Golf mk1 standarduppgradering?

SvarreE
15 oktober · 159 Inlägg
#1

Spontanköpte en Golf -83 1,6l igår.
Hämtar hem den om ett tag men tänkte redan nu beställa lite delar för att ge den en ordentlig genomgång när den kommer hem.

Tänkte höra med forumet vad ni anser är bästa åtgärderna.
Det är första golfen men långt ifrån första bilen....

Finns ingen servicehistorik och km-mätaren är ganska hög så det blir topplockspackning och kamrem direkt, göra i ordning delar innan de sätts tillbaka.
Men den är i stort rostfri.... det jag kunde kolla på plats iaf.
Till sommaren får jag ev riva ner och ta vevlager och koppling/växellåda.
Byter ut leder och bussningar, köper hem ett ordentligt kit och byter det som behövs.

Men vad är de svaga delarna?
vad ska uppgraderas för lite mer pulver? inget värstingbygge men behöver inte vara direkt budget heller.
Så inga turbokonverteringar, motorbyten eller kompressorer men kan tänka mig att byta kam, förgasare osv. Det får iaf se original ut får vara ledstjärnan här. Ev. kan jag tänka mig att bygga sprut men står och väger lite där.

Någon VW-kunnig som sitter inne på tänk-på-det-här-lista eller detta är standard saker att uppgradera?

Blir glad om jag minst får tillbaka original 75 kusar men skulle väl vilja sikta på upp mot 90-100. ungefär så.

Greenhorn
15 oktober · 285 Inlägg
#2

SvarreE skrev:
Spontanköpte en Golf -83 1,6l igår.
Hämtar hem den om ett tag men tänkte redan nu beställa lite delar för att ge den en ordentlig genomgång när den kommer hem.

Tänkte höra med forumet vad ni anser är bästa åtgärderna.
Det är första golfen men långt ifrån första bilen....

Finns ingen servicehistorik och km-mätaren är ganska hög så det blir topplockspackning och kamrem direkt, göra i ordning delar innan de sätts tillbaka.
Men den är i stort rostfri.... det jag kunde kolla på plats iaf.
Till sommaren får jag ev riva ner och ta vevlager och koppling/växellåda.
Byter ut leder och bussningar, köper hem ett ordentligt kit och byter det som behövs.

Men vad är de svaga delarna?
vad ska uppgraderas för lite mer pulver? inget värstingbygge men behöver inte vara direkt budget heller.
Så inga turbokonverteringar, motorbyten eller kompressorer men kan tänka mig att byta kam, förgasare osv. Det får iaf se original ut får vara ledstjärnan här. Ev. kan jag tänka mig att bygga sprut men står och väger lite där.

Någon VW-kunnig som sitter inne på tänk-på-det-här-lista eller detta är standard saker att uppgradera?

Blir glad om jag minst får tillbaka original 75 kusar men skulle väl vilja sikta på upp mot 90-100. ungefär så.

Vilken motor kod har den, det skulle underlätta en hel del och möjligen vilken ECU som sitter i.

SvarreE
15 oktober · 159 Inlägg
#3

Hehe jag kanske är för het på gröten, men är ju sugen och vill få gjort en del innan vintern. Har den inte hemma än så jag vet faktiskt inte motorkoden men såhär ser den ut.
https://www1.garaget.org/gallery/images/227/226247/226247-b90e6f6909f79d9939dbec9a525a2a5e.jpg

Kommer även behöva lite hjulstorleksförslag.

caromania Forummoderator
15 oktober · 8 300 Inlägg
#4

Sannolikt en Keihinförgasare. Undrar vad som händer om man bestyckar den som en 1.8? Eller alltså byter fugg mot en sån.

195/50/15 ska du ha. Mmmmm.

Klarglaslampor fram. Mmmm.

Sedan ska du experimentera med stift. Jag satte i w6dtc Bosch. Tror de hette så. 6dtc hette de men osäker på om W eller mer. Tre elektroder, den gick 1000ggr bättre.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Greenhorn
15 oktober · 285 Inlägg
#5

caromania skrev:
Sannolikt en Keihinförgasare. Undrar vad som händer om man bestyckar den som en 1.8? Eller alltså byter fugg mot en sån.

195/50/15 ska du ha. Mmmmm.

Klarglaslampor fram. Mmmm.

Sedan ska du experimentera med stift. Jag satte i w6dtc Bosch. Tror de hette så. 6dtc hette de men osäker på om W eller mer. Tre elektroder, den gick 1000ggr bättre.

Finns ju dem som gör en Motorbyte till 1.8 på youtube och det finns för bra pris på Bildelsbasen
https://www.youtube.com/watch?v=rqkYd3a7Uxw

Men, TS kanske föredrar och gillar att renovera motorer. En bättre kam räcker väl långa vägar om man vill hålla en låg budget.
http://www.dli-teknik.se/index.php?sect … 1=S%C3%B6k

SvarreE
15 oktober · 159 Inlägg
#6

caromania skrev:
Sannolikt en Keihinförgasare. Undrar vad som händer om man bestyckar den som en 1.8? Eller alltså byter fugg mot en sån.

195/50/15 ska du ha. Mmmmm.

Klarglaslampor fram. Mmmm.

Sedan ska du experimentera med stift. Jag satte i w6dtc Bosch. Tror de hette så. 6dtc hette de men osäker på om W eller mer. Tre elektroder, den gick 1000ggr bättre.

Gött bra tips!
Ska använda dem alla!!

caromania Forummoderator
15 oktober · 8 300 Inlägg
#7

Greenhorn skrev:

caromania skrev:
Sannolikt en Keihinförgasare. Undrar vad som händer om man bestyckar den som en 1.8? Eller alltså byter fugg mot en sån.

195/50/15 ska du ha. Mmmmm.

Klarglaslampor fram. Mmmm.

Sedan ska du experimentera med stift. Jag satte i w6dtc Bosch. Tror de hette så. 6dtc hette de men osäker på om W eller mer. Tre elektroder, den gick 1000ggr bättre.

Finns ju dem som gör en Motorbyte till 1.8 på youtube och det finns för bra pris på Bildelsbasen
https://www.youtube.com/watch?v=rqkYd3a7Uxw

Men, TS kanske föredrar och gillar att renovera motorer. En bättre kam räcker väl långa vägar om man vill hålla en låg budget.
http://www.dli-teknik.se/index.php?sect … 1=S%C3%B6k

Håller helt klart med. En 1.8 kommer vara identisk. Utan katt har den 90 friska hästar. Lite planad topp och annan kam på det så är 100-120hästar inga problem. Och det räcker bra i en Goff.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
SvarreE
15 oktober · 159 Inlägg
#8

Greenhorn skrev:

caromania skrev:
Sannolikt en Keihinförgasare. Undrar vad som händer om man bestyckar den som en 1.8? Eller alltså byter fugg mot en sån.

195/50/15 ska du ha. Mmmmm.

Klarglaslampor fram. Mmmm.

Sedan ska du experimentera med stift. Jag satte i w6dtc Bosch. Tror de hette så. 6dtc hette de men osäker på om W eller mer. Tre elektroder, den gick 1000ggr bättre.

Finns ju dem som gör en Motorbyte till 1.8 på youtube och det finns för bra pris på Bildelsbasen
https://www.youtube.com/watch?v=rqkYd3a7Uxw

Men, TS kanske föredrar och gillar att renovera motorer. En bättre kam räcker väl långa vägar om man vill hålla en låg budget.
http://www.dli-teknik.se/index.php?sect … 1=S%C3%B6k

Nja det är väl så att mitt andra projekt har blivit så att jag gör precis allt förutom motor, så tänkte lägga krutet där på denna. Men har inte maskinparken för det mest avancerade. Dessutom drar den andra ut på tiden så detta får bli ett rullande projekt, förutom de dagarna när det blir motorjobb då,  men får väl se om det blir motor ut och ett par veckor eller bara en helg.
Motorbyte blir det väl om denna säckar ihop men har inget sådant åka fort behov.

SvarreE
15 oktober · 159 Inlägg
#9

caromania skrev:

Greenhorn skrev:

caromania skrev:
Sannolikt en Keihinförgasare. Undrar vad som händer om man bestyckar den som en 1.8? Eller alltså byter fugg mot en sån.

195/50/15 ska du ha. Mmmmm.

Klarglaslampor fram. Mmmm.

Sedan ska du experimentera med stift. Jag satte i w6dtc Bosch. Tror de hette så. 6dtc hette de men osäker på om W eller mer. Tre elektroder, den gick 1000ggr bättre.

Finns ju dem som gör en Motorbyte till 1.8 på youtube och det finns för bra pris på Bildelsbasen
https://www.youtube.com/watch?v=rqkYd3a7Uxw

Men, TS kanske föredrar och gillar att renovera motorer. En bättre kam räcker väl långa vägar om man vill hålla en låg budget.
http://www.dli-teknik.se/index.php?sect … 1=S%C3%B6k

Håller helt klart med. En 1.8 kommer vara identisk. Utan katt har den 90 friska hästar. Lite planad topp och annan kam på det så är 100-120hästar inga problem. Och det räcker bra i en Goff.

Sluta övertala mig att byta motor, jag är ju ung och lättpåverkad!!

caromania Forummoderator
15 oktober · 8 300 Inlägg
#10

SvarreE skrev:

caromania skrev:

Greenhorn skrev:

Finns ju dem som gör en Motorbyte till 1.8 på youtube och det finns för bra pris på Bildelsbasen
https://www.youtube.com/watch?v=rqkYd3a7Uxw

Men, TS kanske föredrar och gillar att renovera motorer. En bättre kam räcker väl långa vägar om man vill hålla en låg budget.
http://www.dli-teknik.se/index.php?sect … 1=S%C3%B6k

Håller helt klart med. En 1.8 kommer vara identisk. Utan katt har den 90 friska hästar. Lite planad topp och annan kam på det så är 100-120hästar inga problem. Och det räcker bra i en Goff.

Sluta övertala mig att byta motor, jag är ju ung och lättpåverkad!!

Ingen försöker övertala dig.













Eller........ wink

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
caromania Forummoderator
15 oktober · 8 300 Inlägg
#11

....men för att vara seriös. Gör inte mer än du kan greppa över.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
SvarreE
15 oktober · 159 Inlägg
#12

caromania skrev:
....men för att vara seriös. Gör inte mer än du kan greppa över.

Ingen fara
Dagen då det dyker upp en motor kanske kommer och då kommer jag att slå till, lite av en naturlag ju!

Greenhorn
15 oktober · 285 Inlägg
#13

caromania skrev:
....men för att vara seriös. Gör inte mer än du kan greppa över.

äsch, varför inte kasta in en 2.8 Vr6 24V... då får man mycket rolig bil att tuffa runt med. smile

Growe Fri fart för ett fritt folk!
15 oktober · 9 924 Inlägg
#14

hörde jag 2.0 16v..  med turbo smile

https://www.youtube.com/watch?v=kcNWjtFuNCs

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
SvarreE
18 oktober · 159 Inlägg
#15

Då var motorkoden hittad
Det är som planerat tror jag en EM

Svarte_Orm
18 oktober · 2 258 Inlägg
#16

SvarreE skrev:
Finns ingen servicehistorik och km-mätaren är ganska hög så det blir topplockspackning och kamrem direkt, göra i ordning delar innan de sätts tillbaka.

Topplockspackning byter man inte förrän den går sönder, jag har aldrig hört om någon som byter i förebyggande syfte

SvarreE
18 oktober · 159 Inlägg
#17

Svarte_Orm skrev:

SvarreE skrev:
Finns ingen servicehistorik och km-mätaren är ganska hög så det blir topplockspackning och kamrem direkt, göra i ordning delar innan de sätts tillbaka.

Topplockspackning byter man inte förrän den går sönder, jag har aldrig hört om någon som byter i förebyggande syfte

Ska ändå riva ner allt runt omkring så det är ju inget jättejobb, packningen är ju typ 150:- så får jag se hur cylindrarna ser ut, om det blir honing och kolvringar i sommar eller som ett par förslag här ovan en 1,8l istället.

vw_audi Däckhotellsansvarig på Mekonomen
19 oktober · 781 Inlägg
#18

om du iallafall ska riva av toppen, så har jag en ovanlig crossflowtopp från en usa-golf som är till salu.
4 mc förgasare på den
och i kombination med ett 2.0 l block från tex en passat så har du en riktigt rolig sugmotor :-)

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen A6 avant 1.8Tq
SvarreE
28 oktober · 159 Inlägg
#19

Någon som vet nåt om bromsar? Är det samma bromsar på sena golf 1 som golf 2? Har 48mm men köpt renoveringskit till 44mm.
Möjligt att golf 2 kit passar? Packning och damask tänker jag, glidbultarna är samma som tidigare.

vw_audi Däckhotellsansvarig på Mekonomen
29 oktober · 781 Inlägg
#20

Det finns 48 mm bromskolvar på from ok till golf 2 med 1,8 l motorn och monojet
men det finns även 54 mm till golf 2 så beställ rätt ;-)

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen A6 avant 1.8Tq
Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang