Att foliera eller inte, det är frågan. (RS6)

Kickflip
29 juli 2019 · 4 Inlägg

Har idag en RS6 som är åt det brutalare hållet. Trimmad och optimerad till 740whp och med Insorut bänkad till 809hk. Woho. Bilen i sig ser riktigt brutalt sleeperaktig ut med av plockade emblem etc.

Sedan modell vilken är i en cosmossvart färg (fabrik obv) men jag går i valet och kvalet om jag skall foliera den, i en satin black golddust film.

Hur hade ni tänkt? Bild kommer under morgondagen.

torsen
30 juli 2019 · 7 198 Inlägg

Vill man foliera matt sandfärgad kan det bli rätt så snyggt, tycker jag som sett en folierad i denna kulör.
Rätt mycket jobb med att foliera.
Har med egna ögon sett nya Mercedesbilar folieras.
Fem personer, och det gick snabbt av det vana teamet.
Men underlaget måste vara minst lika bra som före en lackering.
Folien avslöjar underarbetet på en begagnad bil.

Undrar vad det kostar att foliera en medelstor bil på runt 4 meter, och vem i Mälardalen som åtar sig ett sådant jobb?

Kickflip
31 juli 2019 · 4 Inlägg

torsen skrev:
Vill man foliera matt sandfärgad kan det bli rätt så snyggt, tycker jag som sett en folierad i denna kulör.
Rätt mycket jobb med att foliera.
Har med egna ögon sett nya Mercedesbilar folieras.
Fem personer, och det gick snabbt av det vana teamet.
Men underlaget måste vara minst lika bra som före en lackering.
Folien avslöjar underarbetet på en begagnad bil.

Undrar vad det kostar att foliera en medelstor bil på runt 4 meter, och vem i Mälardalen som åtar sig ett sådant jobb?

En foliering av en BRA firma med BRA märke på folien, på en vanlig bil går på mellan 12 och 18 000.
Det beror lite på vad det är för typ av kaross.

Har folierat en Dodge Ram på en mycket välrenomerad firma, samt smällt på lite text, det gick på ca 26 000, men det är mycket jobbiga vinklar och rundningar på en Dodge Ram.

M123
31 juli 2019 · 962 Inlägg

För mig bli det ett nej.

Dels för som Ivel säger det ser så billigt ut.
Ytan på filmerna då generellt blanka vilket inte var fallet här men återkommer till det, ser oljiga ut och ytan har för mycket apelsin för att ens ha i närheten av en lyster, man kan i det närmaste jämföra folie med en dålig garagelack.

Sen matta både folie och lack på bil är så sunkigt och dött ut att se på, former dör och man får bilen att se ut som en 5000 kr bil. Inte en bil som jag kan tänka mig ser bra ut i matt oavsett. Inte ens en Murkla eller Ford 32:a.

Sen andra sidan.
Du har ju redan på bilen en av världens finaste färger, svart och då blank är svårslagen att få bättre.
Njut av det du har och lägg pengarna istället på en resa eller som del i nya fälgar osv.

Senast redigerat av M123 (31 juli 2019)

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang