Tips av medel vid Aluminium polering.

M123
14 juni 2019 · 962 Inlägg

Skulle ha behövt gått över ett par fälgar och söker medel som får upp riktigt fin yta, dvs kan vi redan här utesluta Autosol.
Det är okej skick, inga djupa repor hack eller liknande men den där iögonfallande glansen saknas och ytan är blank men i mitt tycke livlös.

Jag vill kunna se min hulkenliknade torso speglas i fälgen när jag kliver in i bilden, just nu känns det som lustiga speglar när man kollar, man får stort huvud och jättenäsa ja sen det viktigaste vill man kunna tjuvkolla på brudarna, lite som sådana där spionbrillor som man hade som barn.

Så låt förslagen hagla tack. smile

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Greenhorn
14 juni 2019 · 399 Inlägg

Det finns ett helt underbart medel på burk som du köper på mekonomen, kommer ej ihåg namnet nu... men ska ner till garaget imorgon och se vad fanskapet heter.
Med det har jag tagit bort sot i katten och hela resterande avgasrör, fälgar, och runt motorrummet
och skiten bara rinner av. Dock går även rätt okej med ugnsrengöring och varmvatten med avslut på en trasa med ett tunt lager med auto som avslut.

Senast redigerat av Greenhorn (14 juni 2019)

Henkix
14 juni 2019 · 6 736 Inlägg

Meguiars nxt metal polysh tycker iaf jag funkar jättebra. Finns på mekonomen tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
caromania Forummoderator
14 juni 2019 · 9 296 Inlägg

M123 skrev:
Skulle ha behövt gått över ett par fälgar och söker medel som får upp riktigt fin yta, dvs kan vi redan här utesluta Autosol.
Det är okej skick, inga djupa repor hack eller liknande men den där iögonfallande glansen saknas och ytan är blank men i mitt tycke livlös.

Jag vill kunna se min hulkenliknade torso speglas i fälgen när jag kliver in i bilden, just nu känns det som lustiga speglar när man kollar, man får stort huvud och jättenäsa ja sen det viktigaste vill man kunna tjuvkolla på brudarna, lite som sådana där spionbrillor som man hade som barn.

Så låt förslagen hagla tack. smile

Jag tolkar det som att du egentligen har navkapslar, konvexa utav bara tusan så räkan blir som en hummer. smile

Eftersom man inte fick föreslå Autosol så är det bäst man är tyst. Annars tycker jag det duger gott.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Greenhorn
14 juni 2019 · 399 Inlägg

caromania skrev:

M123 skrev:
Skulle ha behövt gått över ett par fälgar och söker medel som får upp riktigt fin yta, dvs kan vi redan här utesluta Autosol.
Det är okej skick, inga djupa repor hack eller liknande men den där iögonfallande glansen saknas och ytan är blank men i mitt tycke livlös.

Jag vill kunna se min hulkenliknade torso speglas i fälgen när jag kliver in i bilden, just nu känns det som lustiga speglar när man kollar, man får stort huvud och jättenäsa ja sen det viktigaste vill man kunna tjuvkolla på brudarna, lite som sådana där spionbrillor som man hade som barn.

Så låt förslagen hagla tack. smile

Jag tolkar det som att du egentligen har navkapslar, konvexa utav bara tusan så räkan blir som en hummer. smile

Eftersom man inte fick föreslå Autosol så är det bäst man är tyst. Annars tycker jag det duger gott.

Båda kräftdjuren går att äta med citronmajonäs. Gött

Senast redigerat av Greenhorn (14 juni 2019)

jaka54
14 juni 2019 · 5 656 Inlägg

Hej!
Vad är det för fel på Autosol??

Greenhorn
14 juni 2019 · 399 Inlägg

Eller fördendelen ugnsrengöring, som du kan använda både på rostfritt och aluminium för att få bort skit och tillomed fast bränt plast, som du lägger på ugn... och väntar ett tag och tar en torr träbit och gnuggar bort plasten, och sedan gör om allt igen tills plasten är borta och polerar lite med Autosol.

vassegod, ett mycket bra mera trick... med vad man kan göra med vanlig ugnsrengöring

Senast redigerat av Greenhorn (14 juni 2019)

mb_pucken
14 juni 2019 · 5 082 Inlägg

https://www.autodude.se/produkt/metallp … um_polish/
Denna tycker jag funkar ruskigt bra. Dom har även icke slipande medel. Betydligt bättre än autosol som jag tycker är på tok för grovt för alu.
Vad som funkar bäst beror på hur utan är. Polerad eller våtslipad osv.

https://www1.garaget.org/gallery/images/143/142502/142502-443ff255bb203375ce41823cfdfef9b6.jpg
Mina fälgkanter är våtslipade från 240-3000 och sedan polerade med mothers medel.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Greenhorn
14 juni 2019 · 399 Inlägg

mb_pucken skrev:
https://www.autodude.se/produkt/metallpolermedel_mothers_mag_aluminum_polish/
Denna tycker jag funkar ruskigt bra. Dom har även icke slipande medel. Betydligt bättre än autosol som jag tycker är på tok för grovt för alu.
Vad som funkar bäst beror på hur utan är. Polerad eller våtslipad osv.

https://www1.garaget.org/gallery/images/143/142502/142502-443ff255bb203375ce41823cfdfef9b6.jpg
Mina fälgkanter är våtslipade från 240-3000 och sedan polerade med mothers medel.

Nice, tack för att du delar med dig. tror detta vore en bra medel för ts egna fäljar.
Men du har ju inte skrivit nått hur du jobbade fäljarna på din fotoalbumsida.

Senast redigerat av Greenhorn (14 juni 2019)

mb_pucken
14 juni 2019 · 5 082 Inlägg

https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=324468
Här står det lite mer :-) dock inte så mycket om poleringen så beskriver lite kort.
Eftersom mina fälgar var väldigt kantstötta vid inköpet så blev fälgkanterna ned svarvade. Detta gav även en relativt slät yta att börja på.
Jag byggde även en jigg av en gammal styrspindel med lager och medbringare för att kunna rotera fälgen. Fälgen drevs av en borrmaskin och en gummigrej för att ta bort dekaler med. Detta för att skonsamt kunna rotera fälgen för att sedan likt i en svarv slipa fälgbanan.

Sedan slipades fälgkanten med sandpapper. Minns inte riktigt grovleken men vill minnas att jag började på 240 torrslip och sedan 320, 400, 500. Sedan övergick jag till våtslip. Där började jag på 500 och sedan 800, 1000, 1200 osv till 3000.
Sedan påbörjades polering. Testade en del olika medel och diverse trissor till borrmaskinen. Bla biltemas polersats med 2 olika polermedel.
Tyckte dock att mothers medel tillsammans med den hårda trissan från biltema funkade kanon och avslutade med samma medel och deras mjuka trissa från nämnda sats.

Nu mera får jag dock polera fälganorna efter ca varannan tvätt, lite beroende på vilka medel som fälgarna tvättas med.
Detta pga av att naken alu lätt blir matt. Tar kanske 5 min att få perfekt glans på en fälg igen.
Funderar dock på att testa att lägga keramikskt lackskydd över.

Hoppas det hjälpte lite och att texten går att läsa. Skiva är inte riktigt min grej :-p

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Greenhorn
14 juni 2019 · 399 Inlägg

Det där med att våtslipa är ett lite helxxx, gjorde det när jag hjälpte på kompisens HD, där jag slipade hans rostfria avgasrör en halv sommar, som sedan polerade upp som du beskriver. men satan i gatan vad fina de blev och vad snygga och överkänsliga finger toppar jag hade efter allt våtslipande... puhameja. dock är jag bra imponerade av dina fina fäljar, snyggt jobbat och så uppskattar man sakerna lite bättre efter lagt ner så mycket jobb. du får fyra och halv ölflaskor av fem av mig.

M123
14 juni 2019 · 962 Inlägg

Jävlans vad inlägg, kul! smile

Anledning till att jag inte vill använda Autosol är att jag inte får upp den där ytan, jag tycker den blev grå på något vis, jag vill mer att den ska bli högblank. Med Autosol blir det som att det skulle vara klarlack på en svarvad yta ungefär.

Jag vill ha den där ytan som mb_pucken visar på sina fälgar.
Dock behöver jag nog inte gå så hårt åt mina som att våtslipa.

Sen caromania, spegla dig själv du, lovar även du får en liten kräftstjärt i centrumkåpan.

Sen tror jag Greenhorn somnade tillslut efter att ha vikarierat som papegoja ikväll.

Jag ska läsa lite mer noga här sen och kolla på dom där länkarna.

Tack. smile

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
torsen
15 juni 2019 · 7 189 Inlägg

M123 skrev:
Skulle ha behövt gått över ett par fälgar och söker medel som får upp riktigt fin yta, dvs kan vi redan här utesluta Autosol.

Ursäkta men...…..
Varför inte Autosol?
Motivera, tack.

M123
15 juni 2019 · 962 Inlägg

torsen skrev:

M123 skrev:
Skulle ha behövt gått över ett par fälgar och söker medel som får upp riktigt fin yta, dvs kan vi redan här utesluta Autosol.

Ursäkta men...…..
Varför inte Autosol?
Motivera, tack.

Ja du är ursäktad. big_smile Nyvaken eller?
Om du kollar posten innan din och läser där så får du veta varför.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Greenhorn
15 juni 2019 · 399 Inlägg

M123 skrev:
Jävlans vad inlägg, kul! smile

Anledning till att jag inte vill använda Autosol är att jag inte får upp den där ytan, jag tycker den blev grå på något vis, jag vill mer att den ska bli högblank. Med Autosol blir det som att det skulle vara klarlack på en svarvad yta ungefär.

Jag vill ha den där ytan som mb_pucken visar på sina fälgar.
Dock behöver jag nog inte gå så hårt åt mina som att våtslipa.

Sen caromania, spegla dig själv du, lovar även du får en liten kräftstjärt i centrumkåpan.

Sen tror jag Greenhorn somnade tillslut efter att ha vikarierat som papegoja ikväll.

Jag ska läsa lite mer noga här sen och kolla på dom där länkarna.

Tack. smile

Det var nog mera Piraten som komfram med allt ölande som hände igår. big_smile

Greenhorn
15 juni 2019 · 399 Inlägg

Föresten, det var nått sånt hära jag körde runt bilen med och fäljarna och skiten bara rann av
Rengöringsmedel CRC Carb and EGR Cleaner Pro
och sedan bara lite lätt vanlig fäljpolering efter
Går även utmärkt att lägga på och göra rent runt motorummet

Senast redigerat av Greenhorn (15 juni 2019)

granadadr
15 juni 2019 · 7 261 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Vad är det för fel på Autosol??

håller med när jag byggde ett insug till min granada så slipade jag först våtslipade å sen autosol,, kunde spegla mig i den ,, jag syns i spegelbilden i Bilsport smile

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
M123
15 juni 2019 · 962 Inlägg

granadadr skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Vad är det för fel på Autosol??

håller med när jag byggde ett insug till min granada så slipade jag först våtslipade å sen autosol,, kunde spegla mig i den ,, jag syns i spegelbilden i Bilsport smile

Gör nog stor skillnad vad för aluminium det är.
Har absolut ingen aning vad det är i dom men är väldigt mjuka, feta och lätta att repa. Känns som när man tar i Si5 och gissar att det är rena skräpet.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
torsen
16 juni 2019 · 7 189 Inlägg

Eftersträvar man en yta så len som ett babyaschel eller en passbit får man, efter Autosol, ta till silverputsmedlen "Häxan" eller "Krokusvadd".
Om de finns kvar?

granadadr
16 juni 2019 · 7 261 Inlägg

Häxan finns kvar iaf smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang