Bästa tillvägagångssätt för invändig rekond

TS1997
19 november 2019 · 81 Inlägg

Hej!

Jag köpte för ett tag sedan en BMW 523i E39 som jag vill göra rent grundligt invändigt. Detta är min  första bil och jag vet inte vad som fungerar bäst på olika material. Interiören består av plast och läder bortsett från tygmattan som täcker hela golvet och gummimattorna. Jag har blivit rekommenderad Pingens Arcticlean interior clean som jag tänkte använda som rengöringsmedel men funderar nu på hur jag borde gå tillväga.

Som jag förstått det så räcker det att dammsuga, spraya på samt gnugga in medlet ordentligt och sedan torka bort med en våffelduk när det gäller läder och plast. Det jag är mest osäker på är hur jag ska gå tillväga för att rengöra mattorna i bilen? Ska jag använda interior clean på gummimattorna också eller är något annat medel som allrengöring bättre på dem? De måste ha blivit tvättade med någon oljebaserad produkt av tidigare ägaren då de är riktigt hala idag. Och hur borde jag gå tillväga med tygmattan? Jag vet att man kan använda en ångtvätt eller matt- och textilvårdsmaskin men detta är inget jag har tillgång till. Jag har även läst att man kan gnugga för hand och sedan låta torka med nervevade rutor och kupévärmare igång över natten i ett garage vilket jag inte heller kan göra då jag inte har något garage hmm Finns det några andra effektiva sätt eller behöver jag få tillgång till något av alternativen jag nämnt? Ska interior clean användas på tygmattan också eller är något annat bättre på den?

Tack på förhand!

zzr9409209
19 november 2019 · 716 Inlägg

Går golvmattan att plocka ur bilen,så kan du högtryckstvätta den. Men kanske svårt att få den torr den här årstiden utan garage....

janli
19 november 2019 · 91 Inlägg
TS1997
19 november 2019 · 81 Inlägg

zzr9409209 skrev:
Går golvmattan att plocka ur bilen,så kan du högtryckstvätta den. Men kanske svårt att få den torr den här årstiden utan garage....

Gummimattorna går ju ta ut men inte tygmattan om jag inte tar ut hela instrumentpanelen.

janli skrev:
https://youtu.be/U_sl_bj4z0A

Okej, jag kör på detta! wink Nej, jag såg den videon för ganska länge sedan och jag har inga planer på att använda detta val av interiör rengöring smile

Senast redigerat av TS1997 (19 november 2019)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
19 november 2019 · 13 669 Inlägg

janli skrev:
https://youtu.be/U_sl_bj4z0A

haha första jag tänkte på när jag läste rubriken

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
caromania Forummoderator
19 november 2019 · 9 296 Inlägg

Jag tycker det låter som om du har stenkoll. Kör som du planerat så blir det guld. Arcticlean kan du köra även på mattan men du kan även hyra mattvätt om du är seriös nog.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
TS1997
19 november 2019 · 81 Inlägg

caromania skrev:
Jag tycker det låter som om du har stenkoll. Kör som du planerat så blir det guld. Arcticlean kan du köra även på mattan men du kan även hyra mattvätt om du är seriös nog.

Jag funderade på att göra det men kunde inte hitta något ställe som hyr ut i närheten av mig hmm Känner du till några ställen jag kan kolla efter? Vet att de kanske inte finns hos oss båda men jag kan ju kolla. Blir det fuktigt efter en mattvätt också eller blir det torrt nog för att bara stänga och låsa bilen när jag är klar? Vill ju inte att mattan fryser till is eller börjar mögla etc smile

caromania Forummoderator
19 november 2019 · 9 296 Inlägg

TS1997 skrev:

caromania skrev:
Jag tycker det låter som om du har stenkoll. Kör som du planerat så blir det guld. Arcticlean kan du köra även på mattan men du kan även hyra mattvätt om du är seriös nog.

Jag funderade på att göra det men kunde inte hitta något ställe som hyr ut i närheten av mig hmm Känner du till några ställen jag kan kolla efter? Vet att de kanske inte finns hos oss båda men jag kan ju kolla. Blir det fuktigt efter en mattvätt också eller blir det torrt nog för att bara stänga och låsa bilen när jag är klar? Vill ju inte att mattan fryser till is eller börjar mögla etc smile

Google is your friend. Borde finnas.

Helt klart är det ju bra om du kan parkera en natt i garage eller med öppna dörrar i solen några timmar. Jag hade nog avvaktat till våren. Nu lär det ju dimpa ner snö och helvete som du drar in i bilen. Fräschare att ta en rejäl mattvätt i mars/april kanske?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
TS1997
21 november 2019 · 81 Inlägg

caromania skrev:

TS1997 skrev:

caromania skrev:
Jag tycker det låter som om du har stenkoll. Kör som du planerat så blir det guld. Arcticlean kan du köra även på mattan men du kan även hyra mattvätt om du är seriös nog.

Jag funderade på att göra det men kunde inte hitta något ställe som hyr ut i närheten av mig hmm Känner du till några ställen jag kan kolla efter? Vet att de kanske inte finns hos oss båda men jag kan ju kolla. Blir det fuktigt efter en mattvätt också eller blir det torrt nog för att bara stänga och låsa bilen när jag är klar? Vill ju inte att mattan fryser till is eller börjar mögla etc smile

Google is your friend. Borde finnas.

Helt klart är det ju bra om du kan parkera en natt i garage eller med öppna dörrar i solen några timmar. Jag hade nog avvaktat till våren. Nu lär det ju dimpa ner snö och helvete som du drar in i bilen. Fräschare att ta en rejäl mattvätt i mars/april kanske?

Det är sant, är nog bäst att bara ta resten av bilen nu och ta mattan till våren smile Och googlat har jag utan framgång

caromania Forummoderator
21 november 2019 · 9 296 Inlägg

TS1997 skrev:

caromania skrev:

TS1997 skrev:

Jag funderade på att göra det men kunde inte hitta något ställe som hyr ut i närheten av mig hmm Känner du till några ställen jag kan kolla efter? Vet att de kanske inte finns hos oss båda men jag kan ju kolla. Blir det fuktigt efter en mattvätt också eller blir det torrt nog för att bara stänga och låsa bilen när jag är klar? Vill ju inte att mattan fryser till is eller börjar mögla etc smile

Google is your friend. Borde finnas.

Helt klart är det ju bra om du kan parkera en natt i garage eller med öppna dörrar i solen några timmar. Jag hade nog avvaktat till våren. Nu lär det ju dimpa ner snö och helvete som du drar in i bilen. Fräschare att ta en rejäl mattvätt i mars/april kanske?

Det är sant, är nog bäst att bara ta resten av bilen nu och ta mattan till våren smile Och googlat har jag utan framgång

Tror det är klokt.
Var bor du? När jag googlar ”hyra mattvätt” så välter jag ju nästan hela internet.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang