Richtenb skrev:
1. Du kommenterar inte Biltemas rekommendation. Omsätter 5.5 miljarder bara i Sverige och säljer mängder med olja
Vad ska jag kommentera?
Jag provade att slå in min BMW's regnummer på Biltema, dom rekommenderar en olja med klassning BMW LL-04. Precis den klassning BMW säger att oljan ska ha.
Jag provade med en Peugeot Partner. Biltema rekommenderade en semisyntetisk olja med klassning ACEA C3. Gissa vad, det är exakt vad Peugeot säger att den ska ha.
Jag provade regnummer från Saab 9-5. Biltema rekommenderar GM DEXOS 2. Igen, precis vad instruktionsboken säger.
VAD exakt är det du hakat upp dig på hos Biltema som på något vis stöder vad du försöker påstå? Dom går efter klassningen, precis som alla andra. Och om dom nu inte skulle göra det, hur i helvete kan du förvänta dig att JAG ska ta ansvar för det? Det får du väl ta upp med Biltema i sådana fall.
Richtenb skrev:
2. Du kan inte på ett vettigt sätt förklara skillnaden mellan olika klass 3 oljor. Jag säger additiv, du säger ingenting.
Men det är ju en fullständigt felställd fråga.
Till att börja med är korrekt begrepp grupp 3, inte klass 3. Och att en olja är grupp 3 beskriver bara hur den är framställd, inget annat. Skillnaden på olika grupp 3 oljor är ungefär som skillnaden på olika bilar, dom är bra på olika saker.
Richtenb skrev:
3. DU framhäver din expertis inom området för motorskador kontra använding av fel olja (Varför nämner du det annars) Berätta vilka bilar du mekat med?
Jag har mekat med bilar i 30 år. Vill du ha en exakt lista på vilka modeller och märken så kommer det att ta ett tag, och jag lär knappast komma ihåg mer än någon enstaka procent.
Dessutom är min expertis totalt irrelevant då jag inte rekommenderat någon olja. Jag har enbart hänvisat till tillverkarens expertis.
Du däremot påstår att din expertis överträffar tillverkarens, så att ifrågasätta din expertis är fullkomligt relevant.
Richtenb skrev:
Jag får posta bilder framöver i trådar du är delaktiga i, Jag förstår att du har svårt att hänga med.
Försök att använda lite logik och sunt förnuft och håll dig till ämnet bara så går det hur bra som helst.
Richtenb skrev:
Den Garanti du pratar om är ju detsamma vi diskuterar i tråden. Hur kan du möjligtvis tro att jag tycker den är värd någonting efter 4 sidor. Han får inte en krona för sin skurna motor på en King Cab från 2000 oavsett olja han kör på. Tror du det överhuvudtaget är väsentligt med garanti då, Du kanske känner att du fått en GULDSTJÄRNA när du står där med din skurna motor men kört på rätt olja!
Det är väl i högsta grad väsentligt.
När bilen var ny så hade den en garanti som enbart gällde om du körde på en viss typ av olja.
Detta borde väl med all önskvärd tydlighet visa att tillverkaren utom allt rimligt tvivel har testat att denna olja inte skadar motorn.
Om det vore som du påstår, att vilken skitolja som helst garanterat inte skadar motorn, så hade den klausulen inte funnits i garantin.
Richtenb skrev:
1500 Kr i Garanti, 1 Nissan King Cab, skicka in film på hur motor går innan oljebyte, samt på oljebytet och när den går sönder på fel olja (helsyntet 5w-40), Jag swishar. Där har du din garanti, det är exakt 1500 kr mer värd än din helt obefintliga garanti. Det är ungefär 15% av värdet på en Nissan King Cab som redan gissningsvis gått runt 30000 mil. Gäller alla utom RCY, Dock bara 1 bil eftersom jag inte är miljonär. Jag lämnar swishbevis
Fullkomligt meningslöst svammel, och det vet du också.
Och varför gäller inte garantin mig? Om du är helt säker på din sak så måste väl garantin gälla alla?
Och varför bara en bil? Vilken olja som helst funkar ju i vilken bil som helst enligt dig, så det måste väl gälla alla bilar?