Lacka om fälgar

eparaggare2022
27 september 2019 · 1 Inlägg

Hej, jag undrar om det är någon som lackat om alum aluminiumfälgar förut.
Hur blir det efter att man gjort de? Kan man göra det med sparyfärg från biltema? Vad måste man göra innan man påbörjar lackningen?

zzr9409209
27 september 2019 · 716 Inlägg

Har du ren aluminium framme så måste du ha en syra/epoxy grund. Finns på spray,men tror inte Biltema har det..finns hos dom som säljer bilfärg...vad du måste göra först beror ju på hur fälgen ser ut,skador osv..

Senast redigerat av zzr9409209 (27 september 2019)

mb_pucken
27 september 2019 · 5 087 Inlägg

Renoverade 4st fälgar i höstas. Och fick några erfarenheter.
Slipas rå alu fram så behöver man grunda. Jag fuskade på det med lacksläpp som följd.
Nästa gång blir det epoxi som både "häftgrund" och slipgrund.
Mindre kantstötningar har jag tidigare lagat med kemisk metall och sedan finspackel.
Mina fälgar fick denna gång svarvad och polerad kant.
Fälgar får motstå mycket och jag rekommenderar att använda riktigt färg.
Mina lackades med riktig klack och 2K klarlack. Klarlack speciellt för fälgar och andra utsatta delar.

Övrigt, polerad aluminiumkant är snyggt! Men gör det inte!
Poleras ca 1gång i månaden. Allt fläckar rå aluminium.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
jaka54
27 september 2019 · 5 733 Inlägg

Hej!
Som ovan...spackla med metallspackel (finns på Biltema) och sedan finspackel (finns på alla mackar). Har man inte tillgång till 2-komp billack (inte sprayflaskor) kompressor och spruta så kan jag rekommendera "Dublicolor" sprayfärg. Det är en acryllack som torkar på några timmar och blir knallhård , som 2-komp billack.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
27 september 2019 · 14 056 Inlägg

Säger som de andra: En 2-komp. epoxygrund som fäster bra vilket gör att topplacken sitter där den ska.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang