Laddtryck Volvo 940 ftt -98

David31
3 oktober 2019 · 15 Inlägg

Tjenare, hade bara lite funderingar ang laddtryck på min volvo 940. Det är en b230ft som är gubb körd hela livet, men har märkt att den laddar rätt mycket. Jag kollade runt lite i bilen och hittade ett kvitto där det stog "Turbo+ nymont". Kan det finnas turbo+ paket eftermonterat? Sedan idag satte jag dit en laddtrycks mätare för att mäta trycket. Det går till typ 0.5-0,6 till ca 4500-5000rpm då går laddet upp till 0,9 - 1,0 bar. Bara undrar om detta är normalt? Vill inte skada motorn. Som sagt helt orörd vad jag visste då det var en äldre man som haft den innan mig och inte visste mer själv. Ända ja har gjort är att sätta på ett öppet filter vilket inte borde ha med laddtryck att göra. Någon som vet? Mvh

turbodeath
4 oktober 2019 · 2 452 Inlägg

ja om det sitter turbo + så går laddet upp till det su skrivit 0,9-1,0 bar i ca 30 sekunder.....du borde se om det sitter lite slangar som går till en dosa vid filtret...

döden kommer tillbaka
David31
4 oktober 2019 · 15 Inlägg

Vilket filter?

Xebers76
4 oktober 2019 · 2 271 Inlägg

Luftfiltret till motorn. Det ska finnas en liten box som styr wastegaten via vakuumslang. Denna höjer laddtrycket under en kortare tid.

David31
4 oktober 2019 · 15 Inlägg

Där sitter en liten silvrig sak med en kort stump slang som går in i original luftburk och en slang till wastegaten, menar du den?

Xebers76
4 oktober 2019 · 2 271 Inlägg

Jag personligen har inte sett en turbo+ enhet i verkligheten så jag kan inte hjälpa dig mer än så. Men om vi säger såhär för att svara på din fråga: inget är fel på din bil. Din bil är utrustad med den ovanliga Turbo+ enheten som höjer laddtrycket under 30 sekunder. Om jag minns rätt så finns det fler turbo+ saker men det var nog främst på bilar som hade turbo+ från fabrik.

Kan en hel del om gamla volvo men det finns andra medlemma här som kan så mycket mer så om du har fler frågor så får någon av dem hjälpa dig.

Inget är fel på din bil, bara att köra på. smile

David31
4 oktober 2019 · 15 Inlägg

Haha ok tack smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang