Konstig fel med min Ford Focus. 09 ecofuel etanol

Greenhorn
11 november 2019 · 399 Inlägg

Men snälla du! Hur vet du det?... Om det är spjällhuset, om du inte har ens försökt att utesluta andra fel... som kolla av med övriga enkla tester som folk här på Garaget har get dig, kan ju vara så enkelt som ett felkoder/vakuumläckage/skit i spjällhuset. Du kan ju ta in bilen till en bilverkstad som gör en fel diagnos test eller felsökning, prova och ring in och se vad de tar för att göra det, och ta sedan ett beslut om du ska laga eller sälja bilen.

xXSammy
11 november 2019 · 6 569 Inlägg

Greenhorn skrev:
Men snälla du! Hur vet du det?... Om det är spjällhuset, om du inte har ens försökt att utesluta andra fel... som kolla av med övriga enkla tester som folk här på Garaget har get dig, kan ju vara så enkelt som ett felkoder/vakuumläckage/skit i spjällhuset. Du kan ju ta in bilen till en bilverkstad som gör en fel diagnos test eller felsökning, prova och ring in och se vad de tar för att göra det, och ta sedan ett beslut om du ska laga eller sälja bilen.

Det är lättare att google mecka...

xXSammy skrev:
För att veta om en 1.8 Duratech har vakuumläckage så duttar du till på gasen, brukar fastna på 3000 rpm då några sekunder och så "själv gasar" bilen.

Skulle du ha ett läckage så köper du absolut inte slangen hos en ford återförsäljare utan går till ica /s

Utan felkodsavläsare kommer du inte långt, om du inte vill köra den gamla stilen genom att byta saker på gissning. Rätt kostsamt och onödigt om du gissar fel

Arbetar lambdasonden som den ska? Växlar den mellan lean/rich ?
Är batteriet från när bilen var ny? Dåligt batteri på flexifuel bilarna gör att de tappar minnet ibland (vid start) och vet inte vilket bränsle du kör på.
Förorenat gasspjäll? Rätt tändstift monterade? Bytt efter 6000 mil/3år?
KAM (Bränsledoseringsminnet) måste ändå återställas efter reparation

De/Dem
M123
11 november 2019 · 962 Inlägg

xXSammy skrev:

Greenhorn skrev:
Men snälla du! Hur vet du det?... Om det är spjällhuset, om du inte har ens försökt att utesluta andra fel... som kolla av med övriga enkla tester som folk här på Garaget har get dig, kan ju vara så enkelt som ett felkoder/vakuumläckage/skit i spjällhuset. Du kan ju ta in bilen till en bilverkstad som gör en fel diagnos test eller felsökning, prova och ring in och se vad de tar för att göra det, och ta sedan ett beslut om du ska laga eller sälja bilen.

Det är lättare att google mecka...

xXSammy skrev:
För att veta om en 1.8 Duratech har vakuumläckage så duttar du till på gasen, brukar fastna på 3000 rpm då några sekunder och så "själv gasar" bilen.

Skulle du ha ett läckage så köper du absolut inte slangen hos en ford återförsäljare utan går till ica /s

Utan felkodsavläsare kommer du inte långt, om du inte vill köra den gamla stilen genom att byta saker på gissning. Rätt kostsamt och onödigt om du gissar fel

Arbetar lambdasonden som den ska? Växlar den mellan lean/rich ?
Är batteriet från när bilen var ny? Dåligt batteri på flexifuel bilarna gör att de tappar minnet ibland (vid start) och vet inte vilket bränsle du kör på.
Förorenat gasspjäll? Rätt tändstift monterade? Bytt efter 6000 mil/3år?
KAM (Bränsledoseringsminnet) måste ändå återställas efter reparation

Ett absolut ypperligt svar och då redan första gången, blev lite bättre andra gången.
Jag tycker absolut TS bör hörsamma dina råd och ta åt sig innebörden.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang