Problem med broms som sjunker.

OttoM
5 augusti · 198 Inlägg
#1

Hej, jag har problem med bromsen. Pedalen sjunker och känns svampig. Jag har bytt huvudcylinder, (till fabriksny), ett par bromsrör, motionerat oken och så klart luftat till förbannelse. Ingen olja försvinner.
Sist jag luftade märkte jag en förbättring, men nu, 10 mil senare, är den likadan igen. Sist hissade jag bilen så den stod i 30 graders lutning, tänkte det kanske fanns luftfickor som behövde hjälp ut.
Men som sagt problemet kvarstår.
Hjälp! Min Astra G har inte passerat de 30 ännu, hjälp den att göra det, snälla.

insidan Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..:)
5 augusti · 3 537 Inlägg
#2

Vi undrar varför du bytte till ny huvudcylinder i första taget..
Var det för att det var samma fel ?
Anledningen till frågan är att man ska fylla på den nya på ett visst sätt.

Senast redigerat av insidan (5 augusti )

OttoM
5 augusti · 198 Inlägg
#3

insidan skrev:
Vi undrar varför du bytte till ny huvudcylinder i första taget..
Var det för att det var samma fel ?
Anledningen till frågan är att man ska fylla på den nya på ett visst sätt.

Det var väl för ett år sedan, minst, lite svårt att minnas varför, men tror det var samma fel.
Köpte först en på Laga, ingen förändring, kollade upp den i skruvstycket, konstaterar ett fel på inre backventilen, reklamerade och fick en annan som jag också konstaterade samma fel i. Därefter beställde jag en ny från Skruvat, den var hel och blev monterad. Men problemet kvarstår.( Det verkar inte som den inre backventilen, mellan kamrarna, har någon betydelse).
Jo fyllde på innan montering gjorde jag.

Senast redigerat av OttoM (5 augusti )

OttoM
5 augusti · 198 Inlägg
#4

Funderar lite på ABS blocket, men då skulle det väl inte blivit bättre ens för en kort stund vid luftning?

insidan Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..:)
5 augusti · 3 537 Inlägg
#5

Du var ju inne på att det kunde vara mer luft eftersom du ställde kärran i vinkel.
Förmodligen är du på rätt spår med ABS.

OttoM
5 augusti · 198 Inlägg
#6

Att fylla på innan montering är så klart ett måste. Medföljde instruktioner om det när jag köpte den nya. Men jag har haft bilar som jag vid luftning pumpat huvudcylindern torr men aldrig att jag fått ett sånt här helvete för det.

OttoM
5 augusti · 198 Inlägg
#7

insidan skrev:
Du var ju inne på att det kunde vara mer luft eftersom du ställde kärran i vinkel.
Förmodligen är du på rätt spår med ABS.

Menar du att det kan vara luft i ABSn? Ett av rören som byttes gick till ABSn, tänker jag efter så var det nog då det började.

OttoM
5 augusti · 198 Inlägg
#8

Hur luftar man ABS-blocket?

OttoM
5 augusti · 198 Inlägg
#9

torsen
2 januari 2018 · 3 250 Inlägg
#20

"Lufta bromsar är väl inte så svårt, på en gammal 1-kretsbil.
Inte heller på en 2-krets med skivor fram och trummor bak.
Men gäller det en ABS-bil kan det gå riktigt illa, om man har otur/klantar sig.
Får man in luft i ABS-blocket måste man ha en kraftig "bromsvätskesugare" av proffsmodell.
Då duger ingen av Biltemas bromsvätskebytare.
Tro mig, jag har "råkat" (klantat till) få luft i ABS-blocket.
Som bekant är ABS-blocket högsta punkten i bromsvätskesystemet.
Likt luftbubblan i vattpasslibellen söker sig luften i bromssystemet upp till ABS-blocket."


Jag har ju kyl-vakuumpump. Duger det att ansluta och köra 0-absolut-tryck?

Svarar mig själv ,Nej då riskerar jag att suga in mer luft förbi packningen i huvucylindern, så klart. Egentligen vid alla cylindrar. Det måste nog vara en mer kontrollerbar manöver än så.

Senast redigerat av OttoM (7 augusti )

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang