Köpråd budget 30000kr.

Ivel
17 november · 1 046 Inlägg

Sroggc skrev:
Har kollat runt nu dessa ser intressant för mig just nu. Saab 9-3/9-5, mitsubishi lancer 2.0, hyundai sonata, Volvo 850/v70. Helst automat men minst 135hk. Måste ha lite vrid då jag ska ut på e4. Har ni förslag några andra märken liknande? smile

Du behöver inte något speciellt vridmoment eller 135hk för att köra på E4 i maximala120km/h.
Men av de du räknade upp så är Sonatan en pålitlig och billig bil att äga med 2.0l.
Mazda 6?
Avensis?
Accord?
Dessa är i samma storleksklass som Sonatan och är pålitliga bilar.

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
elektronikfreak tummen mitt i handen
17 november · 145 Inlägg

Sroggc skrev:
Förslag på en driftsäker bil för max 30000. Bensinare, med bra komfort.

Har funderingar på Saab, men är osäker pga turbon samt oil sludge.

Sroggc skrev:

MrEngineer skrev:
Är du sugen på en Saab så sikta på en Aero så slipper du turbo problem smile När du köper bil i den prisklassen så gäller det att inspektera både säljare och köpare

Vad är skillnaden mellan Aero och de resterande modellerna på Saab?

Jag har själv haft flera Saabar av den aktuella modellen 9-5. Den tillverkades egentligen bara som bensinare i tre olika varianter - 2,0T, 2,3T och 2,3T AERO. 150hk, 170hk resp 260hk.

Eftersom du tänkt lägga 30K kronor så lär du säkert få en nyare modell från slutet av förra årtiondet. Till ovanstående ska läggas Biopower-modellerna som gick på etanol. Enda fördelen med dom var att vägskatten var i stort sett halverad mot de rena bensinmodellerna.

Rent allmänt avråder jag från 2,0T modellen på 150hk. Den är för motorsvag för att förflytta 1,7 ton. 2,3T modellen på 170hk är ett bättre val eller AERO-modellen. Dessutom var 2,3T bensinsnålare än vad 2,0T var.

Den som köper en SAAB idag kan göra riktiga fynd då priserna är löjligt låga. Kan man dessutom hitta en riktig lågmilare av senaste årsmodellen och vårdar den väl så är sannolikheten väldigt stor att den stiger i värde då modellen börjar bli lite sällsynt redan idag.

Dessutom - en av marknadens skönaste bilar och stolar,. Har själv gjort flera långresor runt hela Europa i just 9-5 och den är otroligt skön att köra.

Elektronikfreak
Stoned Records - bootlegs med bl a Black Sabbath, Queen, Patti Smith, Jimi Hendrix, Roxy Music och Lou Reed
Mitt senaste bilköp - Peugeot 206 SW (2006)
M123
17 november · 847 Inlägg

Ivel skrev:

M123 skrev:

Ivel skrev:

Det stämmer till viss del men vissa modeller tål misskötsel bättre än andra, vi kan ju kika på Volvo 244GLT -80 med eller utan V6 eller Auris med Toyotadiesel eller de senaste som hade BMWdiesel,  det är stor skillnad på hur respektive motor klarar ett sämre underhåll.
Så det beror på mer än skötsel, även när det gäller en bil för trettio kakor.

VAG-hat?
Du menar att forumsmedlemmar inte ska få berätta om eller diskutera sina erfarenheter om dom är om ett visst märke?
Varför tror du att så många så ofta nämner problem med VAG? Det är knappast någon som nämner problem lika ofta gällande Renault, FIAT, Ford, SAAB osv...kan det bero på att många på forumet haft stora bekymmer med sin VAG?

Jag tycker du har en bevisbörda här på motsatsen sen kan man även beakta hur många Fiat det säljs i landet kontra bilar från VAG.
Lika hur många Saab blev det tillverkade 2019 och dom föreliggande åren?
Ford och då den tyska och engelska grenen har väl om något tidigare varit en katastrof men blir här i det närmaste hyllade likt en Prius.
Sen Renault ja dom har inte heller varit problemfria vad man kan utläsa men hur stor är den vagnsparken procentuellt mot VAG.

Nej fram med lite fakta nu istället...

Det har i forumet postats mängder med rapporteringar  i ämnet och specifikt om VAG. Du har läst flertalet sådana trådar och kommenterat. Vad anser du att jag ska bevisa?
Vilken typ av tydliga fakta eftersöker du gällande vad?
Att Renaults DCT-låda inte är omskriven?
(Googla.)

Att B27 hade stora problem redan som ny?
(Googla.)

Att Auris/Avensis med BMW-diesel fick säljstopp av TSW?
(Tyvärr, går inte att googla.)

Det jag eftersträvar är fakta.

Som ett tydligt exempel...
Hur många bilar har VAG sålt/tillverkat?
Hur många har någon form av automatlåda?
Hur många har fått problem denna i utvald region.

Sen ställer man det mot andra tillverkare precis lika, sak mot sak parameter mot parameter sen räknar ut procent på det.

Kan man inte göra denna uträkning kan man inte heller ha stöd för sina påståenden och säga denna bil förekommer mer frekvent osv, har tex en tillverkare sålt 100 000 fler bilar blir även detta ett utfall i förekomsten på forum.

Så inga selektiva behandlingar utan ren fakta det är vad debatten helt saknar och som idag gjort alla diskussioner till ett epicentrum för lågstadieretorik.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
caromania Forummoderator
17 november · 8 396 Inlägg

M123 skrev:

Ivel skrev:

M123 skrev:

Jag tycker du har en bevisbörda här på motsatsen sen kan man även beakta hur många Fiat det säljs i landet kontra bilar från VAG.
Lika hur många Saab blev det tillverkade 2019 och dom föreliggande åren?
Ford och då den tyska och engelska grenen har väl om något tidigare varit en katastrof men blir här i det närmaste hyllade likt en Prius.
Sen Renault ja dom har inte heller varit problemfria vad man kan utläsa men hur stor är den vagnsparken procentuellt mot VAG.

Nej fram med lite fakta nu istället...

Det har i forumet postats mängder med rapporteringar  i ämnet och specifikt om VAG. Du har läst flertalet sådana trådar och kommenterat. Vad anser du att jag ska bevisa?
(Googla.)

(Googla.)

Sen ställer man det mot andra tillverkare precis lika, sak mot sak parameter mot parameter sen räknar ut procent på det.

Kan man inte göra denna uträkning kan man inte heller ha stöd för sina påståenden och säga denna bil förekommer mer frekvent osv, har tex en tillverkare sålt 100 000 fler bilar blir även detta ett utfall i förekomsten på forum.

Så inga selektiva behandlingar utan ren fakta det är vad debatten helt saknar och som idag gjort alla diskussioner till ett epicentrum för lågstadieretorik.

Nu ska vi undvika den här debatten i denna tråd men jag vill nog gärna lägga mig i lite jag också. Du har rätt i din mellanstadieretorik som vill se en jämförelse på antal sålda fordon kontra antal fordon med problem, men den håller inte längre än till år 6. Folk envisas med att hävda att VAG, som ju säljer mest bilar i världen(!), därigenom har någon rättighet att presentera fler fel, den procentuella felmängden blir ändå liten.

Tillåt mig då använda lite retorik från högstadiet. VAG säljer mycket riktigt flest bilar just nu, eller gjorde ialf 2018. De slog Toyota med ett par hundratusen och Honda med någon miljon. Det jag då, som går i åttan tycker är konstigt är att det rapporteras så få fel från Toyota och Honda som säljer 35-40miljoner bilar när VAG säljer 21 miljoner bilar. År efter år efter år efter år...

Jag kan inte få ihop det, men jag ser fram emot att få börja gymnasiet där detta kanske förklaras för mig.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Sroggc
17 november · 25 Inlägg

Förstår ej varför denna diskussion kom upp. När jag ber om köpråd. Om det fortsätter tänker jag ta bort tråden och blir riktigt besviken.

M123
17 november · 847 Inlägg

caromania skrev:

M123 skrev:

Ivel skrev:

(Googla.)

(Googla.)

Nu ska vi undvika den här debatten i denna tråd men jag vill nog gärna lägga mig i lite jag också. Du har rätt i din mellanstadieretorik som vill se en jämförelse på antal sålda fordon kontra antal fordon med problem, men den håller inte längre än till år 6. Folk envisas med att hävda att VAG, som ju säljer mest bilar i världen(!), därigenom har någon rättighet att presentera fler fel, den procentuella felmängden blir ändå liten.

Tillåt mig då använda lite retorik från högstadiet. VAG säljer mycket riktigt flest bilar just nu, eller gjorde ialf 2018. De slog Toyota med ett par hundratusen och Honda med någon miljon. Det jag då, som går i åttan tycker är konstigt är att det rapporteras så få fel från Toyota och Honda som säljer 35-40miljoner bilar när VAG säljer 21 miljoner bilar. År efter år efter år efter år...

Jag kan inte få ihop det, men jag ser fram emot att få börja gymnasiet där detta kanske förklaras för mig.

Många gånger när man inte förstår undervisningen så brukar man få gå om en klass eller två.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Mangisen
17 november · 939 Inlägg

Sroggc skrev:
Förstår ej varför denna diskussion kom upp. När jag ber om köpråd. Om det fortsätter tänker jag ta bort tråden och blir riktigt besviken.

Jag håller med dig till 100% men du får tyvärr vänja dig, här på garaget har vi ett antal personer (troll?) som i många trådar hävdar sin rätt mot att spy galla.. nåde dig om du köper en VAG!

Sroggc
17 november · 25 Inlägg

Misstänker att det är så illa. Nåja finns några få goda själar iaf. Som respekterar vad man skriver. Och håller till på det spåret.

caromania Forummoderator

Sroggc skrev:
Har kollat runt nu dessa ser intressant för mig just nu. Saab 9-3/9-5, mitsubishi lancer 2.0, hyundai sonata, Volvo 850/v70. Helst automat men minst 135hk. Måste ha lite vrid då jag ska ut på e4. Har ni förslag några andra märken liknande? smile

Honda Accord brukar jag slänga in i debatten. Lite roligare än motsvarande Toyota och fortfarande med god kvalitet. Toyota Camry är inte så vanliga i Sverige men även de lite mer förfinade än övriga Toyotor. Det som talar emot Accord 2.4 är att de blir svårstartade när det är kallare än -25 beroende på att de är så långslagiga. Motorvärmare tar emellertid bort den egenheten.

Annars är många råd goda. Det enskilda exemplaret och säljaren själv är viktigare att syna än bilmärket. Sedan har alla olika preferenser på vad som är bra/dåligt/snyggt/sportigt osv.

Sroggc
17 november · 25 Inlägg

caromania skrev:

Sroggc skrev:

Honda Accord brukar jag slänga in i debatten. Lite roligare än motsvarande Toyota och fortfarande med god kvalitet. Toyota Camry är inte så vanliga i Sverige men även de lite mer förfinade än övriga Toyotor. Det som talar emot Accord 2.4 är att de blir svårstartade när det är kallare än -25 beroende på att de är så långslagiga. Motorvärmare tar emellertid bort den egenheten.

Annars är många råd goda. Det enskilda exemplaret och säljaren själv är viktigare att syna än bilmärket. Sedan har alla olika preferenser på vad som är bra/dåligt/snyggt/sportigt osv.

Då fungerar inte accord. Norrbotten så har vi uppåt minst - 30 emellanåt.

caromania Forummoderator

Sroggc skrev:

caromania skrev:

Sroggc skrev:

Exakt. Fast det gäller som sagt 2.4-motorn och om man inte har motorvärmare.

Ivel

caromania skrev:

Sroggc skrev:

caromania skrev:

2.0 startar utan problem i beskriven kyla, Accorden är en trevlig milslukare, nästan lika bra som en Camry. wink
Man kan nog jämföra skillnaden med BMW och MB, den ena är mer aktivt bilköra och den andra mer tillbakalutat bilåka.
Det är däremot ganska ont om nyare Camrys i Sverige. Provkör.

Ivel

Ivel skrev:

caromania skrev:

Sroggc skrev:

2.0 startar utan problem i beskriven kyla, Accorden är en trevlig milslukare, nästan lika bra som en Camry. wink
Man kan nog jämföra skillnaden med BMW och MB, den ena är mer aktivt bilköra och den andra mer tillbakalutat bilåka.
Det är däremot ganska ont om nyare Camrys i Sverige. Provkör.

I ärlighetens namn är det missvisande att jämföra Accord med Camry.
Accord ---> Avensis
Camry ---> Legend
Då stämmer det med biltypen.

Ivel

Johansson72 skrev:
Min erfarenhet är att japsarna är lite surriga i motorvägsfart, medans tyskarna är utväxlade för autobahn.
Så mitt förslag på en skön bensinare, en äldre Audi A6 med lite mil. https://www.blocket.se/annons/skane/aud … t/87196844

Eller varför inte en uddafågel, en Mondeo med Volvofemman, lite över budget men kanske nått att hålla koll efter: https://www.blocket.se/annons/skane/for … a/86279649

Den generationen av A6 varvar 3150rpm i 120km/h.
En -03/-05 Accord 2.4 2900rpm i 120km/h.
En Avensis gen2 2.0 3050rpm i 120km/h.
wink

caromania Forummoderator

Ivel skrev:

Johansson72 skrev:
Min erfarenhet är att japsarna är lite surriga i motorvägsfart, medans tyskarna är utväxlade för autobahn.
Så mitt förslag på en skön bensinare, en äldre Audi A6 med lite mil. https://www.blocket.se/annons/skane/aud … t/87196844

Eller varför inte en uddafågel, en Mondeo med Volvofemman, lite över budget men kanske nått att hålla koll efter: https://www.blocket.se/annons/skane/for … a/86279649

wink

Faktum är att den generationens Accord är tråkiga på motorväg. Surrig behöver inte bara vara varv även om Johansson drar upp utväxling, vägljudet är betydligt högre i en Accord tyvärr. Motorn hör man däremot inte alls, knappt ens om man står bredvid bilen med motorn igång. Motorer, det kan de bygga därborta.

Sroggc
17 november · 25 Inlägg

Hur är mazda?  Samma där högt vägljud?

caromania Forummoderator

Johansson72 skrev:
Subjektivt upplever jag japsar som surrigare än tyskar.. Bättre så?!?

Dumt att generalisera. Min egen japs är tystare än motsvarande Audi, BMW och Mercedes.

caromania Forummoderator

Sroggc skrev:
Hur är mazda?  Samma där högt vägljud?

Egentligen är det bästa att provköra och skaffa sig en uppfattning.

panda666
17 november · 3 218 Inlägg

För att sammanfatta lite, vad har vi kommit fram till? vilka typ 5 bilar rekommenderas här? och vart lutar det åt ts?

Ivel

caromania skrev:

Ivel skrev:

Johansson72 skrev:

wink

Faktum är att den generationens Accord är tråkiga på motorväg. Surrig behöver inte bara vara varv även om Johansson drar upp utväxling, vägljudet är betydligt högre i en Accord tyvärr. Motorn hör man däremot inte alls, knappt ens om man står bredvid bilen med motorn igång. Motorer, det kan de bygga därborta.

Det var just varv som nämndes pga autobahnlämplighet därav att jag  ville påvisa att dekan är lägre växlad. Detta i kombination med en motor som inte trivs lika bra uppe i varv som de två andra välbalanserade japsmotorerna.
Men, javisst vägljudet är förmodligen högre i japsarna men det var inte vad som skrevs.
Man åker däremot bekvämt i alla tre och den generationen A6 1.8t 150hk har en trevlig mjuk chassisättning, nästan som en sävlig gungig Volvo S80 I.

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

• Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum