Ska jag köpa nytt eller köra på de jag har?

Jensan93
8 oktober 2019 · 7 Inlägg

Hej jag har tänkt på börja mitt nya billjuds projekt och skulle behöva lite tips råd. Sen kanske ni kan få mig att komma över min beslutångest.

Har kommit över en Ford transit connect LB reggad med längre och högre skåp som jag tänkt bygga i.

Planen med bygget är att både kunna tävla samt kunna glida runt och njuta av musik.

Jag precis som många andra har inte flera miljarder på kontot så förslag som att köra på några jackhammers för 99k är inte intressant.

Har försökt lägga en grund budget på grejerna men inget är hugget i sten.

Material och sånt är lite svårt att sätta budget på eftersom att jag kan komma över mycket av virket och andra grejer gratis via jobbet.

Budget på bassarna blir nog 6k styck om jag ska köpa nya.
Annars läggs det resterande över på framsystemet slutsteg osv.

Slutseg för bassarna 13k Men försöker hitta begagnat eller billigare de som levererar mest kraft för billigast peng helt enkelt.

Eller de som skulle va bäst prestanda för pengarna.
Men letar begagnat som nytt.

Framsystem har jag inte riktigt börja titta på än.
Vill bestämma mig för om jag ska köpa nytt först.
Å bestäma mig för vad jag ska ha för nått.

Så jag kan planera och lägga upp en plan kring vad som ska köpas och hur mycket som behövs i slutet.

Är inne dagligen å kollar på både blocket tradera EBay å Fb.
har ni några förslag på fler sidor där man kan hitta vettiga grejer beggat så får ni gärna dela med er av dom.

Efter som att jag är ensam på bygget just nu.
Har inte nån kompis jag bygger med än.
Så kommer allt ur egen ficka så ju billigare jag kan komma undan desto bättre för min del.

Men vet även att man oftast får de man betalar för.

(.1 Ska jag köpa nytt eller andvända mig av de jag redan har?

Är de jag har nått som ens är värt att lägga ner all tid och energi på att andvända?

Eller är det lika bra att köpa nytt å planera runt dom nya grejerna?

Första frågan är helt enkelt är de ens värt att lägga ner en massa tid och pengar på de jag redan har eller ska jag köpa nytt på en gång?
(De jag har är lite längre ner)

(.2 tips och råd inför bygget)

1. Jag har kvar lite grejer från de senaste bygget som blev laggt på hyllan.
Å lite grejer jag haft liggandes/ samlat på mig under årens gång.
Där av funderar jag på om de är värt att andvända sig av dessa eller ska jag ta å ge upp på den idén å köpa nytt å planera runt de istället vad skulle ni gjort/rekomenderat?

De jag har hemma nu är 1 Gas gpxxl15D2 allt så en 15"are den ligger på 2500wrms dubbla 4" 2ohm spolar om jag inte mins helt fel.
Har fått råd att ha en låda på mins 150L st.
Den har inte ens spelats in.
Den har suttit i en bil max 3 månader. Under den tiden har den inte andvänts dagligen utan till och från.
Då hadde jag 2st på ett spl ice 3500.
Den jag har hemma nu är lika styv som när jag fick hem den/dom så snällt och få spelade timmar.
Om jag ska bygga på den jag har hemma är tanken att jag ska köpa 1 till.
Eller ska jag srunta i de å lägga dom pengarna på annat?

GAS BEAT212 2x12 dessa säljs i färdig låda från butik så har inte hittat så mycket om dessa.
Köpte mina begagnade med en helt annan plan som aldrig blev av så har inte orginal lådan.
Har inte hittat så mkt info om dessa mer än att dom ska ligga på 500wrsm 1000wmax.
Singel 4ohm spolar
(Vet inte hur dom räknar när dom sägger 500wrms men skulle gissa på att dom ska ligga på 250wrms vardera.)

Har även ett Mac audio Mpx 4000 ett 4 kanaligt steg. Står 1000w max på de men har inte så mycket information om ens effekten på de och har inte kollat upp nått om de än. Men tänkte de kanske skulle duga att ha till framsystemet Middbassar/diskanter?

(Kommer även behöva slutsteg till bassen eller bassarna.
Har fått rekomendationen att köpa ett Gas comp 1.3500/5000 /7000wrms. När jag hadde 2 st tidigare.
Vist är det alltid roligt och snyggare att köra samma märke på alla grejerna.
Men fins många andra som säkert presterar bättre eller som säkert är värdare att lägga pengarna på.
Har tänkt köpa nått med mer kraft än vad som är behövligt iaf.
Kommer knappast va dom sista bassarna jag äger eller sista bygget jag gör.
Så ni får gjärna komma med förslag på prisvärda slutsteg till rekommenderade bassar eller till dessa.)

Ja vad sägger ni ska jag strunta i grejerna jag har hemma och köpa nytt å planera kring de?

Eller ska jag köra på de jag har hemma och lägga mer på resterande utrustning som steg och framsystem osv sen byta ut bassen/bassarna i framtiden??

(Om jag bygger på de jag har så är tanken att jag köper en till Gas gpxxl15D2 så jag har 2 st då jag har en hel del utrymme att bygga på.
Eller borde jag bara köra på de jag har hemma å lägga mer pengar på slutsteg osv?)

Sen funderar jag på om de skulle de gå att bygga så att man har en sluten låda för 12orna sedan ha 15"arn/arna i en portad eller en bandpass låda.
Alltså att jag bygger 2 separata lådor för dom.
Eller skulle de bara låta dåligt?
Har fått höra att blanda storlekar inte är att rekommendera någon som testat detta och kan sägga bu eller bä om de??

Om jag ska starta med nya grejer så är det 15"+  som blir planen om jag inte hittar nått annat för en super deal.
Men är tacksam för rekomendationer om du tycker jag borde lägga energin och pengarna på något annat.

Men ge mig gjärna en förklaring på varför och inte bara för att de är ett vist märke utan prestanda kvalité pris osv.

2.) Sen tänkte jag kolla om de är någon som testat bygga i en av dessa bilar tidigare.
Som kan komma med några tipps eller råd om vad man borde tänka lite extra på med just dessa bilar?

Förutom att se till att ha ordentligt med strömbank och laddning.

Undrar även vad de är för lagar som gäller i fall man skulle bygga en helvägg är det bara vikten som man måste tänka på? Ska jö byggai en skåpbil
Eller ska jag bygga en liggande låda istället?
För och nakdelar med detta?

Jag börjar väll med de här å ser vad som sägs.

Lär komma fler frågor och funderingar under byggets gång.

Har tänkt lägga ut projektet på min sida om de skulle vara intressant att se hur de går och slutar.

Hoppas ni som har lite mer kunskap och erfarenhet känner att ni har lust att hjälpa/rådgiva/upplysa mig med mina frågor.
Hoppas även på att få mer kunskap och erfarenhet av detta bygge.

Har aldrig byggt något i den här storleken har alltid velat testa men aldrig haft en bil av rätt storlek tidigare.

Är tacksam om ni tar er tid och energi att läsa igenom detta och även ge svar på mina funderingar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang