Tandemlyft på Scania?

beppizh
24 september 2019 · 328 Inlägg

Hej!

Jag vet att Volvo har kommit med Tandemlyft för ett par år sedan.
Någon som vet hur det går för scania där? Har dem gått ut med att dem börjat utveckla något om det eller vart ligger dem i den utvecklingen?

torsen
24 september 2019 · 7 233 Inlägg

Berätta gärna mer om vad tandemlyft är.
Boogielyft vet jag vad det är.
Likaså styrbara och lyftbara stödaxlar före och efter drivxeln.
Lite bilder vore inte dumt.

beppizh
24 september 2019 · 328 Inlägg

torsen skrev:
Berätta gärna mer om vad tandemlyft är.
Boogielyft vet jag vad det är.
Likaså styrbara och lyftbara stödaxlar före och efter drivxeln.
Lite bilder vore inte dumt.

Hej!

Tandem är ju när man har 2 drivande axlar istället för en drivande och en rullaxel (boggie).
Så med tandemlyft på en 3 -axlad bil menar jag 2 drivande axlar varav den 3:e axeln går att lyft precis som boggielyft.

Här är ett bildexempel på hur det ser ut hos Volvo.
http://www.bilddump.se/bilder/20190924095230-178.174.201.27.jpg

Growe Fri fart för ett fritt folk!
24 september 2019 · 13 735 Inlägg

beppizh skrev:

torsen skrev:
Berätta gärna mer om vad tandemlyft är.
Boogielyft vet jag vad det är.
Likaså styrbara och lyftbara stödaxlar före och efter drivxeln.
Lite bilder vore inte dumt.

Hej!

Tandem är ju när man har 2 drivande axlar istället för en drivande och en rullaxel (boggie).
Så med tandemlyft på en 3 -axlad bil menar jag 2 drivande axlar varav den 3:e axeln går att lyft precis som boggielyft.

Här är ett bildexempel på hur det ser ut hos Volvo.
http://www.bilddump.se/bilder/201909240 … 201.27.jpg

ser ut som den är stel den axeln.. eller ser jag fel?  för en stel axel är ju totalt hopplös
då sitter man hellre fast när att inte kunna svänga utan att hissa axeln

på bussarna kan vi inte ens hissa 3:e axeln bara släppa trycket.
så dom lägger mer tryck på driven.  inte skitvanligt att köra fast med dom. det är skönt när motorn ligger där bak och trycker ner drivande axeln.    inte kört fast någon gång ännu fast jag kör på vägar som varken är plogade och sandade.. ibland är det ren blankis.  men driver på väldigt bra. enda jag skulle önska på våra merceders bussar är att man skulle kunna släppa trycket på boggien i över 30km/h  men den släpper själv trycket om det spinner under 30km/h vilket är bra men där jag kör har jag riktigt elaka backar som man inte kan bli stående i för då får man åka baklänges ner med noll kontroll smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
zleepy Trucker
24 september 2019 · 1 391 Inlägg

Growe skrev:
ser ut som den är stel den axeln.. eller ser jag fel?  för en stel axel är ju totalt hopplös
då sitter man hellre fast när att inte kunna svänga utan att hissa axeln

Jo den är inte svängande, utan när den är nersänkt så är den ikopplad och driver som andra axeln gör dvs tandemdrift, men går att lyfta denna tredje tandemaxel så man bara har en drivande vid tomkörning så säga, och en tandem har inte styrande bakre axel... men är absolut inga problem att köra med...

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
24 september 2019 · 13 735 Inlägg

zleepy skrev:

Growe skrev:
ser ut som den är stel den axeln.. eller ser jag fel?  för en stel axel är ju totalt hopplös
då sitter man hellre fast när att inte kunna svänga utan att hissa axeln

Jo den är inte svängande, utan när den är nersänkt så är den ikopplad och driver som andra axeln gör dvs tandemdrift, men går att lyfta denna tredje tandemaxel så man bara har en drivande vid tomkörning så säga, och en tandem har inte styrande bakre axel... men är absolut inga problem att köra med...

då har det inte varit halt nog ;-)

skillnaden mellan fungerande boggie styrning och inte fungerande är flera meter smile

nu styr jag ganska mycket då jag kör väldigt mycket små vägar och mycket möten så man måste trixa in på folks infarter och sånt.  men är allergisk mot fordon som inte styr på 3e axeln smile
förstår dock syftet med en drivande 3e axel

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
zleepy Trucker
24 september 2019 · 1 391 Inlägg

Growe skrev:
då har det inte varit halt nog ;-)

skillnaden mellan fungerande boggie styrning och inte fungerande är flera meter smile

nu styr jag ganska mycket då jag kör väldigt mycket små vägar och mycket möten så man måste trixa in på folks infarter och sånt.  men är allergisk mot fordon som inte styr på 3e axeln smile
förstår dock syftet med en drivande 3e axel

Beror väl på vem som kör också smile
Min Scania dragare har fullboggie, inte drivande men lyftbar och ej styrande..
och jag har inga problem vintertid, oavsett om jag kör ett eller två chassin efter, totalvikt 50-60t,
kan både backa och svänga runt, skulle faktiskt inte ens vilja ha en styrande axel där bak, eller en fattigmansboggie (bara ett hjul)

Men önskar att jag skulle kunna koppla in driv på den sista axeln, hade varit riktigt skönt vintertid
när man vill ha lite mer fäste även om jag kan flytta över mycket vikt via knapp till drivaxeln smile

Men man får väl hoppas att Scania tar efter volvo på den biten, att fixa så tandem kan lyfta sista axeln och koppla ur driv:et på den, sparar både bränsle och däck när man kör med lite last/tom mot att ha fler axlar i marken i onödan smile

Senast redigerat av zleepy (24 september 2019)

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang