Dags för elbil?

panda666
6 augusti · 3 196 Inlägg

för mig som inte har en miljon liggandes under soffan, kan ja köpa en tesla om 15 år då som kanske ligger i min budget runt 200k? och kommer batteriet leva då? eller kommer batteriet att klara max 100km och kommer behöva bytas? ser fortfarande inte en enda laddningsstation på min parkering. Hör mycket snack om elbilar men ser fortfarande inga stationer. Tro mig om några 100 år om elbilen tar över så kommer elpriser kosta ungefär som bensinpriser:) kan inte vänta på att få tag i en tesla om 15 år när den hamnar i min budget^^

M123
6 augusti · 780 Inlägg

Ivel skrev:

M123 skrev:

amazinjoey skrev:

Tesla gjorde 0-100 på 2.2 sekunder...

Ja då får jag pudla.
Såg 0-100 på 5.8 någonting.

Du såg rätt, den där Teslan i första inlägget gör 0-100 på 5.8s.
Menar du att den där buicken med höglyftande kamaxel och tillräckligt stor förgasare förbrukar en liter milen?
Eller vilken bil tänker du på från sextiotalet för den av dig nämnda summan med den av dig nämnda prestandan 0-100 på 8s?

Det efterfrågades en länk på något från 60-talet med det priset, jag nöp första bästa som ex för en tvivlande.

Nej absolut med ny kam i den bilen så raseras förbrukningen sönder.

Jag har själv däremot en bil från 60-talet, manuell med V8 och den drar runt litern normal körning.
Klämmer 0-100 km/h på dryga 5.2 sekunder och jag har snälla grejer.

Sen beror det naturligtvis på den bilen jag länkade till vilken utväxling den sitter på, vad jag kunde hitta så kunde den som sämst ha 9.6s till 100km/h och som bäst 7.9s original.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 augusti · 12 218 Inlägg

insidan skrev:
Nu har den trådstartarn fått oss att råka i luven på varann. .
Undrar om det var DET som var meningen..

Tycker diskussionen är intressant. Jaka lovordar vätgasdrift. Low undrar om kylning på elbilar.
Jaka har en poäng med att bilen kan tankas som vilken fossilbil som helst. Men det finns baksidor.
Low tar upp frågan om kylning. Ja, det är ett problem om man kör som en mupp. Lösningar finns.

Loading signature: [||||||||||----------]
Ivel
6 augusti · 932 Inlägg

M123 skrev:

Ivel skrev:

M123 skrev:

Ja då får jag pudla.
Såg 0-100 på 5.8 någonting.

Du såg rätt, den där Teslan i första inlägget gör 0-100 på 5.8s.
Menar du att den där buicken med höglyftande kamaxel och tillräckligt stor förgasare förbrukar en liter milen?
Eller vilken bil tänker du på från sextiotalet för den av dig nämnda summan med den av dig nämnda prestandan 0-100 på 8s?

Det efterfrågades en länk på något från 60-talet med det priset, jag nöp första bästa som ex för en tvivlande.

Nej absolut med ny kam i den bilen så raseras förbrukningen sönder.

Jag har själv däremot en bil från 60-talet, manuell med V8 och den drar runt litern normal körning.
Klämmer 0-100 km/h på dryga 5.2 sekunder och jag har snälla grejer.

Sen beror det naturligtvis på den bilen jag länkade till vilken utväxling den sitter på, vad jag kunde hitta så kunde den som sämst ha 9.6s till 100km/h och som bäst 7.9s original.

Knappast "litern vettu" blandad körning utan landsväg sommartid med både sol och vind i ryggen samt hårdpumpade däck med en hastighet om konstant 80km/h det köper jag.

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
Ivel
6 augusti · 932 Inlägg

Hybrid_ skrev:

insidan skrev:
Nu har den trådstartarn fått oss att råka i luven på varann. .
Undrar om det var DET som var meningen..

Tycker diskussionen är intressant. Jaka lovordar vätgasdrift. Low undrar om kylning på elbilar.
Jaka har en poäng med att bilen kan tankas som vilken fossilbil som helst. Men det finns baksidor.
Low tar upp frågan om kylning. Ja, det är ett problem om man kör som en mupp. Lösningar finns.

Oljebolagen lobbar stenhårt för vätgasbilarna för dom vill självklart fortsätta binda upp kunder då dinosauriejuicen trappas av försäljningsmässigt framöver.
Jag gillar vätgasbilar men det är ett otroligt energiinefektivt vis att bruka elektricitet att framställa vätgas för att framställa elektricitet, det är betydligt mer energieffektivt att lagra elektriciteten direkt i fordonet.
Jag har hört att petroleumfordon förbrukar mer energi och alstrar mer värme om man kör dom hårt.
En del av "problemet" med folk är att dom verkar inte riktigt begripa att alla fordon förbrukar mer energi och alstrar mer värme om man kör dom hårt.
Inväntar den oundvikligen återkommande snubben som måste släpa 4ton och köra 1100km nonstop var dag samt transportera 8 personer och sladda runt korvkiosken ned polarna i Flat Earth Society kliva in i tråden.

Greenhorn
6 augusti · 285 Inlägg

Low skrev:
Jag väntar hellre på miljöbränsle så blir dinosauriekrematoriumfordon "miljövänliga're" än elbilen?

Jag håller med till 101% med dig, finns det något sätt än att återvinna batterier?
Vanliga batterier grävs väll fortfarande ner i plasttunnor i marken, och om det är samma
med el-drivna bilars batterier... hur fasiken är det ett bättre miljöval än vätgasbilar, som man kan nästan återvinna hela bilfan. En annan sak... vart produceras strömmingen, kolkraftverk, vattenkraft mm.

Nä, det hära med el-bilar låter mera som något som kommer att komma tillbaka och bita oss
i röva om 20-30 år för att vi måste köpa upp så mycket strömming från andra länder som inte är så noga med miljötänkande. Peace

Low
6 augusti · 2 404 Inlägg

Denna tråd kommer bli/är lika bra som dagens regering:-)

Ivel
6 augusti · 932 Inlägg

Low skrev:

Hur menar du?

Low
6 augusti · 2 404 Inlägg

Ivel skrev:

Low skrev:

Hur menar du?

Typ oavsett vad som sägs, kommer det inte direkt leda till något vettigt, blir oftas påhopp som är ot.

jompazx
6 augusti · 201 Inlägg

Jag tror det miljövänligaste vore om alla bara hade en 940 som de skötte och laga för all framtid.

panda666
6 augusti · 3 196 Inlägg

Low skrev:

Man röstar och sen så händer det inget? pajkastning överallt?
Vi behöver ingen tesla som klarar 0-100 på 2 sekunder. Vi behöver  en tesla som klarar 1000km på en laddning och som klarar dagens motorvägs hastigheter. Ska inte kosta 1mille att köpa utan räcker me 300-350k som ny. Tex som en ny 520d runt 400k max, folk har råd att köpa den om 2-3 år dvs.

Streetfreak
7 augusti · 653 Inlägg

Greenhorn skrev:

Low skrev:
Jag väntar hellre på miljöbränsle så blir dinosauriekrematoriumfordon "miljövänliga're" än elbilen?

Jag håller med till 101% med dig, finns det något sätt än att återvinna batterier?
Vanliga batterier grävs väll fortfarande ner i plasttunnor i marken, och om det är samma
med el-drivna bilars batterier... hur fasiken är det ett bättre miljöval än vätgasbilar, som man kan nästan återvinna hela bilfan. En annan sak... vart produceras strömmingen, kolkraftverk, vattenkraft mm.

Nä, det hära med el-bilar låter mera som något som kommer att komma tillbaka och bita oss
i röva om 20-30 år för att vi måste köpa upp så mycket strömming från andra länder som inte är så noga med miljötänkande. Peace

Håller med och tror inte batteritillverkning ,utvinna metaller till batterier, eltillverkning för laddning och ta hand om gamla batterier är miljövänligt. Dom samlas in och deponeras som miljöfarligt och nu ska ALLT va eldrivet med batterier som cyklar, gräsklippare,bilar.
Bättre hitta nya drivmedel till nuvarande motorer

Ivel
7 augusti · 932 Inlägg

Low skrev:

Ivel skrev:

Low skrev:

Hur menar du?

Typ oavsett vad som sägs, kommer det inte direkt leda till något vettigt, blir oftas påhopp som är ot.

Det är alltså så du ser vår regering.
De utför inget vettigt och hoppar på andra.

Streetfreak
7 augusti · 653 Inlägg

Christer Forsgren från återvinningsjätten Stena Metall menade att det i dagsläget inte är ekonomiskt lönsamt att sätta upp en större återvinningsanläggning för litiumjonbatterier eftersom volymerna ännu är för små och inga andra löst detta heller. Alltså läggs alla batterier till elbilar, elcyklar, elgräsklippare på hög såsom uttjänt kärnbränsle från kärnkraftverk som heller inte fått nån lösning ännu. Hur går det ihop med miljövänligt ?

Ivel
7 augusti · 932 Inlägg
lekman
7 augusti · 101 Inlägg

Vet inte, jag kanske inte har lästa alla inläggen fullt, men alltså, har jag missat nåt här? Finns inte E85 kvar på mackarna? Vaffa, ett rejsbränsle som finns på de flesta mackar, väl. Bara att E85 konvertera och fortsätta vara elbilsskeptiker, i min värld

Ivel
7 augusti · 932 Inlägg

lekman skrev:
Vet inte, jag kanske inte har lästa alla inläggen fullt, men alltså, har jag missat nåt här? Finns inte E85 kvar på mackarna? Vaffa, ett rejsbränsle som finns på de flesta mackar, väl. Bara att E85 konvertera och fortsätta vara elbilsskeptiker, i min värld

E85 är som tydligt beskrivs av namnet inte fullt ut koldioxidneutralt även om det är ett betydligt bättre alternativ än enbart dinojuice ur miljösynpunkt, om det inte framställs av orangutangers habitat givetvis utan av bi och spillprodukter.
E85 säljs inte på alla mackar, inte ens på den nybyggda OKQ8 med HVO i Eskilstuna Folkesta.

Streetfreak
7 augusti · 653 Inlägg

Jag är elbilsskeptiker till jag blivit bevisad ha fel. Men hur fungerar utvinningen utav litium metallen i afrika?

Ivel
7 augusti · 932 Inlägg

Streetfreak skrev:
Jag är elbilsskeptiker till jag blivit bevisad ha fel. Men hur fungerar utvinningen utav litium metallen i afrika?

Läs länkarna så kommer du en bit på väg.
Brytningen av metallerna är ibland en lika skitig process som oljeborrning både för människa och miljö.
De stora biltillverkarna såsom Nissan och Tesla bla köper inte från dessa tvivelaktiga leverantörer, den största delen hamnar i andra produkter som den telefon du håller i handen just nu, i din laptop i din smartwatch osv då det är en liten procent av totala utvinningen som används till elbilsbatterier.

lekman
8 augusti · 101 Inlägg

Ivel skrev:

lekman skrev:

E85 är som tydligt beskrivs av namnet inte fullt ut koldioxidneutralt även om det är ett betydligt bättre alternativ än enbart dinojuice ur miljösynpunkt, om det inte framställs av orangutangers habitat givetvis utan av bi och spillprodukter.
E85 säljs inte på alla mackar, inte ens på den nybyggda OKQ8 med HVO i Eskilstuna Folkesta.

Att E85 är på väg bort ororar mej. Kan tycka att både HVO och E85 kommer att behövas i framtiden. Har egenintressen i att E85 stannar på marknaden. Kör sen många år en audi 200 -87, 10V turbo q med megasquirt och E85. Bilen är mappad med bara butt-dyno och jag skulle inte ha en chans att få den att gå lika bra på bensin 98. Helt kört att fortsätta ha lika kul med den om E85 försvinner

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

• Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt