Köpråd budget 30000kr.

Slim
17 november · 223 Inlägg

Jag gillar 9-5 i den prisklassen... Det är en prisvärd bil.

A6ans utväxling beror ju på motoralternativ. Utan att veta gissar jag att 2.4an och uppåt varvar mindre uppe i fart.

Om inte kombi är ett krav, hittar man enkelt S60 för dessa pengar.

Ivel
17 november · 1 046 Inlägg

Slim skrev:

A6ans utväxling beror ju på motoralternativ. Utan att veta gissar jag att 2.4an och uppåt varvar mindre uppe i fart.

2.4 varvar 3200rpm i 120km/h.
3.0 varvar 3100rpm i 120km/h.
4.2 varvar 2150rpm i 120km/h.

S60 är ganska bekväm men S80 är ännu billigare att köpa märkligt nog.

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
caromania Forummoderator
17 november · 8 396 Inlägg

Min ”nya” japs varvar 1000 i 120.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Slim
17 november · 223 Inlägg

Ivel skrev:

Slim skrev:

Ok, håller med om att en 4.2 inte direkt är jämförbar med de andra...

Fått bilden av att S60 håller ihop bättre, men komforten är såklart ännu bättre i S80n.

Sroggc
17 november · 25 Inlägg

Blir nog inte en Audi tar hellre en bmw 523i e39. Varit med om hiskeliga elproblem med audi

Ivel

Slim skrev:

Ivel skrev:

Slim skrev:

Fått bilden av att S60 håller ihop bättre, men komforten är såklart ännu bättre i S80n.

S60 och S80 delar de flesta komponenterna med undantag för någon bärarm i framvagnen och det kosmetiska. Samma motorer och växellådor, (bortsett från T6 och den 4vxl automaten) samma bromsar, samma elektriska komponenter osv osv.
Men, ja den generella uppfattningen verkar vara så att en S60 håller bättre av de tu, skumt nog.
S60 har ett fullständigt värdelöst baksäte samt sämst stolar av de tre S60 V70 S80 anser jag.
( Nu kommer pandan och kastar currykebab efter mig.)

Ivel

Sroggc skrev:
Blir nog inte en Audi tar hellre en bmw 523i e39. Varit med om hiskeliga elproblem med audi

E39 har ofta problem med el, vattenpumpen och smårost här och där.
Kontrollera samtliga elektriska komponenter.
Förarstolen är ofta nött på vänster sida, det verkar som en majoritet av E39-förare har en stålkam i bakfickan.
Kör bilen minst 4mil för att säkerställa att det inte är en "varm choklad maskin" du köper. Lukta i expansionskärlet, luktarcdrt avgaser gå vidare. Är det dålig värme, gå vidare. Kolla oljan både på stickan och påfyllningslocket.
Rost, ja det syns med blotta ögat.
Bra bil? Nej det anser inte jag efter en näve ägda i varierande utgångsskick tillika skötsel och ålder.
Bekväm? Jag finner aldrig en vettig ergonomi i BMW av någon anledning, jo i F31 sitter jag vettigt, kanske för att ratten äntligen är centrerad mot förarstolens mittpunkt. E30, E36,E46 har ratten lite till höger vilket stör mig som gillar att köra bil...speciellt i "förarens bil".

Sroggc
17 november · 25 Inlägg

Hur är hyundai sonata. Har inte vetat om den förräns nu.

panda666
17 november · 3 218 Inlägg

Ivel skrev:

Slim skrev:

Ivel skrev:

S60 och S80 delar de flesta komponenterna med undantag för någon bärarm i framvagnen och det kosmetiska. Samma motorer och växellådor, (bortsett från T6 och den 4vxl automaten) samma bromsar, samma elektriska komponenter osv osv.
Men, ja den generella uppfattningen verkar vara så att en S60 håller bättre av de tu, skumt nog.
S60 har ett fullständigt värdelöst baksäte samt sämst stolar av de tre S60 V70 S80 anser jag.

https://i.ibb.co/nBQ7JY1/09102015-grilled-curry-chicken-kebabs-shaozhizhong-9-1500x1125.jpg

har inte alla dom 3 samma stolar? min s60 hade typ de bästa stolarna ja nånsin suttit i helt seriöst. Bekvämare stolar får man leta efter länge men som du sa baksäte var inget bra fast min familj är inte så stora så det gick. s60 med automat är ganska svårslaget i komfort, man kommer fram till ens destination helt utvilad. Riktig Currywurst svennebilfanhelvete men i like it.

Senast redigerat av panda666 (17 november )

panda666
17 november · 3 218 Inlägg

Ivel skrev:

Sroggc skrev:

E39 har ofta problem med el, vattenpumpen och smårost här och där.
Kontrollera samtliga elektriska komponenter.
Förarstolen är ofta nött på vänster sida, det verkar som en majoritet av E39-förare har en stålkam i bakfickan.
Kör bilen minst 4mil för att säkerställa att det inte är en "varm choklad maskin" du köper. Lukta i expansionskärlet, luktarcdrt avgaser gå vidare. Är det dålig värme, gå vidare. Kolla oljan både på stickan och påfyllningslocket.
Rost, ja det syns med blotta ögat.
Bra bil? Nej det anser inte jag efter en näve ägda i varierande utgångsskick tillika skötsel och ålder.
Bekväm? Jag finner aldrig en vettig ergonomi i BMW av någon anledning, jo i F31 sitter jag vettigt, kanske för att ratten äntligen är centrerad mot förarstolens mittpunkt. E30, E36,E46 har ratten lite till höger vilket stör mig som gillar att köra bil...speciellt i "förarens bil".

svaga punkter, kylningen, kylaren, termotstat, v-pump. slangar o expansionskärl/påfyllningskärl. Abs givare, krans eller om man har otur styrboxen eller vad den kallas. Samtliga som jag ägt har alla behövts fyllas med glykol ganska ofta. Men annars bra bilar och komfortabla dom med. Håller man koll på kylaren och givarna så är det inte mycket annat som strular. Motorerna har man sett komma upp i 40-50.000mil.

Ivel

Sroggc skrev:
Hur är hyundai sonata. Har inte vetat om den förräns nu.

Asiatisk, hållbar, ganska mjukt chassi.
Jag tycker det är en rättfram och enkel bil att ha och göra med. Lite udda designinslag interiört såsom originalradion och knappar till klimatanläggningen, om det är generation fyra som är aktuell, 2005-07.
Kika även efter KIA Magentis 2006-09, det är i mångt och mycket samma bil fast lite olika design.
Bägge sålde bra i USA, då den marknaden var vad som siktades på, det gör dom fortfarande.

Slim
17 november · 223 Inlägg

Hade komfortstolar i min e39 540i6 Touring(ångrar att jag sålde den) och de var extremt bra enligt mig. Hela bilen var verkligen bra på alla sätt bortsett från att den tyvärr hade levt ett hårt liv innan jag hade den...

Edit: Rosten är enligt mig e39ans stora akilleshäl. Har fått bilden av att den inte tål att brukas året runt. Annars är som sagt 540n, i synnerhet med manuell låda mycket bra.

Senast redigerat av Slim (17 november )

MrEngineer
17 november · 31 Inlägg

Sroggc skrev:
Hur är mazda?  Samma där högt vägljud?

Jag personligen upplever mazdor i din prisklass som allt för högljudda.. nya mazdor är mycket trevligare

WilleG
18 november · 114 Inlägg

Slim skrev:
Hade komfortstolar i min e39 540i6 Touring(ångrar att jag sålde den) och de var extremt bra enligt mig. Hela bilen var verkligen bra på alla sätt bortsett från att den tyvärr hade levt ett hårt liv innan jag hade den...

Edit: Rosten är enligt mig e39ans stora akilleshäl. Har fått bilden av att den inte tål att brukas året runt. Annars är som sagt 540n, i synnerhet med manuell låda mycket bra.

Inflikar då jag själv äger en 528 Touring -97

Rost är ett faktum oavsett om du kör på inlandsvägar eller i salt på dessa bilar, kolla bakluckan (öppna och kolla under också) och båda domkraftsfästen bak, dom verkar vilja fara först.

Kan styrka tidigare nämnda problem. Kylsystemet har jag bytt många slangar och luftat ofta i mitt ägo. Har bilen dålig värme så är det garanterat läckage nånstans.

Bilen och motorn har gått ca 40000 mil och går som en klocka. Slarva dock inte med oljebyten då blir du nog olycklig (gäller väl egentligen alla bilar).
Har fått byta både kamaxel- och vevaxelgivare så det är inget ovanligt med åren.
Har även automatlåda på min som aldrig har strulat.

På tal om motorvägsvarv så ligger jag med 2.8an kring 2300rpm i 120 km/h vilket drar ungefär 0,75 l/mil

EDIT: Ska tillägga att jag kör bilen året om smile

Senast redigerat av WilleG (18 november )

iFerz
18 november · 179 Inlägg

Jag har en Passat 2002 V5 4Motion som brukis som jag plockade upp för 15k. Superb brukis, tyvärr inte kombi, men ligger skönt på vägen, elhissar, farthållare och bra bränsleförbrukning smile

Om du drar åt saker alldeles för hårt, helt i onödan, så gillar jag inte dig :(
Gillar JDMare, kramar och kaffe!
Kika gärna min projekttråd på min Nissan Skyline R33 GTST!
Sroggc
19 november · 25 Inlägg

iFerz skrev:
Jag har en Passat 2002 V5 4Motion som brukis som jag plockade upp för 15k. Superb brukis, tyvärr inte kombi, men ligger skönt på vägen, elhissar, farthållare och bra bränsleförbrukning smile

Tyvärr VAG koncernen har jag svårt för.

Ivel
19 november · 1 046 Inlägg

panda666 skrev:

Ivel skrev:

Slim skrev:

https://i.ibb.co/nBQ7JY1/09102015-grilled-curry-chicken-kebabs-shaozhizhong-9-1500x1125.jpg

har inte alla dom 3 samma stolar? min s60 hade typ de bästa stolarna ja nånsin suttit i helt seriöst. Bekvämare stolar får man leta efter länge men som du sa baksäte var inget bra fast min familj är inte så stora så det gick. s60 med automat är ganska svårslaget i komfort, man kommer fram till ens destination helt utvilad. Riktig Currywurst svennebilfanhelvete men i like it.

Har käkat upp spetten nu och kan svara.
Det kan vara olika stolar i S60 och V70/S80, det är generellt mer skålade "sportigare" mindre stolar i S60 och bredare/större bekvämare i V70 och S80.
Det är i mitt tycke en av styrkorna hos de Volvomodellerna, stolarna samt en ganska behagligt låg ljudnivå och mjuka komfortabla chassin. Tyvärr anser jag att bilarna är lika spännande som ett halvt glas ljummet nyupptappat kranvatten från Lidingö samt törstiga i förhållande till motorprestanda.

Bullmaja
22 november · 5 Inlägg

Kör själv en 9-3 SC 2.0 Vector från -06. Otroligt mkt bil för pengarna som är trevlig att köra. Finns hur mycket delar som helst. Rekommenderas varmt, men skulle gå på en senare årsmodell då de uppgraderarde ljuddämpningen för bättre komfort. Sen skulle jag undvika en chippad då de har större sannolikthet att rasa..

Castwebb
4 december · 108 Inlägg

torsen skrev:
SAAB med turbo är nog det sista du ska titta på om du vill ha en driftsäker bil.
Med din budget rekommenderas att gå in på blocket med 35.000:- som max(går i regel pruta 5.000:-).
Rensa bort allt europeiskt skit.
Välj bort företag och kolla endast privatannonsörer.
Prioritera Nissan, Honda, Subaru - och i viss mån Toyota och Mazda(de senare har ohemult andrahandsvärde = ofta inte prisvärda).

Bara för att du personligen har något emot SAAB så behöver du inte uttrycka din personliga åsikt om något du inte har någon kunskap om.
Allt handlar givetvis om vilka årsmodeller man pratar om, men räknar vi ifrån säg 2003 och uppåt så finns det knappt bilar som är gjorda att hålla längre än 25000mil
Det finns givetvis dåliga exempelar av SAAB precis som andra märken, det viktigaste är att känna efter vad man trivs i och sen börja leta efter ett bra exemplar.

Allt med oljeläckage går bort.
Ojämn tomgång - kan vara lätt eller inte
Är den framhjulsdriven ratta fullt åt båda håll och lyssna om det knackar.
Kör ca 50-70km/h släpp ratten något och bromsa, drar bilen åt något håll?
Kör med jämn gas upp till 100km/h känner du några vibrationer som verkar konstiga?
Tar koppling lågt (manuell) så kan den vara på väg att ge sig.

Oavsett vad alla säger om olika märken så testa något nytt, känn efter så hittar du snart rätt bil för dig 👍

Castwebb
4 december · 108 Inlägg

Bullmaja skrev:
Kör själv en 9-3 SC 2.0 Vector från -06. Otroligt mkt bil för pengarna som är trevlig att köra. Finns hur mycket delar som helst. Rekommenderas varmt, men skulle gå på en senare årsmodell då de uppgraderarde ljuddämpningen för bättre komfort. Sen skulle jag undvika en chippad då de har större sannolikthet att rasa..

Vill bara tillägga en sak. Undvik chippad pga ras risk. Det är ju sant på nästan alla bilar oavsett märke. Det är pga chippet "lurar" bilen att den får för lite bränsle vilket gör att mer bränsle tillförs och effekten ökar. Det som tillslut händer (med Saab) är att bilens styrsystem kan lära sig chippet så att pengarna man lägger ner på ett chipp är bortkastade. Det man ska göra om man vill ha en lite piggare bil är att mappa om boxen hos t.ex. Nordic uhr, Speedparts eller Maptun. Då är boxen (styrenheten) programmerad med ett bättre bränsleflöde. Plus att alla andra parametrar går i full symbios med den nya mängden bränsletillförsel. 😁

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

• Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt