Allround motorolja som fungerar i olika motorer?

Ante67
22 december 2019 · 5 Inlägg

Vad gäller spillolja har jag för mig att mycket av denna går till asfaltindustrin. En tillverkare som öppet (åtminstone tidigare) nyttjar spillolja i sin produktion av "ny" motorlja, är tyska Mitan, som marknadsför sin motorolja med Pennasol- och Alpine-etiketter, och troligen flera andra namn med Alpine-olja (LL-04) .

candyweiss
22 december 2019 · 875 Inlägg

spillolja skrev:
Om den nu är gjord på spillolja så betyder det bara att den har raffinerats minst ytterligare en 1 gång till och en ännu mer högklassig produkt

wink

Det har jag också hört för länge sedan, det låter ju oroande med "renad" spillolja.
Men tydligen ska den vara riktigt bra hörde jag av killen i butiken där jag köpte annan olja.
Iofs så var detta många år sedan, så vet egentligen inte om det stämmer idag smile

Senast redigerat av candyweiss (22 december 2019)

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Ante67
22 december 2019 · 5 Inlägg

Första reningen av "spillolja" brukar vara en fällningsrening där man helt enkelt låter tyngre restprodukter sjunka till botten genom att låta oljan stå stilla en längre period.
Sedan finns det olika typer av filtersystem - allt från "vanliga filter" (liknande de som sitter i bilmotorn) till cyklon-/centrifugalfilter där oljan spolas på insidan av en snabbt snurrande cylinder och där tyngre partiklar trycks mot insidan av cylindern och fastnar där.

Därefter kan man destillera oljan och göra brännolja av den eller låta den genomgå hela raffineringsprocessen igen som en bättre råvara än råolja.

Oftast används dock insamlad spillolja som brännolja direkt i t ex. cementugnar och annan tyngre industri där den bränns med bra avgasrening och kontrollerad förbränning.

jaka54
22 december 2019 · 5 719 Inlägg

Hej!
Så LIDL:s 5wx40 helsyntetolja, som är  VW-klassad, skulle var undermålig/dålig/kass/sämre en tex Mobil 1, Castrol  (som också har samma klassning) osv osv?

Senast redigerat av jaka54 (22 december 2019)

rcy
7 januari 2020 · 1 705 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Så LIDL:s 5wx40 helsyntetolja, som är  VW-klassad, skulle var undermålig/dålig/kass/sämre en tex Mobil 1, Castrol  (som också har samma klassning) osv osv?

Med stor sannolikhet, ja.
Som jag försökt påpeka säkert hundratusen gånger i diverse oljetrådar, klassningen är en minimi-specifikation.
Att två oljor har samma klassning innebär bara att dom båda klarar klassningen, inte att dom är likadana.

Audi A6 Allroad "biitörbo fyrrhjula" (2002)
BMW 325i "isbilen" (1992)
Saab 9-3 Aero "the sissy" (2002)
Slim
7 januari 2020 · 340 Inlägg

rcy skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Så LIDL:s 5wx40 helsyntetolja, som är  VW-klassad, skulle var undermålig/dålig/kass/sämre en tex Mobil 1, Castrol  (som också har samma klassning) osv osv?

Med stor sannolikhet, ja.
Som jag försökt påpeka säkert hundratusen gånger i diverse oljetrådar, klassningen är en minimi-specifikation.
Att två oljor har samma klassning innebär bara att dom båda klarar klassningen, inte att dom är likadana.

Sen om man skulle testa oljorna igen efter 3000mil skulle det nog finnas en del skillnader.

Som du säger är det minimikrav och det är när det verkligen gäller som oljornas kvalitet kommer fram. Vid överhettning eller slitna lager sitter jag hellre med en bra basolja likt Araloljan en del rekommenderat, snarare än en tillsatskryddad olja som sannolikt tappar sin kvalitet betydligt snabbare.

Richtenb
8 januari 2020 · 1 359 Inlägg

Nej du har helt rätt Jaka54. Det är i princip ingen skillnad förutsatt att bägge är Klass 3 oljor. Skillnaden är mest additiv och även om de kan göra en viss skillnad i slitagetest mm så är det inget som får din motor att kasta in handduken oavsett. RCY verkar tro att det finns 1000 olika oljeraffinaderier i världen och att man har råd att göra 1000 olika oljetyper inom klass 3 bara för personbilar och att dessa skulle göra en enorm skillnad mellan en mazda 626 från 1998 och en Toyota Avensis från 2003.

Jag tror många kan tänka logiskt...

rcy skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Så LIDL:s 5wx40 helsyntetolja, som är  VW-klassad, skulle var undermålig/dålig/kass/sämre en tex Mobil 1, Castrol  (som också har samma klassning) osv osv?

Med stor sannolikhet, ja.
Som jag försökt påpeka säkert hundratusen gånger i diverse oljetrådar, klassningen är en minimi-specifikation.
Att två oljor har samma klassning innebär bara att dom båda klarar klassningen, inte att dom är likadana.

Senast redigerat av Richtenb (8 januari 2020)

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
Richtenb
8 januari 2020 · 1 359 Inlägg

Jag kör tom min vattenskoter på en 5w-40, samma som i bilarna som varken har Toyota, Honda, Yamaha eller rätt GM standard. Ok jag rekommenderar det inte till någon annan i detta fallet men jag har haft den sen ny, kört 250h på samma oljemärke och den går som en klocka fortfarande. Den varvar 13000 rpm så man kan tycka att den borde gå sönder vid det här laget eftersom jag kör på HELT fel olja....


Richtenb skrev:
Nej du har helt rätt Jaka54. Det är i princip ingen skillnad förutsatt att bägge är Klass 3 oljor. RCY verkar tro att det finns 1000 olika oljeraffinaderier i världen och att man har råd att göra 1000 olika oljetyper inom klass 3 bara för personbilar och att dessa skulle göra en enorm skillnad mellan en mazda 626 från 1998 och en Toyota Avensis från 2003.

Jag tror många kan tänka logiskt...

rcy skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Så LIDL:s 5wx40 helsyntetolja, som är  VW-klassad, skulle var undermålig/dålig/kass/sämre en tex Mobil 1, Castrol  (som också har samma klassning) osv osv?

Med stor sannolikhet, ja.
Som jag försökt påpeka säkert hundratusen gånger i diverse oljetrådar, klassningen är en minimi-specifikation.
Att två oljor har samma klassning innebär bara att dom båda klarar klassningen, inte att dom är likadana.

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
Richtenb
8 januari 2020 · 1 359 Inlägg

Såja RCY, sluta tugga fradga och bli upprörd nu. Tråkigt att du har minne som en guldfisk. Det var väl en Nissan King cab jag sa att det inte spelar någon roll vilken olja han häller i sålänge det är helsyntet 5w-40, gärna med några klassningar? Förstår att det är tufft att minnas det 4 sidor bort, Men du spårar ju ofta ur och jämför med alla bilar i hela världen, inklusive formel 1. Nej det är ganska stor skillnad att försöka trycka i en H4 i fel sockel kontra att hälla i en olja med fel klassningen (fortf helsyntet 5w-40, så du kommer ihåg....) men du har slutat förvåna mig.

Intressant att ditt sk BEVIS för att fel motorolja dödar motorer plötsligt är helt ovidkommande. Det har ju varit din poäng i att bevisa att jag har fel, du har ju så mycket erfarenhet inom området. DU kan aldrig någonsin bevisa att det var motoroljans fel, det gör mig upprörd att du likt en mytoman försöker intala någon annan än dig själv att så är fallet. Det är skrämmande om du lagar andras motorer och hänvisar till oljans fel...

Vi kan vara överrens om att vi inte är överrens..

rcy skrev:
Du måste börja lyssna på vad jag säger, annars är det här ganska meningslöst.

Jag har aldrig hänvisat till magi. Aldrig någonsin. Jag inser att oljeklassningar kan verka som magi för dig eftersom du uppenbarligen inte har minsta lilla fundamentala susning om vad dom innebär, men det är ingen magi inblandad, jag lovar. 
Jag har aldrig påstått att en olja med en klassning är bättre än en olja utan klassning. Dom kan vara i princip identiska, men det är omöjligt att veta. Och, som jag upprepat så många gånger nu, det är omöjligt att kalla en olja bra eller dålig om du inte vet exakt vad den ska användas till.
Jag har aldrig påstått att en motor kommer att gå sönder så fort du häller i en olja med fel klassning eller till och med utan klassning. Allt detta är saker *du* påstår att jag sagt.
Vilka bilar och motorer jag rivit är helt irrelevant, eftersom det är min högst personliga och i sammanhanget marginella erfarenhet. Jag har aldrig sagt åt någon att lyssna på *min* kompetens eller *min* erfarenhet då jag inser hur fruktansvärt begränsad och obetydlig den är jämfört med biltillverkarnas. Det är bara du som tror att din personliga erfarenhet övertrumfar miljarder i utvecklingsbudget, tusentals ingenjörer, tusentals timmar i labb och miljoner mil i miljoner bilar över hela världen.

Det *jag* har sagt är att DU KAN INTE GARANTERA ATT DET FUNGERAR! Dels för att det är i princip tekniskt omöjligt att garantera en sådan sak, men även för att du bevisligen inte har en aning om vad du pratar om. Att säga att alla klassningar funkar i alla bilar är ungefär lika sant som att säga att H4-lampor passar i alla strålkastare.

Jag har sett vad som *kan* hända när man kör med fel olja. Det är inte samma sak som att det *kommer* att hända varje gång, men varför i helvete ska man ens ta risken?
Din "livstids garanti" som du så fint lovar är bara tomma ord. Om du kan utlova en livstids garanti som gäller alla som följer dina råd, där *DU* måste bevisa att det inte var dina råd som rasade motorn, då ska jag lyssna på dig. Men så länge du lägger bevisbördan på dom som följer dina råd eftersom dom själva inte har en aning, så är din garanti bara skitsnack och det vet både du och jag!
Biltillverkarna däremot står bakom sin garanti. Följer du deras rekommendationer och motorn ändå går sönder, så kommer dom att stå för det. Därför säger jag till alla som frågar att dom bör följa tillverkarnas krav. Inte för att jag vet bäst, men för att *tillverkaren* vet bäst, och till skillnad från dig så står dom för vad dom säger.

Du får köra dina bilar på spillolja om du så vill, det skiter jag fullkomligt i. Det kanske fungerar jättebra, vem vet, men *risken* för ett haveri ökar betydligt.
Men när du rekommenderar dina idiotiska idéer till andra som frågar om råd eftersom dom själva inte är insatta,  då kommer jag att protestera! Varenda gång! Anledningen att dom frågar om råd är givetvis för att dom själva inte kan avgöra vad som är rätt och fel, och att nån då skulle passa på att att utge sig för att vara insatt och därmed lura dom gör mig faktiskt helt vansinnig.
Antingen står du för vad du säger och tar konsekvenserna om det blir fel, eller så är du tyst!


Richtenb skrev:
RCY, Biltema 36-909 funkar for nästan precis varenda bil som existerar. Du behöver bara läsa på första sidan men det kanske är problematiskt? 

Hahaha kört en Toyota några 1000 mil, du är rolig du. DU kan fortsätta att tro att mitt resonemang är baserat på det. Mitt testande, undersökande, läsande sträcker sig väldigt långt. Men det är tacksamt att ta din roll. Du kan bara hänvisa till fakta, Hitta på historier om att det har varit oljans fel i motorhaverier där du inte ens nämner biltyp, Du har extremt svårt att hålla dig till scoopet för tråden eller har det bara varit Nissan king Cab 2000 som du öppnat upp? Du kanske kan berätta exakt vilka bilar som haft dessa sk oljehaverier?

Man får inte ett motorhaveri av att köra på Biltemas 36-909 i sin BMW trots att den inte har sin magiska BMW klassning som du tror är livsavgörande. Men man kanske sparar mycket pengar på det. Du missar hela poängen!!

jaka54, helt rätt men allt handlar om att rcy tror att den magiska ex BMW LL-04 helt plötsligt förvandlar oljan till något helt fantastiskt för en BMW och att den går sönder direkt om Du kör på någon annan olja som inte har BMW LL-04 klassningen. Vi pratar fortfarande Helsyntet.
Jag är helt överrens med dig om att man inte bör köra en olja utan klassning. Men är det stor ekonomisk skillnad för varje oljebyte så menar jag att det är fullständigt skitsamma om oljan har  BMW LL-04 eller inte i dIn BMW 320 E46. Den kommer hålla precis lika länge oavsett.

Kan man hitta en olja med rätt klassning, ta den. Det kan dock vara problematiskt i många fall av importerade bilar utan att bli ekonomiskt ruinerad. Men motorn går ju sönder direkt enligt rcy om du inte följer de magiska oljeriktlinjerna....

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
rcy
8 januari 2020 · 1 705 Inlägg

Richtenb skrev:
Intressant att ditt sk BEVIS för att fel motorolja dödar motorer plötsligt är helt ovidkommande. Det har ju varit din poäng i att bevisa att jag har fel, du har ju så mycket erfarenhet inom området. DU kan aldrig någonsin bevisa att det var motoroljans fel, det gör mig upprörd att du likt en mytoman försöker intala någon annan än dig själv att så är fallet. Det är skrämmande om du lagar andras motorer och hänvisar till oljans fel...

Jag har aldrig kunnat påstå mig bevisa något, och jag har aldrig lämnat några garantier.
Det är liksom det som är hela poängen och som jag försöker få dig att förstå!

Jag säger "följ tillverkarens specifikationer, då gäller tillverkarens garantier".
Du säger "skit i vad alla som vet något säger och gör som jag säger istället, så har du inga garantier alls".

Vad DU häller i dina motorer skiter jag i, det är upp till dig och det är du som tar smällen OM något går fel. Men när du rekommenderar andra att göra något som ställer dom helt utan garantier när något går fel, och tro mig, en vacker dag gör det det, då jävlar käftar jag emot!
Att du dessutom gång på gång visar hur otroligt dåligt insatt du är i olja och vad den egentligen gör i en motor gör det bara ännu mer skrämmande.

Jag vet att du inte kommer att lyssna, men mitt råd till dig är att googla på ämnet. Läs lite UOA'er, gå igenom lite rapporter från oljelabb eller ännu hellre besök ett själv. Fan, bara kolla på Youtube så hittar du tusentals testar som entydigt visar vilken *enorm* skillnad det är på olika oljor, och många av dom klarar du att göra själv hemma i garaget. Get a fucking clue innan du skämmer ut dig ännu mer, och det menar jag på det allra vänligaste sättet som det bara är möjligt.

Richtenb
10 januari 2020 · 1 359 Inlägg

Vi kan lägga ner diskussionen, förvånad att du inte blivit avstängd eftersom du kör med otroligt många personliga påhopp utan att veta någonting. Att du inte kan hålla dig inom scoopet för tråden bevisar du om och om igen när du pratar om GARANTIER för en bil från 2000? DU duckar dessutom precis alla frågor som blir lite jobbiga för dig, eftersom du inte har nåt svar...

TIll er andra med bilar inom scoop för tråd läs om Mineralolja och helsyntet så ser ni vilket extremt stort hopp det är i kvalité redan där. Ni förstår att skillnaden mellan de olika klass 3 oljorna inte kommer att påverka livslängd på motorn.

I rest my case med BIltemas rekommendation 36-909 som rekommenderar SAMMA olja till i princip varenda känd bilmodell, Visst det finns longlife alternativ också. Man behöver bara surfa in på sidan och scrolla ner till Passar till /Fits: 

Är det någon som hanterar reklamationer i mängd så är det Biltema.

rcy skrev:

Richtenb skrev:
Intressant att ditt sk BEVIS för att fel motorolja dödar motorer plötsligt är helt ovidkommande. Det har ju varit din poäng i att bevisa att jag har fel, du har ju så mycket erfarenhet inom området. DU kan aldrig någonsin bevisa att det var motoroljans fel, det gör mig upprörd att du likt en mytoman försöker intala någon annan än dig själv att så är fallet. Det är skrämmande om du lagar andras motorer och hänvisar till oljans fel...

Jag har aldrig kunnat påstå mig bevisa något, och jag har aldrig lämnat några garantier.
Det är liksom det som är hela poängen och som jag försöker få dig att förstå!

Jag säger "följ tillverkarens specifikationer, då gäller tillverkarens garantier".
Du säger "skit i vad alla som vet något säger och gör som jag säger istället, så har du inga garantier alls".

Vad DU häller i dina motorer skiter jag i, det är upp till dig och det är du som tar smällen OM något går fel. Men när du rekommenderar andra att göra något som ställer dom helt utan garantier när något går fel, och tro mig, en vacker dag gör det det, då jävlar käftar jag emot!
Att du dessutom gång på gång visar hur otroligt dåligt insatt du är i olja och vad den egentligen gör i en motor gör det bara ännu mer skrämmande.

Jag vet att du inte kommer att lyssna, men mitt råd till dig är att googla på ämnet. Läs lite UOA'er, gå igenom lite rapporter från oljelabb eller ännu hellre besök ett själv. Fan, bara kolla på Youtube så hittar du tusentals testar som entydigt visar vilken *enorm* skillnad det är på olika oljor, och många av dom klarar du att göra själv hemma i garaget. Get a fucking clue innan du skämmer ut dig ännu mer, och det menar jag på det allra vänligaste sättet som det bara är möjligt.

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
rcy
10 januari 2020 · 1 705 Inlägg

Richtenb skrev:
Att du inte kan hålla dig inom scoopet för tråden bevisar du om och om igen när du pratar om GARANTIER för en bil från 2000? DU duckar dessutom precis alla frågor som blir lite jobbiga för dig, eftersom du inte har nåt svar...

Jag har bemött varenda argument du kommit med, hela tiden inom scoopet av tråden, så återigen har jag ingen aning om vad du svamlar om.

Du har en motortillverkare som GARANTERAR att din motor inte tar skada om du använder en olja av en viss klassning, samt en oljetillverkare som GARANTERAR att en olja med en viss klassning uppfyller vissa ställda krav. Det är dom garantierna jag pratar om, inte någon nybilsgarantin.
Jämfört med dina rekommendationer, en snubbe på ett forum som flertalet gånger visat sin inkompetens inom området och som inte lämnar några garantier alls, så borde valet för dom flesta vara ganska enkelt.

Skriv gärna en lista med dom frågor som jag duckat enligt dig så ska jag besvara dom. Det är inte alls omöjligt att jag missat någon då ditt resonemang är minst sagt svårt att följa, men medvetet har jag inte duckat någon fråga. Och det garanterar jag.

spillolja
10 januari 2020 · 4 020 Inlägg

Ante67 skrev:
Vad gäller spillolja har jag för mig att mycket av denna går till asfaltindustrin. En tillverkare som öppet (åtminstone tidigare) nyttjar spillolja i sin produktion av "ny" motorlja, är tyska Mitan, som marknadsför sin motorolja med Pennasol- och Alpine-etiketter, och troligen flera andra namn med Alpine-olja (LL-04) .

https://www.mitan-daten.de/index.php/de … l-5w-40-de

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Richtenb
10 januari 2020 · 1 359 Inlägg

1. Du kommenterar inte Biltemas rekommendation. Omsätter 5.5 miljarder bara i Sverige och säljer mängder med olja
2. Du kan inte på ett vettigt sätt förklara skillnaden mellan olika klass 3 oljor. Jag säger additiv, du säger ingenting.
3. DU framhäver din expertis inom området för motorskador kontra använding av fel olja (Varför nämner du det annars) Berätta vilka bilar du mekat med?
Jag får posta bilder framöver i trådar du är delaktiga i, Jag förstår att du har svårt att hänga med.

Den Garanti du pratar om är ju detsamma vi diskuterar i tråden. Hur kan du möjligtvis tro att jag tycker den är värd någonting efter 4 sidor. Han får inte en krona för sin skurna motor på en King Cab från 2000 oavsett olja han kör på. Tror du det överhuvudtaget är väsentligt med garanti då, Du kanske känner att du fått en GULDSTJÄRNA när du står där med din skurna motor men kört på rätt olja!

1500 Kr i Garanti, 1 Nissan King Cab, skicka in film på hur motor går innan oljebyte, samt på oljebytet och när den går sönder på fel olja (helsyntet 5w-40), Jag swishar. Där har du din garanti, det är exakt 1500 kr mer värd än din helt obefintliga garanti. Det är ungefär 15% av värdet på en Nissan King Cab som redan gissningsvis gått runt 30000 mil. Gäller alla utom RCY, Dock bara 1 bil eftersom jag inte är miljonär. Jag lämnar swishbevis

rcy skrev:

Richtenb skrev:
Att du inte kan hålla dig inom scoopet för tråden bevisar du om och om igen när du pratar om GARANTIER för en bil från 2000? DU duckar dessutom precis alla frågor som blir lite jobbiga för dig, eftersom du inte har nåt svar...

Jag har bemött varenda argument du kommit med, hela tiden inom scoopet av tråden, så återigen har jag ingen aning om vad du svamlar om.

Du har en motortillverkare som GARANTERAR att din motor inte tar skada om du använder en olja av en viss klassning, samt en oljetillverkare som GARANTERAR att en olja med en viss klassning uppfyller vissa ställda krav. Det är dom garantierna jag pratar om, inte någon nybilsgarantin.
Jämfört med dina rekommendationer, en snubbe på ett forum som flertalet gånger visat sin inkompetens inom området och som inte lämnar några garantier alls, så borde valet för dom flesta vara ganska enkelt.

Skriv gärna en lista med dom frågor som jag duckat enligt dig så ska jag besvara dom. Det är inte alls omöjligt att jag missat någon då ditt resonemang är minst sagt svårt att följa, men medvetet har jag inte duckat någon fråga. Och det garanterar jag.

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
rcy
13 januari 2020 · 1 705 Inlägg

Richtenb skrev:
1. Du kommenterar inte Biltemas rekommendation. Omsätter 5.5 miljarder bara i Sverige och säljer mängder med olja

Vad ska jag kommentera?
Jag provade att slå in min BMW's regnummer på Biltema, dom rekommenderar en olja med klassning BMW LL-04. Precis den klassning BMW säger att oljan ska ha.
Jag provade med en Peugeot Partner. Biltema rekommenderade en semisyntetisk olja med klassning ACEA C3. Gissa vad, det är exakt vad Peugeot säger att den ska ha.
Jag provade regnummer från Saab 9-5. Biltema rekommenderar GM DEXOS 2. Igen, precis vad instruktionsboken säger.

VAD exakt är det du hakat upp dig på hos Biltema som på något vis stöder vad du försöker påstå? Dom går efter klassningen, precis som alla andra. Och om dom nu inte skulle göra det, hur i helvete kan du förvänta dig att JAG ska ta ansvar för det? Det får du väl ta upp med Biltema i sådana fall.

Richtenb skrev:
2. Du kan inte på ett vettigt sätt förklara skillnaden mellan olika klass 3 oljor. Jag säger additiv, du säger ingenting.

Men det är ju en fullständigt felställd fråga.
Till att börja med är korrekt begrepp grupp 3, inte klass 3. Och att en olja är grupp 3 beskriver bara hur den är framställd, inget annat. Skillnaden på olika grupp 3 oljor är ungefär som skillnaden på olika bilar, dom är bra på olika saker.


Richtenb skrev:
3. DU framhäver din expertis inom området för motorskador kontra använding av fel olja (Varför nämner du det annars) Berätta vilka bilar du mekat med?

Jag har mekat med bilar i 30 år. Vill du ha en exakt lista på vilka modeller och märken så kommer det att ta ett tag, och jag lär knappast komma ihåg mer än någon enstaka procent.
Dessutom är min expertis totalt irrelevant då jag inte rekommenderat någon olja. Jag har enbart hänvisat till tillverkarens expertis.
Du däremot påstår att din expertis överträffar tillverkarens, så att ifrågasätta din expertis är fullkomligt relevant.

Richtenb skrev:
Jag får posta bilder framöver i trådar du är delaktiga i, Jag förstår att du har svårt att hänga med.

Försök att använda lite logik och sunt förnuft och håll dig till ämnet bara så går det hur bra som helst.

Richtenb skrev:
Den Garanti du pratar om är ju detsamma vi diskuterar i tråden. Hur kan du möjligtvis tro att jag tycker den är värd någonting efter 4 sidor. Han får inte en krona för sin skurna motor på en King Cab från 2000 oavsett olja han kör på. Tror du det överhuvudtaget är väsentligt med garanti då, Du kanske känner att du fått en GULDSTJÄRNA när du står där med din skurna motor men kört på rätt olja!

Det är väl i högsta grad väsentligt.
När bilen var ny så hade den en garanti som enbart gällde om du körde på en viss typ av olja.
Detta borde väl med all önskvärd tydlighet visa att tillverkaren utom allt rimligt tvivel har testat att denna olja inte skadar motorn.
Om det vore som du påstår, att vilken skitolja som helst garanterat inte skadar motorn, så hade den klausulen inte funnits i garantin.

Richtenb skrev:
1500 Kr i Garanti, 1 Nissan King Cab, skicka in film på hur motor går innan oljebyte, samt på oljebytet och när den går sönder på fel olja (helsyntet 5w-40), Jag swishar. Där har du din garanti, det är exakt 1500 kr mer värd än din helt obefintliga garanti. Det är ungefär 15% av värdet på en Nissan King Cab som redan gissningsvis gått runt 30000 mil. Gäller alla utom RCY, Dock bara 1 bil eftersom jag inte är miljonär. Jag lämnar swishbevis

Fullkomligt meningslöst svammel, och det vet du också.
Och varför gäller inte garantin mig? Om du är helt säker på din sak så måste väl garantin gälla alla?
Och varför bara en bil? Vilken olja som helst funkar ju i vilken bil som helst enligt dig, så det måste väl gälla alla bilar?

caromania Forummoderator
13 januari 2020 · 9 296 Inlägg

Nu får richtenb och rcy fortsätta sin diskussion i PM. Ni kommer inte komma till en gemensam ståndpunkt i frågan så vi släpper detta nu. Tack.
Mvh mod

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang