Byta motor Volvo S60 2002.

Ilya
28 augusti 2019 · 13 Inlägg

Efter en lång tid av läsning och felsökning har jag kommit fram till att motorn måste bytas. Jag har haynes manual och internet till mitt förfogande. Verktyg har jag och motorlyft kan jag låna.

Frågan är då vilken motor man ska köpa. När jag skriver in mitt reg nummer på bildelsbasen så kommer det upp en massa motorer som kostar mellan 3500-10000kr. Hur vet jag om den passar eller om den är i dåligt skick. Har jag några garantier?
Till exempel denna

http://www.bildelsbasen.se/173-W17535.html

Sedan hur svårt är ett motorbyte? Jag är praktiskt lagd och har gjort flera ingrepp så som kamremsbyten, bytt vattenpump etc.

Marlboroman
28 augusti 2019 · 8 233 Inlägg

Leta på en motor med samma motorkode, exempelvis: B52444S2. Den koden står på kamremskåpan på motorn du har nu. Sen lär man kontrollera den så gått det går innan man sätter i den då det inte finns mycket till garantier. Det är väl kanske inte svårt, men det kan ta tid om man aldrig har gjort det innan.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 augusti 2019 · 17 478 Inlägg

Marlboroman skrev:
Leta på en motor med samma motorkode, exempelvis: B52444S2. Den koden står på kamremskåpan på motorn du har nu. Sen lär man kontrollera den så gått det går innan man sätter i den då det inte finns mycket till garantier. Det är väl kanske inte svårt, men det kan ta tid om man aldrig har gjort det innan.

Hur blir det med ECU/startspärr? ECU måste väl bytas iaf?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Xebers76
28 augusti 2019 · 2 266 Inlägg

Ganska säker på att det är gasspjället som datorn är synkad med. Liksom, block, kolvar osv är ju bara metall tongue

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 augusti 2019 · 17 478 Inlägg

Xebers76 skrev:
Ganska säker på att det är gasspjället som datorn är synkad med. Liksom, block, kolvar osv är ju bara metall tongue

Och jag är ganska säker på att ECU måste giftas in om det ens går. Vi får väl se vem som har rätt!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Xebers76
28 augusti 2019 · 2 266 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Xebers76 skrev:
Ganska säker på att det är gasspjället som datorn är synkad med. Liksom, block, kolvar osv är ju bara metall tongue

Och jag är ganska säker på att ECU måste giftas in om det ens går. Vi får väl se vem som har rätt!

Tävling tävling tävling! lol

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
28 augusti 2019 · 4 917 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Xebers76 skrev:
Ganska säker på att det är gasspjället som datorn är synkad med. Liksom, block, kolvar osv är ju bara metall tongue

Och jag är ganska säker på att ECU måste giftas in om det ens går. Vi får väl se vem som har rätt!

Man kan verkligen undra på varför konstruktörerna gjort det så himla svårt att byta motor.
Det kan ju bara inte vara stöldrisken. .

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 augusti 2019 · 17 478 Inlägg

malus skrev:

Hybrid_ skrev:

Xebers76 skrev:
Ganska säker på att det är gasspjället som datorn är synkad med. Liksom, block, kolvar osv är ju bara metall tongue

Och jag är ganska säker på att ECU måste giftas in om det ens går. Vi får väl se vem som har rätt!

Man kan verkligen undra på varför konstruktörerna gjort det så himla svårt att byta motor.
Det kan ju bara inte vara stöldrisken. .

När jag jobbade på bilfirma hade vi en standard V70 170hk -02 som byttes in. Den tände motorlampan när jag tog den hem ett par dagar senare efter inbytet och körde 4-5 mil hem. ECU-fel. Vi kunde inte köpa en beggad ECU då den redan var låst till bilen som den var monterad i och vi fick köpa en ny som giftes in i systemet då den var "utan ägare" från fabrik.

Därav min skepsis.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Marlboroman
28 augusti 2019 · 8 233 Inlägg

Man flyttar över spjället från den gamla motorn till den nya. Och så länge ECU'n har rätt spjäll att "prata" med så är den nöjd.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Johansson72 IT Geek och Audiot
28 augusti 2019 · 127 Inlägg

Ilya skrev:
Frågan är då vilken motor man ska köpa. När jag skriver in mitt reg nummer på bildelsbasen så kommer det upp en massa motorer som kostar mellan 3500-10000kr. Hur vet jag om den passar eller om den är i dåligt skick. Har jag några garantier?
Till exempel denna

http://www.bildelsbasen.se/173-W17535.html

Försök kolla historiken på rovan du tänker köpa, att stoppa i en som redan gått 27000 mil som du inte känner historiken på är nog ett lotteri.

Jag skulle känna mig tryggare med mindre mil, typ artnr W1341286 eller W320379.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 augusti 2019 · 17 478 Inlägg

Så gasspjället ska ska följa med den nya utbytesmotorn annars är man rökt? Hoppas TS håller oss underrättade om motorbytet för detta kommer att vara till stor hjälp för andra i framtiden. S60 körs ofta av ungdomar och de har en tendens till att skjuta motorer... Även en så pass pålitlig maskin som denna.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Marlboroman
28 augusti 2019 · 8 233 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Så gasspjället ska ska följa med den nya utbytesmotorn annars är man rökt?

Det är det enklaste sättet. Man kan byta spjäll också men det kan ge visst strul beroende på vilket spjäll man har och byter till. I värsta fall får man åka till Volvo och så får dem koda in spjället.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
panda666
28 augusti 2019 · 4 250 Inlägg

undrar vad ts hade för motor som pajade? och varför ts tror att motorn e slut? antar att det kanske är en turbo variant då kanske folk inte kör sönder den icke turbo motorn på 140/170 hästarn.

Ilya
29 augusti 2019 · 13 Inlägg

panda666 skrev:
undrar vad ts hade för motor som pajade? och varför ts tror att motorn e slut? antar att det kanske är en turbo variant då kanske folk inte kör sönder den icke turbo motorn på 140/170 hästarn.

Det är en 140hk icke turbo. I dagsläget saknar min motor kompression på tre cylindrar.

turbodeath
29 augusti 2019 · 2 452 Inlägg

du behöver inte gifta in ecu mot den nya motorn...det som krävs är ditt gasspjäll o div andra givare runt om....det tar man ju från sin egen motor.....har själv bytt ett antal på min s60 o nu kommer motorbytet på pojkens s60 som inte ska gå att skjuta sönder då den är smidd...05-07 turbomotor...

döden kommer tillbaka
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang