BMW E36 320i oljeläckage under bil samt runt tändstiftet

TheGreyRaven
27 september · 2 Inlägg
#1

Jag hämtade hem en BMW E36 320i coupé från 1993 med M50B20 nu under veckan som har stått stilla i 2 år och körde hem utan problem, det var inga missljud och den gick fint den lilla biten hem.
Jag märkte dock att det hade droppat olja på vägen och nästa morgon såg jag att denna pöl hade bildats under:

https://cdn.discordapp.com/attachments/380885083965620225/626750589572743168/Snapchat-196134949.jpg

Det verkar bara som att jag tappar olja när den är igång och droppar mer ju längre den är igång.
Oljan har nog inte bytts sedan den ställdes bort så ska även byta ut den imorgon.
Jag passade på att ta ut ett tändstift som satt närmast fronten för att se hur den såg ut, och även den var full med olja:

https://cdn.discordapp.com/attachments/380885083965620225/626790500556341278/IMG_20190926_164121.jpg

Det ryker inte vitt ifrån avgasröret (dock är det hål i det någonstans), och jag ser ingen olja i kylarvätskan och den går utan problem.
Vad kan orsaka dessa läckage?

Senast redigerat av TheGreyRaven (27 september )

Svarte_Orm
27 september · 2 236 Inlägg
#2

Ventilkåpspackningen? Egentligen borde du göra en motortvätt så allt är rent och sedan se var det kommer olja. Men redan nu borde du kunna se var den färska oljan kommer ifrån

TheGreyRaven
27 september · 2 Inlägg
#3

Svarte_Orm skrev:
Ventilkåpspackningen? Egentligen borde du göra en motortvätt så allt är rent och sedan se var det kommer olja. Men redan nu borde du kunna se var den färska oljan kommer ifrån

Tänkte passa på att göra rent under morgondagen, ventilkåpspackningen har jag inte kollat så det är möjligt att det kan vara det. Finns det några mer saker jag bör kika på när jag ändå så är igång?

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang