Helrenovering på min pappas gamla A-traktor som han byggde för 30 år sedan. Efter 22 ägare har vi nu köpt tillbaka traktorn och under dessa år har den inte blivit bättre... Kika och lämna gärna era åsikter om mitt... Visa mer
En nya kardan fick svarvas då den gamla rörde sig alldeles för mycket i sidled när man snurrade på den. Detta leder till vibrationer och det vill jag inte ha. Efter det var det bara att få på lite färg, Hastighetsregulatorn har nu också kommit på plats(bild 4)
Jag började också sy lite ny klädsel till stolarna. Stolsramarna blästrade jag och målade upp i vit för att de ska stämma ihop med de vita kantbanden. Blev faktiskt riktigt nöjd med resultatet. Klädseln till ryggarna är inte riktigt klar än men uppdatering på detta kommer så fort jag är klar:)
Karossen har nu kommit på plats och fronten har passats in. Har hunnit göra ett par förstärkningsplåtar till det smällda hörnet också. Snart dags att börja bygga flak:)
Luftfjädringen är på plats och flaket är snart färdigt. För att kunna komma åt och tvätta bakväggen gjorde vi flaket tippbart. Låset till baklämmen är två genomgående stag som man vrider för att öppna/stänga(bild 7). Stoppet till baklämmen blev två kättingar som sitter i det nyckelformade hålet(bild 8). Blir mindre uppdatering nu eftersom jag går i skolan och endast grejar med traktorn på helgerna.
Här kommer lite fler bilder på flaket! Har satt på rör runt om flaket för att få en snygg avslutning på det. Har även tillverkat egen keps, som sitter med extraljus stag och med ett egengjort stag i mitten. Detta för att det ska se ut som den har delad framruta. Har också tillverkat egen kofångare och grill, blev mycket nöjd.
Är det inte en Epa? Är osäker på om A-traktor var uppfunnet för 30 år sedan. Tala gärna om hur det ligger till. Det blir iaf en väldigt bra renovering och det är skoj att duetten blir räddad.
Googlade nu och upptäckte att man kunde A-traktorregistrera fordon från 1963, alltså 56 år sedan.
Bränsletanken är nu på plats! Det är en jeepdunk som jag blästrat och svetsat på ett påfyllningrör på. Eftersom flaket är tippbart så kan man lätt komma åt tanken och jag fick därför göra ett litet lås som spärrar handtaget till flaket(bild 2). Det ska bara på en tankarmatur innan den är färdig, uppdatering kommer på det när jag fått hem den. Kylaren är också på plats, kylaren är mindre än originalkylaren och jag fick därför göra ett par plåtar som kan hålla den, kylaren är ifrån en Ford Capri. Bakljusen är också på plats, när det är lackat kommer det på insidan en svart plexiglasskiva så man inte ska kunna se de när man stänger av bilen
Byggde egna instegslister, av en gammal diskbänk. Byggde sedan stolsfästen, försökte efterlikna original så mycket som möjligt. Gjorde ett fäste till tändspolen. Det är ett rostfritt rör som är påsvetsat på en plåt. I lådan ska hastighetsregulatorn sitta(bild 6). Fick bygga egna genomslagsgummin så inte bakskärmarna skulle ryckas av.
Gjorde ett fäste till dragbalken så man slipper ha den sticka ut bak. Borrade upp hål för växelspakarna. Byggde mig sedan en handbroms då det inte fanns någon när vi köpte den. Efter mycket tänk kom jag på hur jag kunde göra. Detta blev resultatet.
Nu är torpeden samt golvet målad i den kulör som de ska va! Karossen fick sig en omgång med slipgrund. Nu ska det bara slipas till och läggas spackel på de missar jag kan hitta innan den ska in på lackering. Återkommer med färgval inom kort!