Blocket begagnad försäkring säkerhetsbrister

Tricitum
10 juli 2019 · 240 Inlägg

Hejsan,

Finns en stor säkerhetsbrist med blocket begagnat försäkring.
En bekant till mig fick vara med om och IF och blocket vägrar ta ansvar för detta och inga kontroller görs.

Hur detta fungerar, så ni själva inte råkar ut för det, personer kan få en begagnat försäkring för 100kr och du som säljare senare står där och måste betala 1200kr för något du ej godkänt.

1. Person frågar om regnr på bilen för att kolla upp den, eller kommer och kollar på bilen och skriver ner regnr och säger den återkommer om 1-2h med ett bud, för personen ska kolla hur mkt den har råd med.
2. Personen lägger upp en blocket annons med din bils regnr med kort kopierad text från liknande bil, där personen använder regnr på din bil och väljer blocket begagnat försäkring.
3. Personer betalar annonsen och väntar 30-60min på att annonsen ska komma upp.
4. Annonsen är uppe på blocket, personen återkommer till dig som äger bilen, köper bilen, ni skriver papper och personen överför pengarna.
5. Några dagar senare faller en räkning ner från IF, där personen som sålt bilen ska betala för en blocket begagnat försäkring, för bilen har bytt ägare

Pang, personen som köpte en bil från dig har då fått en begagnat försäkring för 100kr och du måste betala 1200kr och IF och Blocket vägrar ersätta eller fixa till problemet, för dom säger "Du ljuger", när du säger till IF att du vill överklaga fakturan, hotar dom med att skicka till inkasso eller kronofogden, så du måste snällt betala.

Hur kan ett företag som blocket inte ha någon kontroll på personen som lägger upp en annons och väljer ett avtal, är samma person som äger bilen/står på regnr dom använder.

Om någon vill kan dom jävlas med folk som ska sälja bilar på blocket och lägga upp annons med deras regnr

spillolja
10 juli 2019 · 4 014 Inlägg

Har man inte ingått ett avtal så betalar man helt enkelt inte, man kan bestrida den, eller om det är så att det går vidare till kronkalle så får man bestrida kravet

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Tricitum
10 juli 2019 · 240 Inlägg

Precis, du betalar först sedan, bestrider du för att få tillbaka pengarna.
Annars kan du lätt få en inkasso eller betalningsanmärkningsprick, vilket inte är kul.

Men rätt sjukt system Blocket och IF har och att dom inte har någon säkerhet eller kontroll för detta

M123
10 juli 2019 · 962 Inlägg

Bestrida faktura enligt Hallå Konsument.
Är bättre och framförallt säkrare att inte gå i råd från forum.
Läs på och handla därefter.

https://www.hallakonsument.se/klaga-ang … g-faktura/

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
M123
10 juli 2019 · 962 Inlägg

Ivel skrev:

M123 skrev:
Bestrida faktura enligt Hallå Konsument.
Är bättre och framförallt säkrare att inte gå i råd från forum.
Läs på och handla därefter.

https://www.hallakonsument.se/klaga-ang … g-faktura/

Så kan man också göra.
Berätta vad som händer om det beslutas att fakturan är legitim och mottagaren av den ska betala.

Hur menar du nu?
Skulle jag på något vis vara författare till texten och då stå till svars för vad för vägledning dom ger?

Menar du att deras sida tillhandahåller missinformation och inte har någon som helst juridisk grund?

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
M123
10 juli 2019 · 962 Inlägg

Ivel skrev:

M123 skrev:

Ivel skrev:

Så kan man också göra.
Berätta vad som händer om det beslutas att fakturan är legitim och mottagaren av den ska betala.

Hur menar du nu?
Skulle jag på något vis vara författare till texten och då stå till svars för vad för vägledning dom ger?

Menar du att deras sida tillhandahåller missinformation och inte har någon som helst juridisk grund?

Eftersom du levererar ett tips trodde jag i min enfald att du var påläst i ämnet och inte bara googlade fram något, mitt fel.

Jag omformulerar mig, vet du vad som kan ske om TS blir betalningsskyldig?

Svara istället på frågan.
Finns det ingen juridisk grund på deras sida?

Sidan är för övrigt ett alster av "Konsumentverket i samarbete med andra myndigheter, konsumentbyråer och kommuner"

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
M123
10 juli 2019 · 962 Inlägg

Ivel skrev:

M123 skrev:

Ivel skrev:

Eftersom du levererar ett tips trodde jag i min enfald att du var påläst i ämnet och inte bara googlade fram något, mitt fel.

Jag omformulerar mig, vet du vad som kan ske om TS blir betalningsskyldig?

Svara istället på frågan.
Finns det ingen juridisk grund på deras sida?

Sidan är för övrigt ett alster av "Konsumentverket i samarbete med andra myndigheter, konsumentbyråer och kommuner"

Deras sida har givetvis juridisk grund.
Nu kan väl du svara på min fråga?

Jag är väl medveten vad som kan hända åt båda hållen. Dels att betala och sedan bestrida, i mitt fall en parkeringsbot.
Andra sidan har jag gått på deras riktlinjer och det föll sig väl ut, är ett vågspel vad man ska välja och jag vill inte råda alls då båda fallen kan få för den enskilde konsekvenser.

Däremot kan jag lägga ut länk och vederbörande får själv sätta sig in i frågan.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
spillolja
11 juli 2019 · 4 014 Inlägg

Det TS ska göra är att bestrida  tex. genom E-post eller brev (rekomenderat) men inte betala, ärendet är då tvistligt och om F-bolaget vill gå vidare så ska det ske till domstol, bolaget vet att bevisningen inte håller och lägger med största sannolikhet ned det

(betalning först gäller endast felparkeringsavgifter)

"

Spikeis skrev:
för dom säger "Du ljuger", när du säger till IF att du vill överklaga fakturan, hotar dom med att skicka till inkasso eller kronofogden, så du måste snällt betala.

får betraktas som tomma hot som givits muntligen

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
d-b
2 augusti 2019 · 504 Inlägg

Ivel skrev:

spillolja skrev:
Har man inte ingått ett avtal så betalar man helt enkelt inte, man kan bestrida den, eller om det är så att det går vidare till kronkalle så får man bestrida kravet

Fel.
Man betalar för att slippa anmärkning, sedan bestrider man.

Fel. Betalningsanmärkning kan man inte få förrän kravet är fastställt, antingen genom att man bekräftar men inte bestrider ett krav från kronofogden eller efter dom i domstol, och man SEDAN inte betalar.

Detta är egentligen ganska självklart: ett krav kan vara tvistigt och det vore fullkomligt orimligt att man kunde få en betalningsanmärkning innan frågan prövats rättsligt. Det kan handla om tolkning av ett avtal, tolkningar som inte behöver vara illvilliga från någon part, där man behöver en neutral domstol som avgör vad som faktiskt gäller. Innan detta har man ju inte gjort "fel" även om man är på den förlorande sidan.

Weaksauce
3 augusti 2019 · 158 Inlägg

Datainspektionen har gjort ett bra flödesschema angående detta. https://www.datainspektionen.se/globala … rkning.pdf

Mazda MX-5 NA6 "JMZ" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang