Dags för elbil?

M123
22 september · 756 Inlägg
#261

Ska man på något sätt räkna rättvist ska detta givetvis göras på lika grunder.

Du måste ställa ett I-land mot ett annat och ett U-land mot ett annat för att ge exempel, allt annat är ju fabler.

Ska du sedan räkna är det varken per  capita eller BNP utan utsläpp som nation i ton man lär räkna. Det är ju ton skit, skräp, miljögifter allt handlar om i slutändan, spelar ju ingen som helst roll om det är en miljard personer som släpper ut 100 000 ton koldioxid eller om det var 10 miljoner, det är fortfarande samma slutresultat.

Får vi däremot en tillväxt och hunger på infrastruktur i dessa länder som ligger efter är scenariot ett annat och skrämmande.

Nästan alla människor vill leva drägligt och om dessa ges det tillfället så får nog dessa "men kolla på Indien och Kina" sticka huvudet i sanden än djupare.

Sverige är en flugskit i rymden i jämförelse mot de astronomiska problem Asien kommer vålla dom närmaste 100 åren.
Spelar det då någon roll vad vi gör och kan vi påverka något, nej för det finns så stora ekonomiska intressen där borta och dom bara växer så vi är betydelselösa på riktigt i sammanhanget.

Senast redigerat av M123 (22 september )

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Ivel
22 september · 788 Inlägg
#262

Low skrev:

caromania skrev:

Low skrev:

Då är" förmodligen "inte elbil heller en lösning eller höjda priser på plastpåsar.

Jag tror mer som du nämner levnadsstil, man slänger möbler till kläder till mobiler för man ska ha det senaste, men det är ju en extremt svår grej att ändra på så länge man har råd. Men för en fattig så har man inga val. Men ändå räknas dom in.

Befolkning
Sverige: 10 miljoner

Kina:     1 390miljoner
Indien:  1 346miljoner


om alla dessa människor skulle få en genomsnittlig svensk hem, hur mycket skulle deras utsläpp bli per capita?

Du förstår begreppet ”per capita”? Det känns inte så faktiskt.

Det gjorde jag inte först:) men per person? ( Snabb googling)

Du har alltså argumenterat emot användandet av per capita som beräkningsmetod utan att veta vad det innebär!

Vill du veta vad Indiens utsläpp per capita skulle vara, om dom skulle ha samma CO2 index som vi i Sverige, så klickar du på den länken jag tidigare bifogat i tråden.

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
it_mutt
22 september · 10 006 Inlägg
#263

Det är intressant att ha varit borta i "nästan ett halvår"...för inte mycket har ändrats.

Något random namnbyte men annars är forumet sig likt.

Denna tråd då?

Ja, det är intressant att felaktigheterna får flöda fritt. Precis som härskartekniken.

Någon påstår att EOD inträffade 10/5, och att det var som så att det i sin tur innebar att vi levde som om det fanns 1.7 jordklot att tillgå. ... ... på detta användes lite hopplös härskarteknik som glirade om att man skulle räkna per capita, för "det är enkel mellanstadiematematik.".

EOD skulle alltså inträffa i början av månad FEM, av TOLV, och hela världen levde således som om det fanns 1.7 jordklot.... .. .. ...

Nu vet jag var skribenten hämtade informationen ifrån. Problemet är att den samme inte läst ordentligt. Det som sidan säger är att om ALLA jordens invånare levde som den genomsnittlige EU-medborgaren, så skulle EOD inträffa 10/5. Inget annat. Detta ger i sin tur att den genomsnittlige EU-medborgaren lever som om det fanns ungefär 2.8 jordklot (det är bara att räkna...)

Men mattemissen till trots så var det ingen som valde att ifrågasätta detta. Undrar om det kan ha att göra med vem som påstod det...
Samma skribent påstod nämligen också att Sverige var fjärde sämst i EU sett till utsläpp per captita. Detta stämmer inte och är också info som kommer från samma sida. Fast det är inte vad infon säger. Det förutsätter dock att man läser vad som faktiskt stod på sidan.

EOD inträffade 29/7 och har ALDRIG NÅGONSIN inträffat i Maj. Och det faktum att den inträffade i slutet på Juli gör också att vi förbrukar 1.7 jordklot. Vilket då givetvis inte går ihop sig med om den hade inträffat i början av Maj. Inte ens med avancerad mellanstadiematematik.

Men, någon, vem som helst, får ju gärna påstå att ex.vis EUROSTAT, EDGAR2018 osv är felaktiga, om man nu fortfarande vill tro att vi är fjärde sämst i EU sett till utsläpp.

Anledningen till att jag inte citerar är att det ligger så pass långt bak i tråden, så det kan egentligen kvitta. Det som jag däremot fann intressant var att ingen ifrågasatte något av dessa påstående.


För ATT citera;

caromania skrev:
[...]Är det koldioxid ni pratar om så ligger Sverige längt värre per capita än Indien och Kina. Det är fakta. [...]

Källa på det?


Tar vi en titt på/i exempelvis EDGAR2018, och väljer att titta på just -enbart- koldioxid, så är inte alls Sverige värre än Kina.

Sverige har, som det påpekades i tråden, ett utsläpp på 5.1ton per capita. Kina? 7,7.

- - - - - - - -

Sen vidare kan man tycka vad man vill givetvis. Faktum är att Sveriges utsläpp idag, 1.5-2‰ av världens totala utsläpp av koldioxidekvivalenter, gör varken "från eller till". Även om Sverige skulle "nolla" med start imorgon, så kommer det göra "noll och ingen skillnad".

"Ja men många bäckar små"....ja visst, fast, ett lämpligt sätt hade kanske varit att istället börja med att dra ner de floder som länder som USA, Kanada, Australien osv de facto är i sammanhanget. Väljer vi här att titta på GHG, så får Sverige en siffra på 7.2 ton per capita.
Australien; 26,4
Norge; 13,7
Usa; 19,6
Kanada; 20,6
Finland; 14,6

Osv.

Att ens tänka tanken att "Svenskar ska minsann sluta köra ICE-kärror för det räddar miljön" är bara verklighetsfrånvänt.

Sett till GHG ligger Sverige på under 80% av EU-genomsnittet (edgar).

Det största problemet i att få ett grepp om det hela är att olika sidor väljer att inkludera olika saker i sina listor. En del sidor visar bara hur det ligger till med koldioxid, andra tar med alla GHG, det blir andra siffror givetvis, och listan ändras om.

Men att Sverige skulle spela någon nyckelroll, i fråga om våra lokala utsläpp? Inte i dagsläget nej. Skulle Sverige kunna bidra med kunskap till länder som ligger "sämre till"? Absolut.


-out-

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Low
22 september · 2 384 Inlägg
#264

Ivel skrev:

Low skrev:

caromania skrev:
Du förstår begreppet ”per capita”? Det känns inte så faktiskt.

Det gjorde jag inte först:) men per person? ( Snabb googling)

Du har alltså argumenterat emot användandet av per capita som beräkningsmetod utan att veta vad det innebär!

Vill du veta vad Indiens utsläpp per capita skulle vara, om dom skulle ha samma CO2 index som vi i Sverige, så klickar du på den länken jag tidigare bifogat i tråden.

Ber om ursäkt att jag varit så trög , att du inte förstått vad jag menar, som tur inlägg ovan m123 och it mutt förklarar bättre.

Jag är glad att min mobil stavar åt mig, det skulle annars bli katastrof.

Senast redigerat av Low (22 september )

mrsanca
22 september · 6 Inlägg
#265

Ja det är dags för elbil.
Jag hade tänkt köpa mig en Nissan Leaf med 62 kwh batteriet.
Hoppas det kommer ut några exemplar av nya VW ID3 man kunde kika på. Det vore spännande.

caromania Forummoderator
23 september · 8 203 Inlägg
#266

Alldeles riktigt av It-mutt att kontrollera siffror. Jag generaliserade ju tex fel när jag drog in Kina i meningen som behandlade Indien som nämndes i inlägg #241. Synnerligen slarvigt av mig. Det är till och med förvånande att Sverige ändå har så låga utsläpp av koldioxid när man tar reda på fakta. Per capita. Men eftersom jämförelsen initialt stod mellan det generaliserade uttrycket ”fattiga länder” och Sverige så haltar den ändå inte. Att då fortsätta utveckling och politisk styrning i Sverige i syfte att sänka våra utsläpp av vad det än må vara är sannolikt klokt även på en annan nivå än nationellt.

Igen ett tack till dig it-mutt som kliver in på ett ödmjukt vis och tillrättavisar oss andra utan att vara onyanserad eller använda härskartekniker som du själv förkastar.

Jag undrar om Sverige skulle komma ner till Indiens nivå om alla vaknade en morgon och hade en elbil utanför huset som laddades av vår fossilfria kärn- och vattenkraft? Självklart en ointressant fundering då omställningen aldrig kommer bli 100% och kommer löpa under en 30-50period.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
caromania Forummoderator
23 september · 8 203 Inlägg
#267

mrsanca skrev:
Ja det är dags för elbil.
Jag hade tänkt köpa mig en Nissan Leaf med 62 kwh batteriet.
Hoppas det kommer ut några exemplar av nya VW ID3 man kunde kika på. Det vore spännande.

Intressant utveckling på Leafs räckvidd under bara några år. Man kan ju bara fantisera om hur tekniken ser ut om 20 år.

Personligen har jag i dagarna tagit steget från bensin till hybrid. Lite lägre utsläpp. Inte därför, men mitt egoistiska bidrag.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Cuefa Kungen av dagspendlande.
23 september · 1 722 Inlägg
#268

ID.3 kommer bli synnerligen intressant när den kommer ut på marknaden. Med det största batteripaketet borde jag ta mig till jobbet och hem igen (26 mil t.o.r) på en laddning t.om i smällkalla vintern om jag har en jävla tur.
Den är ju dessutom bakhjulsdriven vilket jag tycker låter roligt ^^
Jag kan tänka mig en sån om kursen blir rätt och den håller vad den lovar, räckviddsmässigt.


Körde faktiskt Audi e-Tron förra veckan. Jävla mysig bil, men prislappen e inte lika kramgo...
Men den tog mig hem och tillbaks till jobbet på en laddning, med god räckvidd kvar i batterierna, trots stundtals inspirerad körstil.
Bara alternativen blir hållbara för en långpendlare kommer jag absolut inte ha några problem att köra elbil.

VAG jobbar ju dessutom hårt på att hålla produktionen av ID.3 Co2-neutral, och i de fall utsläpp inte går att undvika skall det miljökompenseras så gott det går.
Får dom ordning på batteritillverkning i Europa samt fortsätter med bra avtal för att ladda med "snäll" el kommer man ju långt gällande miljön.

Att det sen är pengarna det handlar om kommer märkas när alla bonusar, premier och förmåner dras in allt eftersom klirret minskar i kassan...

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Low
23 september · 2 384 Inlägg
#269

caromania skrev:
Alldeles riktigt av It-mutt att kontrollera siffror. Jag generaliserade ju tex fel när jag drog in Kina i meningen som behandlade Indien som nämndes i inlägg #241. Synnerligen slarvigt av mig. Det är till och med förvånande att Sverige ändå har så låga utsläpp av koldioxid när man tar reda på fakta. Per capita. Men eftersom jämförelsen initialt stod mellan det generaliserade uttrycket ”fattiga länder” och Sverige så haltar den ändå inte. Att då fortsätta utveckling och politisk styrning i Sverige i syfte att sänka våra utsläpp av vad det än må vara är sannolikt klokt även på en annan nivå än nationellt.

Igen ett tack till dig it-mutt som kliver in på ett ödmjukt vis och tillrättavisar oss andra utan att vara onyanserad eller använda härskartekniker som du själv förkastar.

