Min passat lade av under körning, startar inte efter det

Masterlarsson
24 augusti · 4 Inlägg
#1

Hej!

Har en 2012 års passat kombi diesel, 170 hk som gått ca 13000 mil. Idag när jag var ute och åkte så bara dog motorn. Jag körde i ca 90 km på 6:ans växel, motorn slutade fungera och batterilampan började lysa. När bilen rullat klart och jag försökte starta den igen så gick det inte. Fick bärgning hem och felet kvarstår. När jag trycker på startknappen så går startmotorn, men bilen går inte igång. Batteriet är ca 10 månader gammalt. Får inte upp några varningar på displayen. Tacksam för alla tips på vad det kan vara för fel👍

Growe Fri fart för ett fritt folk!
24 augusti · 9 890 Inlägg
#2

hur låter startmotorn?  går den onormalt snabbt runt?

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
Masterlarsson
24 augusti · 4 Inlägg
#3

Tycker startmotorn låter som vanligt, det enda som skiljer är att bilen inte startar.

Xebers76
24 augusti · 1 462 Inlägg
#4

Även om motorlampan ej lyser så kan felkoder finnas, börja där, det sparar både tid och pengar

Varför inte ta med hela soffgruppen ut på vägarna? Kolla gärna in min tråd "Den rullande soffgruppen"
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=319705
malus Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..:)
25 augusti · 3 646 Inlägg
#5

Jag tippar på dieselpumpen..

Masterlarsson
25 augusti · 4 Inlägg
#6

Dieselpumpen låter som ett troligt fel. I samband med att bilen lade av, så var det ett ljud, som att det knäppte till.

Masterlarsson
31 augusti · 4 Inlägg
#7

Det visade sig att kamremmen gått av med motorhaveri som följd. Verkstaden förordar motorbyte...

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
31 augusti · 12 145 Inlägg
#8

Masterlarsson skrev:
Det visade sig att kamremmen gått av med motorhaveri som följd. Verkstaden förordar motorbyte...

Ops. Jo, VAG har lite problem där.
Men tråkigt att höra.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
Xebers76
31 augusti · 1 462 Inlägg
#9

Hybrid_ skrev:

Masterlarsson skrev:
Det visade sig att kamremmen gått av med motorhaveri som följd. Verkstaden förordar motorbyte...

Ops. Jo, VAG har lite problem där.
Men tråkigt att höra.

*alla tänker på samma tråd som det har surrat en del i här på gorg*

lol

Senast redigerat av Xebers76 (31 augusti )

Varför inte ta med hela soffgruppen ut på vägarna? Kolla gärna in min tråd "Den rullande soffgruppen"
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=319705
Lockwood
31 augusti · 394 Inlägg
#10

Det är två saker som är anmärkningsvärda. Det första och absolut primära är att kamremmen går av inom (?) utsatt intervall, men flera tillverkare har nyligen sänkt tiden milen för byte av kamrem.

Det andra är att en moderator väljer att uttrycka så som en moderator inte bör göra i ett så "känsligt" ämne, dessutom hittills den ende som uttryckt sig så tydligt i den riktningen, speciellt när just remmar som går av inte verkar vara mer vanligt förekommande än hos andra fabrikat? På detta vis "supporterar" man indirekt de som anser att VAG är absolut skit oavsett vad o ger alltså ena sidans "trams" större legitimitet, detta verkar vara modereringen i ett nötskal, inte mycket man kan göra mer än att inse att man borde kanske införa nån form av lathund för hur en moderator kan bör uttrycka sig? Det blir ju konstigt när moderatorerna delvis är en del av problematiken?

Jag ser fram emot en tråd i stil med "Min VAG sliter ut bromsbeläggen på 10000 mil, ska det vara så?" Jo men det är ju en VAG de har problem med det med...

Senast redigerat av Lockwood (31 augusti )

Mangisen
31 augusti · 925 Inlägg
#11

Lockwood skrev:
Det är två saker som är anmärkningsvärda. Det första och absolut primära är att kamremmen går av inom (?) utsatt intervall, men flera tillverkare har nyligen sänkt tiden milen för byte av kamrem.

Det andra är att en moderator väljer att uttrycka så som en moderator inte bör göra i ett så "känsligt" ämne, dessutom hittills den ende som uttryckt sig så tydligt i den riktningen, speciellt när just remmar som går av inte verkar vara mer vanligt förekommande än hos andra fabrikat? På detta vis "supporterar" man indirekt de som anser att VAG är absolut skit oavsett vad o ger alltså ena sidans "trams" större legitimitet, detta verkar vara modereringen i ett nötskal, inte mycket man kan göra mer än att inse att man borde kanske införa nån form av lathund för hur en moderator kan bör uttrycka sig? Det blir ju konstigt när moderatorerna delvis är en del av problematiken?

Jag ser fram emot en tråd i stil med "Min VAG sliter ut bromsbeläggen på 10000 mil, ska det vara så?" Jo men det är ju en VAG de har problem med det med...

Det är ju garaget i ett nötskal Lockwood, jag orkar inte bry mig längre mer än att det är riktigt synd om bilägaren som råkar ut för det värsta tänkbara scenariot sad

Presidento Of World
31 augusti · 2 591 Inlägg
#12

Fast vag har inte sänkt någon intervall alls, utlovas 21 000mil på den modellen.. Det är ganska stor skillnad mot 13k mil. Uppenbart inte den enda som det sker på.

Man behöver inte få ryck bara för att nån påpekar, det kan ev hjälpa ts att kontakta vag för ev goodwill eller liknande.

Presidento saknar signatur
Lockwood
31 augusti · 394 Inlägg
#13

Snabbt googlande ger byte senast vid 21000 mil. Senast. Det bör ingå kontroll av remmen vid 12000, 15000 och 18000 mil enligt samma googlande. Har man (verkstaden vilken det nu är, behöver inte vara en märkesverkstad då bilen är gammal) missat detta vid 12000 mila servicen? Enligt detta http://www.volkswagengolf.se/viewtopic.php?t=50856 så är det lite oklart hur det är med intervallet, men högst 21000 mil eller ca 8 år. En 2012 har då alltså nåt åldersintervallet. Oavsett så har man som drabbad haft extrem otur i detta fall.

Senast redigerat av Lockwood (31 augusti )

panda666
31 augusti · 3 120 Inlägg
#14

först av allt så beklagar jag verkligen för ts bil, hoppas på att hitta en billig beggad motor o stoppa in? Sen undrar ja om lockwood tänker ta me detta i faq om vag tråden? ser inte varför man hackar på moderatorerna när dom tydligen inte gjort nått fel alls här, förstår absolut inte detta gnäll gentemot folk som påpekar nått som är sant. Varför blir lockwood så himla personlig varje gång nån skriver en tråd om vag och börjar me påhopp?

granadadr
31 augusti · 5 916 Inlägg
#15

jag är VÄLDIGT nyfiken på VAG säger om detta,, jag tycker inte det är acceptabelt att den går av 8000 mil förtidigt,  sad  men gissar på att dem kommer rycka på axlarna å inte bry sig sad

panda666
31 augusti · 3 120 Inlägg
#16

granadadr skrev:
jag är VÄLDIGT nyfiken på VAG säger om detta,, jag tycker inte det är acceptabelt att den går av 8000 mil förtidigt,  sad  men gissar på att dem kommer rycka på axlarna å inte bry sig sad

13.000mil är ju över dom 12 man har i maskinskadeförsäkring på de flesta försäkringarna, vet inte om nån försäkring erbjuder mer än 12.000mil. Troligen kommer vag inte bry sig men ts borde endå försöka så håller vi tummarna.

granadadr
31 augusti · 5 916 Inlägg
#17

panda666 skrev:

granadadr skrev:
jag är VÄLDIGT nyfiken på VAG säger om detta,, jag tycker inte det är acceptabelt att den går av 8000 mil förtidigt,  sad  men gissar på att dem kommer rycka på axlarna å inte bry sig sad

13.000mil är ju över dom 12 man har i maskinskadeförsäkring på de flesta försäkringarna, vet inte om nån försäkring erbjuder mer än 12.000mil. Troligen kommer vag inte bry sig men ts borde endå försöka så håller vi tummarna.

mm ungefär som jag skrev,,  men jag tycker det är skandal att remmen går av på det sättet,  ska ta å byta min i vinter/vår för säkerhets skull,, har 5000 mil kvar men är 10 år så chansar INTE

Lockwood
31 augusti · 394 Inlägg
#18

Nej detta är inget att ta med FAQ. Kamremmar går dessvärre av, ibland. Inte VAG specifikt. Jag är inte "personlig" alls utan noterar bara hur det ligger till med saker o ting. Som moderator så anser jag att man man skall försöka hålla sig så långt ifrån det bara är möjligt att uttrycka sig på det sätt som skett här "Ops. Jo, VAG har lite problem där", man kan alltså fortfarande få tycka att det är ett VAG problem med remmar som går av (vilket det inte är vad jag kunnat googla), men låta bli att skriva som man gjort, eller skrivit "Ops. Remmar går sällan av men det händer". Det är förmodligen dags för nya moderatorer, eller i vart fall hemliga moderatorer som kan moderera osynligt o på så vis hålla sig "till synes" mer neutrala, just neutraliteten borde väl vara ett av grundkraven på en moderator. Det blir konstigt att moderera en tråd där man i allra högst grad är delaktig i diskussionen, blir svårt med att vara neutral.

Fakta är alltså att det är max 21000 mil på remmen utan år (vissa påstår max 8 år). Vissa VW verkstäder rekommenderar byte efter 12000 mil, andra 18000 mil. Det bör ingå en kontroll av remmen från 12000 mil, på vissa efter 9000 mil. Med andra ord, sett ur en synvinkel så kan man kanske ha missat byta remmen efter 8 år, eller inte, det är oklart. En 15 år gammal rem som gått 19000 mil tror jag ni alla håller med om att den är helt slut, helt oavsett rekommendationer. Inget av detta hjälper TS. Det man kan lära sig är således: är du osäker på om/när något vitalt skall bytas så ligger det i ditt intresse att ta reda på fakta. Nästa gång så är det nån annan som skriver att remmen gått av på hens bil av annat fabrikat än VAG, kommer det låta likadant då? Förmodligen inte, då är det bara otur, vilket är närmast sanningen, under förutsättning att remmen inte suttit där mer än 8 år eller gått mer än det till synes rekommenderade mil antalet.

Till TS: Är du nöjd med bilen så byt motor, montera ny kamrem på "nya" motorn. Är du trött på skiten, så sälj möget o köp nåt annat.

Senast redigerat av Lockwood (31 augusti )

granadadr
31 augusti · 5 916 Inlägg
#19

Lockwood skrev:
Nej detta är inget att ta med FAQ. Kamremmar går dessvärre av, ibland. Inte VAG specifikt. Jag är inte "personlig" alls utan noterar bara hur det ligger till med saker o ting. Som moderator så anser jag att man man skall försöka hålla sig så långt ifrån det bara är möjligt att uttrycka sig på det sätt som skett här "Ops. Jo, VAG har lite problem där", man kan alltså fortfarande få tycka att det är ett VAG problem med remmar som går av (vilket det inte är vad jag kunnat googla), men låta bli att skriva som man gjort, eller skrivit "Ops. Remmar går sällan av men det händer". Det är förmodligen dags för nya moderatorer, eller i vart fall hemliga moderatorer som kan moderera osynligt o på så vis hålla sig "till synes" mer neutrala, just neutraliteten borde väl vara ett av grundkraven på en moderator. Det blir konstigt att moderera en tråd där man i allra högst grad är delaktig i diskussionen, blir svårt med att vara neutral.

Fakta är alltså att det är max 21000 mil på remmen utan år (vissa påstår max 8 år). Vissa VW verkstäder rekommenderar byte efter 12000 mil, andra 18000 mil. Det bör ingå en kontroll av remmen från 12000 mil, på vissa efter 9000 mil. Med andra ord, sett ur en synvinkel så kan man kanske ha missat byta remmen efter 8 år, eller inte, det är oklart. En 15 år gammal rem som gått 19000 mil tror jag ni alla håller med om att den är helt slut, helt oavsett rekommendationer. Inget av detta hjälper TS. Det man kan lära sig är således: är du osäker på om/när något vitalt skall bytas så ligger det i ditt intresse att ta reda på fakta. Nästa gång så är det nån annan som skriver att remmen gått av på hens bil av annat fabrikat än VAG, kommer det låta likadant då? Förmodligen inte, då är det bara otur, vilket är närmast sanningen, under förutsättning att remmen inte suttit där mer än 8 år eller gått mer än det till synes rekommenderade mil antalet.

är inte så lätt för en ointresserad att ha koll på, dem litar ju blint på verkstäderna som kan ljuga mer eller mindre,, med flit eller omedvetet,   och då är ju risken BETYDLIGT högre att sådant här sker sad

Till TS: Är du nöjd med bilen så byt motor, montera ny kamrem på "nya" motorn. Är du trött på skiten, så sälj möget o köp nåt annat.

Xebers76
31 augusti · 1 462 Inlägg
#20

Jag är jättenöjd med våra moderatorer och fastnar inte på någon enstaka kommentar som någon kanske kan hänga upp sig på.

Dem gör så gott dem kan att stå ut med oss. Ganska säker på att ingen av dem har betalt heller? Osäker där.

Att påstå att alla måste bytas ut låter lite galet.

Tänk också på att vi är människor, individer. Vi är inga programmerade robotar som aldrig gör fel.

Senast redigerat av Xebers76 (31 augusti )

Varför inte ta med hela soffgruppen ut på vägarna? Kolla gärna in min tråd "Den rullande soffgruppen"
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=319705
Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang