Dags för elbil?

M123
11 augusti · 733 Inlägg

Ivel skrev:

Vettemannen skrev:
I denna tråd pratar man om bensinvärmare eller dieselvärmare för att hålla varmt i kupén men hur går det ihop med att vi ska vara fossilfritt framöver. Man får nog ta fram ett annat bränsle än el till våra bilar.

/Benny

Bensinvärmaren kan man driva med etanol.
Dieselvärmaren med HVO.
Det finns alltså redan klimatneutrala bränslen sett till CO2 utsläpp.

Hur många liter diesel går det åt nu igen när man ska ta fram en liter etanol?

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
11 augusti · 12 041 Inlägg

candyweiss skrev:

Hybrid_ skrev:
fördelen är att det går ju alltid att instalera en dieselvärmare i alla fordon.

Tappar man inte hela grejen med miljötänket då?

Det var inte jag som skrev det. Däremot skrev jag att har installerat bensinvärmare.
Miljön? Vi vill åka billigt. Ju mindre energi fordonet kräver, ju gladare blir miljön. Så en ren bonus för vår skull.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
Ivel
11 augusti · 533 Inlägg

M123 skrev:

Ivel skrev:

Vettemannen skrev:
I denna tråd pratar man om bensinvärmare eller dieselvärmare för att hålla varmt i kupén men hur går det ihop med att vi ska vara fossilfritt framöver. Man får nog ta fram ett annat bränsle än el till våra bilar.

/Benny

Dieselvärmaren med HVO.

Berätta gärna och hur det ligger till med dieseltillverkning och bensintillverkning, länka även källorna.

Senast redigerat av Ivel (11 augusti )

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."

Ska åka och titta på en båt imorgon med en gammal 6-cylindrig turbodiesel från 00-talet på 200hk. Bör väl väga upp vår klimatpåverkan big_smile

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
KenthIJ
11 augusti · 562 Inlägg

candyweiss skrev:
De få laddstationer som finns idag på tex hotell, stormarknader och restauranger, hur betalar man? Är det  per kilowattimme eller enbart tid, eller det är kanske fast pris? Vad ligger en laddning på prismässigt, ungefär?

I vår lilla stad (ca 35.000 i stan och det dubbla i kommunen) finns det minst 20 ladduttag (ca 10 stolpar med två uttag på vardera) som är helt gratis (än så länge) och garanterat "ren el" inom en radie på ca 5 km. De är dock på 7,5 kw 11kw eller 22kw så till rena elbilar är de kanske något långsamma men till plug In lär de ju funka (funkar iaf finfint till vår Prius Plug In  2015 (gen 1 PHEV).

I större städer verkar det vanligt med någon typ av betalningssystem typ " InCharge" (finns  även i vår stad)

Senast redigerat av KenthIJ (11 augusti )

KenthIJ
11 augusti · 562 Inlägg

Vår Prius Plug In  2015 (gen 1 PHEV) har motorvärmare och uttag för kupevärmare och jag antar att det påverkar gynnsamt om jag använder dem innan färd från vårt hyrda garage och andra platser med motorvärmaruttag

KenthIJ
11 augusti · 562 Inlägg

På den här sidan https://www.uppladdning.nu/List.aspx#SE

kan man hitta info. om laddplatser, även priser på en del stationer samt lite kommentarer ang. hur de funkar

M123
11 augusti · 733 Inlägg

Ivel skrev:

M123 skrev:

Ivel skrev:

Dieselvärmaren med HVO.

Berätta gärna och hur det ligger till med dieseltillverkning och bensintillverkning, länka även källorna.

Jag hinner inte leta på artikeln just nu, har lite bråttom, återkommer om jag hittar den sen.

Här är iaf en om den lovordade etanolen i samma anda som min fråga.
Källa: Svenska Dagbladet.
https://www.svd.se/etanol-storre-miljobov-an-bensin

Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 augusti · 9 799 Inlägg

candyweiss skrev:

Hybrid_ skrev:

miljö? går det att äta.. om vi ska prata om miljö så skulle vi spara mer av miljön att helt sonikt förinta hälften av alla på jorden det skulle påverka miljön..  vade vi i sverige kör för bilar spelar ingen som helst roll

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
Vettemannen *****JÄNKEBILSIDIOT*****
11 augusti · 11 775 Inlägg

Growe skrev:

candyweiss skrev:

Hybrid_ skrev:

miljö? går det att äta.. om vi ska prata om miljö så skulle vi spara mer av miljön att helt sonikt förinta hälften av alla på jorden det skulle påverka miljön..  vade vi i sverige kör för bilar spelar ingen som helst roll

Du har en poäng. Det som skulle vara positivt för miljön vore att först sätta in åtgärder i skitiga länder som Polen, Kina, Indien och Ryssland. Där har vi 4,5 kanske 6 miljarder människor. Det är patetiskt att tro att vi i Sverige ska kunna rädda världen med våra 10 miljoner människor. 99,99% av dessa 4-6 miljarder vet inte ens om att lilla Sverige existerar. Så det håller inte att vi skall visa världen hur den ska räddas.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!

Growe skrev:

candyweiss skrev:

Hybrid_ skrev:

miljö? går det att äta.. om vi ska prata om miljö så skulle vi spara mer av miljön att helt sonikt förinta hälften av alla på jorden det skulle påverka miljön..  vad vi i sverige kör för bilar spelar ingen som helst roll

Givetvis har du rätt. 10 miljoner invånare i Sverige mot 8 miljarder själar på jorden. Varav många lever i länder där de skiter fullständigt i klimatet (Min gissning)

Hur många i vårt land tänker miljö? Inte jag, visst sorterar vi och återvinner och köper inte plastkassar men följer glatt med kompisar med båtar som har monsterstora dieslar och dricker mer på ett par timmar än Priusen gör på ett år...

Ivel
11 augusti · 533 Inlägg

Vettemannen skrev:

Growe skrev:

candyweiss skrev:

Du har en poäng. Det som skulle vara positivt för miljön vore att först sätta in åtgärder i skitiga länder som Polen, Kina, Indien och Ryssland. Där har vi 4,5 kanske 6 miljarder människor. Det är patetiskt att tro att vi i Sverige ska kunna rädda världen med våra 10 miljoner människor. 99,99% av dessa 4-6 miljarder vet inte ens om att lilla Sverige existerar. Så det håller inte att vi skall visa världen hur den ska räddas.

/Benny

Indien som du nämnde släpper ut 1.7ton co2 per invånare, Sverige 4.5ton co2 per invånare.
Fundera på hur mycket du behöver ändra din livsstil för att nå de utsläppen.

Vettemannen *****JÄNKEBILSIDIOT*****
11 augusti · 11 775 Inlägg

Ivel skrev:

Vettemannen skrev:

Growe skrev:

/Benny

Indien som du nämnde släpper ut 1.7ton co2 per invånare, Sverige 4.5ton co2 per invånare.

Ja, det blir 2380 miljoner ton för Indien och 45 miljoner ton för Sverige. Räknat på att Indien har 1,4 miljarder invånare.

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Ivel
11 augusti · 533 Inlägg

M123 skrev:

Ivel skrev:

M123 skrev:

Jag hinner inte leta på artikeln just nu, har lite bråttom, återkommer om jag hittar den sen.

Det du levererar är alltså en debattartikel utan några tydliga källhänvisningar skriven av den avlidne partiledaren och eumotståndaren för junilistan Sören Wibe.
Jag inväntar istället något konkret som inte är baserat på en persons åsikter.

Ivel
11 augusti · 533 Inlägg

Vettemannen skrev:

Ivel skrev:

Vettemannen skrev:

/Benny

Ja, det blir 2380 miljoner ton för Indien och 45 miljoner ton för Sverige. Räknat på att Indien har 1,4 miljarder invånare.

Då måste vi ned till 17 miljoner ton som nation för att matcha Indierna.

I Sverige lever vi som vi hade 2-3-4 jordklot att förbruka varje år. Kom inte ihåg exakt siffra, såg på nyhetsmorgon då breakeven var för ett par veckor sedan totalt.

Ser man till U-länder i mellersta Afrika så förbrukar de nog inte lika mycket som oss...

Svarte_Orm
11 augusti · 2 109 Inlägg

Hybrid_ skrev:
I Sverige lever vi som vi hade 2-3-4 jordklot att förbruka varje år. Kom inte ihåg exakt siffra, såg på nyhetsmorgon då breakeven var för ett par veckor sedan totalt.

Ser man till U-länder i mellersta Afrika så förbrukar de nog inte lika mycket som oss...

Det är bara för att de inte har råd, hade de kunnat handla grejer så hade de nog gjort det utan större eftertanke

Ivel
11 augusti · 533 Inlägg

Hybrid_ skrev:

10/5 var EOD.
Sverige är fjärde sämst av EU länderna sett till utsläpp per capita.
Vi lever som om det fanns 4 jordklot i Sverige och hela världen som om det fanns 1.7.
Länderna i Afrika släpper ut väldigt lite per capita.
Givetvis räknar man per invånare, det är enkel mellanstadiematematik.

M123
11 augusti · 733 Inlägg

Ivel skrev:

M123 skrev:

Ivel skrev:

Det du levererar är alltså en debattartikel utan några tydliga källhänvisningar skriven av den avlidne partiledaren och eumotståndaren för junilistan Sören Wibe.

Resonerar man så kan man ju aldrig ta en forskare seriöst.
Alla har ju politiska preferenser och inget talar väl för att just dessa hade varit underlag för artikeln, detta är ju något du för upp.

Lika så dör ju hela miljödebatten av samma anledning fast åt andra hållet, merparten som håller den debatten i dom fina rummen har ju sina preferenser.
Gör det dom mindre seriösa för det?
Eller gör det dina diskussioner mindre seriösa?

Någonstans bottnar ju sig en övertygelse.

Ivel
11 augusti · 533 Inlägg

M123 skrev:

Ivel skrev:

M123 skrev:

Resonerar man så kan man ju aldrig ta en forskare seriöst.
Alla har ju politiska preferenser och inget talar väl för att just dessa hade varit underlag för artikeln, detta är ju något du för upp.

Lika så dör ju hela miljödebatten av samma anledning fast åt andra hållet, merparten som håller den debatten i dom fina rummen har ju sina preferenser.
Gör det dom mindre seriösa för det?
Eller gör det dina diskussioner mindre seriösa?

Någonstans bottnar ju sig en övertygelse.

Jo det kan man, om forskarens rön verifieras och inte är några får ord i en debattartikel.
Det är i mitt tycke samma sak som att läsa en busschaufförsdebattartikel av Hanif Bali och luta sig mot den gällande den frågan.

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

• Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum