VW Polo -98 Startar inte

IIHenkeII
28 oktober 2019 · 129 Inlägg

Efter att sambon ställde bilen i brantaste backen i stan med lite bensin i tanken (soppatorsk) så har bilen börjat bli riktigt svårstartad. Kör på starten, motorn går runt, efter kanske 10-15 sek så startar den. Bluddrar inte igång eller seg igång utan igång direkt.
Händer om den står under en natt. Åker man och handlar så funkar den.

Vart ska jag börja? Sammanträffande med att den inte gick att starta efter soppatorsken?
Bränslepump?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
28 oktober 2019 · 4 917 Inlägg

Det låter som lågt bränsletryck..
Hade det varit pumpen så hade det förmodligen varit svårt att starta alltid.
Hör du pumpen när du vrider om nyckeln?
Det ska ju komma en liten skvätt innan startfasen så inte bränsleledningen är tom vid insprutet..smile

Senast redigerat av malus (28 oktober 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Greenhorn
28 oktober 2019 · 399 Inlägg

Säker att det har dragit in rost ifrån tanken och täppt till bränslefiltret, ta och kolla den rackaren om den är dålig.. eller bara byt ut den, för det har nog inte gjorts på länge på en sådan gammal bil.

Edit: Om bilen fungerar efter ha byt ut bränslefiltret är det dags att spola rent tanken eller byta ut den.
https://www.youtube.com/watch?v=BP_8ROXmEXI

Senast redigerat av Greenhorn (28 oktober 2019)

Brådhis * Voff voff *
28 oktober 2019 · 10 277 Inlägg

Som sagt, byt bränslefilter. smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
28 oktober 2019 · 4 917 Inlägg

Säg inte att det är så simpelt..
Hoppas vi får veta om det är filtret, men men, man kan ju undra..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
jaka54
28 oktober 2019 · 5 719 Inlägg

Hej!
Så betedde sig min Audi 100 för ett år sedan. Svår att starta kall men startade direkt varm.
Trodde först att det vara kallstartsventilen  det var fel på (den sprutar in soppa när motorn är kall) men det var solenoiden på startmotorn som var trasig. Trasig på det viset att den inte lämnade ström till kallstartventilen samtidigt som den skulle koppla in startmotorn.
Bytte solenoiden (pris 300kr) och motorn startade direkt även när den var kall.

IIHenkeII
28 oktober 2019 · 129 Inlägg

Hej allesammans, tack för engagemanget!
Efter jobbet startade bilen som vanligt, lyssnade dock innan start ifall bränslepumpen gick (vilket den gjorde). Körde runt på lite ärenden efter jobbet och startade varje gång.
Ska lyssna imorgonbitti ifall bränslepumpen går. Går den men att bilen ändå inte startar så är relä och pump ok. Då ska jag börja med att byta bränslefilter.

Med att det skulle vara svårare att starta vid lägre temperaturer tror jag inte, fick inte igång den mitt på dagen.

Brådhis * Voff voff *
28 oktober 2019 · 10 277 Inlägg

Ledtrådarna här är som nämnts: Låg nivå på bränslet och parkerat i backe. smile

Mycket få saker, förutom bränslefilter som fylls med skräp från tanken, påverkas av detta. wink

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
jaka54
28 oktober 2019 · 5 719 Inlägg

Hej!
Det är inte svårigheten att starta vid kallare temperatur jag menade utan att få motorn att starta kall...två olika saker.

IIHenkeII
29 oktober 2019 · 129 Inlägg

Ny morgon, -4 grader. Hörde bränslepumpen surra. Vred om tändningen 3-4 gånger och sen starta den direkt. Prövar imorgon igen UTAN att vrida om flera gånger.
Kan en bränslepump tappa kraft, tänker ifall bilen startade idag p g a att jag vred om flera och på så sätt kunde bygga upp ett tryck? Eller pajar dom helt bara?
Kör en bränslepump en sekvenstid eller kör den tills den byggt upp tryck?

jaka54 aha, förstår!

Senast redigerat av IIHenkeII (29 oktober 2019)

Greenhorn
29 oktober 2019 · 399 Inlägg

IIHenkeII skrev:
Ny morgon, -4 grader. Hörde bränslepumpen surra. Vred om tändningen 3-4 gånger och sen starta den direkt. Prövar imorgon igen UTAN att vrida om flera gånger.
Kan en bränslepump tappa kraft, tänker ifall bilen startade idag p g a att jag vred om flera och på så sätt kunde bygga upp ett tryck? Eller pajar dom helt bara?
Kör en bränslepump en sekvenstid eller kör den tills den byggt upp tryck?

jaka54 aha, förstår!

Det sitter även ett relä till soppa pumpen som det kan vara dålig kontakt, typ att den sitter i motorrummet så är det risk att den har ärjat mm
http://www.gtiklubben.nu/forum/showthre … -varmt-mk1

Brådhis * Voff voff *
29 oktober 2019 · 10 277 Inlägg

Greenhorn skrev:

IIHenkeII skrev:
Ny morgon, -4 grader. Hörde bränslepumpen surra. Vred om tändningen 3-4 gånger och sen starta den direkt. Prövar imorgon igen UTAN att vrida om flera gånger.
Kan en bränslepump tappa kraft, tänker ifall bilen startade idag p g a att jag vred om flera och på så sätt kunde bygga upp ett tryck? Eller pajar dom helt bara?
Kör en bränslepump en sekvenstid eller kör den tills den byggt upp tryck?

jaka54 aha, förstår!

Det sitter även ett relä till soppa pumpen som det kan vara dålig kontakt, typ att den sitter i motorrummet så är det risk att den har ärjat mm
http://www.gtiklubben.nu/forum/showthre … -varmt-mk1

Kända för att ärga när man parkerar i nedförsbacke...? wink

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Greenhorn
29 oktober 2019 · 399 Inlägg

Brådhis skrev:

Greenhorn skrev:

IIHenkeII skrev:
Ny morgon, -4 grader. Hörde bränslepumpen surra. Vred om tändningen 3-4 gånger och sen starta den direkt. Prövar imorgon igen UTAN att vrida om flera gånger.
Kan en bränslepump tappa kraft, tänker ifall bilen startade idag p g a att jag vred om flera och på så sätt kunde bygga upp ett tryck? Eller pajar dom helt bara?
Kör en bränslepump en sekvenstid eller kör den tills den byggt upp tryck?

jaka54 aha, förstår!

Det sitter även ett relä till soppa pumpen som det kan vara dålig kontakt, typ att den sitter i motorrummet så är det risk att den har ärjat mm
http://www.gtiklubben.nu/forum/showthre … -varmt-mk1

Kända för att ärga när man parkerar i nedförsbacke...? wink

//Brådhis

Ett smygande el-fel kan uppkomma närsomhelst även om man nu så råkade, stå parkerad i nedförsbacke... till o med i en uppförsbacke.

Senast redigerat av Greenhorn (29 oktober 2019)

jaka54
29 oktober 2019 · 5 719 Inlägg

Hej!
Om din motor inte vill starta kall ,den tvekar...så kan det vara kallstartventilen (som pytsar in extra soppa när motorn är kall) som inte får ström (den får ström via solenoiden ppå startmotorn) eller...att kallstartventilen är trasig.
Men först måste du kolla om du har en kallstartventil! -Den sitter i så fall på insuget.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 oktober 2019 · 17 466 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Om din motor inte vill starta kall ,den tvekar...så kan det vara kallstartventilen (som pytsar in extra soppa när motorn är kall) som inte får ström (den får ström via solenoiden ppå startmotorn) eller...att kallstartventilen är trasig.
Men först måste du kolla om du har en kallstartventil! -Den sitter i så fall på insuget.

På denna är det väl ECU:n som bestämmer om det krävs mer sås? Alltså kan en koll på tempsensorn vara ett tips.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Meaganeowner
30 oktober 2019 · 2 250 Inlägg

.

Soppatorsk, som du beskriver.
Och sen tankat E85.

Blir då trögstartad kall.
Går nästan normalt varm, om än något svagare.
Startar fint varm.

Ca 30 % högre bränsleförbrukning.



Har själv gjort detta nyss. Rättare sagt tankade frpn en pump, med två slangar.
Pumpen var endast märkt 95, på båda sidorna.

Att jag tankat E85, vid ett visst datum, för en viss summa och med Masterkard, kunde leverantören av drivmedel konstatera/bekräfta.

.

Senast redigerat av Meaganeowner (30 oktober 2019)

IIHenkeII
30 oktober 2019 · 129 Inlägg

Testat flera gånger, morgon, eftermiddagar och kvällar. Startar direkt. Oklart varför det blev som det blev. Om det var luft kanske, kanske bara var en lite förkylning big_smile
Jag kommer inte skriva något mer om det inte visar sig något igen.
Tack alla!

IIHenkeII
10 november 2019 · 129 Inlägg

I'm back! Har väl funkat sådär. Kör jag bilen varje dag så är det inga problem dagen efter men på måndagar så är den lite butter.
Men kör jag på tändningen några gånger och hör pumpen jobba typ 3-4 gånger så startar den sen.
Ska iallafall prova att byta bränslefilter imorgon, men tar ju en vecka innan jag kan se resultat.
Peace!

Brådhis * Voff voff *
10 november 2019 · 10 277 Inlägg

IIHenkeII skrev:
I'm back! Har väl funkat sådär. Kör jag bilen varje dag så är det inga problem dagen efter men på måndagar så är den lite butter.
Men kör jag på tändningen några gånger och hör pumpen jobba typ 3-4 gånger så startar den sen.
Ska iallafall prova att byta bränslefilter imorgon, men tar ju en vecka innan jag kan se resultat.
Peace!

Lycka till, skriv gärna om det löste sig eller ej här sen.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
IIHenkeII
18 november 2019 · 129 Inlägg

Okej, 1 vecka har gått! Jag försökte byta bensinfilter men det var fel jag hade köpt så blåste igenom det gamla och ingen sörja eller skit kom ut så stoppa tillbaka det gamla. Byte tändstiften. Tog bort luftburken och blåste rent den och även filtret. Kopplade tillbaka allt igen. Sedan dess har den gått kanon. Ingen aning vad det kan ha varit. Dom gamla tändstiften var vita. En slang vid luftburken sitter väldigt dumt, kanske har varit den som ramlat av.
Hursomhelst har den startat direkt varje gång

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang