Lackering av bil

Nicklas03
27 november 2019 · 5 Inlägg

Hej! Tänkte lacka min bil med vit hammarlack tills jag tänkte på att kanske lacka den med kompressor istället!
Vet ej vad det heter när man har en lackspruta med färg i och en kompressor inkopplad.


Men iallafall, jag kom på iden att kanske hälla ner lite hammarlack i en lackspruta och tunna ur den så den blir mer lättflytande.

Tror ni det fungerar att hälla ner lättflytande hammarlack i en sådan lackspruta och lackera bilen?
Eller ska jag bara slipa ner den och rolla på det istället?

Senast redigerat av Nicklas03 (27 november 2019)

Svenska_bil
27 november 2019 · 218 Inlägg

Tänk på att du aldrig mer kan lacka bilen i en vanlig färg igen.

Nicklas03
27 november 2019 · 5 Inlägg

Ska bara ha den i 2 år till. Men det går alltså inte att lacka den igen även fast man slipar bort det?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
27 november 2019 · 14 039 Inlägg

Nicklas03 skrev:
Ska bara ha den i 2 år till. Men det går alltså inte att lacka den igen även fast man slipar bort det?

Hammarlack innehåller silikon och det går ända ner till plåten. I bästa fall kan man lacka om bilen till vanlig färg om man använder silikondödare s.k. fiskögon för att döda silikonet.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Nicklas03
27 november 2019 · 5 Inlägg

Jaha det ska jag tänka på! Tackar. Men tror du det går att göra hammarlacket lite mer tunnflytande och sedan spraya ut det med en kompressor lack? Om du förstår.

Henkix
27 november 2019 · 6 737 Inlägg

Jag har lackat saker med hammarlack i färgsprutan. Har blandat ut den med lite förtunning innan bara så har det gått fint smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Nicklas03
27 november 2019 · 5 Inlägg

Henkix skrev:
Jag har lackat saker med hammarlack i färgsprutan. Har blandat ut den med lite förtunning innan bara så har det gått fint smile

Najs! Då tror jag nog att jag ska testa och göra det på bilen! Har du kanske någon bild på hur det belv nu efteråt?

Mew
28 november 2019 · 2 156 Inlägg

Hoppas det inte är en värdefull bil... för du skapar SÅ mycket mer jobb för ev nästa ägare. Hoppas verkligen du även informerar denna..

Varför inte köra med riktig 2K-färg, om du nu ändå ska spruta på den?

Nicklas03
28 november 2019 · 5 Inlägg

Mew skrev:
Hoppas det inte är en värdefull bil... för du skapar SÅ mycket mer jobb för ev nästa ägare. Hoppas verkligen du även informerar denna..

Varför inte köra med riktig 2K-färg, om du nu ändå ska spruta på den?

Det är en epa jag tänkte slänga på det på.
Varför jag funderade på hammarlack var för att jag har 4l liggandes hemma. Men absolut, jag ska börja fundera på att kanske lacka den vanligt istället.
Tänkte bara på att kanske hammarlacken täcker bättre, plus att man ej behöver lägga så mycket tid innan man ska måla/lacka om den.

Brådhis * Voff voff *
28 november 2019 · 10 275 Inlägg

Ivel skrev:

Nicklas03 skrev:

Mew skrev:
Hoppas det inte är en värdefull bil... för du skapar SÅ mycket mer jobb för ev nästa ägare. Hoppas verkligen du även informerar denna..

Varför inte köra med riktig 2K-färg, om du nu ändå ska spruta på den?

Det är en epa jag tänkte slänga på det på.
Varför jag funderade på hammarlack var för att jag har 4l liggandes hemma. Men absolut, jag ska börja fundera på att kanske lacka den vanligt istället.
Tänkte bara på att kanske hammarlacken täcker bättre, plus att man ej behöver lägga så mycket tid innan man ska måla/lacka om den.

En Epa! Den är värd att lägga ett riktigt lager billack på, det kommer du tjäna pengar på, eftersom Epa-traktorer är väldigt eftertraktade och inbringar höga belopp.
Är det en Duett?

Nu missar du att >90% av alla Epa-ägare tycks gilla bucklor, plåtfälgar och allmänt skitiga, vanskötta bilar med trasig belysning. wink wink wink Så även ett lager Hammarlack lär nog ändå höja den över mängden... wink

Så all heder till trådskaparen som faktiskt verkar vilja göra sin epa fin. smile

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (28 november 2019)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Brådhis * Voff voff *
28 november 2019 · 10 275 Inlägg

Ivel skrev:

Brådhis skrev:

Ivel skrev:

En Epa! Den är värd att lägga ett riktigt lager billack på, det kommer du tjäna pengar på, eftersom Epa-traktorer är väldigt eftertraktade och inbringar höga belopp.
Är det en Duett?

Nu missar du att >90% av alla Epa-ägare tycks gilla bucklor, plåtfälgar och allmänt skitiga, vanskötta bilar med trasig belysning. wink wink wink Så även ett lager Hammarlack lär nog ändå höja den över mängden... wink

Så all heder till trådskaparen som faktiskt verkar vilja göra sin epa fin. smile

//Brådhis

Du tänker kanske på A-traktorer.

Epa-traktorer däremot är ofta i ett fint skick eftersom dom är eftertraktade och därmed dyra i jämförelsen, priser för körbara från 60000kr och uppåt.

https://www.blocket.se/annons/varmland/ … 5/87220984

wink

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Ainok
29 november 2019 · 439 Inlägg

Jag har tänkt lackera vissa delar av mitt underrede med hammarlack.

T.ex framvagnsbalk, växellådsfäste.
Eventuellt hela motorutrymmet.

Hur påverkar det framtida omlackering av karossen utvändigt?

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang