Dags för elbil?

Lockwood
27 augusti 2019 · 394 Inlägg
#101

Ja det var en fin dag. Jag kör en stjärna, med sk "EQ Boost" teknologi, men nån elhybrid är det INTE, även om den kan "segla". Har snittat högre än så faktiskt (150 km/h), men då med en annan bil.  Milen du pratar gäller inte vid 140 km/h snitt, lägg till att du ska ha de svalt o skönt i bilen så pratar man snarare runt dryga 20 mil i bästa fall. Elbilen når inte fram, inte enligt mig.

viccoA
27 augusti 2019 · 2 672 Inlägg
#102


Här är Teslas nuvarande snabbaste modell med full inredning mot lite jänkejärn, finns de som rensat ut några hundra kilo ur bilen också. Nya Roadstern kommer gå riktigt mycket bättre.

viccoA
27 augusti 2019 · 2 672 Inlägg
#103

Lockwood skrev:
Ja det var en fin dag. Jag kör en stjärna, med sk "EQ Boost" teknologi, men nån elhybrid är det INTE, även om den kan "segla". Har snittat högre än så faktiskt (150 km/h), men då med en annan bil.  Milen du pratar gäller inte vid 140 km/h snitt, lägg till att du ska ha de svalt o skönt i bilen så pratar man snarare runt dryga 20 mil i bästa fall. Elbilen når inte fram, inte enligt mig.

För Model 3 Long Range med A/Cn vid ca 25 grader utomhus, den går drygt 35 mil i 140km/h konstant fart:

150 km/h (93 mph):
- Consumption: 229 Wh/km (368 Wh/mi)
- Range: 315 km (196 mi)

120 km/h (74 mph):
- Consumption: 164 Wh/km (264 Wh/mi)
- Range: 450 km (280 mi)

Low
27 augusti 2019 · 2 567 Inlägg
#104

Jag byter gärna min bruksbil saab 9-3 sc 07a mot en el bil i samma storlek!

Näeh det går ju inte de är för DYRA..

Och sen ska det höjas med bensin priser,
måste ju kännas att man kör dinosauriekrematoriumfordon ( mobilen har lärt sig det namnet efter ivel) :-).

Inte lätt.....
Men hobby, hur kul är det att titta på typ teslas som bara tävlar mot varann? Näe du usch..

Senast redigerat av Low (27 augusti 2019)

norrlandsskogen
28 augusti 2019 · 35 Inlägg
#105

Dyr och modern el-bil är "samvetssanering" för Bromma-familjen, som bränner av 4-5 flygresor varje år med familjen, och släpper ur mer skit på en semester än vad du gör under livstiden med din bensindrivna bil, eller dieseldrivna bil...

Någon aspie kan ju dra en uträkning.

"Bromma-familjen" har ju dock alltid två bilar, en modern el-bil, man vill verka hipp, det ska se bra ut utåt, inom jobbet och kring bostadsområdet - andra bilen man har är självklart en bensin/diesel. Men, man vill verka miljömedveten och nödigt insatt, därför köpte man till el-bilen. Det talas tyst om familjernas extrema utsläpp när man glider iväg på weekends lite då och då, samt längre semesterturer. Gissa vilka i samhället som släpper ut mest skit? Man åker tamejfan inte tåg till semesterorterna.

Anyways...stort hyckleri kring skiten. Jag främjar såklart el-bilar, men det är en förlustaffär för gemene man med tanke på kostnaden.

Så, en intressant fråga till er som köpt el-bilar - hur går tankeprocessen? Har ni slutat flyga också? När överträffar el-bilen ekonomiskt kostnaden en bra begagnad bensindriven bil skulle kosta att äga? Finns det någon uträkning här?

viccoA
28 augusti 2019 · 2 672 Inlägg
#106

norrlandsskogen skrev:
Dyr och modern el-bil är "samvetssanering" för Bromma-familjen, som bränner av 4-5 flygresor varje år med familjen, och släpper ur mer skit på en semester än vad du gör under livstiden med din bensindrivna bil, eller dieseldrivna bil...

Någon aspie kan ju dra en uträkning.

"Bromma-familjen" har ju dock alltid två bilar, en modern el-bil, man vill verka hipp, det ska se bra ut utåt, inom jobbet och kring bostadsområdet - andra bilen man har är självklart en bensin/diesel. Men, man vill verka miljömedveten och nödigt insatt, därför köpte man till el-bilen. Det talas tyst om familjernas extrema utsläpp när man glider iväg på weekends lite då och då, samt längre semesterturer. Gissa vilka i samhället som släpper ut mest skit? Man åker tamejfan inte tåg till semesterorterna.

Anyways...stort hyckleri kring skiten. Jag främjar såklart el-bilar, men det är en förlustaffär för gemene man med tanke på kostnaden.

Så, en intressant fråga till er som köpt el-bilar - hur går tankeprocessen? Har ni slutat flyga också? När överträffar el-bilen ekonomiskt kostnaden en bra begagnad bensindriven bil skulle kosta att äga? Finns det någon uträkning här?

Vad är en bra begagnad bil? 3 år gammal? 5år?
Det finns begagnade elbilar med, särskilt om man ska pendla billigt till jobbet och inte ska köra på europasemester finns det gott om alternativ till okej peng.
Alla bruksbilar är förlustaffärer. Jag tycker det är skönt att inte orsaka lokala utsläpp, köra en bil som är rask och slippa stödja vårt oljeberoende från Mellanöstern.

Ju mer du kör per år desto enklare att räkna hem en elbil då bränslekostnaden är så mycket lägre än för fossilvagnar.

Ett flygplan släpper ut ca 100g co2 per passagerarkilometer, alltså betydligt mindre de flesta begagnade Svensson-kombi om man åker ensam i bilen. Några flygbolag har börjat flyga på 100% förnyelsebart jetbränsle så då slipper man dåligt-olje-samvete också.

Senast redigerat av viccoA (28 augusti 2019)

viccoA
28 augusti 2019 · 2 672 Inlägg
#107

Kalkyl på V70 D5 2010 som låg på annons på blocket (tagit pris och årsskatt). Räknat på 3000 mil och 0,65 per mil i soppa samt lite reparationer.

https://www.teslakalkylen.com/view?id=5 … 0006b01ef3

viccoA
28 augusti 2019 · 2 672 Inlägg
#108

Nissan Leaf 40kwh fabriksny (3års fri service, låg skatt, 5års garanti, 3års vagnskada).

https://www.teslakalkylen.com/view?id=5 … 0006b01ef5

Billigast är alltid att köra en skattebefriad, undermotoriserad småbil som du fått gratis då den hade något småfel. Jämför man med en något dyrare begagnad bil så är det lite fördel till elbilen. Om valet är att köpa fabriksny bensinbil så är det nog billigare att köra elbil om man kör en del om året.

Har man tjänstebil är elbilen garanterat billigast, både för föraren och företaget.

Senast redigerat av viccoA (28 augusti 2019)

Lockwood
28 augusti 2019 · 394 Inlägg
#109

Viccoa: Jämför lite mer "likvärdiga" bilar så blir kalkylen nästan på kronan identisk.
https://www.teslakalkylen.com/view?id=5 … 0006b01ef7 för https://www.blocket.se/stockholm/Volvo_ … 11&w=3

Lockwood
28 augusti 2019 · 394 Inlägg
#110

Och med mer rimliga 2000 mil/år ser kalkylen mer ut som man förväntar sig https://www.teslakalkylen.com/view?id=5 … 0006b01ef9 kontra https://www.teslakalkylen.com/view?id=5 … 006b01ef8. Dessutom får man med sig hela familjen bekvämt i sin V70, o behöver inte planera långkäörningarna. Nej elbilen är inte framme alls, än.

Lockwood
28 augusti 2019 · 394 Inlägg
#111

Och för en helt ny Peugeot 2008 -20 https://www.teslakalkylen.com/view?id=5 … 0006b01efb . Observera att jag sänkt restvärdet till 35%... Peggan är alltså billigare än Leaf. https://www.blocket.se/helsingborg/Peug … 11&w=3

Senast redigerat av Lockwood (28 augusti 2019)

viccoA
28 augusti 2019 · 2 672 Inlägg
#112

Lockwood skrev:
Och för en helt ny Peugeot 2008 -20 https://www.teslakalkylen.com/view?id=5 … 0006b01efb . Observera att jag sänkt restvärdet till 35%... Peggan är alltså billigare än Leaf. https://www.blocket.se/helsingborg/Peug … 11&w=3

2020 års modell 2008 har väl max effekt på 155 hästar i vassaste fossilutförandet (de flesta som säljs lär ha 90-110hk), vagnen gör då 0-100 på 8.9s, som tur är kan du få den i full-elutförande och då blir den nästan lika snabb som Leaf 40kw och hamnar mitt emellan 40 och 62 modellen på sina 50kwh batteri.
Postivt är att den nya 2002 har 20% större bagage än utgående 2002, så då har den lika stort bagage som Leaf. Givetvis är den föråldrade förbränningstekniken billigare att köpa i initialkostnad och som du skriver kanske även över tid.

Senast redigerat av viccoA (28 augusti 2019)

Lockwood
28 augusti 2019 · 394 Inlägg
#113

Det är som med Tesla alla jämförelser haltar. En ny Tesla Model S av billigaste sort (?) kostar 930k. Den har en uppgiven räckvidd om 61 mil, det är bra för då hamnar man runt 48 mil "i verkligheten". En motsvarande instegs bil av premiummärke helt avskalad (BMW 520d Touring) kostar 440k (eller 540k som Plug-in). Det lämnar alltså 400k "i sämsta fall" i skillnad. Med andra ord det är alldeles för dyrt med en Tesla även om man "tankar den gratis". Teslan behöver förmodligen bli ca 200-250k billigare.

viccoA
28 augusti 2019 · 2 672 Inlägg
#114

Lockwood skrev:
Det är som med Tesla alla jämförelser haltar. En ny Tesla Model S av billigaste sort (?) kostar 930k. Den har en uppgiven räckvidd om 61 mil, det är bra för då hamnar man runt 48 mil "i verkligheten". En motsvarande instegs bil av premiummärke helt avskalad (BMW 520d Touring) kostar 440k (eller 540k som Plug-in). Det lämnar alltså 400k "i sämsta fall" i skillnad. Med andra ord det är alldeles för dyrt med en Tesla även om man "tankar den gratis". Teslan behöver förmodligen bli ca 200-250k billigare.

Tja, nu är det lite svårt att ekonomiskt rationellt köpa en premiumbil oavsett, det kostar mer än det behöver för att flytta rumpan.

Slöaste model S gör 0-100 på 3.2 sekunder, om du tycker det är jämförbart med en 520d så visst.
I Teslan ingår det mesta från början, tex fyrhjulsdrift, el minnesstolar, "skinn", easy-entry, key-less, självkörande förmåga, 19-tums hjul, glastak osv. Givetvis har BMWn fler tillval att kryssa i och man kan utrusta den mer individuellt än Teslor, samt vissa saker saknas helt på tesla som tex dynamiska LED-ljus. I min värld haltar jämförelsen om du inte minst tittar på en 540iX-drive med motsvarande utrustning, den landar nog på knappt 700.000 då.
M5an gör 0-100 på 3.4s och börjar på 1.1 millar...den drar 1.5 liter milen i stan och optimistiskt 0.85 på landsväg - en Tesla för 1.1 miljon gör 0-100 på... 2,6s...

Senast redigerat av viccoA (28 augusti 2019)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 augusti 2019 · 12 886 Inlägg
#115

Kia E-niro går upp mot 45 mil på en laddning. I verkligheten i nollgradigt väder så rullar den 33-35 mil. Borde räcka för de flesta som pendlar. Priset? 385000:- inkl. statens avdrag. Drar cirka 1.7 kWh blandad.

Den är inte Teslasnabb men klarar 0-100 km/h på under 8 sek. Jag tycker den är pigg. Skitungar i gamla volvoturbos körs ifrån utan problem.

Sveriges andel av världens samlade utsläpp är 0,16 procent. Världens största utsläppsland Kina släpper på ungefär 50 timmar ut lika mycket som Sverige på ett år. Och visste du att 5% av våra totala utsläpp kommer från en enda skorsten...
viccoA
28 augusti 2019 · 2 672 Inlägg
#116

Hybrid_ skrev:
Kia E-niro går upp mot 45 mil på en laddning. I verkligheten i nollgradigt väder så rullar den 33-35 mil. Borde räcka för de flesta som pendlar. Priset? 385000:- inkl. statens avdrag. Drar cirka 1.7 kWh blandad.

Den är inte Teslasnabb men klarar 0-100 km/h på under 8 sek. Jag tycker den är pigg. Skitungar i gamla volvoturbos körs ifrån utan problem.

Absolut, lite sävlig och tråkig i chassiet men trevligare än Leaf interiört, dessutom med riktig batterikylning.

Lockwood
28 augusti 2019 · 394 Inlägg
#117

Ja men en 520d har en räckvidd på runda slängar över 100 mil, tycker du det är jämförbart med 60 mil? O det var det som var min poäng. Den billigaste "folk Teslan" är alldeles för dyr. Om Tesla drar ner effekten så den gör 0-100 på 10 sekunder, räckvidd kring 100 mil OCH ett pris kring 500k så har vi en vinnare. Det är rätt ointressant hur snabbt en bruksbil når 100 enligt mig. Jag är dessutom helt övertygad om att en 520d kan marscha i 200 km/h betydligt lättare/längre än en Tesla. Anledningen till att jag anser att Teslan är jämförbar med tex 520d är att båda är lika stora, o är i "svensk familjebils storlek". Hade jag velat köpa en bil för över 1 mille så hade jag inte köpt en Tesla. Inte en BMW heller. Nya Porsche 911 Turbo kan jag mycket väl tänka mig att "slå till på" som "entusiastbil" då, men jag gissar att prislappen kommer hamna närmare 2 mille. En bruksbil skall enligt mig vara snål, säker, bekväm o inte kosta över 500k, vilket min nuvarande bruxis klarar fin-fint.

viccoA
29 augusti 2019 · 2 672 Inlägg
#118

Lockwood skrev:
Ja men en 520d har en räckvidd på runda slängar över 100 mil, tycker du det är jämförbart med 60 mil? O det var det som var min poäng. Den billigaste "folk Teslan" är alldeles för dyr. Om Tesla drar ner effekten så den gör 0-100 på 10 sekunder, räckvidd kring 100 mil OCH ett pris kring 500k så har vi en vinnare. Det är rätt ointressant hur snabbt en bruksbil når 100 enligt mig. Jag är dessutom helt övertygad om att en 520d kan marscha i 200 km/h betydligt lättare/längre än en Tesla. Anledningen till att jag anser att Teslan är jämförbar med tex 520d är att båda är lika stora, o är i "svensk familjebils storlek". Hade jag velat köpa en bil för över 1 mille så hade jag inte köpt en Tesla. Inte en BMW heller. Nya Porsche 911 Turbo kan jag mycket väl tänka mig att "slå till på" som "entusiastbil" då, men jag gissar att prislappen kommer hamna närmare 2 mille. En bruksbil skall enligt mig vara snål, säker, bekväm o inte kosta över 500k, vilket min nuvarande bruxis klarar fin-fint.

Själv tycker jag det är onödigt dyrt med 100mil på en laddning. Batteriet är den enskilt dyraste komponenten och den som drar mest co2 att tillverka. Dessutom kommer din elbil att väga betydligt mer vilket kommer göra den tråkig på den där inspirerande 70-vägen.

För 99% av de resorna en svenskregistrerad bil gör räcker troligtvis 50 mil. Går du ner till 80% av resorna landar vi kanske på 25 mil för någon och för de flesta kring 10 mil.
Som sagt hur många gånger om året kör du 100 mil utan att stanna över huvudtaget. För den som vill kunna marcha i timmar på autobahn i hög hastighet är det billigare att ringa och hyra en bil för det ändamålet om det är någon gång om året.
Bmw M5 har 68 liters tank och drar kring 1.3 i 200 (säkert kring 1.8 om det är lite trafik och man får bromsa ner och sen ge fullgas upp till tvåhundra igen). Har aldrig hört om någon som ratar den för att man bara kommer kanske 50 mil på autobahn i 200.

Kör du försiktigt kommer du kring 60 mil i dagens teslor sommartid. Väntar du på nya roadster kommer du en bit över 100 mil, om det är ett oerhört viktigt kritierie. Däremot är den inte billig. Eller jo det är den kanske. Den kommer längre på en full laddning i 400 än nya Bugatti Chiron gör på en full tank bensin trots att Bugattin har 100 liter i tanken. Teslan är dessutom snabbare både till 100, 200 och 300. Kostar? Kring en sjättedels Bugatti.

Sen har du helt rätt i att Tesla kanske inte är något för dig, kvaliteten och driftsäkerheten kanske inte är på topp i alla exemplar, vid tex plåtskador kan det ta ett tag längre att få tillbaka bilen etc. Vill man kunna välja bland mängder med optioner, lacker, klädslar etc när man handlar bil är tesla begränsade. Kommer du 40 mil utan att stanna på de flesta motorvägar så tror jag många är nöjda. De flesta stannar ändå för att gå på toa eller ta en kopp kaffe längs vägen ändå när man nått 40 mil.
Dessutom får man alla andra fördelar alla mil man kör, dvs tystare i kupén, en jäkla acceleration, väldigt billigt drivmedel, oljeoberoende, inga lokala utsläpp, bäst app, förvärmning/kylning av kupén, hundläge, uppdateringar och nya funktioner regelbundet osv.

Teslas folkelbil kostar än så länge kring 470.000kr efter bidrag. Då är den något mindre än en 5-serie och välutrustad. Och ungefär lika snabb som en 530. Troligtvis snabbare när du ligger på en 70-väg och vill om den där lastbilen.

I framtiden kommer nog elbilar med superkondensatorer, de får kanske inte längre räckvidd men en laddtid på kanske 50 mil på 1-2 minuter.

Är man ute efter en elbil som transporterar rumpan på ett okej sätt är förslaget med Kian utmärkt, vill man ha en lite hårigare elbil för några kronor till är teslan utmärkt.

Är alternativet en instegs-Porsche som entusiastbil och en el-Kia som vardagsbil kan det kanske funka. Köper du Teslan först kommer du aldrig köpa en instegs-Porsche för den kommer kännas slö jämfört med din bruksbil.

Nu finns det såklart snart en el-Porsche att köpa, den är riktigt läcker, alternativt den nya el-Lotusen, eller den från Aston Martin etc eller varför inte Teslas egen Roadster så kan du köra den snabbaste gatbilen oavsett hastighet genom tiderna.

Senast redigerat av viccoA (29 augusti 2019)

panda666
29 augusti 2019 · 3 489 Inlägg
#119

viccoA skrev:

Lockwood skrev:
Ja men en 520d har en räckvidd på runda slängar över 100 mil, tycker du det är jämförbart med 60 mil? O det var det som var min poäng. Den billigaste "folk Teslan" är alldeles för dyr. Om Tesla drar ner effekten så den gör 0-100 på 10 sekunder, räckvidd kring 100 mil OCH ett pris kring 500k så har vi en vinnare. Det är rätt ointressant hur snabbt en bruksbil når 100 enligt mig. Jag är dessutom helt övertygad om att en 520d kan marscha i 200 km/h betydligt lättare/längre än en Tesla. Anledningen till att jag anser att Teslan är jämförbar med tex 520d är att båda är lika stora, o är i "svensk familjebils storlek". Hade jag velat köpa en bil för över 1 mille så hade jag inte köpt en Tesla. Inte en BMW heller. Nya Porsche 911 Turbo kan jag mycket väl tänka mig att "slå till på" som "entusiastbil" då, men jag gissar att prislappen kommer hamna närmare 2 mille. En bruksbil skall enligt mig vara snål, säker, bekväm o inte kosta över 500k, vilket min nuvarande bruxis klarar fin-fint.

Själv tycker jag det är onödigt dyrt med 100mil på en laddning. Batteriet är den enskilt dyraste komponenten och den som drar mest co2 att tillverka. Dessutom kommer din elbil att väga betydligt mer vilket kommer göra den tråkig på den där inspirerande 70-vägen.

För 99% av de resorna en svenskregistrerad bil gör räcker troligtvis 50 mil. Går du ner till 80% av resorna landar vi kanske på 25 mil för någon och för de flesta kring 10 mil.
Som sagt hur många gånger om året kör du 100 mil utan att stanna över huvudtaget. För den som vill kunna marcha i timmar på autobahn i hög hastighet är det billigare att ringa och hyra en bil för det ändamålet om det är någon gång om året.
Bmw M5 har 68 liters tank och drar kring 1.3 i 200 (säkert kring 1.8 om det är lite trafik och man får bromsa ner och sen ge fullgas upp till tvåhundra igen). Har aldrig hört om någon som ratar den för att man bara kommer kanske 50 mil på autobahn i 200.

Kör du försiktigt kommer du kring 60 mil i dagens teslor sommartid. Väntar du på nya roadster kommer du en bit över 100 mil, om det är ett oerhört viktigt kritierie. Däremot är den inte billig. Eller jo det är den kanske. Den kommer längre på en full laddning i 400 än nya Bugatti Chiron gör på en full tank bensin trots att Bugattin har 100 liter i tanken. Teslan är dessutom snabbare både till 100, 200 och 300. Kostar? Kring en sjättedels Bugatti.

Sen har du helt rätt i att Tesla kanske inte är något för dig, kvaliteten och driftsäkerheten kanske inte är på topp i alla exemplar, vid tex plåtskador kan det ta ett tag längre att få tillbaka bilen etc. Vill man kunna välja bland mängder med optioner, lacker, klädslar etc när man handlar bil är tesla begränsade. Kommer du 40 mil utan att stanna på de flesta motorvägar så tror jag många är nöjda. De flesta stannar ändå för att gå på toa eller ta en kopp kaffe längs vägen ändå när man nått 40 mil.
Dessutom får man alla andra fördelar alla mil man kör, dvs tystare i kupén, en jäkla acceleration, väldigt billigt drivmedel, oljeoberoende, inga lokala utsläpp, bäst app, förvärmning/kylning av kupén, hundläge, uppdateringar och nya funktioner regelbundet osv.

Teslas folkelbil kostar än så länge kring 470.000kr efter bidrag. Då är den något mindre än en 5-serie och välutrustad. Och ungefär lika snabb som en 530. Troligtvis snabbare när du ligger på en 70-väg och vill om den där lastbilen.

I framtiden kommer nog elbilar med superkondensatorer, de får kanske inte längre räckvidd men en laddtid på kanske 50 mil på 1-2 minuter.

Är man ute efter en elbil som transporterar rumpan på ett okej sätt är förslaget med Kian utmärkt, vill man ha en lite hårigare elbil för några kronor till är teslan utmärkt.

Är alternativet en instegs-Porsche som entusiastbil och en el-Kia som vardagsbil kan det kanske funka. Köper du Teslan först kommer du aldrig köpa en instegs-Porsche för den kommer kännas slö jämfört med din bruksbil.

Nu finns det såklart snart en el-Porsche att köpa, den är riktigt läcker, alternativt den nya el-Lotusen, eller den från Aston Martin etc eller varför inte Teslas egen Roadster så kan du köra den snabbaste gatbilen oavsett hastighet genom tiderna.

varför är det så viktigt me 0-100?? räcker att bilfan klarar det på runt 8-9sec, helt onödigt att min bil klarar 0-100 på 2 sec. klarar av omkörningar utan problem, vad är det för lastbilar du kör om igintligen? varför i hela helskotta ska man behöva så mycket power? du skrev också att det ska vara sportigt på svängarna osv, är det så viktigt att man ska känna sig att man kör racingbil till vardag? ne viktigast för mig är comfort, tystnad, räckvidd, visst jätteviktigt att bilfan är snygg men bryr mig inte alls att ja kommer upp till 100 på 2 sec. Tesla är super överprisade, för mig är bmw 5 och mercedes e 1000000ggr snyggare i kaross och inredning. Vem har runt en halv mille på kontot för att köpa en bil? runt 200-250 kan ja tänka mig men mer typ halv mille är aldeless för mycket!

viccoA
29 augusti 2019 · 2 672 Inlägg
#120

panda666 skrev:

viccoA skrev:

Lockwood skrev:
Ja men en 520d har en räckvidd på runda slängar över 100 mil, tycker du det är jämförbart med 60 mil? O det var det som var min poäng. Den billigaste "folk Teslan" är alldeles för dyr. Om Tesla drar ner effekten så den gör 0-100 på 10 sekunder, räckvidd kring 100 mil OCH ett pris kring 500k så har vi en vinnare. Det är rätt ointressant hur snabbt en bruksbil når 100 enligt mig. Jag är dessutom helt övertygad om att en 520d kan marscha i 200 km/h betydligt lättare/längre än en Tesla. Anledningen till att jag anser att Teslan är jämförbar med tex 520d är att båda är lika stora, o är i "svensk familjebils storlek". Hade jag velat köpa en bil för över 1 mille så hade jag inte köpt en Tesla. Inte en BMW heller. Nya Porsche 911 Turbo kan jag mycket väl tänka mig att "slå till på" som "entusiastbil" då, men jag gissar att prislappen kommer hamna närmare 2 mille. En bruksbil skall enligt mig vara snål, säker, bekväm o inte kosta över 500k, vilket min nuvarande bruxis klarar fin-fint.

Själv tycker jag det är onödigt dyrt med 100mil på en laddning. Batteriet är den enskilt dyraste komponenten och den som drar mest co2 att tillverka. Dessutom kommer din elbil att väga betydligt mer vilket kommer göra den tråkig på den där inspirerande 70-vägen.

För 99% av de resorna en svenskregistrerad bil gör räcker troligtvis 50 mil. Går du ner till 80% av resorna landar vi kanske på 25 mil för någon och för de flesta kring 10 mil.
Som sagt hur många gånger om året kör du 100 mil utan att stanna över huvudtaget. För den som vill kunna marcha i timmar på autobahn i hög hastighet är det billigare att ringa och hyra en bil för det ändamålet om det är någon gång om året.
Bmw M5 har 68 liters tank och drar kring 1.3 i 200 (säkert kring 1.8 om det är lite trafik och man får bromsa ner och sen ge fullgas upp till tvåhundra igen). Har aldrig hört om någon som ratar den för att man bara kommer kanske 50 mil på autobahn i 200.

Kör du försiktigt kommer du kring 60 mil i dagens teslor sommartid. Väntar du på nya roadster kommer du en bit över 100 mil, om det är ett oerhört viktigt kritierie. Däremot är den inte billig. Eller jo det är den kanske. Den kommer längre på en full laddning i 400 än nya Bugatti Chiron gör på en full tank bensin trots att Bugattin har 100 liter i tanken. Teslan är dessutom snabbare både till 100, 200 och 300. Kostar? Kring en sjättedels Bugatti.

Sen har du helt rätt i att Tesla kanske inte är något för dig, kvaliteten och driftsäkerheten kanske inte är på topp i alla exemplar, vid tex plåtskador kan det ta ett tag längre att få tillbaka bilen etc. Vill man kunna välja bland mängder med optioner, lacker, klädslar etc när man handlar bil är tesla begränsade. Kommer du 40 mil utan att stanna på de flesta motorvägar så tror jag många är nöjda. De flesta stannar ändå för att gå på toa eller ta en kopp kaffe längs vägen ändå när man nått 40 mil.
Dessutom får man alla andra fördelar alla mil man kör, dvs tystare i kupén, en jäkla acceleration, väldigt billigt drivmedel, oljeoberoende, inga lokala utsläpp, bäst app, förvärmning/kylning av kupén, hundläge, uppdateringar och nya funktioner regelbundet osv.

Teslas folkelbil kostar än så länge kring 470.000kr efter bidrag. Då är den något mindre än en 5-serie och välutrustad. Och ungefär lika snabb som en 530. Troligtvis snabbare när du ligger på en 70-väg och vill om den där lastbilen.

I framtiden kommer nog elbilar med superkondensatorer, de får kanske inte längre räckvidd men en laddtid på kanske 50 mil på 1-2 minuter.

Är man ute efter en elbil som transporterar rumpan på ett okej sätt är förslaget med Kian utmärkt, vill man ha en lite hårigare elbil för några kronor till är teslan utmärkt.

Är alternativet en instegs-Porsche som entusiastbil och en el-Kia som vardagsbil kan det kanske funka. Köper du Teslan först kommer du aldrig köpa en instegs-Porsche för den kommer kännas slö jämfört med din bruksbil.

Nu finns det såklart snart en el-Porsche att köpa, den är riktigt läcker, alternativt den nya el-Lotusen, eller den från Aston Martin etc eller varför inte Teslas egen Roadster så kan du köra den snabbaste gatbilen oavsett hastighet genom tiderna.

varför är det så viktigt me 0-100?? räcker att bilfan klarar det på runt 8-9sec, helt onödigt att min bil klarar 0-100 på 2 sec. klarar av omkörningar utan problem, vad är det för lastbilar du kör om igintligen? varför i hela helskotta ska man behöva så mycket power? du skrev också att det ska vara sportigt på svängarna osv, är det så viktigt att man ska känna sig att man kör racingbil till vardag? ne viktigast för mig är comfort, tystnad, räckvidd, visst jätteviktigt att bilfan är snygg men bryr mig inte alls att ja kommer upp till 100 på 2 sec. Tesla är super överprisade, för mig är bmw 5 och mercedes e 1000000ggr snyggare i kaross och inredning. Vem har runt en halv mille på kontot för att köpa en bil? runt 200-250 kan ja tänka mig men mer typ halv mille är aldeless för mycket!

Vilken Mercedes får du ny för 200 tkr? En demokörd, snikutrustad B-klass? Jo den är ju läcker.
Pratar vi begagnade bilar är det inte konstigt att tesla är dyra, de har bara haft sin S och X tidigare och det var dyra bilar. När model 3 blir 3-4 år gammal passar den nog din budget på 250 tkr enkelt.
BMWs i3 är inte så dyr begagnad så den kan du köpa redan idag för din budget om du tycker den är vackrare än en Tesla.  Mercedes nya EQC 400 ligger kring 750-800tkr ny med en skvätt utrustning och rabatt, inte billigare än Tesla.

Senast redigerat av viccoA (29 augusti 2019)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang