Sänkfjädrar för en motor som väger mer

Stensk0tt
22 juni 2019 · 7 Inlägg

Sitter och kikar på sänkfjädrar.
Dessa är ju gjorda för motorn jag har (2.4):
https://mtstechnik.com/en/products/lowe … 17472.html

Dessa hittade jag hos en svensk ÅF där de var på rea:
https://mtstechnik.com/en/products/lowe … 17471.html

Jag kontaktade tillverkaren och frågade om skillnaden, svaret var att då min motor och V6 är tyngre behövs lite starkare fjädrar annars så sänks ju bilen mycket mer än tänkt.
Jag kikade car.info och får fram att det skiljer 60-80 kilo på bilarnas tjänstevikt beroende på vem man frågar. Att någon sitter fram på huven får ju bilen att sjunka lite men även sänkt bil brukar ju inte knaka för mycket att det inte blir hanterbart?

Är jag dumsnål eller tror ni det blir försumbart? Skiljer 1000 kronor så märkbart i plånboken för all del men undviker helst att det går åt skogen och röven sticker upp för att framdelen är tyngre.

De sänker stock 40mm, sänks de 50mm är de ju okej men vet att man får tänka på att stötdämparna helst inte ska ner mer än så, får byta dom också isf.

M123
22 juni 2019 · 962 Inlägg

Det här är ju totalt omöjligt att svara på.

Men låt säga bilen blir 60mm lägre och fjärdringsvägen i fjärden ökar med -30mm och ger genomslag av tyngden och att den är komprimerad.

Vad händer.
Ja du har mer nära för att oljetråg kan ryka, bilen får sämre komfort, blir halt mellan bak och fram då den kommer uppföra sig olika.

Den kommer stå som en kåt gris med röven i vädret.

Så vad tycker jag då?
Är du snål på riktigt så bryr du dig inte för fem öre vad jag skrivit och köper ändå och kanske får en skum bil.
Eller så köper du rätt fjädrar och åker hårt men inte mysko.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang