Land Rover Discovery I - Rostliket som återuppstod och blev skogstroll

Målet är en användbar terrängbil / bruksbil med attityd och min personliga prägel!
  • 81 Följare
  • 77 013 Visningar
  • Uppdaterades senast 5 maj 2021
Cuefa Ain't no place like home...
21 juli 2020 · 4 628 Inlägg

Finns alltid någonting annat som tar tid och energi från det man verkligen vill lägga sin energi på... roll
Förhoppningsvis får man mer ork att skruva på det roliga istället för det nödvändiga! (Hur nödvändigt det nu kan vara att skruva båt när man har en offroad-bil att arbeta på lol)

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
simonfalun Mångfifflare
21 juli 2020 · 299 Inlägg

Cuefa skrev:
Finns alltid någonting annat som tar tid och energi från det man verkligen vill lägga sin energi på... roll
Förhoppningsvis får man mer ork att skruva på det roliga istället för det nödvändiga! (Hur nödvändigt det nu kan vara att skruva båt när man har en offroad-bil att arbeta på lol)

Haha så är det med alla mina fordon, det finns massor jag VILL göra för att det är kul - men det är alltid något som "måste" fixas sad Men det är väl priset man får betala för att slippa betala fullpris för grejerna istället lol

BMW 525iT "E61" (2005)
Land Rover Discovery I "Grumpy" (1991)
Cuefa Ain't no place like home...
22 juli 2020 · 4 628 Inlägg

Helt klart!
Köp billigt - Laga dyrt. Har mer eller mindre blivit mitt motto... roll

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
simonfalun Mångfifflare
22 juli 2020 · 299 Inlägg

Cuefa skrev:
Helt klart!
Köp billigt - Laga dyrt. Har mer eller mindre blivit mitt motto... roll

Schhh, avslöja inte för mig hur det fungerar - jag har inte erkänt det för mig själv än! Jag lever fortfarande i illusionen av att Discon har kostat mig 2500kr, vilket jag köpte den för tongue

Land Rover Discovery I "Grumpy" (1991)
BMW 525iT "E61" (2005)
Bob-Miller
22 juli 2020 · 1 308 Inlägg

Lämna in dom 120kg rost du kapat bort på skroten,så kan du dra av 30kr o då e du ju plus,,hehe

Cuefa Ain't no place like home...
23 juli 2020 · 4 628 Inlägg

simonfalun skrev:

Cuefa skrev:
Helt klart!
Köp billigt - Laga dyrt. Har mer eller mindre blivit mitt motto... roll

Schhh, avslöja inte för mig hur det fungerar - jag har inte erkänt det för mig själv än! Jag lever fortfarande i illusionen av att Discon har kostat mig 2500kr, vilket jag köpte den för tongue

Haha, då har vi samma inköpspris på våra pärlor t.om! big_smile

Då kan det lixom bara bli bättre, eller hur... wink
Gick det fritt med 31" utan höjning på din förresten?
Jag har ju 30.5" nu o jag måste höja minst 2" för att få allt å gå fritt... yikes

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
simonfalun Mångfifflare
24 juli 2020 · 299 Inlägg

Bob-Miller skrev:
Lämna in dom 120kg rost du kapat bort på skroten,så kan du dra av 30kr o då e du ju plus,,hehe

Om det ändå vore så väl, all rost hade ju rostat bort så att säga lol

Cuefa skrev:
Haha, då har vi samma inköpspris på våra pärlor t.om! big_smile

Då kan det lixom bara bli bättre, eller hur... wink
Gick det fritt med 31" utan höjning på din förresten?
Jag har ju 30.5" nu o jag måste höja minst 2" för att få allt å gå fritt... yikes

Och ändå valde du Jeep, när det gick att få en engelsk skitbil med medfödda elproblem och rost i överflöd för samma peng big_smile
Bra fråga! Jag höjde först och monterade 31orna någon månad senare, så jag vet faktiskt inte. Men vad jag förstått på andra ska 32" fungera problemfritt utan höjning - jag har dock svårt att tro det eftersom mina 31"or tar i främre stötfångaren vid flex och fullt rattutslag.
Du kommer inte ångra en höjning oavsett! Jag köpte billigaste kitet jag kunde hitta, Terrafirma, och jag märker ingenting konstigt med de. Sjukt mycket bättre väghållning emot original (sen var den ju visserligen tvärslut i dämparna innan).

BMW 525iT "E61" (2005)
Land Rover Discovery I "Grumpy" (1991)
Cuefa Ain't no place like home...
25 juli 2020 · 4 628 Inlägg

Jag kommer nog köra puckar först o sen satsa på mer avancerade stötdämpare o annat. Bilen är rätt bra i chassit förutom styrväxeln, som verkligen inte är särskilt precis lol

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
simonfalun Mångfifflare
30 juli 2020 · 299 Inlägg

Cuefa skrev:
Jag kommer nog köra puckar först o sen satsa på mer avancerade stötdämpare o annat. Bilen är rätt bra i chassit förutom styrväxeln, som verkligen inte är särskilt precis lol

Tänk på att kolla så att du inte bottnar stötdämparna vid full utfjädring så ska det inte vara några konstigheter 😁

Land Rover Discovery I "Grumpy" (1991)
BMW 525iT "E61" (2005)
Cuefa Ain't no place like home...
30 juli 2020 · 4 628 Inlägg

simonfalun skrev:

Cuefa skrev:
Jag kommer nog köra puckar först o sen satsa på mer avancerade stötdämpare o annat. Bilen är rätt bra i chassit förutom styrväxeln, som verkligen inte är särskilt precis lol

Tänk på att kolla så att du inte bottnar stötdämparna vid full utfjädring så ska det inte vara några konstigheter 😁

Ska försöka komma ihåg det! 🙈

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
simonfalun Mångfifflare
3 september 2020 · 299 Inlägg

Händer det här på något annat än engelska skitbilar, att tanklocket delar sig när man ska skruva ur det? 😂
https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-928cf7ac2cf29f5c2b74a0ec8cbfd328.jpg

Skinnstolarna har suttit i någon månad nu, nu är det fanimig dags att byta baksätet med - men tydligen passade det inte rakt på, oerhört märkligt! tongue
Efter att jag konstaterade att hjulhusen sitter längre fram på Discon än på en Cheva från -06 var reaktionen "jaha, då blev det inget skinnbaksäte då", för inte kunde jag väl slakta sätet - eller kunde jag? 🤔
Nyfikenheten tog över så jag pillade isär det ändå, och frånsett några metallstänger var det bara skumgummi - "hmm kanske om jag skär lite? Ja, så får det bli!".

Jag började med att klippa alla metallringar som höll tyget på plats, sen var det bara att vika bort det och jag kunde börja skära fram metallstängerna, eftersom de måste bort.
https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-e25bfc2ce193ebc232d297050e46b163.jpg
Genom att pressa dem uppåt och skära skumgummit ovanpå dem kom de fram jättesnällt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-c62aa5c69cbbbd58d95dcf9e898a7b8e.jpg

Nästa steg var att skära ur för hjulhusen. Det tog några försök innan jag hittade rätt vinklar, men eftersom jag tog väldigt lite åt gången var det ingen större fara.
https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-451608ba9277b94afaf531e1c68622fb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-6efac45ac6da0c52b66c683d35e7c6a4.jpg

När vinklarna väl var på plats och sätet passade där jag ville ha det vek jag tillbaka tyget och satte fast det med små buntband, istället för metallringarna som satt där från början.

Jag hade med alla tillhörande fästen till ryggstödet så jag monterade på dem och måttade ut var och hur jag skulle förankra dem i bilen. Det fick bli plattjärn som jag vred och skruvade på hjulhuset med genomgående bult. Tyvärr har jag ingen bild på det men det kan jag lösa senare. Mittenfästet (det mellan ryggstödshalvorna) förankrade jag med ett grovt plattjärn som jag skruvade genom golvet och upp emot träkonstruktionen i skuffen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-4a6b89b7c18e39fc518972e1295ee451.jpg (Nej, jag har inte dammsugit baksätet en enda gång)

Sidokuddarna, de bredvid ryggstödet, sitter inte fast på bilden men jag har ingen bild när de sitter ordentligt. Tyvärr blev det en glipa vid dem så man ser in bakom, men det är kanske inte så konstigt när baksätet kommer ifrån en Chevrolet Epica -06.

Nu kunde jag ÄNTLIGEN montera tillbaka mittkonsollen, som inte suttit där på nio månader.
https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-0608c5090c83ee41b868a9e19e0d9789.jpg

En rejäl sanering på insidan och lite kabeldragning är vad som behövs nu, sen känner jag mig ganska klar med interiören.

BMW 525iT "E61" (2005)
Land Rover Discovery I "Grumpy" (1991)
Cuefa Ain't no place like home...
3 september 2020 · 4 628 Inlägg

Men JÖSSES!
Du åker ju lika kungligt i den där som jag gör i Heepen nu cool

Blev en STOR skillnad! 👍🏼

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Razor8
3 september 2020 · 62 Inlägg

simonfalun skrev:
Händer det här på något annat än engelska skitbilar, att tanklocket delar sig när man ska skruva ur det? 😂

Jodå, nog händer det fler. Råkade utför det på min första roadtrip med dåvarande 940. Över 120mil hemifrån, med begränsad verktygslåda. Folk glodde som F**n, där jag stog och bröt upp halvan som satt kvar..

Burn Your Rubber, Not Your Soul
Cars can do so much more than drive down the road, they can drive you through life
Cuefa Ain't no place like home...
8 september 2020 · 4 628 Inlägg

@simonfalun: Inte var det väl din pärla jag såg i kön till McDrive'n i Falun i lördags, typ 21:30 eller så? ^^

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Hunted Jackass
10 september 2020 · 795 Inlägg

simonfalun skrev:
En rejäl sanering på insidan och lite kabeldragning är vad som behövs nu, sen känner jag mig ganska klar med interiören.

Tycker ändå du ska hitta en svart ratt från ngn nyare Landrövare kanske? :-)

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"
simonfalun Mångfifflare
11 september 2020 · 299 Inlägg

Cuefa skrev:
@simonfalun: Inte var det väl din pärla jag såg i kön till McDrive'n i Falun i lördags, typ 21:30 eller så? ^^

Nu har jag kollat både tidslinjen i Google Maps och kontoutdraget - nej, det var inte jag tongue

BMW 525iT "E61" (2005)
Land Rover Discovery I "Grumpy" (1991)
Cuefa Ain't no place like home...
11 september 2020 · 4 628 Inlägg

simonfalun skrev:

Cuefa skrev:
@simonfalun: Inte var det väl din pärla jag såg i kön till McDrive'n i Falun i lördags, typ 21:30 eller så? ^^

Nu har jag kollat både tidslinjen i Google Maps och kontoutdraget - nej, det var inte jag tongue

Haha, då rullar det fler höjda discos i din omedelbara närhet wink

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
simonfalun Mångfifflare
12 september 2020 · 299 Inlägg

Cuefa skrev:
Haha, då rullar det fler höjda discos i din omedelbara närhet wink

Det är ju förståeligt att även andra dras till dem, jag menar vem kan motstå 2 liter per mil, elfel på rullande band och en bil som knappt håller ihop? ;P

BMW 525iT "E61" (2005)
Land Rover Discovery I "Grumpy" (1991)
Cuefa Ain't no place like home...
12 september 2020 · 4 628 Inlägg

simonfalun skrev:

Cuefa skrev:
Haha, då rullar det fler höjda discos i din omedelbara närhet wink

Det är ju förståeligt att även andra dras till dem, jag menar vem kan motstå 2 liter per mil, elfel på rullande band och en bil som knappt håller ihop? ;P

Ja, livet på en pinne lixom big_smile

Det är offroadträff i Hedemora i Oktober btw... wink

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
simonfalun Mångfifflare
14 september 2020 · 299 Inlägg

Cuefa skrev:
Ja, livet på en pinne lixom big_smile

Det är offroadträff i Hedemora i Oktober btw... wink

Var hittar jag info om det? 😍

Land Rover Discovery I "Grumpy" (1991)
BMW 525iT "E61" (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang