Growe skrev:
då har det inte varit halt nog ;-)
skillnaden mellan fungerande boggie styrning och inte fungerande är flera meter

nu styr jag ganska mycket då jag kör väldigt mycket små vägar och mycket möten så man måste trixa in på folks infarter och sånt. men är allergisk mot fordon som inte styr på 3e axeln

förstår dock syftet med en drivande 3e axel
Beror väl på vem som kör också

Min Scania dragare har fullboggie, inte drivande men lyftbar och ej styrande..
och jag har inga problem vintertid, oavsett om jag kör ett eller två chassin efter, totalvikt 50-60t,
kan både backa och svänga runt, skulle faktiskt inte ens vilja ha en styrande axel där bak, eller en fattigmansboggie (bara ett hjul)
Men önskar att jag skulle kunna koppla in driv på den sista axeln, hade varit riktigt skönt vintertid
när man vill ha lite mer fäste även om jag kan flytta över mycket vikt via knapp till drivaxeln

Men man får väl hoppas att Scania tar efter volvo på den biten, att fixa så tandem kan lyfta sista axeln och koppla ur driv:et på den, sparar både bränsle och däck när man kör med lite last/tom mot att ha fler axlar i marken i onödan
