Kamrems haveri

Toni123
6 september 2019 · 6 Inlägg

Hej! Det är så att jag har en passat 2006 2.0 Fsi som jag bytt Kamremsats med vattenpump. Det gjorde jag 2016-02 då hade bilen gått 12tusen mil och nu 3 år och 6 månader senare så gick min kamrem, bilen har gått 19tusen mil. Firman jag gjorde på var en mindre verkstad som är Autoexperten auktoriserad verkstad, Jag har kvittot kvar på jobbet som dom gjort. Jag lämnade in bilen till dom för felsökning och dom säger att felet till det som skett är att vattenpumpen läckt. Men dom vill inte ta på sig ansvaret och garantin på delen säger dom är 3 år. Min fråga är hur ska man ta sig vidare? Vi står utan bil och ingen vill ta ansvar fast man trodde att man bytte tidigare för att undvika såna här grejer. Någon som kan ge mig råd hur man tar sig vidare?

Tack på förhand

Lockwood
7 september 2019 · 394 Inlägg

Ja du är dessvärre rätt rökt då de 3 åren har passerat.... sad. Sälj möget, eller köp en annan motor, eller en annan bil. Fick du fylla på kylarvätska under dessa 3 år med jämna intervall? Vätskor av olika slag förkortar kamremmens livslängd, där motorolja är den som är minst nyttig...

Toni123
7 september 2019 · 6 Inlägg

Hej! Jag har fått fylla på med glykol 2-3 ggr förra året men inga stora mängder. Inget jag tänkte på att det skulle haverera kamremen 😔😔

Christian S
8 september 2019 · 4 815 Inlägg

du borde ha postat den här tråden under tex allmänt https://www.garaget.org/forum/viewforum.php?id=3 under Diskussionsforum och inte här under tips, förslag och åsikter under Garaget - suport och nyheter , det är betydligt större chans att någon ser tråden där och kan ge dig tips och råd.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Richtenb
17 september 2019 · 1 359 Inlägg

Är du helt säker på att de ens bytte kamremmen? Att det står på kvittot betyder tyvärr ingenting.
Att original kamrem håller till 19000 mil innan den går av känns inte helt otroligt.
Kollade du vattenpumpen efter bytet? DVS om den såg ny ut?

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
simlar
17 september 2019 · 5 516 Inlägg

Förmodligen bytte kamremmen men inte vattenpumpen som drivs av kamremmen.

Sett att vissa verkstäder endast byter kuggrem och inget annat när man lämnar in för kamremsbyte om man inte begär byte av även vattenpump, spännrulle och löprullar samtidigt.
Ser ju jävligt billigt ut på papper men blir tyvärr väldigt dyrt i slutändan för bilens ägare när vattenpumpen skär så remmen går av och åtminstone topplocket blir skrot.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang