Polera ihop ny lack med gammal

Golfman
27 oktober 2019 · 19 Inlägg

Har till sist fått hyfsad ordning på mina dörrar till golfen. Struntade efter råd att använda 2k färg och klarlack då det kändes för hälsovådligt i den lokal jag varit i. Blev således 1k på båda.... Men i alla fall...har nu vissa skarvar mellan gammal och ny lack, även fast jag använt skarvthinner och försökt maskera av så "diskret" som möjligt.

Frågor:

1. Är det svårt/lönt att försöka polera ihop ny lack med den gamla när man bara använt 1k (tre lager klarlack)?
2. Måste jag i så fall våtslipa ner hela lacken för att få det bra, eller bara lite i skarven, eller kan jag använda mig av compound direkt för att jämna ut det hela?

3. Fick någon dålig skarv som blev "kantig" vid en spotrepair... hur enklast få ner den kanten och jämna ut?
4. Hur länge ska jag vänta med att våtslipa/polera? Bra mkt längre om bilen står i bara 7 grader?
5. Är det åt h-e att använda bilen innan poleringen?

6. Bonusfråga: Är det helt omöjligt att slippa apelsinskalslack med sprayburksfärg?!

GRYMT tacksam för svar!

/Golfman

caromania Forummoderator
27 oktober 2019 · 9 296 Inlägg

6: Nej

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
sir_daniel www.kudoz.se
28 oktober 2019 · 3 802 Inlägg

Synd att du inte köpte 2k klarlack, du kommer ångra dig nästa gång du använder petroleumbaserad avfettning...

jaka54
28 oktober 2019 · 5 680 Inlägg

Hej!
Du kan naturligtvis försöka polera även 1komp klarlack. T.ex "Duplicolor" har väldigt bra färger som går att polera och som torkar väldigt snabbt.

Golfman
29 oktober 2019 · 19 Inlägg

sir_daniel skrev:
Synd att du inte köpte 2k klarlack, du kommer ångra dig nästa gång du använder petroleumbaserad avfettning...

Köpte 2k klarlack, vet om det med avfettning, hälsan går före som sagt...

Golfman
29 oktober 2019 · 19 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Du kan naturligtvis försöka polera även 1komp klarlack. T.ex "Duplicolor" har väldigt bra färger som går att polera och som torkar väldigt snabbt.

Tack för svar! Men e ju redan sprayat som sagt, inte med Duplicolor...

Om du orkar och vill får du gärna svara på nån av de andra frågorna också... Tack!

Golfman

Golfman
29 oktober 2019 · 19 Inlägg

caromania skrev:
6: Nej

Tack för svar! Du får gärna utveckla det....

Golfman

sir_daniel www.kudoz.se
29 oktober 2019 · 3 802 Inlägg

Golfman skrev:

sir_daniel skrev:
Synd att du inte köpte 2k klarlack, du kommer ångra dig nästa gång du använder petroleumbaserad avfettning...

Köpte 2k klarlack, vet om det med avfettning, hälsan går före som sagt...

Finns ju bra masker att använda.

caromania Forummoderator
29 oktober 2019 · 9 296 Inlägg

Golfman skrev:
Tack för svar! Du får gärna utveckla det....

Golfman skrev:
6. Bonusfråga: Är det helt omöjligt att slippa apelsinskalslack med sprayburksfärg?!

caromania skrev:
6: Nej

Edit. Okej. Nej. Tvärtom så blir det sällan apelsinskal med sprayburk. Rinningar ja. Flammigt ja. Men apelsinskal beror på silikon på ytan eller luften, och felaktigt tryck något man slipper med sprayburk. En bra sprayburk är tvärtom lättare att få bättre yta med för en amatör.

Senast redigerat av caromania (29 oktober 2019)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Golfman
30 oktober 2019 · 19 Inlägg

caromania skrev:

Golfman skrev:
Tack för svar! Du får gärna utveckla det....

Golfman skrev:
6. Bonusfråga: Är det helt omöjligt att slippa apelsinskalslack med sprayburksfärg?!

caromania skrev:
6: Nej

Edit. Okej. Nej. Tvärtom så blir det sällan apelsinskal med sprayburk. Rinningar ja. Flammigt ja. Men apelsinskal beror på silikon på ytan eller luften, och felaktigt tryck något man slipper med sprayburk. En bra sprayburk är tvärtom lättare att få bättre yta med för en amatör.

Ok. Jag har dock använt silikonborttagare men ändå fått lite apelsinskal. Har också försökt vara noga med bra temp, 20 grader, och att ha burkar i samma temp. Vad är det då med luften som kan vara fel menar du? Luftfuktigheten?

caromania Forummoderator
30 oktober 2019 · 9 296 Inlägg

Golfman skrev:

caromania skrev:

Golfman skrev:
Tack för svar! Du får gärna utveckla det....

Golfman skrev:
6. Bonusfråga: Är det helt omöjligt att slippa apelsinskalslack med sprayburksfärg?!

caromania skrev:
6: Nej

Edit. Okej. Nej. Tvärtom så blir det sällan apelsinskal med sprayburk. Rinningar ja. Flammigt ja. Men apelsinskal beror på silikon på ytan eller luften, och felaktigt tryck något man slipper med sprayburk. En bra sprayburk är tvärtom lättare att få bättre yta med för en amatör.

Ok. Jag har dock använt silikonborttagare men ändå fått lite apelsinskal. Har också försökt vara noga med bra temp, 20 grader, och att ha burkar i samma temp. Vad är det då med luften som kan vara fel menar du? Luftfuktigheten?

Kör man med kompressor så suger den ju luft någonstans. Om den står inne i hörnet bredvid oljebrännaren eller suger in annan skitig luft (kontaminerad) så kan det sabba allting. Luften blandas ju med färgen när man sprutar. Med sprayburk är man 100% safe från detta.

Apelsinskal med burk? Aldrig lyckats med det. Är det inte så att du sprayat för tunt för långt ifrån så färgen torkat innan den satt sig? Låter inte möjligt. (Om ytan är ren.)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Golfman
31 oktober 2019 · 19 Inlägg

caromania skrev:

Golfman skrev:

caromania skrev:

Golfman skrev:
Tack för svar! Du får gärna utveckla det....

Golfman skrev:
6. Bonusfråga: Är det helt omöjligt att slippa apelsinskalslack med sprayburksfärg?!

Edit. Okej. Nej. Tvärtom så blir det sällan apelsinskal med sprayburk. Rinningar ja. Flammigt ja. Men apelsinskal beror på silikon på ytan eller luften, och felaktigt tryck något man slipper med sprayburk. En bra sprayburk är tvärtom lättare att få bättre yta med för en amatör.

Ok. Jag har dock använt silikonborttagare men ändå fått lite apelsinskal. Har också försökt vara noga med bra temp, 20 grader, och att ha burkar i samma temp. Vad är det då med luften som kan vara fel menar du? Luftfuktigheten?

Kör man med kompressor så suger den ju luft någonstans. Om den står inne i hörnet bredvid oljebrännaren eller suger in annan skitig luft (kontaminerad) så kan det sabba allting. Luften blandas ju med färgen när man sprutar. Med sprayburk är man 100% safe från detta.

Apelsinskal med burk? Aldrig lyckats med det. Är det inte så att du sprayat för tunt för långt ifrån så färgen torkat innan den satt sig? Låter inte möjligt. (Om ytan är ren.)

Ja, jag kan tro att det ligger nånstans åt det hållet. Att jag varit för försiktig med avståndet för att jag varit rädd för rinningar. Har blivit bättre på det nu på slutet... har fattat att det gäller att våga vara nära och det funkar - bara man har handen i rörelse hela tiden. Jag lär mig tydligen ...

Vilket avstånd tycker du är lämpligt då? Med just sprayburk?

caromania Forummoderator
31 oktober 2019 · 9 296 Inlägg

Golfman skrev:

caromania skrev:

Golfman skrev:

Ok. Jag har dock använt silikonborttagare men ändå fått lite apelsinskal. Har också försökt vara noga med bra temp, 20 grader, och att ha burkar i samma temp. Vad är det då med luften som kan vara fel menar du? Luftfuktigheten?

Kör man med kompressor så suger den ju luft någonstans. Om den står inne i hörnet bredvid oljebrännaren eller suger in annan skitig luft (kontaminerad) så kan det sabba allting. Luften blandas ju med färgen när man sprutar. Med sprayburk är man 100% safe från detta.

Apelsinskal med burk? Aldrig lyckats med det. Är det inte så att du sprayat för tunt för långt ifrån så färgen torkat innan den satt sig? Låter inte möjligt. (Om ytan är ren.)

Ja, jag kan tro att det ligger nånstans åt det hållet. Att jag varit för försiktig med avståndet för att jag varit rädd för rinningar. Har blivit bättre på det nu på slutet... har fattat att det gäller att våga vara nära och det funkar - bara man har handen i rörelse hela tiden. Jag lär mig tydligen ...

Vilket avstånd tycker du är lämpligt då? Med just sprayburk?

Övning ger färdighet! smile
Avståndet lite beroende på temperatur men utgå från 30cm. Jag lyckades lacka en kofångare i svart med burk från biltema. Vill inte gärna skryta men det blev sjukt bra faktiskt, hade aldrig trott att det skulle bli så vettig yta med en skräpburk från biltema.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang