåt i aluminium. Jag har även beställt lite nya bromsar och jag funderar på däck, är dock inte riktigt säker på om jag vill köra med 14 eller 15 tums fälgar.

Senast redigerat av ViktorHolm (2 juni )

ifakiezz
2 juni · 312 Inlägg
#9

Snyggt

Weaksauce
2 juni · 108 Inlägg
#10

ifakiezz skrev:
snyggt. byta mätarna är kan bli ganska snyggt

Jo det är det verkligen, det finns ju en del mätartavlor att välja på, är inte riktigt säker på i vilken riktning som bilen kommer att gå än - så jag får avvakta.

ifakiezz
2 juni · 312 Inlägg
#11

Ja då är det smart att avvakta

Weaksauce
10 juni · 108 Inlägg
#12

Här händer det inte mycket....

Just nu väntar jag mest på grejor från utlandet i form av coilovers, bromsskivor, belägg samt lite bussningar och stag, vidare väntar jag även på däck från Sverige.

Eftersom jag är osäker på vad jag vill med bilen avvaktade jag med inköp av fälgar, det innebär att jag kör på orginal 14 tums fälgarna ett tag till. Däcken som sitter på är slut, så efter mycket val, jämförelse och kval föll till sist domen, de nya däcken blir dunlop blue response sport i dimension 185/60 r14. Anledningen till att de däcken till slut fick företräde var den låga vikten och den låga ljudnivån i kombination med det ganska attraktiva mönstret, tråkigt nog finns det inte många däck att välja på i 14  tums utförande, oaktat släpvagnshjul och däck med mönster som på en traktor. Det gjorde i och för sig valet lättare.

I övrigt har jag kört lite småfix som inkluderar byte av utvalda glödlampor, målning av torkararmarna i biltemas svarta fälgfärg, ny body på trösklarna, byte av växelförarknoppen och flyttning av den främre registreringsplåten från "grillen" till vänster om "grillen".

Dessutom försöker jag fundera ut vad jag vill med bilen, och jag tänker lite (80-tals)retro caféräcer stuk med fokus på körbarhet och driftsäkerhet samt möjligen lite enklare bankörning. Det innebär att jag i förstahand kommer att byta bromsbelägg och skivor, samt fjädring.

Såsom planen ser ut nu kommer bilen att ha bremboskivor runt om med Hawk hp+ belägg alternativt carbotech belägg  (en djävla djungel att välja) och coilovers från MEISTER R av modellen ZETACRD (har också varit en djävla djungel). Förhoppningsvis kommer däcken i veckan, bromsarna nästa vecka och coiloversarna om ett par veckor.

Senast redigerat av ViktorHolm (10 juni )

Weaksauce
10 juni · 108 Inlägg
#13

ViktorHolm skrev:
Här händer det inte mycket....

Just nu väntar jag mest på grejor från utlandet i form av coilovers, bromsskivor, belägg samt lite bussningar och stag, vidare väntar jag även på däck från Sverige.

Eftersom jag är osäker på vad jag vill med bilen (läs var) avvaktade jag med inköp av fälgar, det innebär att jag kör på orginal 14 tums fälgarna ett tag till. Däcken som sitter på är slut, så efter mycket val, jämförelse och kval föll till sist domen, de nya däcken blir dunlop blue response sport i dimension 185/60 r14. Anledningen till att de däcken till slut fick företräde var den låga vikten och den låga ljudnivån i kombination med det ganska attraktiva mönstret, tråkigt nog finns det inte många däck att välja på i 14  tums utförande, oaktat släpvagnshjul och däck med mönster som på en traktor. Det gjorde i och för sig valet lättare.

I övrigt har jag kört lite småfix som inkluderar byte av utvalda glödlampor, målning av torkararmarna i biltemas svarta fälgfärg, ny body på trösklarna, byte av växelförarknoppen och flyttning av den främre registreringsplåten från "grillen" till vänster om "grillen".

Dessutom försöker jag fundera ut vad jag vill med bilen, och jag tänker lite (80-tals)retro caféräcer stuk med fokus på körbarhet och driftsäkerhet samt möjligen lite enklare bankörning. Det innebär att jag i förstahand kommer att byta bromsbelägg och skivor, samt fjädring.

Såsom planen ser ut nu kommer bilen att ha bremboskivor runt om med Hawk hp+ belägg alternativt carbotech belägg  (en djävla djungel att välja) och coilovers från MEISTER R av modellen ZETACRD (har också varit en djävla djungel). Förhoppningsvis kommer däcken i veckan, bromsarna nästa vecka och coiloversarna om ett par veckor.

Weaksauce
4 juli · 108 Inlägg
#14

Idag kom bromsarna. Passade på att byta bak. Fram får jag ta någon annan dag.

Fixade till oken och målade upp värmeskölden när jag ändå var där.

Tanken är att byta till lite racigare belägg sedan.https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-bae02f68558c894dc6d3f3122249c68f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-888f4b7f8029633e674e30420b98c667.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-520dd1477bafe3b8b9e189e9014bb1a3.jpg

Weaksauce
7 juli · 108 Inlägg
#15

Så då, nu är även de främre skivorna bytta, fick ha isär ett ok då kolven hade röstat lite, nu är det fixat för stunden men det känns som att det är lika bra att byta oket. Jag tar det lite senare.https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-e0dc2b342eef965d8eaa7353e4e601ba.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-96341501c5ccb41051eb7ee0ab1d97ec.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-286af6e29feba42dd286fa3ce2487669.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-9c2e7e4a712b868a9a8dfb63bcf55ae8.jpg

Weaksauce
12 juli · 108 Inlägg
#17

Så nu har jag klickat hem mer eller mindre en helt ny framvagn inklusive länkarmar från skruvat.se när de hade rea på framvagsgrejor. Jag tänker att det är gött att byta allt när jag ändå har loss möget.

Idag på jobbet handlade jag lite på tyska Ebay, det blev fyra begagnade fjäderben enligt bild.
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-ed60066baf16bf79bca14d20700f03ea.jpg

Det är så kallade "Hard s" dämpare som suttit på en sen nb (mk2) som enligt uppgift har rullat runt 7000 mil. Priset var bra och jag hoppas att det duger så länge för dämparna som jag har nu ger en speciell kvalitet till bilen, det känns som att jag ska bryta ryggen hur fort jag kör över ett gruskorn. Förhoppningsvis blir detta en liten förbättring, om inte kanske det går att sälja vidare grejona.

ViktorNehr
12 juli · 8 Inlägg
#18

Trevligt projekt! Kommer förhoppningsvis köpa en mx-5 inom snar framtid för att börja köra banracing med.
Kul att följa!

InTheWhite
13 juli · 1 663 Inlägg
#19

Najs fynd! smile

Är befintlig fjädring så hård, eller bara "stötig"?

Weaksauce
14 juli · 108 Inlägg
#20

InTheWhite skrev:
Najs fynd! smile

Är befintlig fjädring så hård, eller bara "stötig"?

Jag tror att befintlig fjädring är så kass att jag inte skulle märka om stötdämparna ersattes av solida stålrör.

Enda gången fjädringen gör något är i lite hastighet och då känns den både svajande och styltig, lite som en hoppstylta. Jag tror att fjädrarna är underdämpade antagligen beroende på att dämparna är slut.

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang