Övertryck Expansionskärl B230FT

Agent_K_Kent
13 november 2019 · 23 Inlägg

Tjena

Jag äger en Volvo 740 -85 A-Traktor med utbytt motor från F till 940 Turbo.
Har nyligen bytt topplockspackning och kylare, och idag startade jag den för första gången på ett tag, till en början varvade den inte över 1,5k rpm men efter ett litet tag så fick vi den att varva bra, tomgången är lite sisådär och svajar pga LMM.
Iallafall efter att vi hade fått den att gått och kört i någon minut så stängde min kompis av den, och direkt sprutade det ur expansionskärlet. Inte lite heller hmm
Utan det var så högt tryck att vi knappt kunna öppna locket.
Har läst runt lite men alla säger olika så vill helst få det svart på vitt nu eftersom att vintern närmar sig.
Har läst om att det kan vara is i systemet (kylarn) och även att vattnet kokar för att sedan kyla ned turbon.

Tacksam för svar

Mvh//Filip

Brådhis * Voff voff *
13 november 2019 · 10 204 Inlägg

Agent_K_Kent skrev:
Tjena

Jag äger en Volvo 740 -85 A-Traktor med utbytt motor från F till 940 Turbo.
Har nyligen bytt topplockspackning och kylare, och idag startade jag den för första gången på ett tag, till en början varvade den inte över 1,5k rpm men efter ett litet tag så fick vi den att varva bra, tomgången är lite sisådär och svajar pga LMM.
Iallafall efter att vi hade fått den att gått och kört i någon minut så stängde min kompis av den, och direkt sprutade det ur expansionskärlet. Inte lite heller hmm
Utan det var så högt tryck att vi knappt kunna öppna locket.
Har läst runt lite men alla säger olika så vill helst få det svart på vitt nu eftersom att vintern närmar sig.
Har läst om att det kan vara is i systemet (kylarn) och även att vattnet kokar för att sedan kyla ned turbon.

Tacksam för svar

Mvh//Filip

Nyligen bytt toppackning och nu blir det övertryck i systemet? Då är nog tyvärr den nya packningen ledsen av en eller annan anledning. Hur mår toppen? Rak? Sprickor? Varför byttes toppackningen från början? Dessa motorer brukar tåla rätt bra med misshandel innan packningen ger sig...

(Svårt att varva och dålig tomgång, sitter kamremmen rätt efter bytet av packningen?)

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Agent_K_Kent
13 november 2019 · 23 Inlägg

Brådhis skrev:

Agent_K_Kent skrev:
Tjena

Jag äger en Volvo 740 -85 A-Traktor med utbytt motor från F till 940 Turbo.
Har nyligen bytt topplockspackning och kylare, och idag startade jag den för första gången på ett tag, till en början varvade den inte över 1,5k rpm men efter ett litet tag så fick vi den att varva bra, tomgången är lite sisådär och svajar pga LMM.
Iallafall efter att vi hade fått den att gått och kört i någon minut så stängde min kompis av den, och direkt sprutade det ur expansionskärlet. Inte lite heller hmm
Utan det var så högt tryck att vi knappt kunna öppna locket.
Har läst runt lite men alla säger olika så vill helst få det svart på vitt nu eftersom att vintern närmar sig.
Har läst om att det kan vara is i systemet (kylarn) och även att vattnet kokar för att sedan kyla ned turbon.

Tacksam för svar

Mvh//Filip

Nyligen bytt toppackning och nu blir det övertryck i systemet? Då är nog tyvärr den nya packningen ledsen av en eller annan anledning. Hur mår toppen? Rak? Sprickor? Varför byttes toppackningen från början? Dessa motorer brukar tåla rätt bra med misshandel innan packningen ger sig...

(Svårt att varva och dålig tomgång, sitter kamremmen rätt efter bytet av packningen?)

//Brådhis

Först och främst, tack för snabbt svar.

Toppen var lite sisådär den var relativt rak men någon liten grop, men kompisens farsa (rätt kunnig) sade att det var lugnt. Vi skrapade bort lite gammal packning och skit sen var den rätt fin. Vi bytte från en början för att den gick lite halvdant, vitrykte och tändstiften var igensotade. När vi rev ner toppen så var det fullt med vatten i en av cylindrarna. Vi gjorde bytet så seriöst vi kunna och följde instruktioner och med hjälp från kompisens farsa, han hjälpte även mig att sätta dit kamremmen så som den satt innan, har även bytt kamrem ett par gånger förr, så jag antar att den sitter rätt men man vet aldrig.

Brådhis * Voff voff *
13 november 2019 · 10 204 Inlägg

Agent_K_Kent skrev:
Först och främst, tack för snabbt svar.

Toppen var lite sisådär den var relativt rak men någon liten grop, men kompisens farsa (rätt kunnig) sade att det var lugnt. Vi skrapade bort lite gammal packning och skit sen var den rätt fin. Vi bytte från en början för att den gick lite halvdant, vitrykte och tändstiften var igensotade. När vi rev ner toppen så var det fullt med vatten i en av cylindrarna. Vi gjorde bytet så seriöst vi kunna och följde instruktioner och med hjälp från kompisens farsa, han hjälpte även mig att sätta dit kamremmen så som den satt innan, har även bytt kamrem ett par gånger förr, så jag antar att den sitter rätt men man vet aldrig.

Relativt rak? Det är nog kanske ett av problemen. smile Ni hittade inga sprickor?

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (13 november 2019)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Agent_K_Kent
13 november 2019 · 23 Inlägg

Brådhis skrev:

Agent_K_Kent skrev:
Först och främst, tack för snabbt svar.

Toppen var lite sisådär den var relativt rak men någon liten grop, men kompisens farsa (rätt kunnig) sade att det var lugnt. Vi skrapade bort lite gammal packning och skit sen var den rätt fin. Vi bytte från en början för att den gick lite halvdant, vitrykte och tändstiften var igensotade. När vi rev ner toppen så var det fullt med vatten i en av cylindrarna. Vi gjorde bytet så seriöst vi kunna och följde instruktioner och med hjälp från kompisens farsa, han hjälpte även mig att sätta dit kamremmen så som den satt innan, har även bytt kamrem ett par gånger förr, så jag antar att den sitter rätt men man vet aldrig.

Relativt rak? Det är nog kanske ett av problemen. smile Ni hittade inga sprickor?

//Brådhis

Nej inga sprickor, men då kan det vara ett alternativt problem. Finns det något annat som kan ha orsakat detta?

Brådhis * Voff voff *
14 november 2019 · 10 204 Inlägg

Agent_K_Kent skrev:

Brådhis skrev:

Agent_K_Kent skrev:
Först och främst, tack för snabbt svar.

Toppen var lite sisådär den var relativt rak men någon liten grop, men kompisens farsa (rätt kunnig) sade att det var lugnt. Vi skrapade bort lite gammal packning och skit sen var den rätt fin. Vi bytte från en början för att den gick lite halvdant, vitrykte och tändstiften var igensotade. När vi rev ner toppen så var det fullt med vatten i en av cylindrarna. Vi gjorde bytet så seriöst vi kunna och följde instruktioner och med hjälp från kompisens farsa, han hjälpte även mig att sätta dit kamremmen så som den satt innan, har även bytt kamrem ett par gånger förr, så jag antar att den sitter rätt men man vet aldrig.

Relativt rak? Det är nog kanske ett av problemen. smile Ni hittade inga sprickor?

//Brådhis

Nej inga sprickor, men då kan det vara ett alternativt problem. Finns det något annat som kan ha orsakat detta?

Får du för högt tryck i kylsystemet beror det ju oftast på att avgaser/kompression går in där och det är egentligen bara i packningen som detta kan ske (förutom vid tex sprickbildning).

För jag antar att det inte var så att den bara gick varm och att det var pga kokning som det sprutade ut vatten ur locket?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Agent_K_Kent
14 november 2019 · 23 Inlägg

Brådhis skrev:

Agent_K_Kent skrev:

Brådhis skrev:

Relativt rak? Det är nog kanske ett av problemen. smile Ni hittade inga sprickor?

//Brådhis

Nej inga sprickor, men då kan det vara ett alternativt problem. Finns det något annat som kan ha orsakat detta?

Får du för högt tryck i kylsystemet beror det ju oftast på att avgaser/kompression går in där och det är egentligen bara i packningen som detta kan ske (förutom vid tex sprickbildning).

För jag antar att det inte var så att den bara gick varm och att det var pga kokning som det sprutade ut vatten ur locket?

//Brådhis

Får ta och kika idag om de är lika, hade inte tänkt på att det var en gnutta för mycket vatten i behållaren innan.
Och ja vattnet var kokande.

/F

jaka54
14 november 2019 · 5 656 Inlägg

Hej!
Antagligen topplockspackningen! Ta loss och kolla toppen med en stållinjal på högkant! -Ligger linjalen mot gods längs hela linjalen???

Agent_K_Kent
14 november 2019 · 23 Inlägg

Men om det är pga topplockspackningen eller spricka i blocket, borde det inte bubbla i expansionskärlet då? Eftersom att avgaser eller komp kommer in i systemet.

Jag kan ha locket öppet medan den går men så fort man stänger av bilen börjar det koka och rinna över.

Greenhorn
14 november 2019 · 399 Inlägg

Kan det möjligen inte råka komma ner skit i kanalerna när dem rev toppen som sedan pluggar ihop sig... typ vid vattenpumpen och blockerar... är inte så kunnig i detta, men går väl vattenkanaler i blocket väl?

En del som river sina motorer brukar ju stoppa små trasbitar för att förhindra skit ramlar i.. inget sånt glömt när ni satte ihop den?

Senast redigerat av Greenhorn (14 november 2019)

Agent_K_Kent
14 november 2019 · 23 Inlägg

Grejen är att, efter att jag bytt topplockspackning har jag startat den och inget har hänt, detta har hänt efter att jag bytt kylare. Värt att nämna är att jag inte har något glykol så jag använder varmt vatten och värmepistol varje gång jag ska meka och starta.

jaka54
14 november 2019 · 5 656 Inlägg

Hej!
Drog du bultarna rätt?

Agent_K_Kent
14 november 2019 · 23 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Drog du bultarna rätt?

Tjena, ja vi satt i dom i ordningen som det stod i instruktionerna, och drog åt dom med momentnyckel smile

jaka54
15 november 2019 · 5 656 Inlägg

Hej!
Jag skulle ändå ta bort toppen igen!

uhlin
15 november 2019 · 2 829 Inlägg

Agent_K_Kent skrev:
Grejen är att, efter att jag bytt topplockspackning har jag startat den och inget har hänt, detta har hänt efter att jag bytt kylare. Värt att nämna är att jag inte har något glykol så jag använder varmt vatten och värmepistol varje gång jag ska meka och starta.

Där är nog svaret! Ingen glykol.

Ispropp i systemet om det varit kallt.

Glykolen har ju inte bara uppgift att hålla systemet fritt från isproppar heller.

Greenhorn
15 november 2019 · 399 Inlägg

uhlin skrev:

Agent_K_Kent skrev:
Grejen är att, efter att jag bytt topplockspackning har jag startat den och inget har hänt, detta har hänt efter att jag bytt kylare. Värt att nämna är att jag inte har något glykol så jag använder varmt vatten och värmepistol varje gång jag ska meka och starta.

Där är nog svaret! Ingen glykol.

Ispropp i systemet om det varit kallt.

Glykolen har ju inte bara uppgift att hålla systemet fritt från isproppar heller.

Om det nu är det... hoppas nu bara att motorn inte har tagit stryk och motorn har fått sprickor som vatten som blir till is.. måste kunna expandera mera och kan det inte det... så, ja... du/ni fattar vad som kan hända med motorn... har det hänt, så väl hoppas att där pluggen som som sitter... tror den heter fryspluggen? i sidan har ploppat ut och räddat motorn. Och allt det hära kan hända, bara för att man glömde hälla i Mr Glykol... hoppas allt är okej med motorn... jag håller tummarna att allt är okej för dig.

(fan jag lider med snubben.. allt jobb åt he*** för man...)

Senast redigerat av Greenhorn (15 november 2019)

jaka54
15 november 2019 · 5 656 Inlägg

Hej!
Var det så kallt ute så motorn frös???

Agent_K_Kent
15 november 2019 · 23 Inlägg

Tjena grabbar/flickor, först och främst tack.

Vi hade ett snack förr för någon vecka sedan att dessa pluggar skulle ploppa ur vid ca -15 till -20, och här har de varit max -5 t -7. Får ta och kika om pluggen/pluggarna har gått nästa gång.

Tack igen.

//F

Brådhis * Voff voff *
15 november 2019 · 10 204 Inlägg

Agent_K_Kent skrev:
Tjena grabbar/flickor, först och främst tack.

Vi hade ett snack förr för någon vecka sedan att dessa pluggar skulle ploppa ur vid ca -15 till -20, och här har de varit max -5 t -7. Får ta och kika om pluggen/pluggarna har gått nästa gång.

Tack igen.

//F

Is är is oavsett temperatur. Du kan spräcka saker med is vid -1 om du har otur... Frostpluggarna lossnar inte vid en specifik temperatur utan dom lossnar om det finns is som trycker loss dom och vatten fryser vid 0 grader celsius (normalt sett...).

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Greenhorn
15 november 2019 · 399 Inlägg

Hoppas allt är okej med motorn, och hör av dig hur det gick. (jaja , jag e en nyfiken i en strut smile. )

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang