Dags för elbil?

Dennis_mx
6 augusti · 3 Inlägg

https://i.ytimg.com/vi/ARzujfRiQ3c/maxresdefault.jpg
Som alla andra så blev jag helt såld när jag fick läsa om bygget av The Gutted Tesla Model S P100D.

Känns som när man ser videos från strippen så ser de ut som framtidne har anländit till en tid som stått stilla.

Ser man på effekten så blir man inte utråkad heller
https://cdn.motor1.com/images/mgl/1vrYM/s3/watch-how-quick-a-gutted-tesla-model-s-p100d-goes-0-to-60-mph-source-tesla-racing-channel.jpg

Men nu kommer det till detta med att sätta drömmen till verklighet med tanke på dagens energipriser för bränsle kontra till elpriser så behöver man först investera 800 tkr för en P100 (mobile.de) och sen ytterligare 200 tkr i modifieringar. Går man därefter och ser till vad de skulle kosta att ladda en sån värsting med dagens elpriser så går det se att det skulle kosta mot det extrema med även dagens elpriser. Går man till http://spotpriset.se och tittar på strömmen just nu med high charge så är det 200 kr full laddning.... skönt med lite fria parkeringar , men kalkylen blir inte helt bra. Trotts att ett billigare elavtal hjälper. Hur går era tankar?

insidan Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..:)
6 augusti · 3 531 Inlägg

Mina tanke är att behålla min fosillkärra sålänge det bara går!
Inte fasen lägger jag ner en endaste sekin på en elektrondriven DYR kärra, när jag kan ha min egen tills den rostar upp..
Hårda ord förvisso, men stålarna kan man lägga på annat tillsvidare..

Ivel
6 augusti · 532 Inlägg

Det haltar lite att jämföra en Tesla för 800.000kr plus 200.000kr med en gammal Corolla hur bra Corollan än är som bil.
Om du kikar på motsvarande prestanda hos dinosauriekrematoriumfordon och motsvarande prislapp samt drift kommer den där millen i en helt annan dager.

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
6 augusti · 3 531 Inlägg

Du har helt rätt!
Men man kan inte pracka på en gammal gubbe, som ut, en dyr kärra för vardagskörning.
Ut ska ju BARA ta sig från a till b och då är det absolut inte värt priset..
Och sen måste man ha elektronkärran helförsäkrad hela tiden, medans fosillen enbart kräver trafikförsäkring..

Senast redigerat av insidan (6 augusti )

Low
6 augusti · 2 327 Inlägg

Jag väntar hellre på miljöbränsle så blir dinosauriekrematoriumfordon "miljövänliga're" än elbilen?

amazinjoey
6 augusti · 724 Inlägg

insidan skrev:
Mina tanke är att behålla min fosillkärra sålänge det bara går!
Inte fasen lägger jag ner en endaste sekin på en elektrondriven DYR kärra, när jag kan ha min egen tills den rostar upp..
Hårda ord förvisso, men stålarna kan man lägga på annat tillsvidare..

Bränsle kostar, de stålarna kan man lägga på annat smile

M123
6 augusti · 732 Inlägg

Du kan köpa en bil från 60-talet med samma prestanda för 80-100 000 kr som billigast.
Hur många liter bensin får man för 900 000 kr?

Ungefär 53 000 liter 98 oktan och om bilen då drar 1 liter milen vilket är många gånger i verkligheten, om man kör som folk kommer man 53 000 mil.

Elavtalen har på löpande gått ur och höjts 10-20 gånger innan man ens hinner ikapp med det ekonomiska mot en gammal jänkare. Dessutom bibehåller den bilen sitt värde och är rätt säker att en parkbänk på fyra hjul med en padda i mitten inte gör.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
TyskKvalite
6 augusti · 6 Inlägg

M123 skrev:
Du kan köpa en bil från 60-talet med samma prestanda för 80-100 000 kr som billigast.

Ungefär 53 000 liter 98 oktan och om bilen då drar 1 liter milen vilket är många gånger i verkligheten, om man kör som folk kommer man 53 000 mil.

Elavtalen har på löpande gått ur och höjts 10-20 gånger innan man ens hinner ikapp med det ekonomiska mot en gammal jänkare. Dessutom bibehåller den bilen sitt värde och är rätt säker att en parkbänk på fyra hjul med en padda i mitten inte gör.

Länka gärna en bil som kostar runt 100k som är lika snabb som en Tesla.
Du får räkna med alla tusentals reparationer du lär få göra på en snart 60-årig gammal bil som du kommer köra hårt.

Nej, det där var ett konstigt resonemang.

M123
6 augusti · 732 Inlägg

TyskKvalite skrev:

M123 skrev:

Du får räkna med alla tusentals reparationer du lär få göra på en snart 60-årig gammal bil som du kommer köra hårt.

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Buick electra 225 1963 https://www.blocket.se/vi/86451105.htm

7.9 sekunder 0-100 km/h original för 79 900 kr.
Lägger du i ny kam, ny förgasare och headers är du nere på dom där siffrorna.
Således är du inom 100 000 kr.

Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
amazinjoey
6 augusti · 724 Inlägg

M123 skrev:

TyskKvalite skrev:

M123 skrev:

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Buick electra 225 1963 https://www.blocket.se/vi/86451105.htm

Tesla gjorde 0-100 på 2.2 sekunder...

M123
6 augusti · 732 Inlägg

amazinjoey skrev:

M123 skrev:

TyskKvalite skrev:

Ja då får jag pudla.
Såg 0-100 på 5.8 någonting.

Ivel
6 augusti · 532 Inlägg

M123 skrev:

amazinjoey skrev:

M123 skrev:

Ja då får jag pudla.

Du såg rätt, den där Teslan i första inlägget gör 0-100 på 5.8s.
Menar du att den där buicken med höglyftande kamaxel och tillräckligt stor förgasare förbrukar en liter milen?
Eller vilken bil tänker du på från sextiotalet för den av dig nämnda summan med den av dig nämnda prestandan 0-100 på 8s?

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
Growe Fri fart för ett fritt folk!
6 augusti · 9 795 Inlägg

Vad gör tesla 0-200 4.4sec finns det en golf mk2 som klarar det på. Tror inte den har ens har kostat 200k att bygga.  4wd dsg 1200hk.. Skulle ju välja den lätt mot vilken Supersport bil som finns.. Gillar när det låter lite

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
caromania Forummoderator
6 augusti · 8 000 Inlägg

En bil för 500-1000.000kr lär man köpa via sitt bolån/banklån. Räntan blir säkerligen lägre än bensinkostnaden per månad. Vi pröjsar lika mycket för vårt hus som vi pröjsar för bensinen. Om man då kan ladda utanför hemmet ex på jobbet kan det i slutändan bli billigare att köpa en tesla.

Personligen kan jag inte ladda utanför hemmet förutom vid offentliga laddare så det går bort för mig.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
amazinjoey
6 augusti · 724 Inlägg

M123 skrev:

amazinjoey skrev:

M123 skrev:

Ja då får jag pudla.

0-100mph = 0-160km/h

Low
6 augusti · 2 327 Inlägg

caromania skrev:
En bil för 500-1000.000kr lär man köpa via sitt bolån/banklån. Räntan blir säkerligen lägre än bensinkostnaden per månad. Vi pröjsar lika mycket för vårt hus som vi pröjsar för bensinen. Om man då kan ladda utanför hemmet ex på jobbet kan det i slutändan bli billigare att köpa en tesla.

Personligen kan jag inte ladda utanför hemmet förutom vid offentliga laddare så det går bort för mig.

Ränta plus värde minskning.

Low
6 augusti · 2 327 Inlägg

Hur länge kan man plåga en tesla innan övethettning av batterier och behöver en laddning? Typ runt nurburgh kanske nån har koll?

Snabba bilar men hur mkt drar dem :-)

jaka54
6 augusti · 3 072 Inlägg

Hej!
Jag säger det ingen! Rena elbilar är en återvändsgränd!  Framtiden är bränslecellsbilar. Man tankar på samma tid som på en vanlig bensinbil och räckvidden är ca 70 mil.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 augusti · 12 037 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Jag säger det ingen! Rena elbilar är en återvändsgränd!  Framtiden är bränslecellsbilar. Man tankar på samma tid som på en vanlig bensinbil och räckvidden är ca 70 mil.

Du får väldigt gärna utveckla detta påstående Jaka. Och ja, jag har kört bränslecellsbilar och vi har en bränslecell i husbilen. Men även dessa bilar har ett batteripack i sig.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
6 augusti · 3 531 Inlägg

Nu har den trådstartarn fått oss att råka i luven på varann. .
Undrar om det var DET som var meningen..

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

• Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt