Vettemannen skrev:
caromania skrev:
Vettemannen skrev:
Läste en annons på Aftonbladet ifrån Mercedes Benz. Dom har tydligen utvecklat en eVito. Några saker jag hakade upp mig på:
Komfortabel kupevärme. Är det precis ovan frostgränsen?
Räckvidd på 13 mil. Hur i hela h.....e tror dom att det ska fungera som transportbil/hantverksbil?
Laddningstid till fulladdat 6 timmar. Vad tycker hantverkarna om det, har dom tid att vänta på det?
Dragkrok går tydligen inte att ha på eVito. Hur har dom tänkt nu.
En hantverkare som oftast har full bil, hur mycket minskar de där 13 milen? 8...9 mil.
Inget att ha med andra ord.
/Benny
Ibland har du en förmåga att framstå som en gnällig gubbe Benny.
Vänd på det hela. Nu börjar tillverkarna titta på ”hantverksbilar”. Okej, den duger inte åt dig i år. Men hur kommer det vara med räckvidd 2021-2022 eller 2025. Utvecklingen går rasande fort. Förmodligen kommer de konkurrera ut de gamla skåpen inom 10år. Sitt ner i båten.

Så kan det vara. Jag tycker inte att man ska gå ut och slå sig för bröstet när bilen enligt mitt tycke är knappt halvt utvecklad.
/Benny
Jag skulle inte säga att den är knappt halvt utvecklad utan snarare att den fortfarande har stora utvecklingsmöjligheter. Den kommer säkert passa många ändå, framförallt i små länder med stor befolkning (tättbebyggt) och där det sällan är speciellt många minusgrader. Jag kan tänka mig att hantverkare i Nederländerna klarar sig utmärkt. Även de som arbetar inne i Stockholm eller andra större städer. Jag har själv arbetat som hantverkare i innerstan och jag körde aldrig mer än 7-8mil per dag inklusive resan dit och hem som var 4mil totalt.
When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.