Jag undrar om Sverige skulle komma ner till Indiens nivå om alla vaknade en morgon och hade en elbil utanför huset som laddades av vår fossilfria kärn- och vattenkraft? Självklart en ointressant fundering då omställningen aldrig kommer bli 100% och kommer löpa under en 30-50period.

Dum som jag är kan jag troligen säga nej?
Det skulle bli en utsläpp BOMB och det skulle ta x antal år innan den är "återvunnen".

Mitt räkna sätt är också troligen fel
men körs det i snitt 1200mil per år idag och att tillverka en elbil motsvarar 15-20k mil på en "dinosaurie"

Så skulle det ta sisådär typ minst 10-15år? Då börjar det vända? Sen ska man räkna allt annat utsläpp som ska byggas om för att klara alla elbilar, så släng på många år till.

Världens professor man är:-D

Senast redigerat av Low (23 september )

mrsanca
23 september · 6 Inlägg
#270

caromania skrev:

mrsanca skrev:
Ja det är dags för elbil.
Jag hade tänkt köpa mig en Nissan Leaf med 62 kwh batteriet.
Hoppas det kommer ut några exemplar av nya VW ID3 man kunde kika på. Det vore spännande.

Intressant utveckling på Leafs räckvidd under bara några år. Man kan ju bara fantisera om hur tekniken ser ut om 20 år.

Personligen har jag i dagarna tagit steget från bensin till hybrid. Lite lägre utsläpp. Inte därför, men mitt egoistiska bidrag.

Jag hade tänkt sluta laga min gamla bil som är rostig och behöver konstant omvårdnad. Då blir det bättre med en elbil så slipper jag bensinräkningen och en hel del underhållskostnader.

Senast redigerat av mrsanca (23 september )

Ivel
24 september · 788 Inlägg
#271

mrsanca skrev:

caromania skrev:

mrsanca skrev:
Ja det är dags för elbil.
Jag hade tänkt köpa mig en Nissan Leaf med 62 kwh batteriet.
Hoppas det kommer ut några exemplar av nya VW ID3 man kunde kika på. Det vore spännande.

Intressant utveckling på Leafs räckvidd under bara några år. Man kan ju bara fantisera om hur tekniken ser ut om 20 år.

Personligen har jag i dagarna tagit steget från bensin till hybrid. Lite lägre utsläpp. Inte därför, men mitt egoistiska bidrag.

Jag hade tänkt sluta laga min gamla bil som är rostig och behöver konstant omvårdnad. Då blir det bättre med en elbil så slipper jag bensinräkningen och en hel del underhållskostnader.

Jag beställde mig en E+ Tekna idag.
Jag gillade bilen och den känns välbyggd på sedvanligt asiatiskt vis.
Jag har tidigare övervägt en begagnad elbil runt 200.000kr men nu blev det så här istället.

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
Growe Fri fart för ett fritt folk!
24 september · 9 899 Inlägg
#272

Ivel skrev:

mrsanca skrev:

caromania skrev:

Intressant utveckling på Leafs räckvidd under bara några år. Man kan ju bara fantisera om hur tekniken ser ut om 20 år.

Personligen har jag i dagarna tagit steget från bensin till hybrid. Lite lägre utsläpp. Inte därför, men mitt egoistiska bidrag.

Jag hade tänkt sluta laga min gamla bil som är rostig och behöver konstant omvårdnad. Då blir det bättre med en elbil så slipper jag bensinräkningen och en hel del underhållskostnader.

Jag beställde mig en E+ Tekna idag.
Jag gillade bilen och den känns välbyggd på sedvanligt asiatiskt vis.
Jag har tidigare övervägt en begagnad elbil runt 200.000kr men nu blev det så här istället.

vem har 500k att kasta bort på en bil..  uch skulle gråta blod varje dag...  hade jag dom pengarna så vorre en elbil faktist det sista valet jag skulle tänka på

nu kommer jag aldrig kunna spara ihop dom pengarna och trivs väldigt bra i mina skrothögar.  men tror att om jag hade dom pengarna hade jag nog köpt en gammal porsche 911 eller någon muskelbil.

men inget jag skulle köra till och från jobbet endå smile

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
Ivel
24 september · 788 Inlägg
#273

Growe skrev:

Ivel skrev:

mrsanca skrev:

Jag hade tänkt sluta laga min gamla bil som är rostig och behöver konstant omvårdnad. Då blir det bättre med en elbil så slipper jag bensinräkningen och en hel del underhållskostnader.

Jag beställde mig en E+ Tekna idag.
Jag gillade bilen och den känns välbyggd på sedvanligt asiatiskt vis.
Jag har tidigare övervägt en begagnad elbil runt 200.000kr men nu blev det så här istället.

vem har 500k att kasta bort på en bil..  uch skulle gråta blod varje dag...  hade jag dom pengarna så vorre en elbil faktist det sista valet jag skulle tänka på

nu kommer jag aldrig kunna spara ihop dom pengarna och trivs väldigt bra i mina skrothögar.  men tror att om jag hade dom pengarna hade jag nog köpt en gammal porsche 911 eller någon muskelbil.

men inget jag skulle köra till och från jobbet endå smile

Det ena bilköpet behöver givetvis inte utesluta det andra.
Jag har ägt både 911or andra Porschar och blandade jänkejärn och jag lockas inte av biltyperna längre.
Visst, jag hade kunnat köpa en begagnad S85 för liknande pengar, men som jag skrev roas jag inte av snabba jänkejärn längre, inte ens eldrivna, främst på grund utav den onödiga energieffektiviteten i förhållande till utfört arbete.

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
mrsanca
24 september · 6 Inlägg
#274

Ivel skrev:

mrsanca skrev:

caromania skrev:

Intressant utveckling på Leafs räckvidd under bara några år. Man kan ju bara fantisera om hur tekniken ser ut om 20 år.

Personligen har jag i dagarna tagit steget från bensin till hybrid. Lite lägre utsläpp. Inte därför, men mitt egoistiska bidrag.

Jag hade tänkt sluta laga min gamla bil som är rostig och behöver konstant omvårdnad. Då blir det bättre med en elbil så slipper jag bensinräkningen och en hel del underhållskostnader.

Jag beställde mig en E+ Tekna idag.
Jag gillade bilen och den känns välbyggd på sedvanligt asiatiskt vis.
Jag har tidigare övervägt en begagnad elbil runt 200.000kr men nu blev det så här istället.

Gratulerar! Jag tyckte också bilen kändes bra. Den nya leafen är ju skön och tyst att köra. Den känns faktiskt väldigt gedigen i kvalitét.

Ivel
26 september · 788 Inlägg
#275

mrsanca skrev:

Ivel skrev:

mrsanca skrev:

Jag hade tänkt sluta laga min gamla bil som är rostig och behöver konstant omvårdnad. Då blir det bättre med en elbil så slipper jag bensinräkningen och en hel del underhållskostnader.

Jag beställde mig en E+ Tekna idag.
Jag gillade bilen och den känns välbyggd på sedvanligt asiatiskt vis.
Jag har tidigare övervägt en begagnad elbil runt 200.000kr men nu blev det så här istället.

Gratulerar! Jag tyckte också bilen kändes bra. Den nya leafen är ju skön och tyst att köra. Den känns faktiskt väldigt gedigen i kvalitét.

Den är väldigt trevlig.
Nu har min arbetsgivare kommit med ett förslag om förmånlig eldriven bil så Leif är avbeställd och jag inväntar med spänning på arbetsgivarens lösning.

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
it_mutt
9 oktober · 10 006 Inlägg
#277

caromania skrev:
Alldeles riktigt av It-mutt att kontrollera siffror. Jag generaliserade ju tex fel när jag drog in Kina i meningen som behandlade Indien som nämndes i inlägg #241. Synnerligen slarvigt av mig. Det är till och med förvånande att Sverige ändå har så låga utsläpp av koldioxid när man tar reda på fakta. Per capita. Men eftersom jämförelsen initialt stod mellan det generaliserade uttrycket ”fattiga länder” och Sverige så haltar den ändå inte. Att då fortsätta utveckling och politisk styrning i Sverige i syfte att sänka våra utsläpp av vad det än må vara är sannolikt klokt även på en annan nivå än nationellt.

Igen ett tack till dig it-mutt som kliver in på ett ödmjukt vis och tillrättavisar oss andra utan att vara onyanserad eller använda härskartekniker som du själv förkastar.

Jag undrar om Sverige skulle komma ner till Indiens nivå om alla vaknade en morgon och hade en elbil utanför huset som laddades av vår fossilfria kärn- och vattenkraft? Självklart en ointressant fundering då omställningen aldrig kommer bli 100% och kommer löpa under en 30-50period.

Då tar vi ett evighetslångt svar. Däremot besvaras din fråga gällande "Indien vs Sverige" ganska omgående:

Gällande härskarteknik så motsatte jag mig inte det i sig, utan snarare att skribenten själv gärna beklagar sig när andra "ger med samma mynt". I just detta fall var matematik inblandat och det var ämnet det försökte mästras om, och det faller lite platt om man själv inte ens kirrar en enkel överslagsräkning.

Skitsaksamma och vidare till frågan om Sverige vs. Indien.



Igen, lite olika siffror bereoende på var man tittar.

Tar vi SCB (2017), för enkelhetens skull, så släpper svensken ut; 5,27ton

1/3 av våra utsläpp står inrikestransporterna för. Detta är egentligen fel att använda som räkneexempel sett till din fråga, då det inkluderar båtar, flyg, bussar, militär, motorcyklar, lastbilar och så vidare, men igen; för enkelhetens skull.
Det ger vid lite fulräkning att svensken skulle släppa ut, om vi tar bort transportsektorn, ~3.48 ton.

Det plockar alltså inte ner oss till Indiens nuvarande 1,8 ton. Men, det drar däremot ner oss under Mexico's 3,9 ton

Vi skulle alltså bli näst bäst sett till OECD-länderna.

Vad som inte heller får missas är vad som faktiskt sker sett till trender (över de senaste tio åren) när det gäller utsläpp (enbart CO2 från fossila bränslen);

Ökat:
Asien och Stillahavsregionen; +3707 miljoner ton
Mellanöstern; +583 miljoner ton
Afrika; +239 miljoner ton
Syd & Centralamerika; +204 miljoner ton.

Sänkt:
O.S.S.; -90 miljoner ton
Europa; -537 miljoner ton
Nordamerika; -740 miljoner ton

Som man då kan se, och som säkert inte kommer som någon överraskning, är att det blir ganska tydligt var man behöver "dra i bromsen".
Och det är inte riktigt i Sverige.

Asien och Stillahavsregionen har under de senaste tio åren alltså ÖKAT sina utsläpp, med lika mycket som ex.vis Sverige släppt ut totalt under...wait for it....70 år (med dagens Svenska utsläppssiffror räknat).
Det skulle alltså ta Sverige hela inrikestransport över 200år(!) att släppa ut lika mycket som Asien och Stillahavsregionen har ökat sina utsläpp de senaste tio åren. Det räknar således inte in vad de släppt ut "i övrigt", utan just bara ökningen.


Sen kan man också titta på andra intressanta aspekter i det hela. Som förbrukning av  -icke- fossila energikällor;

Syd & Centaralamerika; 29%
Europa; 25%
Nordamerika; 18%
O.S.S.; 13%
Asien och Stillahavsregionen; 11%
Afrika; 8%
Mellanöstern; 1%

Det är inte vidare svårt, i kombination med ökningar respektive sänkningar, att notera var insatserna behövs. Det är, ännu en gång, inte så att det är Sveriges bilflotta som kommer rädda världen.
När det gäller övergången så har dessutom Europa haft störst övergång till alternativa (till fossila) energikällor under de senaste åren;

Europa; +5,5%
Nordamerika; +3,8%
Asien och Stillahavsregionen; +3,4%
Afrika; +1,3%
O.S.S.; +1,3%
Syd & Centralamerika; +0,5%
Mellanöstern; -(!)0,2%


Så svaret är, igen; nej, även om Sverige övergår till en helt eldriven transportflotta, så kommer vi inte ner till Indiens siffror.


- - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Det stora "problemet" med att använda klimatet som argument för att Sverige ska göra så mycket man kan, är att, ptja, inte alla andra gör det.

"Så då ska vi sluta bara för att alla andra inte sköter sig?!" Nej, det är det givetvis ingen som påstått. Men om man tittar på det lite mer krasst;

Sverige ligger, speciellt för ett I-land i västvärlden, väldigt bra till. Vi har alltså redan skaffat oss lite "andrum". Vi är inte alls som tidigare påstått fjärde sämst i EU sett till utsläpp per capita. Här får man faktiskt lov att säga "det är inte Sverige som är problemet".  Som redan påtalat skulle det göra "noll och inget" om Sverige så nollade HELA sin utsläppskaka imorgon. Varför?

Det planeras ex.vis 1600 (ja, sextonhundra) nya kolkraftverk i världen (i 62 länder).
Asien står för 85% av all nybyggnation av kolkraft.
Enligt IEA kommer, år 2040, 40% av alla nya kolkraftverk vara kinesiska. Japan kämpar också på.

Urgewald och GCPT kom fram till att Kina just nu antingen bygger, eller planerar, för totalt 700(!!) kolkraftverk. Ca 200 av dessa är i faktiskt stadie, som i "görs verkligen JUST NU".

"Ja fast Kina sa ju att man skulle stänga 100 kolkraftverk ju!" Ja, gamla och dåliga kolkraftverk.
Deras nya och planerade är s.k. "gröna" kolkraftverk. De släpper ut mindre smogpartiklar. Men, det påverkar inte koldioxidutsläppen.
Och då ska man även notera att dessa är bara som planeras inom rikets gränser.

Går den trenden att vända? Ptja, kan man få Kinas kommunistparti att tänka om genom en ökad (och då pratar vi ENORM ökning) efterfrågan på förnyelsebar energi, så absolut...eller ja, kanske och antagligen åtminstone.

Indien, som då redan varit uppe i tråden och i mitt svar, satsar också på kolkraftverk. De ökade sina utsläpp med 5% under 2017.

Indien kvalar alltså därigenom in som ett av de länder, om inte det land, som snabbast ökar/ökade (2017) sina koldioxidutsläpp.
I samma takt kommer alltså Indien som "lågutsläppande land" inte hålla så länge till.
Så även om Sverige inte kommer ner till Indiens siffror ens om vi går över till en helt utsläppsfri inrikestransportflotta, så kommer snart, i denna takt, Indien upp till våra.

Om dessa totalt 1600 nya kolkraftverk kommer byggas, så kommer den globala kolförbrukningen öka med 43%.

Men...det är väl klart vi ska köra elbilar i Sverige...det är avgörande för miljön och klimatet...


Som tillägg kan påpekas att jag absolut inte är mot elbilar (eller hybrider...eller någon annan variant).
Men, det är bara trams att använda klimatargumentet i Sverige.
Priserna just nu är dock för höga för många (om vi väljer att prata nybilsköp) när det gäller just elbilar som har mer än 5-6mil räckvidd. Och priset är en avgörande faktor oavsett vad folk vill påstå. Behöver man "något större" än ex.vis en Tesla 3, så tar det sisådär  30-40.000mil innan Teslan (som då blir en S) lönat sig rent ekonomiskt om man väljer att jämföra mot en ens smått modern dieselkärra.
Igen, vid nybilsköp.

Det håller ju dock på att ändras. Fler aktörer drar ner priserna. Fler "vilken bilmodell som helst fast som elvariant" är ju på gång. Hybrid KAN givetvis vara ett alternativ för en del (Inte för mig).
Men, kan man däremot dra nytta av elmotorn på ett bra sätt, så kan det givetvis vara ett billigt (drivmedelsmässigt sett och för all del även skattmässigt) alternativ.
Samtidigt tycker jag det känns komiskt när hybridägare/fanatiker lyckönskar andra hybridförare åt deras låga förbrukning på motorväg, som i sin tur inte är lägre än en halvmodern diesel. Hybrider är inte svaret på alla frågor. Det är lika bra alla inser det.

Kommer det då ändras? Absolut. Kommer "bara el" vara den stora vinnaren? Kanske. Är jag emot ett förbud mot nybilsförsäljning med ICE? Absolut inte. Men, man måste låta folket hinna med. Större delen av folket.

Vill man ha lite fler källor än de jag nämnt i detta och tidigare inlägg, så är ex.vis SRWE 2018 helt ok, EuroSTAT osv osv.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Cuefa Kungen av dagspendlande.
11 oktober · 1 722 Inlägg
#278

it_mutt skrev:

caromania skrev:
Alldeles riktigt av It-mutt att kontrollera siffror. Jag generaliserade ju tex fel när jag drog in Kina i meningen som behandlade Indien som nämndes i inlägg #241. Synnerligen slarvigt av mig. Det är till och med förvånande att Sverige ändå har så låga utsläpp av koldioxid när man tar reda på fakta. Per capita. Men eftersom jämförelsen initialt stod mellan det generaliserade uttrycket ”fattiga länder” och Sverige så haltar den ändå inte. Att då fortsätta utveckling och politisk styrning i Sverige i syfte att sänka våra utsläpp av vad det än må vara är sannolikt klokt även på en annan nivå än nationellt.

Igen ett tack till dig it-mutt som kliver in på ett ödmjukt vis och tillrättavisar oss andra utan att vara onyanserad eller använda härskartekniker som du själv förkastar.

Jag undrar om Sverige skulle komma ner till Indiens nivå om alla vaknade en morgon och hade en elbil utanför huset som laddades av vår fossilfria kärn- och vattenkraft? Självklart en ointressant fundering då omställningen aldrig kommer bli 100% och kommer löpa under en 30-50period.

Då tar vi ett evighetslångt svar. Däremot besvaras din fråga gällande "Indien vs Sverige" ganska omgående:

Gällande härskarteknik så motsatte jag mig inte det i sig, utan snarare att skribenten själv gärna beklagar sig när andra "ger med samma mynt". I just detta fall var matematik inblandat och det var ämnet det försökte mästras om, och det faller lite platt om man själv inte ens kirrar en enkel överslagsräkning.

Skitsaksamma och vidare till frågan om Sverige vs. Indien.



Igen, lite olika siffror bereoende på var man tittar.

Tar vi SCB (2017), för enkelhetens skull, så släpper svensken ut; 5,27ton

1/3 av våra utsläpp står inrikestransporterna för. Detta är egentligen fel att använda som räkneexempel sett till din fråga, då det inkluderar båtar, flyg, bussar, militär, motorcyklar, lastbilar och så vidare, men igen; för enkelhetens skull.
Det ger vid lite fulräkning att svensken skulle släppa ut, om vi tar bort transportsektorn, ~3.48 ton.

Det plockar alltså inte ner oss till Indiens nuvarande 1,8 ton. Men, det drar däremot ner oss under Mexico's 3,9 ton

Vi skulle alltså bli näst bäst sett till OECD-länderna.

Vad som inte heller får missas är vad som faktiskt sker sett till trender (över de senaste tio åren) när det gäller utsläpp (enbart CO2 från fossila bränslen);

Ökat:
Asien och Stillahavsregionen; +3707 miljoner ton
Mellanöstern; +583 miljoner ton
Afrika; +239 miljoner ton
Syd & Centralamerika; +204 miljoner ton.

Sänkt:
O.S.S.; -90 miljoner ton
Europa; -537 miljoner ton
Nordamerika; -740 miljoner ton

Som man då kan se, och som säkert inte kommer som någon överraskning, är att det blir ganska tydligt var man behöver "dra i bromsen".
Och det är inte riktigt i Sverige.

Asien och Stillahavsregionen har under de senaste tio åren alltså ÖKAT sina utsläpp, med lika mycket som ex.vis Sverige släppt ut totalt under...wait for it....70 år (med dagens Svenska utsläppssiffror räknat).
Det skulle alltså ta Sverige hela inrikestransport över 200år(!) att släppa ut lika mycket som Asien och Stillahavsregionen har ökat sina utsläpp de senaste tio åren. Det räknar således inte in vad de släppt ut "i övrigt", utan just bara ökningen.


Sen kan man också titta på andra intressanta aspekter i det hela. Som förbrukning av  -icke- fossila energikällor;

Syd & Centaralamerika; 29%
Europa; 25%
Nordamerika; 18%
O.S.S.; 13%
Asien och Stillahavsregionen; 11%
Afrika; 8%
Mellanöstern; 1%

Det är inte vidare svårt, i kombination med ökningar respektive sänkningar, att notera var insatserna behövs. Det är, ännu en gång, inte så att det är Sveriges bilflotta som kommer rädda världen.
När det gäller övergången så har dessutom Europa haft störst övergång till alternativa (till fossila) energikällor under de senaste åren;

Europa; +5,5%
Nordamerika; +3,8%
Asien och Stillahavsregionen; +3,4%
Afrika; +1,3%
O.S.S.; +1,3%
Syd & Centralamerika; +0,5%
Mellanöstern; -(!)0,2%


Så svaret är, igen; nej, även om Sverige övergår till en helt eldriven transportflotta, så kommer vi inte ner till Indiens siffror.


- - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Det stora "problemet" med att använda klimatet som argument för att Sverige ska göra så mycket man kan, är att, ptja, inte alla andra gör det.

"Så då ska vi sluta bara för att alla andra inte sköter sig?!" Nej, det är det givetvis ingen som påstått. Men om man tittar på det lite mer krasst;

Sverige ligger, speciellt för ett I-land i västvärlden, väldigt bra till. Vi har alltså redan skaffat oss lite "andrum". Vi är inte alls som tidigare påstått fjärde sämst i EU sett till utsläpp per capita. Här får man faktiskt lov att säga "det är inte Sverige som är problemet".  Som redan påtalat skulle det göra "noll och inget" om Sverige så nollade HELA sin utsläppskaka imorgon. Varför?

Det planeras ex.vis 1600 (ja, sextonhundra) nya kolkraftverk i världen (i 62 länder).
Asien står för 85% av all nybyggnation av kolkraft.
Enligt IEA kommer, år 2040, 40% av alla nya kolkraftverk vara kinesiska. Japan kämpar också på.

Urgewald och GCPT kom fram till att Kina just nu antingen bygger, eller planerar, för totalt 700(!!) kolkraftverk. Ca 200 av dessa är i faktiskt stadie, som i "görs verkligen JUST NU".

"Ja fast Kina sa ju att man skulle stänga 100 kolkraftverk ju!" Ja, gamla och dåliga kolkraftverk.
Deras nya och planerade är s.k. "gröna" kolkraftverk. De släpper ut mindre smogpartiklar. Men, det påverkar inte koldioxidutsläppen.
Och då ska man även notera att dessa är bara som planeras inom rikets gränser.

Går den trenden att vända? Ptja, kan man få Kinas kommunistparti att tänka om genom en ökad (och då pratar vi ENORM ökning) efterfrågan på förnyelsebar energi, så absolut...eller ja, kanske och antagligen åtminstone.

Indien, som då redan varit uppe i tråden och i mitt svar, satsar också på kolkraftverk. De ökade sina utsläpp med 5% under 2017.

Indien kvalar alltså därigenom in som ett av de länder, om inte det land, som snabbast ökar/ökade (2017) sina koldioxidutsläpp.
I samma takt kommer alltså Indien som "lågutsläppande land" inte hålla så länge till.
Så även om Sverige inte kommer ner till Indiens siffror ens om vi går över till en helt utsläppsfri inrikestransportflotta, så kommer snart, i denna takt, Indien upp till våra.

Om dessa totalt 1600 nya kolkraftverk kommer byggas, så kommer den globala kolförbrukningen öka med 43%.

Men...det är väl klart vi ska köra elbilar i Sverige...det är avgörande för miljön och klimatet...


Som tillägg kan påpekas att jag absolut inte är mot elbilar (eller hybrider...eller någon annan variant).
Men, det är bara trams att använda klimatargumentet i Sverige.
Priserna just nu är dock för höga för många (om vi väljer att prata nybilsköp) när det gäller just elbilar som har mer än 5-6mil räckvidd. Och priset är en avgörande faktor oavsett vad folk vill påstå. Behöver man "något större" än ex.vis en Tesla 3, så tar det sisådär  30-40.000mil innan Teslan (som då blir en S) lönat sig rent ekonomiskt om man väljer att jämföra mot en ens smått modern dieselkärra.
Igen, vid nybilsköp.

Det håller ju dock på att ändras. Fler aktörer drar ner priserna. Fler "vilken bilmodell som helst fast som elvariant" är ju på gång. Hybrid KAN givetvis vara ett alternativ för en del (Inte för mig).
Men, kan man däremot dra nytta av elmotorn på ett bra sätt, så kan det givetvis vara ett billigt (drivmedelsmässigt sett och för all del även skattmässigt) alternativ.
Samtidigt tycker jag det känns komiskt när hybridägare/fanatiker lyckönskar andra hybridförare åt deras låga förbrukning på motorväg, som i sin tur inte är lägre än en halvmodern diesel. Hybrider är inte svaret på alla frågor. Det är lika bra alla inser det.

Kommer det då ändras? Absolut. Kommer "bara el" vara den stora vinnaren? Kanske. Är jag emot ett förbud mot nybilsförsäljning med ICE? Absolut inte. Men, man måste låta folket hinna med. Större delen av folket.

Vill man ha lite fler källor än de jag nämnt i detta och tidigare inlägg, så är ex.vis SRWE 2018 helt ok, EuroSTAT osv osv.

Du o jag har haft våra meningsskiljaktigheter förr.
Men det här inlägget, min käre it_mutt...

Det kan tamigfan vara det BÄSTA jag läst i denna debatt. Punkt.
ÄNTLIGEN ett inlägg som verkligen belyser problemet med att ha ett så litet land som Sverige som "draghäst" för alla andra!
Mitt i prick!
Jag tar av mig min hatt, bugar och saluterar dig!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Low
11 oktober · 2 384 Inlägg
#279

Cuefa skrev:

it_mutt skrev:

caromania skrev:
Alldeles riktigt av It-mutt att kontrollera siffror. Jag generaliserade ju tex fel när jag drog in Kina i meningen som behandlade Indien som nämndes i inlägg #241. Synnerligen slarvigt av mig. Det är till och med förvånande att Sverige ändå har så låga utsläpp av koldioxid när man tar reda på fakta. Per capita. Men eftersom jämförelsen initialt stod mellan det generaliserade uttrycket ”fattiga länder” och Sverige så haltar den ändå inte. Att då fortsätta utveckling och politisk styrning i Sverige i syfte att sänka våra utsläpp av vad det än må vara är sannolikt klokt även på en annan nivå än nationellt.

Igen ett tack till dig it-mutt som kliver in på ett ödmjukt vis och tillrättavisar oss andra utan att vara onyanserad eller använda härskartekniker som du själv förkastar.

Jag undrar om Sverige skulle komma ner till Indiens nivå om alla vaknade en morgon och hade en elbil utanför huset som laddades av vår fossilfria kärn- och vattenkraft? Självklart en ointressant fundering då omställningen aldrig kommer bli 100% och kommer löpa under en 30-50period.

Då tar vi ett evighetslångt svar. Däremot besvaras din fråga gällande "Indien vs Sverige" ganska omgående:

Gällande härskarteknik så motsatte jag mig inte det i sig, utan snarare att skribenten själv gärna beklagar sig när andra "ger med samma mynt". I just detta fall var matematik inblandat och det var ämnet det försökte mästras om, och det faller lite platt om man själv inte ens kirrar en enkel överslagsräkning.

Skitsaksamma och vidare till frågan om Sverige vs. Indien.



Igen, lite olika siffror bereoende på var man tittar.

Tar vi SCB (2017), för enkelhetens skull, så släpper svensken ut; 5,27ton

1/3 av våra utsläpp står inrikestransporterna för. Detta är egentligen fel att använda som räkneexempel sett till din fråga, då det inkluderar båtar, flyg, bussar, militär, motorcyklar, lastbilar och så vidare, men igen; för enkelhetens skull.
Det ger vid lite fulräkning att svensken skulle släppa ut, om vi tar bort transportsektorn, ~3.48 ton.

Det plockar alltså inte ner oss till Indiens nuvarande 1,8 ton. Men, det drar däremot ner oss under Mexico's 3,9 ton

Vi skulle alltså bli näst bäst sett till OECD-länderna.

Vad som inte heller får missas är vad som faktiskt sker sett till trender (över de senaste tio åren) när det gäller utsläpp (enbart CO2 från fossila bränslen);

Ökat:
Asien och Stillahavsregionen; +3707 miljoner ton
Mellanöstern; +583 miljoner ton
Afrika; +239 miljoner ton
Syd & Centralamerika; +204 miljoner ton.

Sänkt:
O.S.S.; -90 miljoner ton
Europa; -537 miljoner ton
Nordamerika; -740 miljoner ton

Som man då kan se, och som säkert inte kommer som någon överraskning, är att det blir ganska tydligt var man behöver "dra i bromsen".
Och det är inte riktigt i Sverige.

Asien och Stillahavsregionen har under de senaste tio åren alltså ÖKAT sina utsläpp, med lika mycket som ex.vis Sverige släppt ut totalt under...wait for it....70 år (med dagens Svenska utsläppssiffror räknat).
Det skulle alltså ta Sverige hela inrikestransport över 200år(!) att släppa ut lika mycket som Asien och Stillahavsregionen har ökat sina utsläpp de senaste tio åren. Det räknar således inte in vad de släppt ut "i övrigt", utan just bara ökningen.


Sen kan man också titta på andra intressanta aspekter i det hela. Som förbrukning av  -icke- fossila energikällor;

Syd & Centaralamerika; 29%
Europa; 25%
Nordamerika; 18%
O.S.S.; 13%
Asien och Stillahavsregionen; 11%
Afrika; 8%
Mellanöstern; 1%

Det är inte vidare svårt, i kombination med ökningar respektive sänkningar, att notera var insatserna behövs. Det är, ännu en gång, inte så att det är Sveriges bilflotta som kommer rädda världen.
När det gäller övergången så har dessutom Europa haft störst övergång till alternativa (till fossila) energikällor under de senaste åren;

Europa; +5,5%
Nordamerika; +3,8%
Asien och Stillahavsregionen; +3,4%
Afrika; +1,3%
O.S.S.; +1,3%
Syd & Centralamerika; +0,5%
Mellanöstern; -(!)0,2%


Så svaret är, igen; nej, även om Sverige övergår till en helt eldriven transportflotta, så kommer vi inte ner till Indiens siffror.


- - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Det stora "problemet" med att använda klimatet som argument för att Sverige ska göra så mycket man kan, är att, ptja, inte alla andra gör det.

"Så då ska vi sluta bara för att alla andra inte sköter sig?!" Nej, det är det givetvis ingen som påstått. Men om man tittar på det lite mer krasst;

Sverige ligger, speciellt för ett I-land i västvärlden, väldigt bra till. Vi har alltså redan skaffat oss lite "andrum". Vi är inte alls som tidigare påstått fjärde sämst i EU sett till utsläpp per capita. Här får man faktiskt lov att säga "det är inte Sverige som är problemet".  Som redan påtalat skulle det göra "noll och inget" om Sverige så nollade HELA sin utsläppskaka imorgon. Varför?

Det planeras ex.vis 1600 (ja, sextonhundra) nya kolkraftverk i världen (i 62 länder).
Asien står för 85% av all nybyggnation av kolkraft.
Enligt IEA kommer, år 2040, 40% av alla nya kolkraftverk vara kinesiska. Japan kämpar också på.

Urgewald och GCPT kom fram till att Kina just nu antingen bygger, eller planerar, för totalt 700(!!) kolkraftverk. Ca 200 av dessa är i faktiskt stadie, som i "görs verkligen JUST NU".

"Ja fast Kina sa ju att man skulle stänga 100 kolkraftverk ju!" Ja, gamla och dåliga kolkraftverk.
Deras nya och planerade är s.k. "gröna" kolkraftverk. De släpper ut mindre smogpartiklar. Men, det påverkar inte koldioxidutsläppen.
Och då ska man även notera att dessa är bara som planeras inom rikets gränser.

Går den trenden att vända? Ptja, kan man få Kinas kommunistparti att tänka om genom en ökad (och då pratar vi ENORM ökning) efterfrågan på förnyelsebar energi, så absolut...eller ja, kanske och antagligen åtminstone.

Indien, som då redan varit uppe i tråden och i mitt svar, satsar också på kolkraftverk. De ökade sina utsläpp med 5% under 2017.

Indien kvalar alltså därigenom in som ett av de länder, om inte det land, som snabbast ökar/ökade (2017) sina koldioxidutsläpp.
I samma takt kommer alltså Indien som "lågutsläppande land" inte hålla så länge till.
Så även om Sverige inte kommer ner till Indiens siffror ens om vi går över till en helt utsläppsfri inrikestransportflotta, så kommer snart, i denna takt, Indien upp till våra.

Om dessa totalt 1600 nya kolkraftverk kommer byggas, så kommer den globala kolförbrukningen öka med 43%.

Men...det är väl klart vi ska köra elbilar i Sverige...det är avgörande för miljön och klimatet...


Som tillägg kan påpekas att jag absolut inte är mot elbilar (eller hybrider...eller någon annan variant).
Men, det är bara trams att använda klimatargumentet i Sverige.
Priserna just nu är dock för höga för många (om vi väljer att prata nybilsköp) när det gäller just elbilar som har mer än 5-6mil räckvidd. Och priset är en avgörande faktor oavsett vad folk vill påstå. Behöver man "något större" än ex.vis en Tesla 3, så tar det sisådär  30-40.000mil innan Teslan (som då blir en S) lönat sig rent ekonomiskt om man väljer att jämföra mot en ens smått modern dieselkärra.
Igen, vid nybilsköp.

Det håller ju dock på att ändras. Fler aktörer drar ner priserna. Fler "vilken bilmodell som helst fast som elvariant" är ju på gång. Hybrid KAN givetvis vara ett alternativ för en del (Inte för mig).
Men, kan man däremot dra nytta av elmotorn på ett bra sätt, så kan det givetvis vara ett billigt (drivmedelsmässigt sett och för all del även skattmässigt) alternativ.
Samtidigt tycker jag det känns komiskt när hybridägare/fanatiker lyckönskar andra hybridförare åt deras låga förbrukning på motorväg, som i sin tur inte är lägre än en halvmodern diesel. Hybrider är inte svaret på alla frågor. Det är lika bra alla inser det.

Kommer det då ändras? Absolut. Kommer "bara el" vara den stora vinnaren? Kanske. Är jag emot ett förbud mot nybilsförsäljning med ICE? Absolut inte. Men, man måste låta folket hinna med. Större delen av folket.

Vill man ha lite fler källor än de jag nämnt i detta och tidigare inlägg, så är ex.vis SRWE 2018 helt ok, EuroSTAT osv osv.

Du o jag har haft våra meningsskiljaktigheter förr.
Men det här inlägget, min käre it_mutt...

Det kan tamigfan vara det BÄSTA jag läst i denna debatt. Punkt.
ÄNTLIGEN ett inlägg som verkligen belyser problemet med att ha ett så litet land som Sverige som "draghäst" för alla andra!
Mitt i prick!
Jag tar av mig min hatt, bugar och saluterar dig!

Håller helt med till 99.9% !

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang