Allround motorolja som fungerar i olika motorer?

Richtenb
17 december 2019 · 1 359 Inlägg

Zemet verkar ha förstått direkt vad det handlar om. Jag påstår absolut inte att biltillverkarna har fel eller att jag vet mer, Det är det snarare RCY som verkar allvetande om allt säger att jag påstår. Jag menar att man kan hitta en olja som är precis lika bra till ett billigare pris men som nödvändigtvis inte behöver ha GM:s helt speciella klassning exempelvis.

Tar vi min bil så har den en extremt ovanlig GM klassning på Helsyntet. Ska jag köpa den kostar det mig flera tusenlappar för 4 liter. Mannol 5w-40 helsyntet funkar precis lika bra, den har ett antal klassningar, den får bra i slitagetest och den funkar då enligt min åsikt bra på TS bilar. RCY du spårar ur från scoopet som är 90-tal tidigt 2000-tal och börjar dra upp Formel 1 bilar som gissningsvis kör  0w-20 för bäst effekt, där man bygger om motorn regelbundet.

RCY, du verkar inte heller ha förstått att jag hela tiden pratat om helsyntet 5w-40 där den enda skillnaden är klassningen. exemeplvis OPEL GM LL-A-025/LL-B-025.

DVS om en olja har exempelvis följande klassningar

SAE 5W-40
API SN/CH-4
ACEA A3/B4
MB 229.5
OPEL GM LL-A-025/LL-B-025
PORSCHE A40
RENAULT RN0700/0710

Så skulle jag ändå utan problem köra det i en GM bil, I en Toyota, I en BMW från samma scoop av årtal

Man underskattar kapitalismen i det hela vilket jag är väldigt insatt i. Biltillverkarna är inte facit i hela oljevärlden även om man naturligtvis kan vara ganska säker på att oljan de rekommenderar funkar bra. Det ifrågasätter jag inte, men jag ifrågasätter det om priset på oljan är markant högre än ett substitut vilket det kan vara i många fall

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
Richtenb
17 december 2019 · 1 359 Inlägg

Ett tillägg är ju att Nissan king cab inte har partikelfilter för årsmodell 2000. Och detta är ju skrivet för TS bilar och inte som någon allmän hypotes från allt från Nasas rymdraketer till trimmade crossar och formel 1 bilar.

I övrigt håller jag med det om det Zemet skriver, naturligtvis bör man vara lite mer noggrann i just en Dieselbil och kanske speciellt om den har partikelfilter

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
rcy
17 december 2019 · 1 705 Inlägg

Richtenb skrev:
RCY, du verkar inte heller ha förstått att jag hela tiden pratat om helsyntet 5w-40 där den enda skillnaden är klassningen.

Det du inte verkar ha förstått är att den enda skillnaden är antagligen inte klassningen. Om alla oljor vore identiska så hade vi inte haft något klassningsystem. Klassningen används just för att påvisa skillnaden mellan olika oljor, alltså att dom *inte* är identiska. Visst, det *kan* finnas oljor som har liknande egenskaper men ändå saknar klassningen, men jag påstår med bestämdhet att det har inte du kompetens nog att göra och bör därför inte rekommendera folk att avvika från klassningen.
Jag är betydligt mer insatt i oljor än vad dom flesta andra är, men inte ens jag skulle drömma om att rekommendera någon en olja som inte är godkänd för deras bil. Jag har rivit åtskilliga motorer som rasat pga fel olja och jag har sett skillnaderna på till synes likvärdiga oljor påvisas i labb, så det finns inte en chans att jag tänker ta den risken.

Vad du häller i dina bilar är helt upp till dig, det är du som får stå för kostnaden om något havererar. Men när du med all bestämdhet rekommenderar andra att hälla i oljor som riskerar deras motorer och dessutom tar bort alla chanser att få ut något på eventuella garantier, då protesterar jag! Det är oansvarigt, egoistiskt och arrogant. Det går säkert bra 9 av 10 gånger, men den tionde gången så står någon där med en havererad motor, och då skulle jag vilja se dig leva upp till din "livstids garanti".

Richtenb
17 december 2019 · 1 359 Inlägg

Antagligen? Du är ju en oljeguru enligt dig själv? Den enda skillnaden är additiv som jag sa tidigare vilket kan påverka flampunkt, viskoindex etc som egentligen är helt ointressant i en vanlig bil inom ramarna för tråden. Nu pratar vi klass 3 oljor och inte klass 4 pao eller klass 5 ester. Men klass 5 ester är ju enligt dig fortfarande en sämre olja om den inte innehar exakt rätt klassning för din bil.....

Biltema exempelvis rekommenderar exakt samma olja till alla bilar. Konstigt? Det borde de ju kunna bli stämda för?

Du kan inte påvisa att en rasad motor beror på fel olja. Hur skulle du kunna göra det? Öppnade du motorn när den var ny, sen körde du den i 30000 mil på samma olja och sen kunde du med bestämdhet säga att det var oljans fel? Det är mycket i dina resonemang som inte alls går ihop inom sccopet för tråden. Eller har du svävat ut igen till Nasas rymdraket från en helt vanlig Nissan King Cab 2000, Kanske en Subaru WRX STI som körts stenhårt på banan?

Alla rasade 1.4Tsi motorer beror väl också på fel olja va? Lika sant som ditt påstående ovan och HELT omöjligt att exakt påvisa vad det beror på förutom att de är dåligt konstruerade med ett antal svaga punkter.

Du kör mycket med personlig påhopp om kompetens inom MITT område, dvs nåt som du aldrig provat. Att köra på oljor som inte har tillverkarens klassning. Jag kan lova dig att jag ligger 25 år före dig kompetensmässigt inom det området och det går fortfarande väldigt bra. 

Det är helt ok att ha en egen åsikt och jag respekterar din, jag tycker man ska tänka logiskt, läs på innehållsförteckningen på olika oljor så ser ni hur lite det skiljer sig mellan KLASS 3 Helsyntet.
Skiljer det inte nåt i pengar så kan jag absolut hålla med dig i det faktum att man kan köra på tillverkarens olja.

Jag pratar hela tiden inom scoopet för 90-ganska tidiga 2000 tals bilar och där är gissningsvis varje krona värd en hel del (särskilt om man kan kapa halva summan på oljebyte)

rcy skrev:

Richtenb skrev:
RCY, du verkar inte heller ha förstått att jag hela tiden pratat om helsyntet 5w-40 där den enda skillnaden är klassningen.

Det du inte verkar ha förstått är att den enda skillnaden är antagligen inte klassningen. Om alla oljor vore identiska så hade vi inte haft något klassningsystem. Klassningen används just för att påvisa skillnaden mellan olika oljor, alltså att dom *inte* är identiska. Visst, det *kan* finnas oljor som har liknande egenskaper men ändå saknar klassningen, men jag påstår med bestämdhet att det har inte du kompetens nog att göra och bör därför inte rekommendera folk att avvika från klassningen.
Jag är betydligt mer insatt i oljor än vad dom flesta andra är, men inte ens jag skulle drömma om att rekommendera någon en olja som inte är godkänd för deras bil. Jag har rivit åtskilliga motorer som rasat pga fel olja och jag har sett skillnaderna på till synes likvärdiga oljor påvisas i labb, så det finns inte en chans att jag tänker ta den risken.

Vad du häller i dina bilar är helt upp till dig, det är du som får stå för kostnaden om något havererar. Men när du med all bestämdhet rekommenderar andra att hälla i oljor som riskerar deras motorer och dessutom tar bort alla chanser att få ut något på eventuella garantier, då protesterar jag! Det är oansvarigt, egoistiskt och arrogant. Det går säkert bra 9 av 10 gånger, men den tionde gången så står någon där med en havererad motor, och då skulle jag vilja se dig leva upp till din "livstids garanti".

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
jaka54
17 december 2019 · 5 719 Inlägg

Hej!
En vanlig enkel Ottomotor som sitter i alla bilar idag lär ju inte  "rasa" bara för man använder en 5wx40 helsyntetolja utan klassning.
Men varför köpa en icke klassad olja..?

rcy
17 december 2019 · 1 705 Inlägg

Richtenb skrev:
Antagligen? Du är ju en oljeguru enligt dig själv?

Nej, det är jag inte, och det har jag aldrig påstått. Jag kan mer om oljor än dom flesta andra, men det betyder inte att jag kan allt. Ju mer jag lär mig desto mer inser jag att jag inte kan. Till skillnad mot dig då förstås som faktiskt kört 20.000 mil i en Toyota på fel olja och därmed kan mer än tusentals kemister inom bilindustrin. wink

Richtenb skrev:
Den enda skillnaden är additiv som jag sa tidigare vilket kan påverka flampunkt, viskoindex etc som egentligen är helt ointressant i en vanlig bil inom ramarna för tråden. Nu pratar vi klass 3 oljor och inte klass 4 pao eller klass 5 ester. Men klass 5 ester är ju enligt dig fortfarande en sämre olja om den inte innehar exakt rätt klassning för din bil.....

Flampunkt och viskositet är helt ointressant? Allvarligt?

Och som jag försökt förklara hur många gånger som helst tidigare: vad som avgör om en olja är bra eller dålig beror på vad du ska ha den till!

Richtenb skrev:
Biltema exempelvis rekommenderar exakt samma olja till alla bilar. Konstigt? Det borde de ju kunna bli stämda för?

Nej, det gör dom inte. Sök på exempelvis Dexos 2 eller BMW LL-04 så får du upp olika oljor.
Hur ska dom kunna bli stämda? Det finns ingen lag mot felaktiga rekommendationer. Tyvärr.

Richtenb skrev:
Du kan inte påvisa att en rasad motor beror på fel olja. Hur skulle du kunna göra det? Öppnade du motorn när den var ny, sen körde du den i 30000 mil på samma olja och sen kunde du med bestämdhet säga att det var oljans fel? Det är mycket i dina resonemang som inte alls går ihop inom sccopet för tråden. Eller har du svävat ut igen till Nasas rymdraket från en helt vanlig Nissan King Cab 2000, Kanske en Subaru WRX STI som körts stenhårt på banan?

Och du kan inte påvisa att motorerna jag skruvar isär *inte* beror på fel olja.
Alla som håller på med motorer vet att man aldrig med säkerhet kan bevisa något, men när man sett tillräckligt många ras börjar man se mönster och kan dra egna slutsatser.

Vet inte vilka av mina resonemang du har svårt att förstå, men highlighta dom gärna så förklarar jag igen. Kan dock inte minnas att jag någonsin nämnt NASA.

Richtenb skrev:
Alla rasade 1.4Tsi motorer beror väl också på fel olja va? Lika sant som ditt påstående ovan och HELT omöjligt att exakt påvisa vad det beror på förutom att de är dåligt konstruerade med ett antal svaga punkter.

Och igen, jag har aldrig nämnt någon 1.4Tsi, så jag kan inte hjälpa dig i den frågan. Du argumenterar mot dig själv och jag tänker inte lägga mig i den fighten också.

Richtenb skrev:
Du kör mycket med personlig påhopp om kompetens inom MITT område, dvs nåt som du aldrig provat. Att köra på oljor som inte har tillverkarens klassning. Jag kan lova dig att jag ligger 25 år före dig kompetensmässigt inom det området och det går fortfarande väldigt bra.

Diskussionen handlar om oljor, så förhoppningsvis pratar vi om samma område?
Att köra sina egna bilar på en viss olja är inte kompetens, inte ens om du så gör det i 200 år. I bästa fall kan det räknas till erfarenhet, men en mycket begränsad och högst personlig sådan.
När du kört 1000 bilar i några hundratusen mil under en flerårs period, då börjar du få ihop tillräckligt med erfarenhet för att den faktiskt ska vara värd någonting, rent statistiskt.

Richtenb skrev:
Det är helt ok att ha en egen åsikt och jag respekterar din, jag tycker man ska tänka logiskt, läs på innehållsförteckningen på olika oljor så ser ni hur lite det skiljer sig mellan KLASS 3 Helsyntet.
Skiljer det inte nåt i pengar så kan jag absolut hålla med dig i det faktum att man kan köra på tillverkarens olja.

Problemet är att innehållsförteckningen aldrig någonsin, i något enda fall, kan ge dig tillräckligt med information för att avgöra om oljan är lämpad i din bil. Att du tror det visar bara på hur lite du vet om oljor, men egentligen är det inte bara ditt fel. Informationen på förpackningen är oftast skrämmande dålig och alltid bristfällig så hur påläst man än är så är det oftast omöjligt att avgöra om en olja är lämplig enbart med hjälp av innehållsförteckningen.
Som tur är så kom ju någon smart person på att man kan använda ett system med klassificeringar som direkt låter konsumenterna veta om en olja är lämplig eller inte utan att dom behöver vara experter eller läsa på mer än att slå upp en sida i bilens instruktionsbok. Många konsumenter grejer detta utan problem, dock inte alla. wink 

Richtenb skrev:
Jag pratar hela tiden inom scoopet för 90-ganska tidiga 2000 tals bilar och där är gissningsvis varje krona värd en hel del (särskilt om man kan kapa halva summan på oljebyte)

Och som vi flera gånger försökt påpeka för dig, så behöver rätt klassning inte alls betyda att det blir dyrare. Men som man brukar säga, har du inte råd med rätt olja så har du definitivt inte råd med ett motorhaveri heller.

spillolja
17 december 2019 · 4 020 Inlägg

rcy skrev:
Och igen, jag har aldrig nämnt någon 1.4Tsi, så jag kan inte hjälpa dig i den frågan. Du argumenterar mot dig själv och jag tänker inte lägga mig i den fighten också.

Jag har ju en 1,4 Tsi med kamkedja så den biten kan jag hjälpa till med, 5W-40 Fusksyntet med  VW502.00 klassning är ett alldeles utmärkt val, vilket jag länkat till i 21:e inlägget


smile

edit: det ska vara  21 inte 11:e inlägget

Senast redigerat av spillolja (21 december 2019)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Richtenb
18 december 2019 · 1 359 Inlägg

RCY, Biltema 36-909 funkar for nästan precis varenda bil som existerar. Du behöver bara läsa på första sidan men det kanske är problematiskt? 

Hahaha kört en Toyota några 1000 mil, du är rolig du. DU kan fortsätta att tro att mitt resonemang är baserat på det. Mitt testande, undersökande, läsande sträcker sig väldigt långt. Men det är tacksamt att ta din roll. Du kan bara hänvisa till fakta, Hitta på historier om att det har varit oljans fel i motorhaverier där du inte ens nämner biltyp, Du har extremt svårt att hålla dig till scoopet för tråden eller har det bara varit Nissan king Cab 2000 som du öppnat upp? Du kanske kan berätta exakt vilka bilar som haft dessa sk oljehaverier?

Man får inte ett motorhaveri av att köra på Biltemas 36-909 i sin BMW trots att den inte har sin magiska BMW klassning som du tror är livsavgörande. Men man kanske sparar mycket pengar på det. Du missar hela poängen!!

jaka54, helt rätt men allt handlar om att rcy tror att den magiska ex BMW LL-04 helt plötsligt förvandlar oljan till något helt fantastiskt för en BMW och att den går sönder direkt om Du kör på någon annan olja som inte har BMW LL-04 klassningen. Vi pratar fortfarande Helsyntet.
Jag är helt överrens med dig om att man inte bör köra en olja utan klassning. Men är det stor ekonomisk skillnad för varje oljebyte så menar jag att det är fullständigt skitsamma om oljan har  BMW LL-04 eller inte i dIn BMW 320 E46. Den kommer hålla precis lika länge oavsett.

Kan man hitta en olja med rätt klassning, ta den. Det kan dock vara problematiskt i många fall av importerade bilar utan att bli ekonomiskt ruinerad. Men motorn går ju sönder direkt enligt rcy om du inte följer de magiska oljeriktlinjerna....

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
Richtenb
18 december 2019 · 1 359 Inlägg

Ska vi gå helt utanför Scoopet för tråden, vilket är rcy:s specialitet.

Banracing, en populär olja är Klass 5 Ester oljan Motul 300V, Hur ska vi ställa oss till den rcy? Den måste ju vara skit för den har ju inga klassningar alls? Eller duger Above all existing standards.
Den saknar ju BMW LL-04, Vi kan ju absolut inte använda den i en BMW....
Det är dessutom många som använder denna på gatan. Vem vet, jaka54 kanske vill använda den i sin Camaro? Men då går den väl sönder direkt. Den har inga GM klassningar.

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
torsen
19 december 2019 · 7 234 Inlägg

Har skrivit det tidigare - men repeterar.
LIDL 5W40 (hel-)syntetisk uppfyller kraven från så gott som alla bil-/motortillverkare.
VAG, BMW, Mercedes, Volvo, PSA, Renault/FIAT/MOPAR m fl.
LIDL 5-lit dunk billigare än Biltema 20-litdunk i literpris - dessutom lättare att hantera 5-litdunk.

jaka54
19 december 2019 · 5 719 Inlägg

Hej!
Kör på LIDL 5wx40 helsyntet i både min Audi 100 2,0E-89:a , Audi TT 3,2lit roadster (2004) samt i brorsans Audi 100 Turbo 91:a. I de båda äldre Audisarna behövs ingen klassad olja, där duger vad som helst.
Till TT:n med V6:a rekommenderas en VW 501.01 och 505.00 5wx40 olja.

Från det ena till det andra...Tror ni på detta??
https://rvs.se/#

Senast redigerat av jaka54 (19 december 2019)

zemet
20 december 2019 · 4 037 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Kör på LIDL 5wx40 helsyntet i både min Audi 100 2,0E-89:a , Audi TT 3,2lit roadster (2004) samt i brorsans Audi 100 Turbo 91:a. I de båda äldre Audisarna behövs ingen klassad olja, där duger vad som helst.
Till TT:n med V6:a rekommenderas en VW 501.01 och 505.00 5wx40 olja.

Från det ena till det andra...Tror ni på detta??
https://rvs.se/#

Jag är ganska skeptisk, vilket man nog alltid bör vara när det gäller "mirakelmedel".

Låter ju intressant, men det gör ju alltid mirkakelmedel...

Hade varit intressant att höra från någon som testat, jag har tyvärr ingen bil med tjutande bakdiff eller dålig växellåda att testa på.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
torsen
20 december 2019 · 7 234 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Kör på LIDL 5wx40 helsyntet i både min Audi 100 2,0E-89:a , Audi TT 3,2lit roadster (2004) samt i brorsans Audi 100 Turbo 91:a. I de båda äldre Audisarna behövs ingen klassad olja, där duger vad som helst.
Till TT:n med V6:a rekommenderas en VW 501.01 och 505.00 5wx40 olja.

Från det ena till det andra...Tror ni på detta??
https://rvs.se/#

Kort och korrekt svar: NEJ!

torsen
20 december 2019 · 7 234 Inlägg

zemet skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Kör på LIDL 5wx40 helsyntet i både min Audi 100 2,0E-89:a , Audi TT 3,2lit roadster (2004) samt i brorsans Audi 100 Turbo 91:a. I de båda äldre Audisarna behövs ingen klassad olja, där duger vad som helst.
Till TT:n med V6:a rekommenderas en VW 501.01 och 505.00 5wx40 olja.

Från det ena till det andra...Tror ni på detta??
https://rvs.se/#

Jag är ganska skeptisk, vilket man nog alltid bör vara när det gäller "mirakelmedel".

Låter ju intressant, men det gör ju alltid mirkakelmedel...

Hade varit intressant att höra från någon som testat, jag har tyvärr ingen bil med tjutande bakdiff eller dålig växellåda att testa på.

Det enda jag har testat med gott resultat är preskriberat.
Köpte för många många många år sedan en Opel Rekord hos Kungsbilar i Eskilstuna.
Bilen var väldigt fin och ovanlig genom att den hade skilda framstolar, i stället för hel framsoffa.
Efter en tid märkte jag ett lätt sjungade från bakaxelväxeln kombinerat med ett övertydligt klickande från bakaxelväxeln när man startade och växlade.
De akustiska fenomenen tilltog.
Vid en grundligare sanering av bilen inuti fann jag ett kvitto från Odenplans bilskola i Stockholm.
Samtidigt såg jag att värmeanläggningen var mystiskt moddad närmast golvet.
Några extra hål i durken i pedalhöjd bekräftade misstankarna på att bilen varit körskolebil.
Dryftade problemet med några "kunniga" som rådde mig att peta in så många gummisnoddar som möjligt genom nivå-/påfyllningshålet i banjon.
Oljudet reducerades betydligt, men försvann inte helt.
Bytte in den mot en Hundkoja hos en bilfirma.
Hörde aldrig något klagomål på mitt "tilltag".
Gummisnoddar kan således rekommenderas!

rcy
20 december 2019 · 1 705 Inlägg

Du måste börja lyssna på vad jag säger, annars är det här ganska meningslöst.

Jag har aldrig hänvisat till magi. Aldrig någonsin. Jag inser att oljeklassningar kan verka som magi för dig eftersom du uppenbarligen inte har minsta lilla fundamentala susning om vad dom innebär, men det är ingen magi inblandad, jag lovar. 
Jag har aldrig påstått att en olja med en klassning är bättre än en olja utan klassning. Dom kan vara i princip identiska, men det är omöjligt att veta. Och, som jag upprepat så många gånger nu, det är omöjligt att kalla en olja bra eller dålig om du inte vet exakt vad den ska användas till.
Jag har aldrig påstått att en motor kommer att gå sönder så fort du häller i en olja med fel klassning eller till och med utan klassning. Allt detta är saker *du* påstår att jag sagt.
Vilka bilar och motorer jag rivit är helt irrelevant, eftersom det är min högst personliga och i sammanhanget marginella erfarenhet. Jag har aldrig sagt åt någon att lyssna på *min* kompetens eller *min* erfarenhet då jag inser hur fruktansvärt begränsad och obetydlig den är jämfört med biltillverkarnas. Det är bara du som tror att din personliga erfarenhet övertrumfar miljarder i utvecklingsbudget, tusentals ingenjörer, tusentals timmar i labb och miljoner mil i miljoner bilar över hela världen.

Det *jag* har sagt är att DU KAN INTE GARANTERA ATT DET FUNGERAR! Dels för att det är i princip tekniskt omöjligt att garantera en sådan sak, men även för att du bevisligen inte har en aning om vad du pratar om. Att säga att alla klassningar funkar i alla bilar är ungefär lika sant som att säga att H4-lampor passar i alla strålkastare.

Jag har sett vad som *kan* hända när man kör med fel olja. Det är inte samma sak som att det *kommer* att hända varje gång, men varför i helvete ska man ens ta risken?
Din "livstids garanti" som du så fint lovar är bara tomma ord. Om du kan utlova en livstids garanti som gäller alla som följer dina råd, där *DU* måste bevisa att det inte var dina råd som rasade motorn, då ska jag lyssna på dig. Men så länge du lägger bevisbördan på dom som följer dina råd eftersom dom själva inte har en aning, så är din garanti bara skitsnack och det vet både du och jag!
Biltillverkarna däremot står bakom sin garanti. Följer du deras rekommendationer och motorn ändå går sönder, så kommer dom att stå för det. Därför säger jag till alla som frågar att dom bör följa tillverkarnas krav. Inte för att jag vet bäst, men för att *tillverkaren* vet bäst, och till skillnad från dig så står dom för vad dom säger.

Du får köra dina bilar på spillolja om du så vill, det skiter jag fullkomligt i. Det kanske fungerar jättebra, vem vet, men *risken* för ett haveri ökar betydligt.
Men när du rekommenderar dina idiotiska idéer till andra som frågar om råd eftersom dom själva inte är insatta,  då kommer jag att protestera! Varenda gång! Anledningen att dom frågar om råd är givetvis för att dom själva inte kan avgöra vad som är rätt och fel, och att nån då skulle passa på att att utge sig för att vara insatt och därmed lura dom gör mig faktiskt helt vansinnig.
Antingen står du för vad du säger och tar konsekvenserna om det blir fel, eller så är du tyst!


Richtenb skrev:
RCY, Biltema 36-909 funkar for nästan precis varenda bil som existerar. Du behöver bara läsa på första sidan men det kanske är problematiskt? 

Hahaha kört en Toyota några 1000 mil, du är rolig du. DU kan fortsätta att tro att mitt resonemang är baserat på det. Mitt testande, undersökande, läsande sträcker sig väldigt långt. Men det är tacksamt att ta din roll. Du kan bara hänvisa till fakta, Hitta på historier om att det har varit oljans fel i motorhaverier där du inte ens nämner biltyp, Du har extremt svårt att hålla dig till scoopet för tråden eller har det bara varit Nissan king Cab 2000 som du öppnat upp? Du kanske kan berätta exakt vilka bilar som haft dessa sk oljehaverier?

Man får inte ett motorhaveri av att köra på Biltemas 36-909 i sin BMW trots att den inte har sin magiska BMW klassning som du tror är livsavgörande. Men man kanske sparar mycket pengar på det. Du missar hela poängen!!

jaka54, helt rätt men allt handlar om att rcy tror att den magiska ex BMW LL-04 helt plötsligt förvandlar oljan till något helt fantastiskt för en BMW och att den går sönder direkt om Du kör på någon annan olja som inte har BMW LL-04 klassningen. Vi pratar fortfarande Helsyntet.
Jag är helt överrens med dig om att man inte bör köra en olja utan klassning. Men är det stor ekonomisk skillnad för varje oljebyte så menar jag att det är fullständigt skitsamma om oljan har  BMW LL-04 eller inte i dIn BMW 320 E46. Den kommer hålla precis lika länge oavsett.

Kan man hitta en olja med rätt klassning, ta den. Det kan dock vara problematiskt i många fall av importerade bilar utan att bli ekonomiskt ruinerad. Men motorn går ju sönder direkt enligt rcy om du inte följer de magiska oljeriktlinjerna....

spillolja
21 december 2019 · 4 020 Inlägg

Sådär nu är det dags för TS att skaffa hem ett lass med en universal motorolja, skulle  AVISTA pace GER SAE 5W-40 Motorolja  kunna utses till den mest universala motoroljan och tråden hämed låsas

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Ante67
21 december 2019 · 5 Inlägg

Mobil1 0W-40 FS hette förut New Life, skulle jag använda till dessa bilar som frågan gällde. Finns att köpa till rimliga priser på nätet. Lidl motorolja endast till rishögar som gamla Volvo 240 osv.

EmsAnders
21 december 2019 · 151 Inlägg

Lås denna sandlåda, går ju inte göra en tråd om motorolja, det är bevisat flera gånger om.

Ante67
21 december 2019 · 5 Inlägg

Svårt när det finns så många som tycker så olika. Det bästa rådet är väl egentligen att följa bilens instruktionsbok. Fast motorolja tillverkad av spillolja som Lidl säljer skulle jag aldrig acceptera i någon bil jag äger oavsett.

spillolja
22 december 2019 · 4 020 Inlägg

Om den nu är gjord på spillolja så betyder det bara att den har raffinerats minst ytterligare en 1 gång till och en ännu mer högklassig produkt

wink

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang