Nya bromsar ligger emot - Volvo 740 1988

Nebuchadnezzar-II
21 juli 2019 · 10 Inlägg

Har ett stort problem på min Volvo 740 från 1988. Höger frambroms ligger emot. Började efter att jag bytte ut alla bromsdelar mot nya. När jag monterar dit bromsoket och skruvar fast det snurrar bromsskivan fritt. Efter att jag har bromsat så ligger det emot hårt. Tar jag en skruvmejsel och lägger mellan det yttre belägget och bromsoket och böjer skruvmejseln utåt så släpper det och snurrar fritt igen... Lyckas inte lösa det. Har inte kunnat använda bilen alls under det här året och snart är säsongen slut.

Har bytt ut allt i bromsväg runt om hela bilen. Bromsbelägg, monteringssatser, skivor, ok, slangar och huvudbromscylindern. Fyllt på med ny bromsvätska och luftat bromssystemet.

Saker jag har provat som inte har hjälpt: Bytt bromsokshållare, satt dit slitna belägg, provat med ett annat helt nytt bromsok, testat utan monteringssats och även utan skrikplattor. Filat rent ytan som beläggen ligger mot så dom rör sig fritt och smörjt glidbultarna med bromsoksfett så att oket går att röra i sidled lite när det är monterat. Justerat "tryckpinnen" i bromsservon så att den definitivt inte ligger och trycker på huvudbromscylindern när bromspedalen är uppe. Inget har hjälpt.

Bromssystemet är Bendix utan ABS.

Någon som har en aning om vad det här beror på?

Video på problemet.
https://youtu.be/vqN9WwKU5dw

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
21 juli 2019 · 4 917 Inlägg

Kolvens tätningsring?
Är kolven ok den sista biten?
Smort med lite  bromsvätska ?
Be någon annan  bromsa försiktigt, utan klossar och se vad som händer..

Senast redigerat av insidan (21 juli 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Nebuchadnezzar-II
21 juli 2019 · 10 Inlägg

insidan skrev:
Kolvens tätningsring?
Är kolven ok den sista biten?
Smort med lite  bromsvätska ?
Be någon annan  bromsa försiktigt, utan klossar och se vad som händer..

Har inte kollat något med kolvarna. Har ju testat med 2 nya bromsok. Ska prova att smörja in dom med lite bromsvätska imorgon och se hur det går.

KolGruvan
21 juli 2019 · 1 450 Inlägg

Löper beläggen fritt i hållaren och kolvarna på oken inte kärvar, och att glid pinnarna löper lätt så kan ju inte bromsarna kärva. Nåt av det måste det va.
Beläggen ska gå i jättelätt å hållaren

Senast redigerat av KolGruvan (21 juli 2019)

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
Nebuchadnezzar-II
21 juli 2019 · 10 Inlägg

KolGruvan skrev:
Löper beläggen fritt i hållaren och kolvarna på oken inte kärvar, och att glid pinnarna löper lätt så kan ju inte bromsarna kärva. Nåt av det måste det va.
Beläggen ska gå i jättelätt å hållaren

Beläggen rör sig fritt i hållaren. Till och med när jag monterat dit oket kan jag vicka lite på beläggen. Glidpinnarna rör sig fritt. Kan röra på oket lite i sidled fram och tillbaka när det är monterat. Det är när jag bromsar som oket låser fast sig på något sätt och inte rör sig tillbaka till den position det ska vara i. Måste själv bända till det med skruvmejseln för att skivan ska snurra fritt igen.

Ska kolla kolvarna imorgon. Dom gled i alla fall in lätt efter att jag hade provat med slitna bromsbelägg.

Nebuchadnezzar-II
22 juli 2019 · 10 Inlägg

Varit och provat lite idag igen. Kollade kolvarna och den övre rörde sig utåt dubbelt så fort som den nedre. Satte ett belägg som ett stopp för den övre kolven och fortsatte att bromsa, då åkte den nedre kolven ut lika långt. Smörjde in dom med bromsvätska och motionerade dom. Det har inte hjälpt. Kontrollerade vänster frambroms. Där är det likadant med att den nedre kolven inte åker ut lika långt som den övre, men där ligger inte bromsarna emot. Hjulet snurrar helt fritt. Förstår mig verkligen inte på det här...

M123
22 juli 2019 · 962 Inlägg

Om du är helt tusen att det löper som det ska, inte ens trätar det minsta där klossarna löper på oket. Jag brukar få ta bort färg så man får önskad löpfrihet på klossarna.

Så vill jag nog säga lufta några gånger till vid det där oket, kan vara luft som åker lite fram och tillbaka och gör att inte vätskan vill åka på retur.

Annars möjligt ett mekaniskt fel på det nya oket.

Edit.

Glömde skriva.
Har du ABS kan du ha kvarvarande luft i ABS-blocket eller vid ABS-pumpen som inte gör att oljan vill tillbaka och därmed får kolven att stanna.

Senast redigerat av M123 (22 juli 2019)

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Nebuchadnezzar-II
22 juli 2019 · 10 Inlägg

M123 skrev:
Om du är helt tusen att löper som det ska, inte ens trätar det minsta där klossarna löper på oket. Ja brukar få ta bort färg så man får önskad löpfrihet.

Så vill jag nog säga lufta några gånger till vid det där oket, kan vara luft som åker lite fram och tillbaka och gör att inte vätskan vill åka på retur.

Annars möjligt mekaniskt fel på det nya oket.

Har slipat bort färgen på beläggen där dom ligger mot monteringsblecket. Kan prova att lufta ur det ännu mer. Återkommer imorgon med resultat.

M123
22 juli 2019 · 962 Inlägg

Nebuchadnezzar-II skrev:

M123 skrev:
Om du är helt tusen att löper som det ska, inte ens trätar det minsta där klossarna löper på oket. Ja brukar få ta bort färg så man får önskad löpfrihet.

Så vill jag nog säga lufta några gånger till vid det där oket, kan vara luft som åker lite fram och tillbaka och gör att inte vätskan vill åka på retur.

Annars möjligt mekaniskt fel på det nya oket.

Har slipat bort färgen på beläggen där dom ligger mot monteringsblecket. Kan prova att lufta ur det ännu mer. Återkommer imorgon med resultat.

Notera även mitt Edit i posten, tror det han komma efter din post.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
namcon
22 juli 2019 · 242 Inlägg

Kan vara bromsslangen som är dålig också, då fungerar den som en backventil, dvs den låter de bygga trycket när du bromsar, men den kan inte släppa på det. Öppna luftnippeln (efter att du har tryckt på bromsen så hjulet är som du beskriver) och se om det sprutar ut bromsvätska. Eller om det rinner lite smått som det ska. Test 2 Går kolven i oket tillbaka lättare när luftnippeln är öppen? Det är också ett tecken på att bromsslangen är dålig, om den går från trög till hyffsat lätt. Värt att kolla upp troligen är felet där med allt du bytt/smort!

Volvo V50 1,8F "Flex Limited Edition Momentum" (2009)
Henkix
22 juli 2019 · 6 736 Inlägg

Det kan inte vara som så att du måste köra lite o låta allt nya slita till sig?

Jag hade ett liknande fel för ett tag sedan med min 740 med samma bromssystem som du.

De gamla oket kärvade hela tiden. Jag köpte ett nytt på biltema efter det blev just hf fälg skitig mycket fortare än dem andra och skivan var alltid väldigt väldigt varm medan dem andra var ljumna. Hjulet snurrade även mycket trögare än dem andra.
Och allt gick så fint, beläggen rörde sej fint, oket gled fint på glidytorna och även kolvarna gick hur fint som helst. Byte slangar o rör men inget hjälpte.
Jag tog isär det nya oket o jämförde med det gamla original, såg då att spåren som kolvtätningarna låg i var fel-tillverkade i biltemaoket.

Jag köpte då en renoveringssats o renoverade upp det gamla oket o satte dit det igen. Fortfarande gick hjulet något trögre att snurra på men efter kört en runda med det gamla renoverade oket så var alla problem borta smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Nebuchadnezzar-II
23 juli 2019 · 10 Inlägg

Har inte ABS på bilen. Tack för alla tips, ska prova dom imorgon och hoppas att det äntligen löser sig. Ska också prova att montera isär det andra oket som jag har liggandes om jag hinner.

Att köra några rundor och hoppas att det skulle slita in sig gjorde jag med det ena bromsoket, det hjälpte inte. Blev jävligt varmt. Har exakt samma problem med två helt nya bromsok från två olika tillverkare. Dom enda delarna som jag inte provat att byta är bromsskivan och bromsslangarna.

torsen
23 juli 2019 · 7 189 Inlägg

Tror som nancom.
Sätter en slant på bromslangen.
Att där bildats en "backventil" av gummi som lossat från armeringen och täpper till.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
23 juli 2019 · 4 917 Inlägg

I starten står att slangarna bytts..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Nebuchadnezzar-II
24 juli 2019 · 10 Inlägg

Har pressat igenom mer bromsvätska utan att det har hjälpt. Lossade på luftnipplarna när bromsen låg emot, det rann ut bromsvätska sakta. Pressat tillbaka kolvarna med luftnipplarna öppna, gled lika lätt som när dom var stängda. När jag pressade ut kolvarna väldigt långt så hände det att dom satt fast när jag skulle pressa tillbaka dom. Med lite extra tryck så släppte det och dom gled tillbaka lätt. Tror att kolvarna hamnade "lite snett" och låste sig. Kan kanske bero på att bromskolsverktyget jag använder inte är det bästa. Har den här: https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk … 2000016990

Har också provkört en runda på cirka 5 km, bromsskivan var för varm efteråt.
Kan tyvärr inte prova med det gamla oket eftersom luftnipplarna rostat fast och kommer att gå av. Tror att felet ligger i oket trots att jag provat med två helt nya. Kommer inte på något annat. Kanske att jag ska prova med ett begagnat ok i bra skick från skroten eller en renoveringssats till det andra nya som jag har liggandes.

Henkix
24 juli 2019 · 6 736 Inlägg

Om du öppnar båda nipplarna när bromsen ligger på, släpper den då eller ligger den på lika mycket ändå?

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Marcus_89 Biltokig elektriker
24 juli 2019 · 3 352 Inlägg

i vilken ordning har du luftat bromsarna? Man ska börja med den bromsen som är längst bort från bromscylindern och sen gå närmare och närmare. T ex höger bak, vänster bak, höger fram och vänster fram. Om nu huvudbromscylindern sitter till vänster smile

Nebuchadnezzar-II
25 juli 2019 · 10 Inlägg

Marcus_89 skrev:
i vilken ordning har du luftat bromsarna? Man ska börja med den bromsen som är längst bort från bromscylindern och sen gå närmare och närmare. T ex höger bak, vänster bak, höger fram och vänster fram. Om nu huvudbromscylindern sitter till vänster smile

Har luftat i den ordningen som du beskriver.

Henkix skrev:
Om du öppnar båda nipplarna när bromsen ligger på, släpper den då eller ligger den på lika mycket ändå?

Har inte provat det, öppnade upp en i taget. Har lagt en beställning på ett begagnat bromsok i bra skick från Bosch. Jag hoppas att det kommer att lösa det.

Nebuchadnezzar-II
27 juli 2019 · 10 Inlägg

Har satt dit det begagnade oket från Bosch som jag köpte från skroten. Nu fungerar det bra. Var ute på en testrunda och allt känns bra. Endast bromsskivan var varm men det blir den om man använder bromsarna. La handen på oket och det var svalt. Hjulet snurrar också fritt.

Glädjen var kortvarig... Vänster fram blev varm, kunde inte hålla handen på oket utan att bränna mig. Det snurrade fritt tidigare under veckan. Har monterat av och på det och det snurrar fritt nu efter att jag har bromsat. Jag misstänker att det inom kort tid kommer att låsa fast sig igen.. Blir nog ett begagnat ok från Bosch där också.

Om jag bara hade köpt nya ok från Bosch från början så hade det i slutändan blivit billigare och bilen hade rullat redan från april.. 7 års erfarenhet och jag är fortfarande dumsnål.

Henkix
27 juli 2019 · 6 736 Inlägg

Nebuchadnezzar-II skrev:
Har satt dit det begagnade oket från Bosch som jag köpte från skroten. Nu fungerar det bra. Var ute på en testrunda och allt känns bra. Endast bromsskivan var varm men det blir den om man använder bromsarna. La handen på oket och det var svalt. Hjulet snurrar också fritt.

Glädjen var kortvarig... Vänster fram blev varm, kunde inte hålla handen på oket utan att bränna mig. Det snurrade fritt tidigare under veckan. Har monterat av och på det och det snurrar fritt nu efter att jag har bromsat. Jag misstänker att det inom kort tid kommer att låsa fast sig igen.. Blir nog ett begagnat ok från Bosch där också.

Om jag bara hade köpt nya ok från Bosch från början så hade det i slutändan blivit billigare och bilen hade rullat redan från april.. 7 års erfarenhet och jag är fortfarande dumsnål.

Vad är det för konstiga ok du köpt innan bosch oken?

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang